Spanyolország 2013 június 22-én újabb nagysebességű vonalszakaszt adott át, így már 2515 km-en száguldhatunk 250 km/h sebességgel vagy gyorsabban az országon át keresztül-kasul. Az új vonal Madrid és Alicante közötti utazást rövidíti le.
Alicante és a tengerpartja (kép forrása: http://myspanishadventure.com)
Lássuk, hogyan változik a közlekedés a spanyoloknál az új vonalnak hála.
Mivel még nem jártam arra, így minden képet az internetről bogarásztam össze. Meglepő, hogy a spanyol vasutakról milyen kevés, jó minőségű fénykép van, szemben mondjuk az osztrákkal vagy a némettel! Nekünk magyaroknak sincs miért szégyenkezni! De hogy egy 330 ezer fős város vasútállomásáról csak kisfelbontású, régi, életlen képek legyenek csak, az szinte hihetetlen!
Magáról a vonalról is csak nagyon kicsi képeket sikerült találnom, vagy olyat, ahol csak a politikusok mosolyognak. Köszönöm, abból Magyarországon is van sok, a blogomra nem kellenek!
Találtam néhány további képet, ami viszont nem biztos, hogy azt ábrázolja, mint amiről a képet kerestem, így ez a poszt képek terén igencsak vegyesre sikerült. Minden olvasó némi fenntartással és egészséges gyanakvással kezelje a képaláírásokat!
Spanyolország meglévő és épülő nagysebességű vonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Spanyolország vasúti közlekedése több szempontból is érdekes. A hálózat ritka és azon is nagyon kevés vonat közlekedik. Fontosabb nagyvárosokat a fővárossal csak napi 2-3 távolsági vonat köt össze naponta. Regionális forgalomban pedig még ettől is lehangolóbb a helyzet. Madrid és Barcelona elővárosi vasúti közlekedése viszont figyelemreméltó.
Az ország az Uniós csatlakozását kihasználva rengeteg pénzhez jutott a vasútfejlesztéshez. Az ország 1668 mm-es szélesnyomtávú hálózata szinte teljesen újjáépült, azonban a menetrend nem sokat változott. Erről részletesen Andó Gergely írt a diplomamunkájában, mely a magyar Wikipédián is megtalálható.
Az ország következő nagy dobása a már meglévő hálózat bővítése új, normál nyomtávolságú nagysebességű vonalakkal, melyek több helyen párhuzamosan vezetnek a régi pályákkal. Az első ilyen vonal a 471 km hosszú Madrid-Sevilla-vasútvonal volt, mely 1992-ben nyílt meg. Azóta újabb vonalak épültek, immár 2500 km hosszan. A cél az, hogy Madridból minden spanyol nagyváros elérhető legyen nagysebességű vonattal. Míg az építkezés tart, addig a Talgo nyomtávváltós vonatai normál és széles nyomtávon egyaránt közlekedve szállítják az utasokat.
A fejlődés látványos, de az ára 10 ezer milliárd Ft-okban számolandó, melyet nagyrészt az EU fizetett!
Alicante régi és új vasútállomása madártávlatból, jól elkülönül a normál és a széles nyomtávolságú rész (kép forrása: El Pais Económía)
Az ország legújabb vonala 2013 június 18-án nyílt meg. Az Albacete-Alicante nagysebességű vasútvonal a már meglévő Madrid-Valencia nagysebességű vasútvonal egyik leágazása vagy a Madrid-Levante nagysebességű vasútvonal folytatása. Nézőpont kérdése....
Alicante vasútállomása szemből (kép forrása: www.esacademic.com)
Az új 165 km hosszú vasút szintén normál nyomtávolsággal épült, 25 kV 50 Hz-cel villamosították. Teljes ára 1,9 milliárd euró volt (290 Ft-os Euróval számolva ez kb. 551 milliárd Ft).
Megnyitása után a mediterrán tengerpart és a főváros között a menetidő a korábbi több óráról csupán 2 óra 20 percre csökkent. Hétköznap kilenc pár, hétvégén további négy pár AVE 100 (Alstom) és AVE 112 (Talgo-Bombardier) motorvonatból kiállított járat közlekedik rajta. A teljes útra egy menetjegy turista osztályon 32-45 euró. Érdekesség, hogy a vonalra kerülő nemrég felújított Alstom motorvonatok voltak az ország első nagysebességű motorvonatai, melyek a Madrid-Sevilla vonalon közlekedtek 1992-től.
Madrid és Albacete között 300 km/h, Albacete és Alicante között pedig 200 km/h a megengedett sebesség. Ha teljesen üzembe helyezik a vonalon az ETCS Level 2-tőt, akkor a sebesség tovább nő majd, a menetidő pedig tovább csökken.
Mint minden nagysebességű vasútvonal, az Alicantei is bővelkedik alagutakban és hidakban. Alagútból összesen négy épült 5,4 km hosszan. A leghosszabb a Las Barrancadas, mely 2,8 km hosszú.
Viadukt 17 épült, teljes hosszuk 8,4 km. A Cordel de Sax 1498 m, a Salitre-Vinalopó 1481 m, a Rey csatorna feletti 1394 m és a La Encina-Alicante-vasútvonal feletti 1260 m hosszúságú.
A RENFE nagysebességű AVE 100 sorozatú motorvonata Alicante állomáson (kép forrása: www.abc.es)
A városba korábban járó széles nyomtávolságú Talgo 130 sorozatú motorvonat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A városban kibővítették a meglévő vasútállomást is. A régi széles nyomtávolságú vágányok mellé az új nagysebességű vonatoknak normál nyomtávolságú vágányokat építettek.
A városba vezető régi, széles nyomtávolságú vasútvonal egy regionális motorvonattal (Kép forrása:Panoramio)
Euromed vonat egy spanyol szélesnyomtávolságú szakaszon (kép forrása: Wikimedia Commons)
A régi, 1668 mm-es vonalról pedig valószínűleg eltűnnek a széles nyomtávolságú TGV-k is, melyek az Euromed márkanév alatt futottak.
A vonal után pedig a városról is következzen pár kép, hogy miért is érdemes elvonatozni ide. Akit a részletek is érdekelnek, az pedig keresse fel a magyar Wikipédia Alicante szócikkét vagy az Origó portál utazási ajánlatait.
Földi paradicsom... (kép forrása: Wikimedia Commons)
Alicante (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Edificio Carbonell Alicantében (kép forrása: Wikimedia Commons)
Alicante villamosa a tengerpart mellett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Akit pedig nem vonz a homokos tengerpart, az még utazgathat kicsit a városban és környékén az alicantei villamossal is. A hét vonalból álló 103 km-es hálózat magában foglal mindent, amit csak lehet. Tram-trainként, villamosként, metróként vagy akár HÉV-ként is közlekedik, mikor épp hogy tudták megépíteni a vonalat. A járművek is változatosak, hiszen van köztük nagyvasúti szabványnak is megfelelő, vagy modern villamos is. Az egyik vonalon pedig még dízelvontatás is van!
A következő jelentős bővítése a spanyol hálózatnak Baszkföldön várható.
Utolsó kommentek