HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2015.04.24. 23:28 Balogh Zsolt

A gödöllői Királyi Váró

A vasúti közlekedés fejlődésével és a vasútvonalak kiépülésével nem csak az áruk, de az előkelőségek, sőt az uralkodók is egyre inkább vonattal utaztak a díszes hintók helyett. Csakhamar presztizs kérdéssé vált a királyi pár megfelelő szintű kiszolgálása, emiatt a magán-vasútársaságok egymással vetélkedve királyi vonatokat készítettek a nemes utasok kényelmes utaztatásához. Azonban ez még mindig nem volt elég, a királyi pár nem szállhat le egy akármilyen állomáson, és főleg nem várakozhat az egyszerű polgársággal együtt.

Gödöllői Királyi váróA Gödöllői Királyi váró

Ezért a nagyobb állomásokon, ott, ahol számítani lehetett arra, hogy a király is le- vagy felszáll, az uralkodó számára külön váróterem, vagy mint Gödöllő esetében, külön épület épült a tiszteletükre. A monarchia szétesése, a királyságok, császárságok megszűnése, na és persze az elit réteg utazási szokásainak megváltozása miatt ezek a létesítmények is feleslegessé váltak. Bezártak, új funkciót kaptak, vagy mint Gödöllőn, gyönyörűen helyreállítva várják az érdeklődőket, immár nem csak a királyokat és családjukat.

Korábban az utazásoknál a várótermek jelentősége sokkal nagyobb volt, mint jelenleg. Akkoriban a vonatok jóval ritkábban, mindössze napi egy-kétszer közlekedtek. Aki nem akart lemaradni, az inkább hamarább indult és az állomáson várakozott. Nem beszélve az átszállások nehézségeiről, hiszen egy átszállásra nem percek voltak, mint manapság, hanem akár több óra is. Így a várótermeknek kényelmes teret kellett biztosítania az utasoknak, sok szolgáltatással együtt. Fodrász, étterem, könyv- és újságárus, kocsma, szálloda... és még ki tudja mi tartozott egy állomáshoz, hogy a vonattal utazók addig is hasznosan tölthessék az idejüket, míg a vonatuk megérkezik. Napjainkban az ütemes menetrend terjedésével együtt (vagy talán már korábbi időponttól) az állomási szolgáltatások is összezsugorodtak, egyedül talán az egyre több helyen elérhető ingyenes Wifi-t lehet kiemelni, mint fejlesztés. Jó példa erre Kecskemét vasútállomása, mely már az én életem során, a szemem láttára fejlődött vissza szinte egy táblás megálló szintjére.

A Gödöllői Királyi váró csodálatosan felújítva várja az érdeklődőket, ahol megismerkedhetünk a királyi vonatokkal, a királyi család utazási szokásaival.

gödöllő állomás FLIRTA felüljáróról letekintve az állomásra

gödöllő állomásA vágányok felőli oldal

gödöllő állomás királyi váróA homlokzat

Én nem is szaporítom tovább a szót, hiszen egy pontos és részletes összefoglalót kaptam egy ott dolgozó kedves teremőrtől, melyet most változtatás nélkül közlök is:

"A Pest-Hatvan–vasútvonalon 1867 tavaszán indult meg a közlekedés. Ugyanebben az évben kapta meg a magyar államtól Ferenc József és Erzsébet királyné koronázási ajándékul a gödöllői kastélyt és uradalmat, s ettől kezdve rendszeresen utazott vonattal Gödöllőre a királyi pár és kísérete. Hogy a király Bécsből közvetlenül Gödöllőre mehessen vasúton, Kőbánya állomás közelében két vasúti vonal között egy összeköttetést alakítottak ki, melyet máig királyvágánynak hívnak. 1867. április 2-án adták át a gödöllői földszintes állomásépületet, melyet később többször átépítettek. Kezdettől problémát jelentett a királyi fenségek várakozása a vasútállomáson. A „Váróteremnek használt szobácska kicsi, fülledt levegőjű és piszkos volt.” Ezért 1868-ban fából egy tiroli stílusú, ideiglenes udvari pavilont építettek.

gödöllői királyi váróErzsébet királyné váróterme

gödöllői királyi váróA király váróterme

Az 1870-es évektől egyre élénkebb lett a vasúti forgalom, a királyi család gödöllői tartózkodása divatos, felkapott nyaralóhellyé tette a települést. Sok fővárosi polgár nyaralt Gödöllőn, és ők elsősorban vonattal utaztak, sőt az állomás környékén vásároltak vagy béreltek házat, ott alakult ki egy új nyaraló negyed. Gyakori volt, hogy a család tavasztól őszig a gödöllői nyaralóban tartózkodott, miközben a családfenntartó férj vonattal naponta bejárt a fővárosba dolgozni. Tehát szükségessé vált a vasútállomás épületének a fejlesztése. 1874-ben kétszintessé alakították az állomásépületet. A hivatali helyiségeken kívül első-, másod- és harmadosztályú várótermet, valamint vendéglőt alakítottak ki táncteremmel. Az állomás épületében lakott az állomásfőnök, két forgalmi tiszt, két pénztárosnő, a vasúti vendéglős és a pályafelvigyázó. Ez az épület már alkalmas volt a köznép utazási igényeinek a kiszolgálására.

gödöllői királyi váróFaragott székek bordó huzattal az előkelőségeknek

gödöllői királyi váróA hercegi váró

gödöllői királyi váróA falakon az Osztrák-Magyar Monarchia történelmi pillanatai

gödöllői királyi váróBalra a vonatokhoz, jobbra a város felé vezet az út

1882-ben pedig új Királyi Várót építettek neoreneszánsz stílusban. Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron található még Királyi Váró, de azok a vasútállomás épületének részét képezik, Gödöllőn azonban külön épületet emeltek erre a célra. Egyébként a király utazásaihoz – ha nem volt megfelelő állomásépület – alkalmanként udvari sátrat állítottak fel. A gödöllői Királyi Váró a kastély kezelésében állt. Bár egyszintes épület, de a belső terek nagy belmagassága és a magas tetőfelépítmény miatt a mellette álló egykori kétszintes állomásépülettel azonos magasságú volt.

gödöllői királyi váró utcafrontAz utca felől nézve

A vasút és a város felé nyíló bejárók adják az épület tengelyét. A város felőli oldalon portikusz található, négy Jón oszlopon nyugvó előtető, ahol az udvari kocsi várta a vonattal érkező királyi család tagjait. Az épület padlószintje azonos a peron szintjével, tehát csak a vonatba szállásnál kellett lépcsőt használni. Öntöttvas pilléreken nyugvó perontető fut körbe a sínek felőli oldalon és a két oldalhomlokzaton, ahonnan egy-egy mellékbejárat nyílik. A királyi pár megérkezésekkor vörös szőnyeget fektettek az épület bejárata és a vasúti szerelvény közé. A vonatról a tágas középső helyiségbe, a Hercegi Váróba érkezünk, amelynek a berendezését - Ripka Ferenc leírása szerint – bordó kárpitú selyem zsöllyék és pamlagok adták. Jobbra Erzsébet királyné várószobája, balra pedig Ferenc József szobája nyílt. A király szobájában egy íróasztalt, velencei tükröt, olívazöld kárpitú ülőgarnitúrát helyeztek el és ugyanilyen színű préselt selyem tapéta fedte a falat. Ugyanez volt a királyné várószobájának a berendezése is, csak halványsárga színben. A Pest-Gödöllő közötti 34,4 km távolságot 49 perc alatt tette meg a vonat 1z 1875-ből fennmaradt udvari menetrend szerint. A két világháború között Horthy Miklós kormányzó használta a Királyi Várót.

gödöllői királyi váróA felújítás előtti állapot (Forrás:vasutallomasok.hu)

gödöllői királyi váróKirályi váró borozó, a név nem, csak a funkció változott (Forrás:vasutallomasok.hu)

A második világháború végén a kivonuló német csapatok felrobbantották a vasútállomás épületét, amely teljesen elpusztult. A Királyi Váró pincéjében tárolt szenet is felgyújtották, amelynek következtében kiégett az épület teteje, csak a puszta falak maradtak meg. 1945 után lapos tetőt építettek a Királyi Váróra, és ez lett a jegykiadásra és a várakozásra szolgáló állomásépület a köznép számára. 1958-ban nyilvánították műemlékké. 2011-ben a Norvég Alap támogatásával Gödöllő Város Önkormányzata felújította a Királyi Várót, múzeumi kiállítóhelyet, kávézót és turisztikai centrumot alakított ki benne."

A felújítással egyedül a gödöllői utasok jártak rosszul, hiszen elvesztették a várótermüket.

További információk és képek a www.vasutallomasok.hu weboldalon találhatóak.

A Gödöllői Királyi Váró a Google térképén

Bajorország királyának, Nagy Lajosnak, a díszes királyi vonata a Nürnbergi Deutsche Bahn múzeumban tekinthető meg, de érdemes ellátogatni a Keleti pályaudvarra is az ún. Lotz terembe, mely szintén a királyi családok számára készült.

Budapestről Gödöllő mind HÉV-vel, mind vonattal könnyedén megközelíthető, ráadásul a HÉV állomás is és a jelenlegi gödöllői vasútállomás is a Királyi Váró szomszédságában található, így elvéteni sem lehet. Keddtől vasárnapig, reggel 10 órától délután 6-ig várja a látogatókat.

A váróterem megtekintésén kívül lehet még biztonságosan fotózni a vonatokat az állomási gyalogos felüljáróról, vagy a Gödöllői kastélyt is meg lehet még tekinteni.

7 komment

Címkék: magyarország vasútállomás index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr107369274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DnP 2015.04.25. 09:37:06

Ez mind szép és jó, de ezzel megszűnt a pórnépnek rendes váróterem és pénztér... egy nyamvadt konténert csesztek le ami erre szolgál.. gratulálok az elkövetőknek.

