HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.08.14. 00:25 Balogh Zsolt

A meg nem valósult álom: a "Kis-Gigant"

Még javában folyt a MÁV részére a MÁV V43 sorozatú mozdonyok gyártása, amikor is a Ganztól egy újabb, nagyobb teljesítményű típust rendeltek. Az első prototípus 1975-ben érkezett meg. A hattengelyes, tirisztoros szabályzással rendelkező mozdony a MÁV V63 nevet kapta, de a vasútbarátok között inkább a "Gigant" név honosodott meg.

kisgigant.jpgHa a valóságban nem is, de H0-s modell készült a V47-es mozdonyból (kép forrása: Flickr.com)

A becenév nem véletlen, sokáig ugyanis ez volt a MÁV legerősebb mozdonya a 3575 kW-os teljesítményével. Ezt a címet a 2002-ben megérkezett MÁV 1047 sorozat vette el a maga 6400 kW-jával. A mostani bejegyzés azonban nem a V63-ról és nem az 1047-esről, hanem egy, csak a rajzasztalon létező típusról, a Gigant négytengelyes változatáról, a MÁV V47 sorozatról szól.

gigantok.jpgEgymás mellett a hattengelyes és a négytengelyes változat H0-s modellje (kép forrása: Flickr.com)

A MÁV és az ipar illetékességei kellő időben, illetve figyelembe véve a nemzetközi műszaki fejlődést, 1988-ban egy 5000 kW-os teljesítményű, korszerű aszinkron hajtású, négytengelyes villamos mozdony kifejlesztését tervezték. A 17250 mm hosszúságú mozdony két méterrel és húsz centivel lett volna rövidebb a V63 sorozatnál, formája azonban ugyanaz maradt, mint amit Simon Károly megálmodott a '70-es években: Ugyanolyan robosztus homlokfal, ugyanolyan karakteres megjelenéssel.

kisgigant.pngA mozdony jellegrajza (kép forrása: www.vasutgepeszet.hu)

Sajnos azonban az időzítés rossz volt, ugyanis hamarosan jött a rendszerváltás, ami számos magyar cégnek és ígéretesnek tűnő fejlesztésnek jelentette a végét. A nagy állami cégek nem élték túl a kapitalizmusra való áttérést és a megfelelő pénzügyi források hiánya miatt sok ígéretes fejlesztés félbeszakadt. Így járt többek között a magyar metrószerelvény, a magyar IC motorvonat és az új V47-es villamos mozdony is.

Történt még egy kísérlet a hazai mozdonygyártás újbóli beindítására német segítséggel, ám ez a második terv is zátonyra futott. A tervezett MÁV V48 sorozatról a MÁV V48, avagy a Pannon-Sprinter című cikkben lehet részletesebben olvasni.

Eközben a szomszéd vasutak sem tétlenkedtek, elég csak a közeli szomszédunkra, az osztrák ÖBB-re gondolni. Szintén a '70-es években fejlesztették ki saját nagyteljesítményű, négytengelyes mozdonyukat, az ÖBB 1044 sorozatot. Az ő változatuk a magyar tervekben szereplő géptől is erősebbre sikerült: 5400 kW-os teljesítményével sokáig a világ legerősebb négytengelyes villamosmozdonyának számított és csak az osztrák Taurusok érkezésével került a képzeletbeli dobogó második fokára. Az ÖBB 217 db-ot szerzett be a mozdonyból és mind a mai napig aktív szolgálatban vannak a belföldi vonatok élén, de egy kisebb átalakítás miatt már mint ÖBB 1144 sorozatba átszámozva.

Rola vonat, Kecskemét állomás, MÁV 1047, taurus, kombinált szállításRoLa vonat Kecskeméten 2009-ben egy MÁV 1047 sorozatú mozdonnyal, végül ezek a gépek lettek a legerősebb magyar mozdonyok

A "Kisgigantnak" a magam szerény eszközeivel én is emléket állítottam, a mozdony modelljét elkészítettem a JBSS Bahn játékprogramhoz is, bizonyos részletek megrajzolását pedig a fantáziámra bíztam. A mozdony arányaiban idézi az eredeti terveket, arányosan lerövidített hosszal.

kisgigant2.pngA négytengelyes- és a hattengelyes változat egymás mellett a JBSS Bahn játékprogramban

A modell letölthető a megaupload weboldalról azoknak, akik szeretnének egy újabb különleges mozdonyt is látni valamelyik JBSS Bahn pályájukon.

9 komment

Címkék: magyarország index2 jbss bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1512746186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

registerz 2017.08.15. 09:06:14

Megaupload... Meg kellett néznem, hogy mikori a cikk, és látom, hogy tegnapi. :D

tonyk 2017.08.15. 11:07:00

A megaupload-os linkelés nem sikerült túl jól. Itt a helyes:
https://mega.nz/#!NoUSQDIS!Cet4O7kggcDOPEl4UiyXxGJgrubs-UlBsLwbAd5fVq4

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.15. 17:12:46

@registerz: Mega vagy Megaupload, nekem mindegy, csak jó legyen és működjön! :P

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.15. 17:13:35

@tonyk: Köszönöm, javítottam! Csak azt nem értem, hogy sikerült így, mikor másol/beilleszttel vittem át a linket... :S

- duplagondol 2017.08.16. 21:58:20

"Formája azonban ugyanaz maradt, mint amit Simon Károly megálmodott a '70-es években: Ugyanolyan robosztus homlokfal, ugyanolyan karakteres megjelenéssel."

Hát, nem tudom... valahol az az érzésem, hogy ipari formatervezés szintjén IS igencsak elmaradtunk a korszellemtől. 1988-ban azért már nem így néztek ki a vonatok...

Tapsihapsi 2017.08.19. 03:20:18

A bitorlás jogellenes birtoklást jelent. A 1047-es mozdony akkor bitorolta volna az első helyet, ha a teljesítménye kisebb lenne a Gigantnál.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.08.19. 17:24:10

@Tapsihapsi: Milyen érdekes nyelvi fordulat, ezt nem tudtam eddig. Helyettesítettem más szóval.

kvp 2021.05.05. 19:34:32

Ennek akkor lett volna ertelme, ha a gigantok elektronikajat egy az egyben at lehet meretezni negytengelyes kivitelre. Akkor nem kellett volna semmit sem tervezni rajta. Mivel ez elsore nem sikerult, igy igazabol szerintem mar a kulfoldi gyartok bevonasanal eldolt, hogy nem lesz belole semmi.

Ellenben ha az utolso gigant kigordulesekor nekiallnak es folytatjak az uj negytengelyesekkel, akkor most nem az 1000 eves szilikkel lenne tele a magyar vasut.

A kerdes igazabol az, hogy miert nem lehetett a gigantokat konnyen leskalazni 4 tengelyesre? (aranyosan kisebb, 2/3-ad vonoerovel es teljesitmennyel, de minden mas parametert megtartva, kereken 200 kW-tal lettek volna a meglevo sziliknel erosebbek)

gigabursch 2021.05.18. 10:48:29

Sose találkoztam még ezzel a projekttel.
Kár, hogy nem valósult meg.

@kvp:
Szerintem nem a leskálázás, hanem a teljesen más szerep lett volna neki a megfelelő.
200 km/h és gyorsvonati vontatás.
Meg tudták volna tervezni - ha lett volna rá szándék és akarat.

Sajnos a Szilik kapcsán maximálisan igazad van.
süti beállítások módosítása