HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2014.10.07. 00:24 Balogh Zsolt

Az Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalon Nürnberg felé

Münchenből Nürnbergbe vonattal leggyorsabban az Ingolstadton át vezető nagysebességű vasútvonalon lehet eljutni. Ezen a viszonylaton a rengeteg ICE egymást éri, óránként akár négy pár is áthaladhat itt. Ehhez még hozzájön a München-Nürnberg-express is, így a kínálat meglehetősen bőségesnek mondható. De létezik egy másik lehetőség Landshuton és Regensburgon át, ez azonban jóval hosszabb és ezzel együtt lassabb is.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalEmeletes vonattal Nürnberg felé

Valahogy elkerülte a figyelmemet, hogy ezen kívül van még egy harmadik vasútvonal is, Treuchtlingenen át. Eddig ugyanis szinte mindig a gyorsabb eljutást választottam, néha kerültem csak Regensburg felé. Ám ez a harmadik kapcsolat is meglehetősen látványos és szép, miközben a vasút melletti erdőségek már sárgulnak a közeledő ősz miatt.

A Münchentől Ingolstadtig vezető vasútvonal részletesebb bemutatása már többszörösen megtörtént itt a blogon, így most csak néhány szóban írnék róla, majd egyből Ingolstadba ugrunk, az Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal kezdőpontjára.

München-Ingolstadt-vasútvonal zajvédő falModern, ámde unalmas vonalszakasz Münchentől távolodva

A bajor fővárosból az Audi központjába vezető vasútvonal az utóbbi években épült át, hogy a vonatok még gyorsabban közlekedhessenek rajta. A cél a tartós 190 km/h, mely miatt már szóba sem jöhet a hagyományos vonalvezetés, helyette kapunk sok-sok felüljárót, többszintes vasúti csomópontokat és végtelen hosszúságú zajvédő falakat. München-Laimtól kezdve majd 30 km-en át csak az egyhangú szürke falakat bámulhatjuk, néha jobbról, néha balról, néha mindkét oldalról. A magasságuk sem épp a megszokott, még az emeletes vonatból is nehéz keresztüllátni felettük. Úgy tűnik, ez a jövő, szupergyors vonatok nyílegyenes pályákon rengeteg alagúton át, ahol pedig nincs szükség a fúrásra, ott jönnek az egyhangú zajvédő falak.

Szerencsére azért még nem olyan rossz a helyzet, mint mondjuk Olaszországban a Bologna-Firenze nagysebességű vasútvonalon, ahol a 78,5 kilométer hosszú vonal 73,8 km-en át alagútban halad.

De térjünk is át a folytatásra, az Ingolstadt és Nürnberg közötti vasútvonalra.

Friedrich List már 1833-ban bemutatott egy tervezetet egy vasútvonalról, mely a két legjelentősebb bajorországi várost, Münchent és Nürnberget kötötte volna össze Ingolstadton át. Az élet azonban másképp alakult és a tervek a következő 25 évben a fiókba zárva maradtak. Eichstätt polgármesterének kezdeményezésére került ismét napirendre: a közelben található kőbánya és acélmű igényelte a vasúti szállítást. A tervezett nyomvonalon található települések és egyéb üzemek összefogtak és egy bizottságot alapítottak a vasútvonal számára. Minden résztvevő az ipar és a kereskedelem  fellendülését várta a beruházástól. A bizottság megszerezte a jogokat és a támogatást, de csak azzal a feltétellel, hogy a vonal kapcsolódni fog Ansbachon és Gunzenhausenen át a már elkészült észak-déli, Lindauba tartó vasútvonalhoz.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal altmühlAz Altmühl völgye...

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal altmühl...és az Altmühl folyó

A királyi főmérnök, Balbier irányításával több kisebb-nagyobb változtatás történt a terveken, a vasútvonal végleges nyomvonala főleg az Altmühl folyó völgyét követi. 1863. szeptember 24-én a parlament jóváhagyta a vasútvonal építését, 1863. október 5-én az uralkodó, II. Miksa bajor király is aláírta az építésről szóló törvényt. Az építkezés 1867. november 11-én kezdődött, 1870. április 12-én pedig már meg is nyílt az új 55,8 km hosszú vonal.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalKanyarog a vonal

Eredetileg egyvágányúnak épült, de a forgalom folyamatos növekedésével gyorsan szükségessé vált a bővítés, így 1891-ben elkészült a második vágány is.

Augsburg-Nürnberg között a villamos felsővezeték 1935-ben készült el, és az Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalon is tervezték a villamosítás folytatását. Ám közbeszólt a második világháború, így a fejlesztés elmaradt.

A háború utáni újjáépítés során a villamosítás elvesztette a prioritását, helyette elsőnek a Passau-Nürnberg-Frankfurt vonal felett épült ki a felsővezeték. A Németországban alkalmazott, 15 kV 16,7 Hz-es villamos vontatás megjelenésére egészen az 1960-as évek elejéig kellett várni, 1962. május 27-én, a nyári menetrend életbe lépésével indult meg végül a villamos vontatás.