Első mohikán 2015.04.25. 23:06:55

"presztis" -> presztízs

újember · http://vasut.kTeam.hu 2015.04.26. 17:24:22

Ez a konténeres helyzet szerintem az összes bűn egyik jelképes megtestesítése, amit ebben az országban az utasokkal, ügyfelekkel szemben elkövetnek. 1000% megengedhetetlen helyzet, ami sajnos beárnyékolja a példás helyreállítást. Akár a királyi váró ideiglenes kettős felhasználásával, akár más méltányosabb ideiglenes megoldással biztosítani kellett volna egy várótermet. Reméljük, Gödöllőn most már nem sok idő választ el az állomásfelújítástól.

Izo 2015.04.26. 20:56:58

(Ismét) nem olyan időket élünk, hogy a pórnép igénye mindennél előbbre való legyen.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2015.04.27. 13:52:38

A cikkben jól benne van a dilemma: a felújítás úgy ment, hogy kaptak rá a vasúttól független külön pénzt, és azt kulturális célra kellett költeni, nem arra a szolgáltatásra, amit a vasút nyújt. Persze meg lehetett volna várni, amíg az állomással együtt a MÁV felújítja, de akkor valószínűleg még nagyobb pusztulattal kellett volna szembesülni. Ja és a pórnép is nagyban hozzájárult ezekhez az állapotokhoz, tehát annyira nem tudok sajnálkozni - de azt elismerem, hogy kéne egy rendes modern állomásépület is, amely egyben a HÉV-et is kiszolgálja.

A cikkhez még néhány adalék:

1. A legtöbb királyi várótermet nem szüntették meg, legfeljebb csak akkor, ha magát az állomást is lebontották. Nemrég láttam egy könyvet, amely pont a megmaradtakról szólt.

2. A Keletiben a bal oldali várócsarnok, amiben a Lotz-festmények vannak, az nem a királyi váró. Az egy külön helyiség, amely viszont most nem látogatható. A "business" váróterem az 1945 után készült kormányváróból lett kialakítva.

3. Nagyon nem igaz, hogy "az ütemes menetrend terjedésével együtt (vagy talán már korábbi időponttól) az állomási szolgáltatások is összezsugorodtak" - legalábbis nem világszerte. Prágában és Bécsben a Westbahnhof-on az elmúlt 5 évben építettek bevásárlóközpontot az állomásépületbe, illetve akörül, Zürichben most bővítették az új S-Bahn alagúttal együtt ezt a részt, a berlini és bécsi Hauptbahnhof pedig inkább egy plaza, amely néhol vonatokat is tartalmaz. Az persze nálunk egy szomorú dolog, hogy mindent bezárnak (igaz, így legalább a zsibvásárt is elpucolják, ld. Nyugati) és csak "kúrmányablakokat" akarnak az állomásokra tenni. Persze lehet, hogy a vasárnapi zárvatartás ezt majd felül fogja írni... ;-)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.04.27. 22:29:10

@no-night: Köszönöm a kiegészítéseket! :)

A 3. ponttal azonban nem értek teljesen egyet. Igaz, hogy vannak ellenpéldák is, de a valóság az, hogy egyre több állomást fokoznak le megállóhellyé, a pénztárakat felváltják az automaták...

Kecskeméten (ami ugye megyeszékhely) régen volt étterem, kocsma, játékterem, könyvárus, újságos és egy kis játékárus is. Ez mára mind megszűnt, a fejlesztés meg annyi volt 20 év alatt, hogy van elektronikus kijelző a vonatokhoz és egy K & H bankautomata. Eltűntek a váróteremből a padok is, kintről a virágládák és a perontetőről lógó muskátlik is. Persze vonatból ott több lett, ahol a vasútvonal még nem szűnt meg.

Angol vasutas 2015.04.29. 16:33:09

@no-night: A harmadik ponthoz szólnék hozzá. Abban igazad van, hogy nagyforgalmú állomásokon virágzik a kereskedelem, de vidéken, kisforgalmú mellékvonali állomásokon, megállóhelyeken ez már korántsem igaz. Az általad hozott példák is mind nagyvárosok (fő)pályaudvarai. A helyzet az, hogy rengeteg vasúti épület válik feleslegessé, a központi forgalomirányítással megszűnik az állomási szolgálat, a jegypénztárakat felváltják az automaták, az információs pontokat az elektronikus utastájékoztatás. Ma már egy kisforgalmú vidéki állomáson fontosabb szempont a magasperon, akadálymentesség és egy modern esőbeálló, mint hogy szépen felújított állomásépülete, váróterme legyen. Rengeteg vasúti épület esik áldozatául a felújításoknak, vágánybővítésnek, nyomvonalkorrekcióknak. Angliában is számtalan példát tudok mutatni állomásépületből lett irdoaházra, rakodók helyén épült parkolókra és bakterházak helyén álló gyorséttermekre.
süti beállítások módosítása