HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (25) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (132) index2 (336) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (21) kenya (2) kína (51) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (42) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (190) nápoly (5) németország (96) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (17) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (8) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.05.01. 20:58 Balogh Zsolt

Bzmot-tal Szolnokról Kecskemétre

Kecskemét állomásra több vasútvonal is befut, a Kerekegyháza felé tartó vonal sajnos már teljesen megszűnt, a Fülöpszállás felé vezető még létezik, de forgalom nélkül, Lajosmizséig némileg él még a forgalom, napi 2-4 pár vonat képében. A könnyen végig utazható, némileg ütemes menetrendet is biztosító viszonylat a Szolnok-Kecskemét szakasz, mely igazából két mellékvonal fele-fele arányban történő beutazását jelenti.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotBz-kereszt Lakiteleken, itt három irányból is egyszerre futnak be a szerelvények!

Miután egy tavaszi délelőtt meglátogattuk a szolnoki RepTár repülőgép-múzeumot, Szolnokról egy Bzmot motorkocsival tértünk vissza Kecskemétre apró falvakon át az alföldi tanyavilágon keresztül. Az utazás több mint kétszer annyi időt vett igénybe, mint a ceglédi átszállással járó, hosszabb út, ám minket ez sem rettentett el az utazástól!

Ezt a teljes útvonalat életemben még csak egyszer tettem meg, ám kisebb-nagyobb szakaszokat viszont annál gyakrabban. Réges-rég, még a szüleimmel utaztam errefelé, Kecskemétről Kerekdombra egy Mdmot motorvonattal. Majd összesen hatszor iskolai kirándulás alkalmából Kecskemét és Árpádszállás között különvonattal és Mdmot-tal, végül egy kalandos miskolci autóalkatrész beszerzés során a hazaúton.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotAz első megállónk, Tószeg állomás

Története

A vasútvonal Lakitelek és Kecskemét közti szakaszát a Kecskemét–Tiszaug vonal részeként 1896. október 3-án adták át a forgalomnak. A vonal Szolnok és Lakitelek közti szakaszát (az akkori Szolnok–Kiskunfélegyháza helyi érdekű vasútvonal részeként) 1897. december 9-én adta át a Szolnok–Kiskunfélegyházi HÉV.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotA vasútvonal itt nem sok zúzottkövet kapott, többnyire sóder vagy kohósalak felépítményre fektették a talpfákat és a síneket

A vonal továbbépítése Kunszentmártonig 1950-ben kezdődött meg, állami pénzből. A Lakitelek-Kecskemét szakasz egy tervezett vasúti körgyűrű részét képezte, mely Lakitelektől Kunszentmártonon át Szarvasig vezetett volna. Folytatása a mára már bezárt Kecskemét-Solt-vasútvonal, a hiányzó Solt-Dunaföldvár kapcsolat pedig soha nem is épült meg. A megépült szakaszokat a felépítmény cseréjével fővonallá lehetett volna fejleszteni, ám ez nem valósult meg.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotTiszakécske állomás. A település, mely a fürdőjéről és kisvasútjáról is híres, egyúttal az utunk legnagyobb köztes állomása is volt

A vonal nagy része már eleve bontott anyagokból épült, a sínek kora és súlya is széles skálán mozog. A legrégebbi sínszálak még a 19. században készültek, de a láthatunk kissé fiatalabb, 1912-es sínszálakat is beépítve. Az elmúlt években szórványosan voltak aljcserék, de átfogó felújítást a vonal soha nem kapott.

Az első teljes végigutazás

Igazán emlékezetes út volt a 2010-es években egy miskolci kirándulás néhány autóalkatrészért. A menetrend akkor úgy dobta ki, hogy Miskolcról hazafelé Szolnokon át kellett szállni. Innen Kecskemétre ugyanannyi volt a menetidő ceglédi átszállással, mint Lakiteleken át közvetlen vonattal, így, hogy autós barátom számára egy kis izgalmat nyújtsak, a Lakiteleken át történő mellékvonalas vonatozást választottam meglepetésként.

