HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2012.12.24. 15:19 Balogh Zsolt

Spanyol fejlesztések: A Baszk Y

Spanyolország rohamléptekben fejleszti a vasúthálózatát, 1992 óta, a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonal megnyitásával elkezdve, 2 144 új normál nyomtávolságú vasútvonal épült az országban. Ez hosszabb, mint a francia TGV hálózata! De a fejlesztés még nem áll le, jelenleg további 1 679 km-en folynak a munkálatok. Jelenleg a vonatok az arra alkalmas pályákon 250-300 km/h sebességgel közlekednek. Jelenleg vizsgálják a sebesség további növelésének a lehetőségét is.

A tervek szerint egy 175 km hosszúságú, normál nyomtávolságú (1 435 mm) Y alakú vasút épül Baszkföldön, összekapcsolva ezzel Vitoria, Bilbao és San Sebastián városokat. Ez a kapcsolat hosszútávon más spanyol és francia városok elérhetőségét is javítja majd.

01k.jpgMozdonyvontatású nagysebességű vonat Barcelonában (A kép illusztráció)

Az alábbi táblázat a jelenlegi és a jövőbeli eljutási időket mutatja be a három város között:

Kiindulási állomás
Végállomás Jelenlegi legrövidebb eljutási idő vonattal
Jelenlegi legrövidebb eljutási idő busszal
Jelenlegi legrövidebb eljutási idő autóval Tervezett eljutási idők nagysebességű vonattal
Bilbao Donostia-San Sebastián 2 ó 13 p 1 ó 10 p 1 ó 38 p
Bilbao Vitoria-Gasteiz 2 ó 20 p 1 ó 45 p 28 p
Vitoria-Gasteiz San Sebastián 1 ó 40 p 1 ó 30 p 1 ó 10 p 34 p
Bilbao Madrid 4 ó 50 p 4 ó 45 p 4 ó 2 ó 15 p

Mint a táblázatból is kiolvasható, jelenleg a vasút nyújtja a leglassabb eljutási időket, még a busz is gyorsabb. Ehhez hozzájön még a spanyol regionális vasúti közlekedés csapnivaló menetrendi kínálata is. Azonban ha elkészülnek az új vasútvonalak, a vonat még az autótól is jobb eljutási időket nyújt majd, Madrid pedig csupán 2 óra 15 perc távolságra kerül Bilbaótól.

01k.jpgSpanyolország nagysebességű vasúthálózata és a Baszk Y

A Baszk Y többfunkciójú lesz majd: gyorsítja a nemzetközi és országon belüli nagysebességű vonatokat, javítja a regionális közlekedést Baszkföldön és a teherforgalom számára is alkalmas lesz. Kapcsolatot biztosít majd Bilbao kikötőjével is. Valloidon át Madridba, Irun-on át pedig Franciaországba utazhatunk majd a jövőben innen. Ezzel újabb normál nyomtávú kapcsolat épül ki a két ország között (az első a Barcelona-Figures vonal lesz, a második meg a bordeuxi kapcsolat). Később a vonal továbbépül Zaragossa irányába is, ezzel összekapcsolódik a jelenleg már üzemelő Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonallal is.

A vonalnak további előnye, hogy csökkenti a közúti forgalmat, és utasokat csábít át a repülőgépekről a vasútra. Az utazás még a repülőgépnél is olcsóbb és gyorsabb lesz, hiszen az állomások a városközpontokban találhatóak, míg a repülőterek a város szélén. A vasút környezetbarát, enyhíti a környezetszennyezés mértékét a régióban.

A hálózat 157 km kétvágányú vonal és 37 km egyvágányú vonal építését tartalmazza. Az építkezés során 105,9 km (a teljes vonal 62%) hosszan fog alagút épülni 80 helyen, továbbá 71 híd is épül (a teljes vonal 10 %). A minimum sebesség 120 km/h, a vonatok maximális sebessége pedig 250 km/h lesz.

A Baszk Y építése során az alábbi városokban épül új állomás:

  • * Bilbao-Abando
  • * Vitoria-Dato
  • * Irún
  • * San Sebastián-Norte
  • * Ezkio-Itsaso
  • * Euba

Az építkezést hátráltatták a magas költségek és a spanyol kormány/baszk kormány közötti ellentét, hogy ki milyen mértékben finanszírozza a költségeket. Ez lesz a legköltségesebb beruházás Baszkföldön. A spanyol és a baszk kormány összesen 4 000 000 000 eurót áldoz a projektre. 2012 júniusában, az Európai Beruházási Bank vállalta, hogy 1 milliárd euróval támogatja a beruházást. A projekt várható befejezése 2017.

A tervnek azonban ellenzői is akadnak jócskán. A hivatalos Y alakú elrendezést már jóváhagyta a Baszk parlament, de Ezker Batua-Berdeak, a baszk parlament baloldala és az ökológusok egy csoportja ellenzi a tervet. Az EB javaslatot tett egy U alakú elrendezésre.

Baszkföld jellegzetes aprófalvas térség, kevés nagyvárossal. A területen jelentős a tranzitforgalom. Naponta 10 ezer kamion halad itt keresztül, emiatt a területen gyakori a szmog. A kritikusok szerint az sűrűn elhelyezkedő, de mégis kicsi települések nem profitálnak az építkezésből, ellenben az építkezés hatalmas költségekkel jár és a tájat is jelentősen átalakítja. Kérdéses, hogy a főleg személyszállításra megépülő vasútvonalat igénybe fogják-e venni a teherfuvarozók.

2008 decemberében Ignacio Uria-t, aki a tulajdonosa volt egy az építkezésen is dolgozó építőipari vállalatnak, meggyilkolta az ETA (Euskadi ta Askatasuna, „Baszkföld és Szabadság”, baszk nacionalista függetlenségi mozgalom Spanyolországban), 2009 februárjában pedig bombatámadás volt a Ferrovial madridi székháza ellen, az építkezés leállításáért pedig aláírásgyűjtésbe kezdtek. A baszk ellenállásról és félelmekről bővebben a Nacionalizmus és ökológiai gondolkodás - A baszk új szociális mozgalmak environmentalista akcionalizmusa című írásban lehet olvasni.

Reméljük ezek ellenére az építkezés rendben folytatódik és 2017-től már nagysebességű vonattal utazhatunk a régióban, tovább növelve ezzel az ország nagysebességű vasútvonalainak hosszát.

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr394980075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása