HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.11.24. 18:43 Balogh Zsolt

Gondolatok Kecskemét állomás átépítéséről

Kecskemét Bács-Kiskun megye megyeszékhelye, fontos vasúti csomópont, melynek nagyállomásán hajdanán négy vasútvonal futott össze. A vasútbezárásoknak hála, Fülöpszállás felé megszűnt teljesen a forgalom, Lajosmizse felé pedig mindössze napi két pár szóló Bzmot motorkocsi közlekedik. Az állomás szinte változatlan formában vészelte át az elmúlt évtizedeket, felújítása és fejlesztése már többször napirendre került.

2012-ben jelent meg egy átfogó felújítási terv, mely a jelenlegi vasútállomást néhány száz méterrel arrébb költöztetné, hogy az állomás bejárata a felújított Rákóczi-úttal kerüljön egy vonalba.

kecskemét intermoduláris állomás, tervezett, látványtervKecskemét elképzelt, modern vasútállomása...

A tervet azóta is csak tologatják, néha-néha bedobják a hírekbe, de előrelépés még nem történt. Én ebben a rövidke bejegyzésben egy egyszerűbb, olcsóbb, kevésbé látványos saját elképzelést mutatok be, összevetve a 17 milliárd forintosra becsült új állomás terveivel.

kecskemét, vasútállomás, váróterem...és napjaink valósága

A terv összességében jó is lehetne, de ismerve a hazai viszonyokat, vagy drágább lenne vagy a keretet tartva nem valósulna meg minden eleme és félkészen maradna évekig.

De lássuk pontosabban, miről is lenne szó: Kecskemét vasútállomása a Nagykörút szélén található, közvetlenül a buszállomás mellett, melyet tizenpár éve újítottak fel. Ritka kivételek egyike ez, hogy a távolsági/helyi buszpályaudvar ennyire közel legyen a vasútállomáshoz, megfelelő átszállási lehetőséget biztosítva. Az állomásoktól a belváros felé egy meglehetősen leromlott állapotú utca, a Nagykőrösi utca vezet a belváros felé, bezárt üzletekkel és romos polgári házakkal.

kecskemét autóbusz állomásKecskemét autóbusz-pályaudvara, háttérben a vasútállomás melléképülete. Valóban szükséges a közelebb költözés?

A város néhány éve ezzel az utcával párhuzamos, szélesebb és modernebb utat, a Rákóczi utat felújította, a korábbi négy sávot kettőre csökkentette, a középső részt (melyet még annak idején a villamosvágányoknak hagytak meg) szépen parkosította. A töredezett járdák szép térburkolatot kaptak, a régóta bezárt mozi épületét és a törvény házát pedig felújították.

kecskemétAz állomás felé a felújított Rákóczi úton

A megújulás része lenne, hogy az állomásról kilépő utasok ne egy sötét és kanyargós utcán haladjanak a belváros felé, hanem a szép Rákóczi úton. Ehhez azonban az amúgy is felújítandó állomást néhány száz méterrel Szeged felé kellene tolni, az egykori KTE-pálya helyére (mely szintén évek óta csak a gaznak ad otthont).

kecskemét állomásKecskemét állomása 2013-ban, a helyzet azóta is változatlan

Ezzel együtt a buszállomást is átköltöztetnék, hogy kialakulhasson egy igazi intermoduláris pályaudvar. Aluljárók helyett egy hatalmas fedett felüljárót álmodtak a vágányok fölé (vö: Kőbánya-Kispest állomás, Ferihegy vasúti megálló), mely egyúttal a vágányokon túl fekvő Hunyadivárost is jobban összekapcsolná a várossal. Jelenleg ugyanis csak jókora kerülővel érhető el a városrész, az állomás vágányai áthatolhatatlanul kettészelik Kecskemét északkeleti részét.

kecskemét intermoduláris állomás, tervezett, látványterv, FS E464 sorozatA vasútállomás a peronok felől. De mit keres itt egy olasz FS E464 sorozatú villamos mozdony?

A terv tipikus példája a "kabátot varrom a gombhoz" esethez. Megnézve a képeket hihetetlen megalomán tervek ezek, a korábbinál jóval nagyobb forgalmat feltételezve. A képeken legalább hét peronnal rendelkező vágány látható, miközben napjainkban Lajosmizsére napi két pár Bzmot, Szolnokra napi hét pár orosz motorkocsi jár, Bajára pedig szintén csak kétóránként van vonat. Szegedről Budapestre és vissza igaz óránként van eljutási lehetőség, de a vonatkereszt Nagykőrösön és Kiskunfélegyházán történik.

A felüljáró pedig egy alacsony népsűrűségű, kertvárosi városrészt kapcsolna az állomáshoz, jelentős forgalom nélkül.

kecskemét intermoduláris állomás, tervezett, látványtervA gyalogos felüljáró a vágányok felett, mely összeköti a belvárost a Hunyadivárossal. A képen ismét olasz vonatok mindenfelé, valamiféle sztrájk vagy baleset idején, hiszen menetrend szerint egyszerre csak egy távolsági vonat tartózkodik az állomáson

Az alul- vagy felüljárós állomások nagy hátránya, hogy akkor is lépcsőzésre vagy liftezésre kényszeríti az utasokat, amikor csak egy vonat tartózkodik az állomáson. És akkor még nem említettük a liftek alacsony rendelkezésre állását sem...