A hazaút vége kimondottan vicces volt, mert én biztos voltam benne, hogy jó irányba haladunk, de az utastársam a megérkezés pillanatáig nem akarta elhinni, hogy tényleg jó vonatra szálltunk. A Lakitelek-Kecskemét szakasz ugyanis olyannyira elkerül minden ismertebb lakott települést, annyira a tanyavilágon át halad, aztán Kecskemét ipartelepein át érkezik meg a kecskeméti állomásra, hogy még egy helyi lakos sem talál semmi fogódzkodót arról, hogy ténylegesen hol is járunk.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotMellékvonal betonaljas vágányokkal, az oldalt látható apró oszlopok pedig a jelzők és kitérők működtetését szolgáló vonóvezetékeket tartják

Mikor már az óránk szerint is hamarosan meg kellett volna érkeznünk, a kilométer szelvények szerint is csak kb. 3 km van hátra, ám még mindig nincs semmiféle ismertebb útkereszteződés, magasabb épület vagy bármiféle nevezetesség... Majd egy éles ívvel egyszer csak ráfordultunk Kecskemét állomás váltókörzetére és néhány másodperc alatt minden a helyére került! Még évekkel később is mosolyogva gondolok vissza erre az útra. 

A 2025-ös út

A második végigutazáson 2025-ben már nem volt ilyen bizonytalanság, mint a korábbi miskolci út során, mivel  Tibi barátom nem kecskeméti, így ő nem aggódott mellettem az ismeretlen vidék látványa miatt.

Szolnokon a 100 méteres futóbajnokokat is megszégyenítő sprinttel értük el a vonatunkat, így az indulás pillanatát már nem sikerült megörökítenem. Ezután a mellékkocsi végében, mint egy panorámakocsiban foglaltunk helyett, egy-egy lehúzható ablak mellett, hátrafelé történő remek kilátással.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotVonóvezetékkel működtetett karos jelző a vonalon

A száguldás most elmaradt, a vonalon 20-40 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben, de fiatalabb korában is maximum 60 km/h-val lehetett a vonatoknak haladni.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotTelefonpóznák, földút, ültetett nyárfaerdő a sínek mellett, faaljak és régi alakjelző a vágány mellett

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotA vonalon se jelentős műtárgy, se komolyabb emelkedő, alagút, vagy bármi egyéb nem volt, csak az alföld sima felszíne

A sínszálak többsége hegesztés helyett hevederekkel van összecsavarozva, az illesztéseken a vonatunk csattogva haladt át, a szűnni nem akaró zakatolástól az út végére már csengett a fülünk.  

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotKerekdomb elhagyatott állomásépülete, ahol szinte megállt az idő

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotA néhány hete 505 milliárd forintból épített, Békéscsabát Kecskeméttel összekötő új gyorsforgalmi út felüljárója. Ugyanezt az utat keresztezi a Cegléd-Szeged-vasútvonal is Nagykőrös és Katonatelep között.

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotÉrkezés Lakitelekre Szolnok felől

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotLakitelek modern állomásépülete és két mellékvonal találkozási pontja

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotBzmot motorvonatok találkozója Lakiteleken, jelenleg egyszerre három irányból is érkeznek a vonatok egyszerre, néhány éve pedig még Kunszentmárton irányából egy negyedik vonat is befutott ide

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotLakitelek után az első megállóig párhuzamosan vezetnek a vágányok...

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmot...majd szétválnak Kecskemét és Kiskunfélegyháza irányokra

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotSzikra megálló, az iskolai kirándulásaim egykori célállomása

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotKecskemét felé a betonaljas vágányokon

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotNyárjas megálló

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotAlföldi mellékvonali hangulat

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotNyárlőrinc megálló...

