HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2013.05.28. 00:49 Balogh Zsolt

Cité du train: a francia nemzeti vasúti múzeum

Az eredeti terv teljes felborításával érkeztem Spanyolországból korán reggel Mulhouse-ba a Luxemburgba továbbhaladó vonatommal. Innen már csak Zürich volt hátra és a hazatérés Münchenbe.

Erre a városra egyáltalán nem készültem fel, semmit sem tudtam róla, így a város Tourist Info pontjába mentem legelőször. Itt megtudtam, hogy a városban vasút és autómúzeum is van! Sajnos választanom kellett, hogy a kettő közül melyiket nézem meg, mivel mindkettőre már kevés lett volna az idő.

01k.jpgMulhouse és a város villamosai

Gyors városfotózás után elindultam a vasúti múzeum irányába. Pedig a másik is érdekes lett volna, ugyanis a francia Nemzeti Automobil Múzeumban (Schlumpf gyűjtemény) több mint 500 gépkocsi, és a világ legnagyobb Bugatti gyűjteménye található!

A vasúti múzeum felé tartó villamos meglehetősen ritkán, 30 percenként járt, így a gyaloglás mellett döntöttem. Sokkal rosszabbul nem jártam, a villamos az utolsó-előtti megállónál előzött meg, de én így legalább jobban megnézhettem a várost.

02k.jpgA Cité du train bejárata

A Cité du train, teljes nevén a musée français du chemin de fer a francia nemzeti vasúti múzeum. 1961-ban nyílt meg.

Három nagyobb teremből áll, továbbá található itt egy étterem is. Teljes területe 15 000 m², évente több mint 200 000 látogatót vonz, de a rekorder 1983-as évben 240 ezren látogattak el ide.

03k.jpgHómaró

04k.jpgMicheline XM 5005, a gumikerekű motorvonat

A vasút a kezdetektől törekedet arra, hogy minnél komfortosabban lehessen utazni. Komoly problémát jelentett és jelent még ma is az acélkerekek és a sín kapcsolata. A vasút jellegéből adódóan ez mindig is zajforrás marad. Néhány vállalkozó mérnök azonban igyekezett itt is újítást bevezetni. Egyik ilyen kísérlet a gumikerekű vonat, melyet több mérnök is próbált bevezetni. Azonban az előnyök eltörpülnek a hátrányok mellett. Bár a vonat csendesebben és simábban fut, megnő a kerekek ellenállása, és ezzel együtt az energiafogyasztás is. A gumikerekek sérülékenyebbek, a levegővel töltött abroncsok akár ki is durranhatnak!

A Michelin gyár 1936-ban fejlesztette ki a Micheline XM 5005 sorozatú nyolctengelyes motorkocsit. Ez a különleges jármű Párizs és Trouville között közlekedett, maximális sebessége 107 km/h volt.

05k.jpgAz első csarnok a félhomállyal

06k.jpgA Saint Pierre nevű gőzmozdony 1844-ből

Itt található Európa egyik legrégebbi gőzmozdonya is, az 1844-ben gyártott Saint Pierre is.

Párizs és Routen között 1843-ban nyílt meg a vasút. Az új vonalra William Buddicom mérnök tervezte és gyártotta az új mozdonyokat. A jellegzetes háromtengelyes mozdonyból összesen 40 db épült, tömege 17 tonna, maximális sebessége 60 km/h volt. 1937-ben, a vonal 100 éves fennállásának alkalmából ismét üzembe állították egy különvonat élén.

07k.jpgEngerth rendszerű hegyvidéki gőzmozdony 1856-ból

Ezt a mozdonyt egy osztrák mérnök, Wilhelm von Engerth fejlesztette ki a hegyvidéki vonalakhoz 1856-ban. A mozdonyok jól beváltak, hiszen 1937-ben selejtezték csupán. 1973-ban az egyik mozdonyt az SNCF kérésére restaurálták. Öt évnyi munka után készült el, teljesen eredeti formájában.