2002-ben a vasútvonalat korszerűsíteni kezdték, 2005-ig mintegy 50 millió eurót fordítottak a modernizálására.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal Eichstätt állomás BRB motorvonaEichstätt állomás, hamarosan indul a BRB motorvonata Eichstätt-Stadt felé

A vonal Ingolstadtól észak-nyugati irányba fut Eichstätt állomásig. Itt csatlakozik hozzá egy rövid, 5,1 km hosszú nem villamosított szárnyvonal, mely korábban egészen Beilngriesig vezetett, de ma már csak Eichstätt-Stadt állomásig van rajta forgalom. Ezután a vasút nagyrészt az Altmühl folyót követi a szűk völgyben. Mivel a hely nagyon kevés volt, a vonal itt nagyon kanyargós vonalvezetésű lett. Eichstätt és Dollnstein között majdnem 180 fokos fordulatot tesz. Ezután, hogy elkerüljék a felesleges hídépítéseket a vonal több helyen mély bevágásokban halad a sziklafalak között. Két alagút is épült itt, az Esslingi alagút 633 méter hosszú, a Kirchberg alagút pedig 108 méteres.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal alagútAz alagút után

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalSziklák a távolban

A jelenlegi pálya 110-160 km/h sebességgel járható, a felépítmény meglehetősen vegyes, egyaránt megtalálhatóak még a régi faaljak is a betanoaljakkal vegyesen, Az Esslingi alagút 2006-os átépítése során 19 millió euróból modern, zúzottkő-nélküli betonlemezes pálya épült a hegy alatt.

München-Ingolstadt-Treuchtlingen között napjainkban óránként járnak a regionális ingavonatok DB 111-es sorozatú mozdonyokkal, ezek közül minden második járat egészen Nürnbergig közlekedik.

A  Bayerischen Regiobahn (BRB) regional-expressei Ingolstadt és Eichstätt között közlekednek csúcsidőben a meglévő vonatokon felül.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalHamarosan következik egy bevágás a vonalon

Korábban nagy jelentőségű volt a távolsági forgalom is, ám mióta megnyílt a nagysebességű pálya Ingolstad és Nürnberg között, azóta a távolsági közlekedést csupán néhány autószállító és szezonális vonat jelenti itt.

Teherforgalma viszont továbbra is jelentős, fontos észak-déli közlekedési folyosó Ingolstad és Nürnberg/Würzburg között, majd tovább München felé.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalFurcsábbnál furcsább sziklaképződmények...

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal...melyek árnyékában házak bújnak meg

Eddig három esetben történt súlyos baleset itt:

* 1981. március 8-án Tauberfeld állomáson. Az E 3238 számú München-Nürnberg vonat összeütközött egy tehervonattal, a balesetben a mozdonyvezető elhunyt, 32 ember megsérült. Az anyagi kár elérte a 5,9 millió német márkát;
* 2004. április 14-én Dollnstein megállóban egy tehervonat nekiütközött egy már álló, új autókat szállító tehervonatnak. Két teherkocsi kisiklott, melyek megrongálták a felsővezetéket. A mozdonyvezető megsérült, az anyagi kár 2 millió euró volt.
* 2007 július 2-án Treuchtlingen állomáson egy gabonaszállító vonat utolsó kocsija kisiklott, valószínűleg egy sínen maradt féksaru miatt. Személyi sérülés nem történt, de az anyagi kár jelentős volt.

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonal

Ingolstadt-Treuchtlingen-vasútvonalKereszt Treuchtlingen állomáson, a perontetők már az itt megálló ICE motorvonatokra utalnak

Treuchtlingen állomáson a vonal véget ér, itt csatlakozik be a Nürnberg-Augsburg nagysebességű vasútvonalba, majd innentől már akár ICE-vel is találkozhatunk. 36 km múlva elérjük Roth állomást, mely a Nürnbergi S-Bahn S2-es járatának a végállomása. A vasútvonal háromvágányosra, egy rövid időn át négyvágányosra bővül, hogy a regionális és távolsági forgalom ne akadályozza a helyi bejáró forgalmat.

Nürnberg S-BahnKözeledünk Nürnberghez, feltűnik az első S-Bahn

Rövidesen a vasút keresztezi a Duna-Majna csatornát, majd számos közúti és vasúti híd következik, elképesztőbbnél elképesztőbb felüljárós csomópontokkal, végül a Nürnbergi Deutsche Bahn múzeum mellett elhaladva megérkezünk Nürnberg főpályaudvarára.

NürnbergA Nürnbergnél összefutó vasútvonalak látványos csomópontban találkoznak

Nürnberg Deutsche Bahn múzeumA vasútvonal utolsó szakasza már a DB múzeum mellett halad el

Megérkezés után pedig irány a múzeum, ahová az elmúlt egy évben több új kiállítási darab is érkezett, többek között az ICx, a német ICE motorvonatok legújabb generációja. De erről már csak legközelebb!

dbmuseumEz pedig már a visszaút végén készült Münchenben. Az emeletes vezérlőkocsi mellett álló lány az éppen zajló Oktoberfest miatt öltözött bajor népviseletbe.

2 komment

Címkék: nürnberg


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr556756287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerardus A. Lodewijk 2014.10.29. 21:27:45

Eichstätt Bahnhofról a motorvonat nem Beilngriesbe megy, hanem csak Eichstätt Stadtig, a vasútvonal többi részét már régesrég elbontották, pedig szép tájon ment keresztül. de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Eichst%C3%A4tt%E2%80%93Beilngries
Pesze az Altmühl völgye Eichstätt és Treuchtlingen között is festői.
süti beállítások módosítása