Az osztrák Westbahn nevű vasútvonal Ausztria legfontosabb és legforgalmasabb vasútvonala. Fejlesztése folyamatos, az utóbbi évek a vonal négyvágányúvá való bővítéséről szóltak. Az építkezés lassan halad, hiszen az osztrák terep nem kedvez a vasútépítőknek, ráadásul sokszor sűrűn beépített részeken kanyarognak a sínek. További gondot jelent a nagy forgalom is, melyet a munkálatok ideje alatt is fent kell tartani.
Railjet vonat a Westbahnon (kép forrása: kurier.at)
Ám a mérnökök nem adják fel, kerül amibe kerül, Bécs és Salzburg között lefektetik a további két vágányt. Az építkezés már Bécstől Linzig eljutott, a következő szakasz a Linz és Wels közötti állomásköz, mindezt úgy, hogy a Linzi repülőtér is bekapcsolódjon a forgalomba! A tervezett munkálatokat két animációval szemlélteti az ÖBB.
A további két vágány lefektetése nem lesz egyszerű feladat, bizonyos szakaszokon komoly nyomvonal korrekciókra lesz szükség. Ha pedig már építkeznek, azt nagyon alaposan teszik, ugyanis nem csak a Westbahn épül át, hanem áthelyezik a LILO vágányait is néhány helyen, új felül- és aluljárók épülnek, melyet utak és kerékpárutak, körforgalmak egészítenek ki. Valahol a vasutat vasút keresztezi, természetesen külön szintben, ehhez hosszú töltéseket is kell építeni. Az építkezéseknek házak, gyárépületek, utak és fák esnek áldozatául, sőt még egy vasútállomás is! Az építkezés utolsó mozzanata a faültetés és a zajvédő falak telepítése több tíz km hosszan.
A Linz-Marchtren állomásköz átépítésének animációja
A Linz-Marchtren állomásköz mintegy 18 km hosszúságú jelenleg, de a jövőben némiképpen hosszabb lesz, ugyanis a Westbahnt közelebb vezetik a Linzi repülőtérhez, hogy a repülőtérről könnyen át lehessen szállni a Salzburgba, Münchenbe, Kufsteinbe, Wörglbe, vagy az ellenkező irányba Linzbe, St. Pölternbe vagy Bécsbe tartó vonatokra. Bár a sebesség a jelenlegi 160-200 km/h-ról akár 230 km/h-ra is emelkedhet, a menetidőben ez nem fog meglátszódni, hiszen egy további megállót is be kell iktatni. Az persze még a jövő zenéje, hogy vajon az összes vonat meg fog-e állni a repülőtérnél, mely többnyire szezonális charterjáratokat fogad csak.
A Marchtrenk–Wels állomásköz átépítésének animációja
A Marchtrenk–Wels állomásköz mindössze 6,5 km hosszúságú, de egyáltalán nem lesz egyszerű feladat ez a szakasz sem! Itt ugyanis egy bújtatásos vágánykereszteződés van, amit szintén el fognak bontani, hogy helyette egy nagyobb sebességet lehetővé tevő, továbbá négyvágányú szakasz épülhessen. A Westbahnt jelenleg itt keresztezi egy 60 km/h-val járható vonal is, mely Wels és Marchtrenk állomások teherpályaudvarait köti össze. Mivel az egyik állomáson a jobb oldalra, míg a másikon a bal oldalra épült, valahol keresztezni kell az átmenő fővágányokat is. Nem szerencsés azonban, ha egy lassú tehervonat hosszabb időre blokkolja a fővonal forgalmát, míg átcsattog egyik oldalról a másikra, így itt a különszintű kereszteződés indokolt.
Az építkezés már megkezdődött, az átadás 2026-ban várható, majd utána folytatódik a munka tovább Salzburg felé!
A bővítésnek köszönhetően növekedhet a vonatok száma a térségben: sűrűbbé válik az S-Bahn rendszer Linz és Wels között, integrált ütemes menetrend bevezetése és jobb menetvonalak a regionális- és távolsági vonatoknak. De nem csak vonal, hanem az állomások és megállók is megújulnak és akadálymentessé válnak.
Az ÖBB számít a teherforgalom bővülésére, hiszen a vonattal történő árufuvarozás 21-szer kevesebb CO2-t termel, mint a közúti árufuvarozás. Ez pedig egyre fontosabb a környezettudatos gondolkodás előretörésében.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Források
* Az ÖBB-Infrastruktur weboldala
Utolsó kommentek