Franciaországban a TGV vasúthálózatának kiépítése 1981-ben kezdődött az LGV Sud-Est megnyitásával, mely a fővárost, Párizst kapcsolta össze az ország második legnagyobb városával Lyonnal. Az 1989-1990 között megépített délnyugatra tartó LGV Atlantique pedig a második nagysebességű vonal volt. Habár az elmúlt 35 évben a TGV lassan behálózta egész Franciaországot, és az elsőnek megnyitott vonal is elért Marseille-ig, a második vonal és hosszabbítása szinte feledésbe merült.
Az LGV Atlantique már elkészült, 1990 óta üzemelő szakasza (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonal hosszabbításának tervét 2001 és 2003 között kezdték el kidolgozni. A távlati tervek között a vonal egészen a spanyol határig történő meghosszabbítása is szerepel, ez azonban egy későbbi ütem során fog csak megvalósulni a 2020-as évek végén. A tényleges építkezés 2012-ben kezdődött el, három másik vonallal együtt (ebből az LGV Est második szakasza nemrég nyílt meg).
Az elmúlt négy évben Franciaország annyi új TGV vonal építésébe fogott, amire a korábbi 30 évben még nem volt példa.
Franciaország meglévő és építés vagy tervezés alatt álló nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Rekordkísérlet a vonalon
Miután az LGV Atlantiqueud vonal 1990-ben elkészült, az SNCF és az Alstom egy közös rekordkísérletbe kezdett. Céljuk az volt, hogy megdöntsék a korábbi 1955-ben felállított 331 km/h-s vasúti rekordot és egy új sebességrekordot állítsanak fel.
A kísérlethez egy módosított TGV Atlantique motorvonatot használtak. A szerelvény hosszát lecsökkentették két hajtófejre és három kocsira, hogy javítsák a teljesítmény/súly arányt és kiszerelték belőle az egyenáramú részeket. Három kocsi, köztük a bárkocsi középen volt, mely a lehetséges legkisebb összeállítása a TGV-nek. A rekordkísérlet sikerült: 1990. május 18-án a szerelvény 515,3 km/h sebességgel száguldott! Ezt a rekordot csak 2007-ben sikerült megdöntenie egy szintén jelentősen módosított TGV POS motorvonatnak.
Ki tudja, talán 10 év után a francia mérnökök most is egy újabb rekordkísérletre készülnek?
Célja
A vasútvonal megépítésének célja Poitou-Charentes, Aquitania és Midi-Pyrénées régiók csatlakoztatása a nagysebességű TGV-hálózathoz, amely által létrejönne az érintett régiók gyors vasúti kapcsolata Párizzsal, Londonnal, Brüsszellel és Amszterdammal. Ugyanakkor jelentősen csökkentené a Párizs-Bordeaux menetidőt, mely jelenleg 2 óra 10 perc. A pálya megépítésével javulna az összeköttetés a nagyobb délnyugat-franciaországi városok (Tours, Poitiers, Angoulême és Bordeaux) között. A későbbiekben Spanyolország keleti fele, sőt a főváros, Madrid is elérhetővé válik normál nyomtávon. Jelenleg csak átszállással vagy hatalmas kerülővel, vagy nyomtávváltós vonatok alkalmazásával vonatozhatunk a két szomszédos ország fővárosa között.
A TGV Sud Atlantiqueud Europe megépítésével tehermentesíteni tudják majd a jelenlegi hagyományos pályát is, hiszen most nem csak a TGV szerelvények, hanem a helyi közlekedést bonyolító TER szerelvények, valamint tehervonatok is használják. Az eltérő megállási rendek és az eltérő sebességek miatt jelenleg a TGV vonatok nem tudják kihasználni maximális sebességüket, és csak 220 km/h sebességgel tudnak közlekedni. A szűk kapacitás a regionális vonatok további sűrítését is akadályozza.
