2013-ban a barátom felkereste az Audi Forumot Ingolstadtban, ahol az Audi múzeum is található. Akkor én a képeiből egy kisebb válogatást tettem fel az oldalamra az Audi rövid történetével együtt. Tibi azonban az autók fényképezése közben teljesen megfeledkezett a vasútállomásról, pedig Ingolstadt Hauptbahnhof is tartogat érdekességeket az utazóknak!
Megérkezés Ingolstad Hauptbahnhofra, a regionális vonatom már indul is tovább Treuchtlingen felé
2014 februárjában így én is útra keltem Ingolstadt felé, hogy megnézzem az állomást, majd később felkerestem az Audi múzeumot is.
Az állomás homlokzata a vágányok felől egy magánvasúti dízelmozdonnyal
Ingolstadt Bajorország hatodik legnagyobb városa, 2013-ban 126 ezer lakosa volt. A 19. században a város mellett folyó Dunán közlekedő gőzhajóforgalmat kiszámíthatatlanná és veszélyessé tette a szeszélyes vízmozgás és vízszint-ingadozás. A fokozatosan növekvő személy- és teherforgalom kiszolgálására szükség volt egy megbízhatóbb szállítási módra, így az első vasútépítések után felmerült, hogy Ingolstadtnak is szüksége van a vasútra.
A München-Ingolstadt-vasútvonal megépítését 1863-ban hagyták jóvá, de a megindult építkezés csak lassan haladt, végül csak 1867 november 14-én nyílt meg a kb. 80 km-es vasútvonal. Már akkor tervezték, hogy a vasút továbbépül Nürnberg felé, de erre még sok-sok évet várni kellett.
Az állomás váróterme, minden szükségessel: óra, kijelző, kávézó, információ és jegypénztár, jegykiadó automata, újságos és egy gyorsétterem! A szemközti falon a város korabeli térképe a vasútvonalakkal és az állomásokkal. Nagy a kontraszt Kecskeméthez képest!
A legelső vasútállomás a városhoz közel, a mai Ingolstadt-Nord helyén épült fel, majd később még egy állomás a mostani főpályaudvar helyén.
Ezután újabb vonalak nyíltak meg, így lassan Ingolstadt vasúti csomóponttá vált. 1872-ben a vasút elérte Treuchtlingen várost és és még ugyanebben az évben megkezdték az építkezést Dunauwört felé is. Ekkor fogtak neki az új, végleges városi főpályaudvar építésének is. 1874 június elseje kettős ünnep volt: elkészült az állomás is, és a vonatok már egészen Regensburgig tudtak közlekedni.
1875 május 15-én megindult a forgalom Augsburg felé is.
A közelben lévő nagyobb városok közül egyedül már csak Nürnberggel nem volt közvetlen kapcsolat, bár Dunauwörthön vagy Regensburgon át, jelentős kerülővel el lehetett már oda is jutni vonattal.
1998-ban végül ez is sorra került. Az építkezés egészen 2006-ig tartott, de megérte rá várni. Egy kétvágányú, villamosított, 300 km/h sebességgel járható nagysebességű vonal épült, kizárólag a személyforgalom számára. A 90,1 km hosszú vasútvonalon kilenc alagutat fúrtak, összesen 27 km hosszan. Hogy minimalizálják a káros környezeti hatásokat az új vonal az autópályával közel párhuzamosan halad.
Egyedül egy terv nem valósult még meg: egy további vonalra lenne szükség Burghausen felé, ahol egy hatalmas vegyipari üzem található. Az építkezésről egyelőre lemondtak, ugyanis a jelenlegi vasútvonalakon van még elég kapacitás a teherforgalom számára, a rövidebb menetidőért pedig nem érdemes új vonalat építeni.
ICE3 motorvonat halad át az állomáson megállás nélkül Nürnberg felé
Napjainkban Ingolstadba öt irányból: Münchenből, Nürnbergből, Augsburgból, Regensburgból és Treuchtlingenből is befutnak a vonatok.
Az állomást a második világháború alatt lebombázták, mivel jelentős katonai szerepe volt a városnak és pályaudvarának. A háború után az újjáépítéshez 10 évre volt szükség, hogy 1957 november 25-én újra megnyílhasson az utasok számára a helyreállított épület.
1990 és 1995 között újabb jelentős változtatások történtek, a Dunautalbahnt más irányból kötötték be az állomásra.