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmot...majd nem sokkal később Nyárlőrinci szőlők

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotKözeledünk Kecskeméthez, ám ennek semmi nyoma nem látható

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotA kecskeméti elkerülő út felüljárója, a legtöbb kecskeméti mindössze innen ismeri ezt a vonalat

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotKecskemét határában: mi a bal oldali vágányon közeledünk Kecskeméthez, a középső vágányon a távolodó, Szegedre tartó Napfény Intercity hátulja látható, a jobb oldali vágány vezet Hetényegyházán át Lajosmizse felé

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotKözeledve Kecskemét állomáshoz, bal oldalon látható az évek óta üzemen kívüli egykori gurítódomb

Szolnok, Kecskemét, vonatút, lakitelek állomás, bzmotFeltűnik a régi víztorony és az állomás épülete, egy perc és megérkezünk!

Kecskemét, vonatút, bzmotA leszállás utáni percek, fotózni nem maradt sok idő, a szerelvényt rögtön szétkapcsolták és a Bz motor körbejárt

Kecskemét állomás, bzmotKecskemét vasútállomása

Rajtunk kívül talán nem is volt ezen a járaton senki, aki ezt a kb. 65 km-et végigvonatozta az elejétől a végéig, végigülve a két óra két perces menetidőt. A néhány nappal korábbi tőserdei vonatutam során is csak kettő idős utassal találkoztam, akik az unokájukat vitték el egy ilyen élmény? vonatozásra. Sajnálom, hogy ez a vonal ennyire mostoha sorsot kapott, pedig kettő megyeszékhelyet kapcsol össze, és akár a tervezett V0 alapja is lehetne.

Tibi barátom, aki szintén nagy vasútbarát, becsülettel végigülte az utat, de azt hiszem néhány évig hanyagolni fogja a Bzmot-tal történő utazásokat! :) Számomra az utazás egy nosztalgikus élmény volt, mivel sok-sok éve jártam erre utoljára. A pálya mellett az idő szinte megállt, a látvány alapján lehetett volna a dátum akár 1995 is, csak a menetjegyen lévő QR kód utalt arra, hogy már 2025-öt írunk.

Cegléd-Szolnok-Lakitelek-Kiskunfélegyháza-Kecskemét vasútvonalaiA Cegléd-Szolnok-Lakitelek-Kiskunfélegyháza-Kecskemét térség vasútvonalai

Összességében mindketten jól éreztük magunkat, mint ha egy időutazásban vettünk volna részt. Mi nem siettünk sehová, így az utazás hossza sem volt negatív élmény számunkra.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

5 komment

Címkék: magyarország kecskemét szolnok


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3318848030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.01. 23:06:16

Először is szeretnék gratulálni a posztodhoz! Érdekes, izgalmas, láthatóan tetszett az utazás.

Amit viszont mindenképp meg kell említenem, mint érdeklődőnél kissé jártasabb, személy.: Sok a pontatlanság. Nem az élménybeszámolóban, nem ismerem ezt a vonalat, hanem a szakmai vonatkozásokban.

Néhány apróság:
- A pálya melletti vezetékek nem drótkötelek, hanem tömör acélhuzalok. Vonóvezetéknek hívják őket, és ahogy jól sejtetted, azzal működtetnek mechanikusan különféle berendezéseket. Például sorompókat, jelzőket, váltókat és reteszeket.
- A kitérő és a váltó nem egymás szinonímája. A váltó a kitérő része. Nem állítanak sehol sem kitérőt, kizárólag váltót.
- A vágány és a sín sem szinonímák. Helytelen, ha sínekről írsz, ahol vágány van. A sínen önmagában legfeljebb a macskák tudnak közlekedni. A vasúti járműveknek vágányra van szükségük.
- A sínek tömegének és korának sincs egymáshoz semmi köze. A különféle sínrendszerek, különféle tengelynyomásra vannak tervezve. Az, hogy véletlen épp egy öreg sínt láttál kis tömeggel, nem jelent semmit.

