Ha az Amerikai Egyesült Államokra gondolunk, először biztosan nem a nagysebességű vasúti közlekedés az, ami az eszünkbe jut. Bár az ország hatalmas területű, sok többmilliós nagyvárossal, továbbá a gazdasága is erős, az USA mégsem építette még ki nagysebességű vasúti személyszállító hálózatát.
Ennek többek között az is az oka, hogy a rövidebb utazásokhoz mindenki a saját személygépkocsiját használja a világ leghosszabb autópálya-hálózatán, a távolabbi célpontokhoz pedig a ott vannak a belföldi repülőjáratok.
Egyszer Amerikában is utazhatunk majd nagysebességű vonattal?
Ám az USA is egyre többet tesz azért, hogy egyszer ott is 250-300 km/h sebességgel lehessen vonatozni. Ehhez most úgy tűnik, Texas állam áll a legközelebb.
A vonalat, mely Texas két legnagyobb városát, a 2 millió 200 ezer fős Houstont és az 1 millió 200 ezer fős Dallast fogja összekötni, a Texas Central Railway vállalat tervezi és építi. 2017 júniusában jelentették be először, hogy az építkezés 2018-ban fog megkezdődni és a térségben 10 ezer új munkahelyet fog létrehozni. A megnyitás 2020 után várható.
Műszaki jellemzői
A vasútvonal normál nyomtávolsággal és két vágánnyal épülne ki, a két végállomáson kívül további egy állomás épülne. A vonal építésében a japán Central Japan Railway Company lesz a partner, aki 1964 óta üzemelteti az 515 km-es Tókaidó Sinkanszen vonalat.
A forgalom kiszolgálásához nyolc Sinkanszen N700 sorozatú motorvonatot vásárolnának, melyek végsebessége 330 km/h lenne. A japán nyolcrészes változata 546 személyes, bár az még kérdéses, hogy az amerikai változat is ezzel a sűrű üléselrendezéssel érkezik-e majd.
A Sinkanszen N700 sorozat, ilyen vonatokat terveznek Texas államban is közlekedtetni (kép forrása: Wikimedia Commons)
Houston és Dallas/Fort Worth között a tervezett menetidő 90 perc lesz a 385 km-es vasútvonalon. A vasútvonal az US 290 számú autópálya Hempstead Highway) és egy már meglévő, csak teherszállításra használt vasútvonallal fog párhuzamosan haladni.
Ha megépül, ez a vonal lesz az Amerikai Egyesült Államok első valódi nagysebességű vonala (a keleti parton közlekedő Acela Express útja során több szakaszon is osztozkodni kényszerül hagyományos vonatokkal, sebessége pedig 180-200 km/h között ingadozik és csak két rövidebb szakaszon éri el a 240 km/h-t, így nem tekinthető "igazi" nagysebességű vonalnak).
A motorvonat utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)
Robog a Sinkanszen valahol Japánban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bővítés
Bár még egyetlen egy kapavágás sem történt, a kivitelezők már a későbbi bővítésről is ábrándoznak. A jövőben a vasútvonalat tovább szeretnék folytatni és bekapcsolni Austint és San Antoniot is a nagysebességű vasúti közlekedésbe.
Kritikák
A magas építési költségeket sok kritika éri, többek között Elon Musk milliárdos üzletember és feltaláló is felemelte a szavát korábban a Kaliforniai nagysebességű vasút tervei ellen. Akkor ő azt nyilatkozta, hogy a költségek tizedéből lehetne építeni egy legalább 4x gyorsabb közlekedési hálózatot. Tervét, a Hyperloopot többen is felkapták, ám míg a nagysebességű vasút már több országban is bizonyított, a vákuumvasút még csak fejlesztés alatt áll. Így az sem biztos, hogy tényleg olcsóbb-e és egyáltalán megvalósítható-e.
Évről-évre újabb és újabb nagyszabású tervek jelennek meg egy országos nagysebességű hálózatról, ám hiába telik el újra meg újra egy-egy év, valahogy csak nem akarnak a vonalak megnyílni. Pedig igény az autózó Amerikában is lenne, elég csak az Acela Express sikerére gondolnunk. Remélhetőleg egyszer tényleg el is készül egy vonal...
Források
* Az angol Wikipédia Texas Central Railway című szócikke
* A Railway Gazette High speed rail promoter Texas Central selects planning and construction contractors című cikke
Utolsó kommentek