Épülő bevágás a vonalon (kép forrása: lwww.lemoniteur.fr)
Jellemzői
Az új vonal elkerüli Libourne-t, ezzel jelentősen rövidítve a távolságot a hagyományos vasútvonalhoz képest. Tours és Bordeaux között nem épülnek új állomások, hanem a jelenlegi állomásokat használják majd (Châtellerault, Poitiers és Angoulême), Poitierstől délre csatlakozást építenek a La Rochelle-be (ahol a TGV-ket is gyártják) vezető hagyományos pályához. A Tours és Bordeaux közötti menetidő lecsökken 50 percre. Az új vasútvonal hossza 300 km, melynek a kiépítési sebessége 350 km/h lesz. Ezt azonban kezdetben nem használják ki, várhatóan a TGV szerelvények csak lassabban, 300-320 km/h sebességgel közlekednek majd.
A pálya megépítésével nőni fog az utasok száma is, várhatóan évente 5 millió utas veszi majd igénybe a vonalat.
Az alépítmény építése (kép forrása: Wikimedia Commons)
Finanszírozás
A vasútvonal tervezett költsége 4,7 milliárd euró volt, melynek előteremtését több forrásból is fedezték:
* A francia környezetvédelmi, és a fenntartható fejlesztési, tervezési miniszter Jean Louis Borloo, 2008-ban aláírta azt a megállapodást, melynek alapján biztosítanak 3,4 milliárd eurót a TGV Atlantique bővítésére, Sablé-től Sarthe-ig, Le Mans nyugati részétől Rennes-ig;
* A projekt megvalósításában a legnagyobb részt a Francia Vasúti Hálózat, az RFF vállalja, ami kb. 1,02 milliárd eurót tesz ki;
* A maradékot az érintett régiók fedezik.
Időközben, ahogy lenni szokott, a költségeket ismét jelentősen túllépték, a végösszeg 7,8 milliárd euró lett.
Az építési munkák 2010-ben kezdődtek, miután a tenderen kiválasztották a kivitelezőket. Az építő a LISEA konzorcium, mely 50 évre szóló koncessziós szerződést írt alá (PPP konstrukció).
A LISEA konzorciumot a Vinci (33,4%), a Caisee des Dépôts/CDC Infrastructure (25,4%), a Sojas (22%), és az AXA Private Equity (19,2%) alkotja. Ez Európa legnagyobb PPP finanszírozású beruházása.
Híd a jövőbeli vágányok felett (kép forrása: Wikimedia Commons)
2016 júliusában újabb mérföldkőhöz érkezett a vasútvonal építése: a hónap elején megkezdődtek a lassabb sebességtesztek a vonal közepén, majd július 25-től a nagysebességű tesztek is TGV Duplex motorvonatokkal mindkét irányban. Szeptemberben a teszteket kiterjesztik északkeleti és délnyugati irányba is, ahogy további szakaszokat sikerül feszültség alá helyezni.
Már csak a vágányok hiányoznak! (kép forrása: http://www.pleinevie.fr)
Miután jövő nyáron megnyílik a TGV Sud Atlantiqueud Europe, a Párizs-Bordeaux utazási idő 3 óra 14 percről 2 óra 4 percre, a Párizs-Toulouse utazás pedig 5 óra 25 percről 4 óra 9 percre rövidül.
Fektetik a vágányokat Tours és Bordeaux között (kép forrása: http://www.20minutes.fr)
Új járművek
Természetesen az új vasútvonalhoz új járművek is szükségesek, melyeket már korábban megrendeltek az Alstomtól. Így mire a vonal megnyílik, a 40 darab kétszintes TGV Euroduplex (TGV 2N2) szerelvény is az utasok rendelkezésére fog állni.
TGV 2N2 motorvonat Zürich főpályaudvarán 2013-ban
Ezzel lehetővé válik, hogy a régi, 1990-ben forgalomba állt egyszintes TGV Atlantique szerelvényeket is lecserélhessék. Így a vonalon a régi, 25 éves, 459-485 férőhelyes, csak 300 km/h-val haladni képes vonatokat 560 férőhelyes, 320 km/h maximális sebességű korszerű vonatokra váltsák fel.
A francia TGV nagysebességű hálózata pedig 2017-re a jelenlegi 2156 km-ről 2497 km-esre bővül!
Források
* Az International Railway Journal Testing begins on TGV Sud Europ Atlantique cikke
* A magyar Wikipédia LGV Sud Europe Atlantique szócikke
* UIC.org
Utolsó kommentek