Ausztria vasúti infrastruktúrája már most is irigylésre méltóan kimagasló minőségű, ám az osztrákok nem érik be a jelenlegi szinttel! Jelenleg is számos nagyprojekt fut, melyekről a blog is beszámolt már korábban. Ezek közül a legfontosabbak a Westbahn négyvágányúsítása Linz és Wels között, a Semmering bázisalagút, a Brenner bázisalagút a Brennerbahn nevű vonalon Innsbruck és Verona között, és a kevésbé ismert Koralmbahn építése.
A büszke építők egy csoportja a fúrópajzs előtt
A jelenleg még építés alatt álló Koralm-vasútvonal, vagy németül Koralmbahn, egy normál nyomtávolságú, 125 km hosszúságú, kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz-cel villamosított vasúti fővonal lesz Graz és Klagenfurt között Ausztriában. A vasútvonal legjelentősebb műtárgya a 32,9 km hosszúságú Koralm-alagút is a Koralpe alatt, melynek utolsó még hiányzó szakaszát 2020. június 17-én sikerült teljesen kifúrni.
Hosszával ez lesz Ausztria leghosszabb vasúti alagútja, de még a világon is csak hat alagút létezik, mely hosszabb tőle!
A munkának azonban ezzel még koránt sincs vége, ezek után következik a szellőzés, világítás, biztonsági berendezések telepítése, na és persze a vágányok lefektetése is.
A Koralmbahn térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az alagút és a hozzá kapcsolódó vasútvonal építési költsége 5,2 milliárd euró, várható átadása 2025 decembere. Ha elkészül, ez lesz Ausztria leggyorsabb vasútvonala, a megengedett sebesség 250 km/h lesz, szemben a Westbahn "csak" 230 km/h sebességével. Ez jelentősen csökkenteni fogja majd az utazási időt Stájerország és Karintia között, továbbá jelentős vasúti kapacitást is biztosít további járatok indításához. De nem csak Ausztria, hanem Olaszország is profitálni fog belőle, hiszen időben jelentősen közelebb kerül majd Grazhoz és Bécshez is.
Az épülő Koralmbahn
Magasperon építése, itt nem fog kinőni a gaz a lapok között!
A vasútvonal azért is érdekes, mert néhány szakaszon már létező vasútvonalakat fog magába olvasztani, így nem is mindenhol lesz új építésű, helyette elég csak felújítani meglévő vonalakat.
Ez már csak azért is fontos, mert bizonyos már elkészült szakaszokat lépcsőzetesen tudnak átadni a forgalomnak.
A fúrópajzzsal fúrt alagút előregyártott betonelemei felhalmozva az alagút bejáratánál
A beépítésre váró betonelemek
Az alagútportál
A Koralmtunnel két egyvágányú csőből áll, hogy baleset esetén a másik menekülőalagútként szolgálhasson. Ezért a két párhuzamos csövet bizonyos távolságonként összekötik, hogy katasztrófa esetén az utasok átmenekülhessenek a másik járatba.
A már elkészült alagút. A két párhuzamos vágány ne tévesszen meg senkit, ezt csupán csak az építőmunkások vonatai használják, a végleges formánál ezek elbontásra kerülnek és csak egy, normál nyomtávolságú vágányt építenek helyettük
Zajlik a munka a felszínen is!
Az épülő alagút, itt nem fúrópajzzsal dolgoznak
Egy fúrópajzs az áttörés után nem sokkal
A fúrópajzs még a munka megkezdése előtt
Látványterv az alagútról és egy az alagútból kilépő Railjet szerelvényről
Az áttörés a Youtubeon
Utolsó kommentek