HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2013.07.16. 00:17 Balogh Zsolt

Végállomás: Alicante

Spanyolország 2013 június 22-én újabb nagysebességű vonalszakaszt adott át, így már 2515 km-en száguldhatunk 250 km/h sebességgel vagy gyorsabban az országon át keresztül-kasul. Az új vonal Madrid és Alicante közötti utazást rövidíti le.

alicanteAlicante és a tengerpartja (kép forrása: http://myspanishadventure.com)

Lássuk, hogyan változik a közlekedés a spanyoloknál az új vonalnak hála.

Mivel még nem jártam arra, így minden képet az internetről bogarásztam össze. Meglepő, hogy a spanyol vasutakról milyen kevés, jó minőségű fénykép van, szemben mondjuk az osztrákkal vagy a némettel! Nekünk magyaroknak sincs miért szégyenkezni! De hogy egy 330 ezer fős város vasútállomásáról csak kisfelbontású, régi, életlen képek legyenek csak, az szinte hihetetlen!

Magáról a vonalról is csak nagyon kicsi képeket sikerült találnom, vagy olyat, ahol csak a politikusok mosolyognak. Köszönöm, abból Magyarországon is van sok, a blogomra nem kellenek!

Találtam néhány további képet, ami viszont nem biztos, hogy azt ábrázolja, mint amiről a képet kerestem, így ez a poszt képek terén igencsak vegyesre sikerült. Minden olvasó némi fenntartással és egészséges gyanakvással kezelje a képaláírásokat!

spanyolország ave térkép nagysebességű vasútSpanyolország meglévő és épülő nagysebességű vonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Spanyolország vasúti közlekedése több szempontból is érdekes. A hálózat ritka és azon is nagyon kevés vonat közlekedik. Fontosabb nagyvárosokat a fővárossal csak napi 2-3 távolsági vonat köt össze naponta. Regionális forgalomban pedig még ettől is lehangolóbb a helyzet. Madrid és Barcelona elővárosi vasúti közlekedése viszont figyelemreméltó.

Az ország az Uniós csatlakozását kihasználva rengeteg pénzhez jutott a vasútfejlesztéshez. Az ország 1668 mm-es szélesnyomtávú hálózata szinte teljesen újjáépült, azonban a menetrend nem sokat változott. Erről részletesen Andó Gergely írt a diplomamunkájában, mely a magyar Wikipédián is megtalálható.

Az ország következő nagy dobása a már meglévő hálózat bővítése új, normál nyomtávolságú nagysebességű vonalakkal, melyek több helyen párhuzamosan vezetnek a régi pályákkal. Az első ilyen vonal a 471 km hosszú Madrid-Sevilla-vasútvonal volt, mely 1992-ben nyílt meg. Azóta újabb vonalak épültek, immár 2500 km hosszan. A cél az, hogy Madridból minden spanyol nagyváros elérhető legyen nagysebességű vonattal. Míg az építkezés tart, addig a Talgo nyomtávváltós vonatai normál és széles nyomtávon egyaránt közlekedve szállítják az utasokat.

A fejlődés látványos, de az ára 10 ezer milliárd Ft-okban számolandó, melyet nagyrészt az EU fizetett!

alicante vasútállomásAlicante régi és új vasútállomása madártávlatból, jól elkülönül a normál és a széles nyomtávolságú rész (kép forrása: El Pais Económía)

Az ország legújabb vonala 2013 június 18-án nyílt meg. Az Albacete-Alicante nagysebességű vasútvonal a már meglévő Madrid-Valencia nagysebességű vasútvonal egyik leágazása vagy a Madrid-Levante nagysebességű vasútvonal folytatása. Nézőpont kérdése....

alicante vasútállomásAlicante vasútállomása szemből (kép forrása: www.esacademic.com)

Az új 165 km hosszú vasút szintén normál nyomtávolsággal épült, 25 kV 50 Hz-cel villamosították. Teljes ára 1,9 milliárd euró volt (290 Ft-os Euróval számolva ez kb. 551 milliárd Ft).

