Spanyolország a kedvenc országom, már háromszor jártam ott (első alkalom, második alkalom, harmadik alkalom), így mindig érdeklődve olvasom a spanyol vasúti híreket. Az ország folyamatosan építi ki nagysebességű vasúthálózatát, 2012 végén a teljes hálózat hossza 2 144 km volt, ezzel a spanyolok rendelkeznek a leghosszabb nagysebességű vasúthálózattal Európában, és a harmadikak a világon (az első Kína, a második Japán).
Spanyolország több különböző nagysebességű vasúti szerelvénnyel is rendelkezik, több gyártótól. De a folyamatosan megnyíló z új vonalakhoz új szerelvények is kellenek, így további járművek vásárlása várható. Legközelebb például a Talgótól az új Talgo AVRIL!
RENFE 100 és RENFE 103 sorozat egymás mellett Madrid-Puerta de Atocha állomáson
A RENFE (Spanyolország állami vasúttársasága) az első nagysebességű szerelvényeit a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalhoz szerezte be még 1992-ben. A vonal érdekessége, hogy szakítva a korábbi spanyol 1 668 mm-es nyomtávolsággal, az Európában is használt 1 435 mm-es nyomtávolsággal és 25 kV 50 Hz-ces váltakozó áramrendszerrel épült meg. Ez a döntés később sok-sok újabb problémát okozott, melyek megoldásához különleges műszaki megoldásokra is szükség volt. Így az ország vasútja napjainkban rengeteg érdekességet tartogat az odalátogatóknak.
Az ország első normál nyomtávolságú, villamos nagysebességű szerelvényei a francia TGV mintájára készített RENFE 100 sorozatú villamos motorvonatok voltak. 1992-ben gyártotta az Alstom a 18 db tízrészes szerelvényt. A vonat két 4 400 kW teljesítményű vonófejből és a közte lévő 8 személykocsiból áll, maximális sebessége 300 km/h. Összesen 329 utas utazhat egyszerre vele. Felszerelték LZB, ASFA 200 és ERTMS vonatbefolyásolóval is. A vonat kétáramnemű, a 25 kV váltakozó áram meleltt képes üzemelni a 3 kV-os egyenáramú vonalakon is. Teljes felújításuk 2007 és 2012 között volt.
A normál nyomtávolságú (1 435 mm) Madrid–Sevilla nagysebességű vasútvonalon közlekednek, de régebben Madrid–Barcelona között is közlekedtek, míg meg nem érkeztek a Talgo 350-esek.
A RENFE 100-as sorozat némileg módosított változata a RENFE 101-es sorozat. Ebből hat db-ot gyártottak az Euromed szolgáltatás lebonyolításához. Ezek a szerelvények széles nyomtávolsággal (1 668 mm) épültek, és csak egyenáramú hálózaton képesek üzemelni. Jelenleg Barcelona, Tarragona, Castellon de la Plana, Valencia és Alicante városok között közlekednek maximum 200 km/h-s sebességgel.
RENFE 130 sorozat egy RENFE 449 sorozatú elővárosi motorvonattal Barcelona-Estacio de Franca pályaudvaron
A RENFE 130 sorozat egy billenőszekrényes nagysebességű, kétáramnemű (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) villamos motorvonat sorozat. A Talgo és a Bombardier alkotta konzorcium gyártotta 2006 és 2009 között a RENFE részére. Ugyanilyen típusú szerelvényeket vásárolt az Üzbég Vasút is a Taskent–Szamarkand közötti nagysebességű vasútvonalra.
A motorvonat egyaránt alkalmas a normál és a széles nyomtávú vonalakon is a közlekedésre. Összesen 45 motorvonat készült el. A vonaton 299 utas utazhat egyszerre, maximum 250 km/h sebességgel.
A nem villamosított vonalakra készült kettős erőforrású átalakított változata a RENFE 730 sorozat.
RENFE 112 sorozat (elöl) és RENFE 490 sorozat (hátul) Madrid-Puerta de Atocha állomáson
A 2004-ben megrendelt RENFE 102 sorozatba tartozó nagysebességű villamos motorvonatok 2005-ben megérkeztek a spanyol vasúthoz. Összesen 16 db 14 részes vonatot gyártott a Talgo és az Adtranz (később Bombardier) a Madrid-Barcelona-vasútvonalra. Ezek a szerelvények csak normál nyomtávolsággal készültek, és csak 25 kV váltakozó áramrendszer alatt üzemelnek. Becenevük "Kacsa", utalva a vonófej különleges kialakítású orr-részére. A 8 000 kW teljesítményű vonat maximális sebessége elméletileg 350 km/h, de mivel a tesztek során nem sikerült elérnie a 350 +10% (385) km/h sebességet, ezért "csak" 300 km/h-val közlekedhetnek.