Elszállításra váró Audi gépkocsik az állomáson
Az utóbbi évek ismét az átépítésről szóltak, melyek lassan a végéhez közelednek. 2008 április 11-én írták alá a megállapodást az átépítésről. A munkálatok még ugyanezen év szeptemberében elkezdődtek, a beruházás teljes értéke 15 millió euró volt. Megújultak a peronok, a perontetők és az aluljárók, új liftek és mozgólépcsők épültek. Az állomás mellé pedig egy új InterCity hotel is épült. Az átépítésnek hála az állomás kapacitása napi 30 ezer utasra nőtt.
A Münchenbe vezető vasútvonalon a sebességet pedig fokozatosan 200 km/h-ra növelik.
Ingolstadt Hauptbahnhof főbejárata
Mellette pedig a buszpályaudvar, mint mindig Németországban
Az állomás előtt kiállított kis szertartályos gőzmozdony
A pályaudvar előtt egy buszállomás található, a közelben pedig egy nagyon jó állapotban lévő Bayerische D XI sorozatú szertartályos szobor-gőzmozdony van kiállítva.
Érkezik a München-Nürnberg-expressz Nürnberg felől
Ingolstatd állomáson keresztezik egymás útját a már sokat emlegetett München-Nürnberg-expresszek is. Ezek a járatok nagysebességű vonalon is közlekednek, de "csak" 200 km/h sebességgel, de nem a DB Fernverkherhez tartoznak, hanem a DB Regiohoz. Egyike a világ azon kevés járatának, mely regionális forgalmat szolgál ki 200 km/h sebességgel. Ilyen még Németországban az Allersberg-express vagy Angliában a HSL1-en közlekedő Hitachi motorvonatok.
Matricás villamosmozdony, a DB 101-es sorozat jó alap a reklámokhoz, ugyanis sok városba eljutnak szerte az országban
A díjszabása is regionális, így aki nem tudja megfizetni az ICE borsos árát, az ezzel a vonattal kicsit átérezheti a nagysebességű pályán való száguldás élményét regionális tarifa mellett.
Az állomás napjainkban is fontos elágazó állomás maradt: ICE, regionális- és tehervonatok érkeznek ide vagy indulnak tovább.
Kedvező fekvésének köszönhetően áthalad rajta München és a távolabbi német városok közötti távolsági forgalom, így megállnak itt a hamburgi, berlini, würzburgi, kasseli, nürnbergi, kölni, dortmundi, lipcsei vonatok is, csak hogy néhány példát említsek a teljesség igénye nélkül. Így láthatunk itt ICE 1, ICE2 és ICE3 motorvonatokat is.
Négy vasúttársaság együttállása az állomáson, balról jobbra: a Bayerische Regiobahn (nem összekeverendő a Bayerische Oberlandbahn-nal!), a DB Regio, a DB Fernverkher és az Agilis
A regionális forgalmat emeletes ingavonatok látják el DB 111 sorozatú mozdonyokkal, Nürnberg felé pedig a már sokat emlegetett München-Nürnberg-expressz közlekedik DB 101-es sorozatú gépekkel. De megtalálható itt a Bayerische Regiobahn kék-fehér színű kétrészes dízelmotorvonatai és az Agilis zöld-szürke villamos motorvonatai is.
Ingolstadt Hauptbahnhof személyforgalmi vágányait naponta 23 ezer utas használja, ezzel Németországon belül a második állomáskategóriába esik.
Az Agilis egy másik motorvonata az állomáson
Az Audi gyár jelentős teherforgalmat generál, így mindennaposak itt a hosszú autószállító vonatok. A teherpályaudvaron gurítódomb is található, melyet naponta használnak. Több magánvasút, mint pl.: A HKX, mozdonyait is láthatjuk a vágányokon.
Tolatás egy DB 290 sorozatú dízelmozdonnyal
A teherpályaudvar irányítótornya
Épp javában zajlik a kocsirendezés, ezeket a vagonokat azért óvatosabban gurítják
A buszállomás egy csuklós Mercedes Citaroval
Az Audi Forum, mögöttem a múzeum bejárata található
A múzeumról én képeket most nem mutatok, hiszen korábban az Ingolstadt? Akkor Audi! című posztomban már részletesen foglalkoztam vele.
Utolsó kommentek