Régóta olvasom a posztjaidat. Nagyon érdekesek és informatívak. Szeretnék segíteni, hogy ne kövess el műkedvelőkre utaló hibákat, és helyesen használj vasúti kifejezéseket, mert ettől szerintem szinvonalasabbá válnak a beszámolóid. Ez nem promóció, de javaslom, hogy látogasd meg a blogomat, mert szerintem tudnál belőle meríteni, ha pedig szakmai jellegű kérdéseid lennének, nagyon szívesen válaszolok.

Várom a további élményeket.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 09:43:45

@Pályamágus, a sínész: Köszönöm a dicséretet és a pontosítást! :)

A javaslataid alapján javítottam a szövegen, remélem minden tanácsodat pontosan fogadtam meg. A sínt két helyen javítottam át vágányra, a többi helyen én helyesnek érzem, hiszen többesszámban írok a sínekről.

A vonóvezetékeket legközelebb közelről is alaposan megnézem, nekem úgy tűnt logikusnak, hogy a csigákon átvezetett vonóvezetékek anyaga drótkötél, nem merev fémszál.

A blogodat meg fogom látogatni! :)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.05.02. 14:18:50

@Balogh Zsolt: Volt bennem kisebb kétely, hogy nem voltam-e túlzottan kioktató, de látom sikerült elkerülni egy nem szándékolt sértődést. Köszönöm a pozitív hozzáállásod!

Nem kívánok állást foglalni a retorikai szempontok érvényesülése terén. Én nem vagyok egy irodalmi alkat. Ha úgy gondolod, hogy a többesszám használata az olvasóidban helyes értelmezést kap, én elfogadom.

Átfutottam újra a posztot, eltűnt belőle a szakmailag zavaró helytelen megnevezések többsége. Örülök, ha hozzá tudok tenni egy keveset a munkádhoz. Úgy gondolom, hogy értékes felületet gondozol, megérdemli a figyelmet.

Ami a blogomat illeti. Azoknak írom, akiket érdekel a pálya, mint műszaki környezet. Úgy láttam, hogy a témában vagy egyetemi szintű tananyag, vagy bulvárszintű saláták érhetőek el a neten. Nekem ez a szakmám, ebben élek, és olyanoknak írok, akik nem az életüket akarják erre feltenni, de szeretnék szakmailag helyesen megérteni az összefüggéseket. Én sem tudok mindent, de nem is próbálok úgy csinálni. Bármi is érdekel, nyugodtan kérdezz, vagy válaszolok, vagy elmondom, ha én sem tudom. Szerintem az ismeret értékes dolog, a bizalom pedig főképp az, és ezzel nem akarok visszaélni. Azt ajánlom, hogy kezd az elején, és ehhez a legelsőket leszámítva a legtöbb poszt alján fogsz találni egy elejére vezető képet. Próbáltam valamiféle tematikát építeni (minden poszt alján a következőre vezető, és a résztémában következő link van), amiben szintén nem vagyok szakavatott, de jól teleraktam a posztokat linkekkel, hogy áttekinthetőbb és érthetőbb legyen.
Remélem, fogok tudni számodra is használható információkkal szolgálni!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.02. 18:40:11

@Pályamágus, a sínész: Utólag kiderült, hogy a blogodat ismerem, már többször is jártam az oldaladon! :) Jól csinálod, hogy olvasmányosan, nem túl sok szakszóval teszed a témát élvezhetővé.

Nekem nincs kimondottan tematikám, igyekszem a saját élményeimet írásba foglalni, meg lefordítom azokat a híreket, amiket érdekesnek gondolok, de magyarul senki sem csapott le rá. :)

gigabursch 2025.05.02. 19:44:14

Na, akkor már jókor olvastam....

:-)
süti beállítások módosítása