Barcelonai kalandozásaim során több tömegközlekedési hálózat térképpel is találkoztam, ahol a sűrű metróhálózaton kívül (ne feledjük, a katalán főváros metróhálózatának hossza 129 km!) mindig láttam egy nagyon rövid, hat megállónyi villamost is, a Tramvia Blau-t. Nem igazán érdekelt a dolog, hiszen nem vagyok villamos mániás...
A Tramvia Blau - Barcelona nosztalgia-villamosa
De miután a FEVE kipróbálása után pont érintettem a Kék alsó villamos végállomását, egy gyors döntés alapján a visszaúton leszálltam ott, néhány fotó kedvéért. Majd megláttam a Tramvia Blau kék nosztalgiavillamosát és egyből elvarázsolt! Így a hazaút helyett inkább a villamosozást választottam!
Várakozás az alsó végállomáson
A villamosra a végállomáson a villamos személyzetétől lehet venni jegyet, mely nem épp olcsó. A városi jegyek és bérletek nem jók rá, így mindenki kénytelen jegyet is venni, aki utazni is akar. De persze lehet menni busszal is, mely ugyanazon az útvonalon jár és ugyanazokat a megállókat érinti.
A pálya katasztrofális állapotban volt, így igen lassan haladtunk. De még így is zörgött, csattogott, recsegett-ropogott az egész.
Kereszt a másik Kék villamossal
A Kék villamos egyike Barcelona három különálló villamoshálózatának. A Plaça Kennedy nevű térről indul, fel a várost körülvevő hegyekbe. Végállomása Plaça del Doctor Andreu, ahol átszállhatunk a Tibidabo nevű hegyre menő fogaskerekűre. Ez a vonal fő funkciója, hogy a fogaskerekű alsó állomását összekapcsolja a város szélével, ahonnan metróval vagy a FEVE magánvasúttal lehet továbbutazni a belváros felé. Eközben több mint egy km hosszan halad el Barcelona luxus villái és házai között.
A kicsi villamos tömve volt turistákkal
A vonalat a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) üzemelteti, de nem része a Autoritat del Transport Metropolità (ATM) tarifaközösségnek. a jegyeket csak a villamost üzemeltető alkalmazottaktól lehet megvásárolni.
A villamosvonalat 1901 október 25-én avatták fel, nagyobb átépítésekre és felújításokra 1922-ben és 1958-ban került sor. Az 1276 méter hosszú pályán összesen 10 megálló van. Egy kocsiba 113 utas fér be, egy óra alatt 12 járat indul, így az óránkénti kapacitása maximum 1356 fő. Összesen hat villamos üzemel a vonalon, melyek legnagyobb sebessége 14 km/h.
...ahonnan siklóval lehet továbbutazni
A vonal normál nyomtávolságú (1435 mm) és kétvágányú, legnagyobb emelkedése (lejtése) legfeljebb 8%-os. Rövid útja során 93 méter szintkülönbséget győz le. Mindkét végén a két vágány egy kitérővel egy vágányra szűkül, néhány méter után pedig egy ütközőbakban végződik. A villamosok mindkét irányba képesek közlekedni, így nincs szükség hurokvágányra vagy körüljárásra. A vonal felénél található egy leágazás a villamosremíz felé.
A kicsi kék jármű a gyengébbik nemnek is tetszett
1971-ben Barcelona felszámolta a villamosvonalakat, de a Tramvia Blau megmenekült, mert egyrészt messze volt a városközponttól, másrészt akkoriban még magánkézben volt. 1971 és 2004 között nem hogy Barcelona, de egész Katalónia egyetlen villamosvonalává vált! Több, mint 30 évet kellet várni arra, hogy újra újabb villamosvonalak nyíljanak az országban.
Ugyanott, ugyanakkor, de már csinos lányok nélkül
Kilátás a felső állomásról Barcelona és a tenger felé
Az én kék villamosomat 1904-ben gyártotta a La Industrial Elèctrica. Az akkori kor igényeinek tökéletesen megfelelt, mai szemmel nézve azonban már megmosolyogtató kis jármű. A mindkét oldalt megtalálható ajtókat kézzel kell nyitni, a két vezetőállás szinte egyben van az utastérrel, az ülések pedig egyszerűen csak lécekből vannak összeszögelve. Az ülőhelyek száma mindössze 32. De a kocsi többi része is főként fából készült.
Az alsó állomáson egy reklámborításon is szerepel
Miután felértem a végállomásra, a siklóvasút helyett inkább kínkeservesen felgyalogoltam a Tibidabo hegy csúcsára, ahol egy csodálatos templom és egy vidámpark várja a látogatókat. De ez a történet már egy másik poszt lesz! ;)
A zöld nyíl jelöli a Tramvia Blau alsó állomását Nagyobb térképre váltás
Utolsó kommentek