08k.jpgÚjabb ismeretlen gőzmozdony

09k.jpgSNCF CC 65000 sorozat

Az SNCF CC 65000 sorozat egy francia Co'Co' tengelyelrendezésű, villamos erőátvitelű dízelmozdony sorozat volt. 1957 és 1958 között gyártotta az Alstom. Összesen húsz db készült belőle az SNCF részére. A mozdony legnagyobb sebessége 130 km/h, legnagyobb teljesítménye 970 kW. 1988-ban selejtezték. Exportra is gyártották 37 db Algériába, 25 Argentínába került.

Itt a múzeumban a sorozat első tagja került kiállításra.

10k.jpgSNCF BB 9000 sorozat

Az SNCF 9000 sorozatból csupán kettő készült a két prototípuson kívül (9001-9002). A Bo'Bo' tengelyelrendezésű, 1,5 kV egyenáramrendszerű mozdony engedélyezett sebessége 140 km/h volt, de a 9004-es 1955 március 29-én új villamosmozdony-sebességrekordot állított fel: ezen a napon ez a mozdony 331 km/h sebességgel száguldott!

11k.jpgSNCF CC 7100 sorozat

12k.jpgA tábla büszkén hirdeti: 331 km/h 1955-ben!

14k.jpgSNCF CC 6500 sorozat

Az SNCF CC 6500 sorozat egy francia 1,5 kV DC áramrendszerű, C'C' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat volt. 1969 és 1975 között gyártotta az Alstom és a Fives-Lille/CEM. Az SNCF 2006 és 2007 között selejtezte a sorozatot.

Jelenleg a sorozat egyik tagja a Bahnpark Augsburgban található, kettő másik pedig itt, Mulhouseban.

15k.jpgSNCF CC 40100 sorozat

Az SNCF 4010 sorozat egy francia, négyáramnemű villamosmozdony sorozat volt.

16k.jpgGázturbinás motorvonat

17k.jpgSNCF BB 20200 sorozat

18k.jpgH0-s méretarányú, francia témájú terepasztal

19k.jpgA TGV Duplex kicsinyített mása...

20k.jpg... és az igazi, mellyel Zürichbe utaztam.

Nagyon sajnálom, hogy ezt a páratlan kiállítást csak végigszaladni volt időm, de mennem kellett vissza az állomásra, hogy elérjem a TGV-met. Visszafelé már nem gyalogosan, hanem villamossal utaztam, így még maradt némi időm a pályaudvaron is utoljára szétnézni. Majd feltűnt a TGV és felszállás után rövid időn belül átléptem a francia-svájci határt...

4 komment

Címkék: franciaország múzeum gőzmozdony


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr54730463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biga156 2013.05.28. 13:33:57

Nehéz döntés a választás, de én a helyedben nem hagytam volna ki európa egyik (ha nem) legnagyobb autós gyüjteményét, illetve a világ talán legnagyobb Bugatti gyüjteményét :) Ahhoz képest ugyanis a vasút csak kis ráadás (na meg mellé ha mindkettőre befizetsz olcsóbban is jössz ki :D )

azbesztos 2013.05.28. 18:38:43

A magyar vasútmúzem sokkal szebb és gazdagabb.

biga156 2013.05.28. 19:43:54

@azbesztos: abban igen régen voltam (gyerekként). Lehet igazad van, nem emlékszem rá annyira. Ez valóban nem kicsi, bár a hátsó nagy terem elég kopár (gyk álldogálnak ott magukban a vonatok) Mentségére legyen mondva, hogy tudomásom szerint az a terem is hasonló lesz az elsőhöz (berendezve, jelenetekkel stb), csak lassan haladnak. Meg rebesgetnek valamit egy külső területről is.

De én továbbra is állítom, hogy az autómúzeum mellett ez csak ráadás. Ott tényleg lehet pár igazi csodát látni :)

Persze ez nagyon szubjektív, mondhatni kinek a pap, kinek meg a neje :P

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.05.28. 21:00:01

Én is megnéztem volna mindkettőt, de Mullhause nem is volt tervben, csak egy hiba miatt kerültem oda... :) De legalább nem volt unalmas, míg vártam a vonatom :) Talán fogok még arra járni...
süti beállítások módosítása