2008-ban további 30 hasonló kialakítású szerelvényt rendeltek a spanyolok, melyek a RENFE 112 sorozatba kerültek. A Talgo és Bombardier által gyártott vonatok IGBT áramátalakítókat kaptak. Az első szerelvény 2010-ben állt forgalomba. Később a Madrid-Valencia, Madrid-Alicante és Madrid-Leon/Zamora vasútvonalakon is közlekedni fognak.
De ezeken kívül még további nagysebességű szerelvények is közlekednek az országban, néha egészen különleges műszaki megoldásokkal. Találunk itt mozdonyvontatású nagysebességű vonatot, nyomtávváltó vonatot és dízel-villamos szerelvényt is. A spanyol vasút kellően változatos, ami a többféle áramrendszer, többféle nyomtáv miatt alakult ki. Itt még nagysebességű, fonódott vasútvonal is épült, ami egyedülálló az egész világon!
Fonódott vágány a Zaragoza–Huesca nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)
És ennyi bevezető után el is érkeztünk napjainkhoz, a legújabb Talgo vonathoz, a Talgo AVRIl szerelvényhez!
TALGO AVRILl a 2010-es berlini Innotranson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Talgo AVRIL egyenlőre még csak egy kódnév, mellyel a legújabb nagysebességű motorvonatát jelöli a gyártó. A legszembetűnőbb változás a korábbi Talgo nagysebességű szerelvényekhez képest, hogy szakítottak a korábbi vonófejes megoldással és a szerelvény osztott hajtással készült. Ezzel azonos hossz mellett nagyobb ülőhelykapacitást sikerült elérni. A megoldás hasonló a Siemens ICE3-asához vagy az Alstom AGV vonatához.
Az AVRIL kódnév a spanyol Alta Velocidad Rueda Independiente Ligero rövidítése, mely magyarul kb. nagysebességű könnyű független kereket? jelent.
A gyártó célja, hogy a vonat akár 380 km/h sebességgel is tudjon közlekedni. Jelenleg a Madrid-Barcelona közötti 630 km-et a leggyorsabb járat 2 óra 30 perc alatt teszi meg. Ezzel a sebességgel ez 1 óra 45 percre csökkenne.
A 287-315 tonnás 14 részes motorvonatot 12 vontatómotor hajtja majd, melyek teljesítménye verziótól függően 8 000 - 10 000 kW lesz.
A betétkocsijai más vonatokkal összehasonlítva szokatlanul rövidek, csupán 13 méteresek. Építésénél alumíniumot és kompozit anyagokat használtak fel.
A gyártó tervezett egy normál szélességű (2 900 mm) és egy szélesebb változatot is (3 200 mm), melyben az üléselrendezés soronként akár 3+2 is lehet. Ezzel a megoldással egy 200 méter hosszú szerelvényben 600 utas utazhat egyszerre.
A szerelvény nyomtávolsága lehet normál (1 435 mm), széles (1 520 mm / 1 668 mm) vagy változtatható. Mind a négy nagyvasúton elterjedt áramrendszer alatt képes működni, legyen az 25 kV, 15 kV váltakozó áram vagy 1500 V, 3000 V egyenáram. De ezen kívül rendelhető hozzá generátor is, így a nem villamosított vonalakon is képes közlekedni.
A TALGO AVRIL hajtófejét a 2010-es berlini Innotrans vasúti kiállításon is bemutatták, 2012-ben már a motorvonat tesztelése zajlott.
Természetesen, ahogy napjainkban minden modern villamos nagyvasúti járműtől elvárható, képes az energia-visszatáplálásra is, vagyis fékezéskor a vontatómotorok generátorként működnek és az így megtermelt áramot visszatáplálják a felsővezetékbe.
A Talgo AVRIL megérkezése az Berlini Innotransra 2010-ben (Kép forrása: hl-live.de)
Reméljük beválnak és a spanyol vasút újabb büszkeségei lesznek!
Utolsó kommentek