Megnyitása után a mediterrán tengerpart és a főváros között a menetidő a korábbi több óráról csupán 2 óra 20 percre csökkent. Hétköznap kilenc pár, hétvégén további négy pár AVE 100 (Alstom) és AVE 112 (Talgo-Bombardier) motorvonatból kiállított járat közlekedik rajta. A teljes útra egy menetjegy turista osztályon 32-45 euró. Érdekesség, hogy a vonalra kerülő nemrég felújított Alstom motorvonatok voltak az ország első nagysebességű motorvonatai, melyek a Madrid-Sevilla vonalon közlekedtek 1992-től.

Madrid és Albacete között 300 km/h, Albacete és Alicante között pedig 200 km/h a megengedett sebesség. Ha teljesen üzembe helyezik a vonalon az ETCS Level 2-tőt, akkor a sebesség tovább nő majd, a menetidő pedig tovább csökken.

Mint minden nagysebességű vasútvonal, az Alicantei is bővelkedik alagutakban és hidakban. Alagútból összesen négy épült 5,4 km hosszan. A leghosszabb a Las Barrancadas, mely 2,8 km hosszú.

Viadukt 17 épült, teljes hosszuk 8,4 km. A Cordel de Sax 1498 m, a Salitre-Vinalopó 1481 m, a Rey csatorna feletti 1394 m és a La Encina-Alicante-vasútvonal feletti 1260 m hosszúságú.

alicante állomás ave 100 sorozatA RENFE nagysebességű AVE 100 sorozatú motorvonata Alicante állomáson (kép forrása: www.abc.es)

alicante talgo 130 sorozat aveA városba korábban járó széles nyomtávolságú Talgo 130 sorozatú motorvonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A városban kibővítették a meglévő vasútállomást is. A régi széles nyomtávolságú vágányok mellé az új nagysebességű vonatoknak normál nyomtávolságú vágányokat építettek.

alicanteA városba vezető régi, széles nyomtávolságú vasútvonal egy regionális motorvonattal (Kép forrása:Panoramio)

alicante euromed tgvEuromed vonat egy spanyol szélesnyomtávolságú szakaszon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A régi, 1668 mm-es vonalról pedig valószínűleg eltűnnek a széles nyomtávolságú TGV-k is, melyek az Euromed márkanév alatt futottak.

A vonal után pedig a városról is következzen pár kép, hogy miért is érdemes elvonatozni ide. Akit a részletek is érdekelnek, az pedig keresse fel a magyar Wikipédia Alicante szócikkét vagy az Origó portál utazási ajánlatait.

alicanteFöldi paradicsom... (kép forrása: Wikimedia Commons)

alicanteAlicante (kép forrása: Wikimedia Commons)

alicanteAz Edificio Carbonell Alicantében (kép forrása: Wikimedia Commons)

alicante villamosAlicante villamosa a tengerpart mellett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Akit pedig nem vonz a homokos tengerpart, az még utazgathat kicsit a városban és környékén az alicantei villamossal is. A hét vonalból álló 103 km-es hálózat magában foglal mindent, amit csak lehet. Tram-trainként, villamosként, metróként vagy akár HÉV-ként is közlekedik, mikor épp hogy tudták megépíteni a vonalat. A járművek is változatosak, hiszen van köztük nagyvasúti szabványnak is megfelelő, vagy modern villamos is. Az egyik vonalon pedig még dízelvontatás is van!

A következő jelentős bővítése a spanyol hálózatnak Baszkföldön várható.

2 komment · 1 trackback

Címkék: spanyolország ave index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr535405933

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hogyan csináljunk rizsföldből turistaparadicsomot? 2013.07.16. 14:06:23

A recept igazán egyszerű: végy pár ezer szorgalmas kezet, futballpálya méretű rizsföldet, kodaimai és tsugaru rizspalántákat, és alkoss valami lenyűgözőt. Bármerre is járunk a nagyvilágban, feledhetetlennek és lélegzetelállítónak ígért turista att...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frigyes Liegl 2013.07.16. 18:48:45

A térkép nagy képe nem jön be.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.07.16. 23:42:37

Köszönöm, javítva! Továbbá hozzáírtam egy linket is, amely egy még nagyobb felbontású svg fájlra mutat.
süti beállítások módosítása