Spanyolország rohamléptekben fejleszti a vasúthálózatát, 1992 óta, a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal megnyitásával elkezdve, 2 144 új normál nyomtávolságú vasútvonal épült az országban. Ez hosszabb, mint a francia TGV hálózata! De a fejlesztés még nem áll le, jelenleg további 1 679 km-en folynak a munkálatok. Jelenleg a vonatok az arra alkalmas pályákon 250-300 km/h sebességgel közlekednek. Jelenleg vizsgálják a sebesség további növelésének a lehetőségét is.
A tervek szerint egy 175 km hosszúságú, normál nyomtávolságú (1 435 mm) Y alakú vasút épül Baszkföldön, összekapcsolva ezzel Vitoria, Bilbao és San Sebastián városokat. Ez a kapcsolat hosszútávon más spanyol és francia városok elérhetőségét is javítja majd.
Mozdonyvontatású nagysebességű vonat Barcelonában (A kép illusztráció)
Az alábbi táblázat a jelenlegi és a jövőbeli eljutási időket mutatja be a három város között:
Kiindulási állomás |
Végállomás | Jelenlegi legrövidebb eljutási idő vonattal |
Jelenlegi legrövidebb eljutási idő busszal |
Jelenlegi legrövidebb eljutási idő autóval | Tervezett eljutási idők nagysebességű vonattal |
Bilbao | Donostia-San Sebastián | 2 ó 13 p | 1 ó 10 p | 1 ó | 38 p |
Bilbao | Vitoria-Gasteiz | 2 ó 20 p | 1 ó | 45 p | 28 p |
Vitoria-Gasteiz | San Sebastián | 1 ó 40 p | 1 ó 30 p | 1 ó 10 p | 34 p |
Bilbao | Madrid | 4 ó 50 p | 4 ó 45 p | 4 ó | 2 ó 15 p |
Mint a táblázatból is kiolvasható, jelenleg a vasút nyújtja a leglassabb eljutási időket, még a busz is gyorsabb. Ehhez hozzájön még a spanyol regionális vasúti közlekedés csapnivaló menetrendi kínálata is. Azonban ha elkészülnek az új vasútvonalak, a vonat még az autótól is jobb eljutási időket nyújt majd, Madrid pedig csupán 2 óra 15 perc távolságra kerül Bilbaótól.
Spanyolország nagysebességű vasúthálózata és a Baszk Y
A Baszk Y többfunkciójú lesz majd: gyorsítja a nemzetközi és országon belüli nagysebességű vonatokat, javítja a regionális közlekedést Baszkföldön és a teherforgalom számára is alkalmas lesz. Kapcsolatot biztosít majd Bilbao kikötőjével is. Valloidon át Madridba, Irun-on át pedig Franciaországba utazhatunk majd a jövőben innen. Ezzel újabb normál nyomtávú kapcsolat épül ki a két ország között (az első a Barcelona-Figures vonal lesz, a második meg a bordeuxi kapcsolat). Később a vonal továbbépül Zaragossa irányába is, ezzel összekapcsolódik a jelenleg már üzemelő Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonallal is.
A vonalnak további előnye, hogy csökkenti a közúti forgalmat, és utasokat csábít át a repülőgépekről a vasútra. Az utazás még a repülőgépnél is olcsóbb és gyorsabb lesz, hiszen az állomások a városközpontokban találhatóak, míg a repülőterek a város szélén. A vasút környezetbarát, enyhíti a környezetszennyezés mértékét a régióban.
A hálózat 157 km kétvágányú vonal és 37 km egyvágányú vonal építését tartalmazza. Az építkezés során 105,9 km (a teljes vonal 62%) hosszan fog alagút épülni 80 helyen, továbbá 71 híd is épül (a teljes vonal 10 %). A minimum sebesség 120 km/h, a vonatok maximális sebessége pedig 250 km/h lesz.
A Baszk Y építése során az alábbi városokban épül új állomás:
- * Bilbao-Abando
- * Vitoria-Dato
- * Irún
- * San Sebastián-Norte
- * Ezkio-Itsaso
- * Euba
Az építkezést hátráltatták a magas költségek és a spanyol kormány/baszk kormány közötti ellentét, hogy ki milyen mértékben finanszírozza a költségeket. Ez lesz a legköltségesebb beruházás Baszkföldön. A spanyol és a baszk kormány összesen 4 000 000 000 eurót áldoz a projektre. 2012 júniusában, az Európai Beruházási Bank vállalta, hogy 1 milliárd euróval támogatja a beruházást. A projekt várható befejezése 2017.
A tervnek azonban ellenzői is akadnak jócskán. A hivatalos Y alakú elrendezést már jóváhagyta a Baszk parlament, de Ezker Batua-Berdeak, a baszk parlament baloldala és az ökológusok egy csoportja ellenzi a tervet. Az EB javaslatot tett egy U alakú elrendezésre.
Baszkföld jellegzetes aprófalvas térség, kevés nagyvárossal. A területen jelentős a tranzitforgalom. Naponta 10 ezer kamion halad itt keresztül, emiatt a területen gyakori a szmog. A kritikusok szerint az sűrűn elhelyezkedő, de mégis kicsi települések nem profitálnak az építkezésből, ellenben az építkezés hatalmas költségekkel jár és a tájat is jelentősen átalakítja. Kérdéses, hogy a főleg személyszállításra megépülő vasútvonalat igénybe fogják-e venni a teherfuvarozók.
2008 decemberében Ignacio Uria-t, aki a tulajdonosa volt egy az építkezésen is dolgozó építőipari vállalatnak, meggyilkolta az ETA (Euskadi ta Askatasuna, „Baszkföld és Szabadság”, baszk nacionalista függetlenségi mozgalom Spanyolországban), 2009 februárjában pedig bombatámadás volt a Ferrovial madridi székháza ellen, az építkezés leállításáért pedig aláírásgyűjtésbe kezdtek. A baszk ellenállásról és félelmekről bővebben a Nacionalizmus és ökológiai gondolkodás - A baszk új szociális mozgalmak environmentalista akcionalizmusa című írásban lehet olvasni.
Reméljük ezek ellenére az építkezés rendben folytatódik és 2017-től már nagysebességű vonattal utazhatunk a régióban, tovább növelve ezzel az ország nagysebességű vasútvonalainak hosszát.
Utolsó kommentek