Franciaország nagysebességű vasúthálózata már ma is meghaladja a 2150 km-es hosszúságot, és további több, mint 700 km áll építés alatt. Idény nyáron fejeződik be a Párizs-Bordeux nagysebességű vasútvonal építése, decemberben pedig Nîmes és Montpellier között nyílik egy új lehetőség az utazni vágyóknak.
Az épüől új vasútvonal 2015-ben (kép forrása: www.railengineer.uk)
A 140 km hosszúságú új nagysebességű vasútvonalon már az utolsó simítások zajlanak, ám a vasút két új állomásának a megnyitására még további néhány hónapot kell várni.
A jelenleg még épülő Nîmes–Montpellier nagysebességű vasútvonal két vágánnyal és 25 kV 50 Hz-es áramrendszerrel épül Franciaország déli részén, a Földközi-tenger partján. Az új vonal egy hosszabb vasútvonal része, mely Marseillet köti majd össze Perpignannal, miközben elkerüli Nîmes és Montpellier városokat. Nyugat felé a folytatása az LGV Méditerranée, míg az ellenkező irányba egészen Spanyolországig fog kiépülni. A francia-spanyol határon 2010-ben már elkészült egy rövidebb, 44,4 km-es szakasz, melyen egy hosszabb alagút is található a Pireneusok alatt. Ez a rövid szakasz is a szinte francia szabványnak számító 350 km/h sebességre épült ki.
A cél az, hogy végig nagysebességű összeköttetés létesüljön a spanyol AVE és a francia TGV hálózatok között, ezzel létrehozva Európa leghosszabb nagysebességű vasútvonalát, közelebb hozva így a mediterrán nagyvárosokat, Madridot és Barcelonát Marseille-hez, Lyonhoz és Párizshoz.
A Nîmes–Montpellier nagysebességű vasútvonal piros színnel jelölve és a hozzá kapcsolódó egyéb vonalak (kép forrása: archives.gouvernement.fr)
Így létrejön a nagysebességű vasúti kapcsolat Spanyolország északi része és Dél-Franciaország, és a Földközi-tenger partján fekvő nagyvárosok között. Egyedülálló módon a TGV eddig megépült vonalai után a vegyes személy-teherforgalom lesz kb. 60–80 km hosszan. Arra, hogy nagysebességű vasútvonalakat tehervonatok is igénybe vesznek, jelenlegi tudásom szerint eddig egyedül csak Németországban volt példa (ha az egykor postát is szállító TGV-ket nem vesszük ide).
Nyílegyenesen mindenen át (kép forrása: www.ocvia.fr)
Az új vasútvonallal nem csak a személyszállítás jár jól, hanem tehermentesíteni tudják a régi, kedvezőtlen vonalvezetésű és túlterhelt régi vasútvonalakat is, miközben a hosszú távú- és nemzetközi tehervonatok sebessége is jelentősen nőni fog.
Az LGV Méditerranée Marseille felé már eredetileg úgy épült, hogy Marseille előtt egy nagysebességű leágazást is kialakítottak. Ehhez kapcsolódik majd az új Nîmes–Montpellier szakasz, Montpellier után pedig előre láthatólag majd 2020 után kezdik el építeni az utolsó, kb. 150 km hosszúságú befejező láncszemet a spanyol határig.
Gyönyörű új pálya (kép forrása: www.ocvia.fr)
Az új vasútvonalon a sebesség is nagyobb lesz, mint az eddigi TGV vonalakon, a tervek 350 km/h sebességgel számolnak. Ezt azonban valószínűleg csak majd évek múlva fogják kihasználni, hiszen az SNCF szerelvényei, bár bebizonyították, hogy több, mint 574 km/h-val is képesek haladni, engedélyt először "csak" 220 km/h-ra kapnak, amit majd a későbbiekben fognak 320 km/h sebességre felemelni.
Két új TGV állomást is terveztek a vonalra, nem messze Nîmes és Montpellier városoktól, mivel a jelenlegi állomások már nem bírnák el a TGV-k miatti megnövekedett forgalmat. Ezzel a lépéssel, bár az átmenő vonatok sebessége nőni, az utazási idő pedig csökkenni fog, de elveszik a vonat egyik legnagyobb előnye, hogy városközpontból városközpontba közlekedik. Helyette szinte a pusztában, távol az állomásnak nevet adó várostól fognak megállni a szerelvények.
Leágazás a vonalon (kép forrása: www.ocvia.fr)
A vasútvonalon két új állomása a vonal megnyitása után fél évvel, 2018 júliusában nyit a tervek szerint. Gare de Montpellier-Sud-de-France Montpellier új állomása lesz, ahová 2020 után a városi villamos egyes vonalán is ki lehet majd jutni.
Gare de Nîmes - Manduel - Redessan állomáson pedig átszállási lehetőség lesz a régi Tarascon–Sète-Ville-vasútvonalra, melyen jelenleg a nagysebességű AVE és TGV vonatok is közlekednek. Minden bizonnyal lesz még más helyen is csatlakozás a hagyományos vasúthálózathoz, hogy a jövőbeli teherforgalmat is minél jobban ki tudja majd szolgálni
Pályaudvar a vonal mentén (kép forrása: www.ocvia.fr)
Története
A Déclaration d'utilité publique a tervet 2005-ben fogadta el. 2009 májusában az RFF-hez három ajánlat érkezett: a Bouygues, a Eiffage és a Vinci ajánlata, melyek közül az RFF 2011 végén kiválasztotta a végleges ajánlatot. Az építkezés várható befejeződése 2017 decembere. A vonal folytatását, a már megnyílt Perpignan–Figueres vonalig, nem várható, hogy elkezdik 2020 előtt. A tervek szerint az építkezés 30 ezer új munkahelyet hozott létre a térségben.
Ezekkel az új vasútvonalakkal Barcelona és Párizs között a menetidő több, mint egy órával csökken majd, komoly konkurenciát ajánlva a légitársaságoknak. A két város közötti több, mint 1000 km-es távolságot jelenleg a leggyorsabb TGV járat 6 óra 19 perc alatt teszi meg, mégpedig városközpontból városközpontba!
Híd a vasútvonalon (kép forrása: www.ocvia.fr)
Forgalom
Jelenleg Párizs és Barcelona között hétköznap két pár, hétvégén három pár közvetlen TGV közlekedik, ehhez hozzájön még egy pár Lyon-Barcelona és egy pár Marseille-Barcelona-Madrid AVE járat. Remélhetőleg az új vasútvonal és a rövidebb menetidő további járatok indítását is lehetővé teszi.
A tervek a hagyományos TGV-ken kívül tehervonatokkal és a TGV "fapados" változatával, az Ouigo-val is számol.
Építőanyag szállító vonat a vonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)
Látványterv a hamarosan nyíló Gare de Montpellier-Sud-de-France vasútállomásról
Spanyolország és Franciaország minőségi járatokkal való gyors összeköttetése már évtizedek óta folyamatos fejlesztésre ösztönzi mindkét ország vasútjait. Az első lépéseket a nyomtávváltós Talgok, majd a folytatást 1981-ben a TGV, 1992-ben pedig az AVE jelentette.A TGV 1991-ben Marseille-t, az AVE pedig 2008-ban érte el Barcelonát. A két hálózat közötti normál nyomtávolságú, végig nagysebességű kapcsolat létrejöttére sem kell már sokáig várnunk.
Utolsó kommentek