HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.08.29. 19:33 Balogh Zsolt

A texasi nagysebességű vasútvonal

Ha az Amerikai Egyesült Államokra gondolunk, először biztosan nem a nagysebességű vasúti közlekedés az, ami az eszünkbe jut. Bár az ország hatalmas területű, sok többmilliós nagyvárossal, továbbá a gazdasága is erős, az USA mégsem építette még ki nagysebességű vasúti személyszállító hálózatát.

Ennek többek között az is az oka, hogy a rövidebb utazásokhoz mindenki a saját személygépkocsiját használja a világ leghosszabb autópálya-hálózatán, a távolabbi célpontokhoz pedig a ott vannak a belföldi repülőjáratok.

Sinkanszen N700 sorozat, Texas, USAEgyszer Amerikában is utazhatunk majd nagysebességű vonattal?

Ám az USA is egyre többet tesz azért, hogy egyszer ott is 250-300 km/h sebességgel lehessen vonatozni. Ehhez most úgy tűnik, Texas állam áll a legközelebb.

A vonalat, mely Texas két legnagyobb városát, a 2 millió 200 ezer fős Houstont és az 1 millió 200 ezer fős Dallast fogja összekötni, a Texas Central Railway vállalat tervezi és építi. 2017 júniusában jelentették be először, hogy az építkezés 2018-ban fog megkezdődni és a térségben 10 ezer új munkahelyet fog létrehozni. A megnyitás 2020 után várható.

Műszaki jellemzői

A vasútvonal normál nyomtávolsággal és két vágánnyal épülne ki, a két végállomáson kívül további egy állomás épülne. A vonal építésében a japán Central Japan Railway Company lesz a partner, aki 1964 óta üzemelteti az 515 km-es Tókaidó Sinkanszen vonalat.

A forgalom kiszolgálásához nyolc Sinkanszen N700 sorozatú motorvonatot vásárolnának, melyek végsebessége 330 km/h lenne. A japán nyolcrészes változata 546 személyes, bár az még kérdéses, hogy az amerikai változat is ezzel a sűrű üléselrendezéssel érkezik-e majd.

Sinkanszen N700 sorozatA Sinkanszen N700 sorozat, ilyen vonatokat terveznek Texas államban is közlekedtetni (kép forrása: Wikimedia Commons)

Houston és Dallas/Fort Worth között a tervezett menetidő 90 perc lesz a 385 km-es vasútvonalon. A vasútvonal az US 290 számú autópálya Hempstead Highway) és egy már meglévő, csak teherszállításra használt vasútvonallal fog párhuzamosan haladni.

Ha megépül, ez a vonal lesz az Amerikai Egyesült Államok első valódi nagysebességű vonala (a keleti parton közlekedő Acela Express útja során több szakaszon is osztozkodni kényszerül hagyományos vonatokkal, sebessége pedig 180-200 km/h között ingadozik és csak két rövidebb szakaszon éri el a 240 km/h-t, így nem tekinthető "igazi" nagysebességű vonalnak).

shinkansen_n700-series-787-8000-inside.jpgA motorvonat utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

n700_series_shinkansen_set_z1.jpgRobog a Sinkanszen valahol Japánban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bővítés

Bár még egyetlen egy kapavágás sem történt, a kivitelezők már a későbbi bővítésről is ábrándoznak. A jövőben a vasútvonalat tovább szeretnék folytatni és bekapcsolni Austint és San Antoniot is a nagysebességű vasúti közlekedésbe.

Kritikák

A magas építési költségeket sok kritika éri, többek között Elon Musk milliárdos üzletember és feltaláló is felemelte a szavát korábban a Kaliforniai nagysebességű vasút tervei ellen. Akkor ő azt nyilatkozta, hogy a költségek tizedéből lehetne építeni egy legalább 4x gyorsabb közlekedési hálózatot. Tervét, a Hyperloopot többen is felkapták, ám míg  a nagysebességű vasút már több országban is bizonyított, a vákuumvasút még csak fejlesztés alatt áll. Így az sem biztos, hogy tényleg olcsóbb-e és egyáltalán megvalósítható-e.

Évről-évre újabb és újabb nagyszabású tervek jelennek meg egy országos nagysebességű hálózatról, ám hiába telik el újra meg újra egy-egy év, valahogy csak nem akarnak a vonalak megnyílni. Pedig igény az autózó Amerikában is lenne, elég csak az Acela Express sikerére gondolnunk. Remélhetőleg egyszer tényleg el is készül egy vonal...

Források

* Az angol Wikipédia Texas Central Railway című szócikke
* A Railway Gazette High speed rail promoter Texas Central selects planning and construction contractors című cikke

4 komment

Címkék: index2 nagysebességű vasút USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2312788642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gretta 2017.08.29. 22:21:40

Belülről olyan, mint egy modern repülő :) Jó lenne egyszer utazni rajta..

Csipyke 2017.08.30. 13:18:26

Hurrikánban mi lesz vele? Vagy nem papirbol lesz, mint a hazak? Ugyanitt kerdeznem Tramp velemenyet a globalis felmelegedesrol...

sncf 2017.08.31. 16:42:26

Houstonnak most más problémája van.
süti beállítások módosítása