Mivel Kecskeméten csak egy átmenő viszonylat van, a többi járat számára pedig Kecskemét végállomás, aluljárók nélkül is megoldható, hogy minden vonathoz egy szintben, ám mégis a vágányok keresztezése nélkül eljuthassunk.

kecskemét állomás, bzmotSzóló Bzmot motorkocsi a lajosmizsei vonal kiszolgálására, mindössze napi 2,5 órát tölt úton naponta, a többi 21,5 óra állomási ácsorgás Kecskeméten

Egy lehetséges koncepció bemutatásához a JBSS Bahn játékprogramot hívom segítségül.

JBSS Bahn, kecskemét vasútállomásNagy a forgalom Kecskemét állomáson kora délután: Érkezik a hibrid IC-gyorsvonat Szeged felől, a Bzmot ma már nem megy sehová, a 4. vágányon a szolnoki motorvonat, az 5. vágányon pedig egy Mercedes-autószállító várakozik (a kép nem méretarányos)

Mint ahogy a képen is látható, a komoly forgalmat bonyolító Budapest-Szeged vonat csak a Bzmot vágányát keresztezve érhető el, a szolnoki vonat pedig a legtávolabbi vonalon várakozik, túl a szegedi vonaton. A vágányokon az állomás előtti kiépített átjárón át lehet megközelíteni. Vonatforgalom esetén egy forgalmista vigyáz az átkelő utasokra. A távolban a teherpályaudvar vágányai láthatóak, jobbra lent pedig az egykori rakodó használaton kívüli vágányai. További két peronnal rendelkező vágány áll az utasok rendelkezésére, ha esetleg vonatkeresztre vagy különvonatra lenne szükség. A Bajára közlekedő InterRegio bármelyik peronnal rendelkező vágányt igénybe tudja venni. A tervezett felüljáró a budapesti és a szolnoki vonatok biztonságos megközelítését tenné lehetővé.

Lássuk most azt, hogyan lehetne a vágányhálózatot úgy átalakítani, hogy minden járat biztonságosan, felül- vagy aluljáró nélkül megközelíthető legyen: mindössze az egykori rakodóvágányok és raktárak helyére kellene 2 vagy 3 csonkavágány.

JBSS Bahn, kecskemét vasútállomásKecskemét elképzelt vágányhálózata az átépítés után. Fentről lefelé haladva: Szeged-Budapest IC/gyors, lajosmizsei személy, szolnoki személy, bajai InterRegio (a kép nem méretarányos)

Ezzel az elrendezéssel már el is kerülnénk a vágányokon való átkelést, vonatkereszt bonyolítására szükség esetén továbbra is lenne lehetőség és még megmaradna a külső vágány is különvonatok számára.

A megoldás egyedüli hátránya az lenne, hogy a Lajosmizsére tartó Bzmot napi 4x, a Szolnokra tartó "Pusztametrók" pedig napi 14x kereszteznék a Szegedről Budapestre tartó vonatok vágányútját.

kecskemét állomás, raktár, rakodóRakodóvágány és raktár az állomáson, tökéletes hely lenne 2-3 csonkavágánynak, bal oldalt látható a szolnoki vonatok peronja

A jövőbeli jelentős forgalombővülés esetén mind a Bzmotok, mind az orosz motorkocsik csatolhatóak, hosszabb vonatok számára is lenne elegendő hely. Tervezett későbbi körüljárási lehetőséget 2016 után már nem érdemes kiépíteni, egyértelmű, hogy a járműbeszerzés egész Európában a motorvonatok és ingavonatok felé tolódik el.

A jobbra található külső vágány pedig lehetne egy később ismét elinduló Kecskemét-Cegléd személyvonat végállomása is (ahogy korábban is volt).

A buszállomás maradhatna az eredeti helyén, nem kellene se új felvételi épület, se felüljáró. Esetleg egy köztes megálló a vasútállomás elé a távolsági buszoknak is, mivel most csak néhány helyi járat áll meg az állomás előtt.

Ez a terv valószínűleg a tervezett 17 milliárd forint töredékéből megvalósítható lenne úgy, hogy közben csak minimálisan kellene korlátozni a forgalmat. Egy gyalogos felüljáró a Hunyadiváros felé meggondolandó, de nem égetően fontos.

És most kicsit lapozzunk vissza a cikk elejére és nézzük meg ismét a látványterveket a rengeteg vonattal! Vajon mi kellene ahhoz, hogy a képen látható forgalom fogadja a jövőben az egyszeri utast?

12 komment

Címkék: index magyarország kecskemét


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3911995408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.11.25. 07:38:58

Tényleg azt gondolod, hogy az egész a vasútról és Kecskemétről szól? Ugyan már.
Ez a projekt is csak arról szól, hogy minél több pénzt lehessen átrámolni a fideszes zsebekbe.
Különbenis a kínaiak fizetik az egészet. Kár, hogy a mi pénzünkből.

mpl 2016.11.25. 08:18:33

Ez ugyanaz a megalomán mánia, amivel a felcsúti vonalra vízionáltak napi többezer utast. Vagy a stadionba sokezer nézőt...vagy..és lehetne sorolni, de egyetlen jó válasz van: igy lehet a baráti zsebekbe rakni az uniós milliárdokat, hogy aztán visszaosszák a cimbik zsebébe

Attilajukkaja 2016.11.25. 09:06:46

"Vajon mi kellene ahhoz, hogy a képen látható forgalom fogadja a jövőben az egyszeri utast?"
Mi mas mint egy-ket Matolcsy Akademia, Mercedes gyar tovabbi bovitese, Mezogazdasai Miniszterium (most mi is a neve?) Kecskemetre valo kihelyezese, meg ilyen jo dolgok. ;o)

inebhedj - szerintem 2016.11.25. 09:20:55

Zárójelben jegyzem meg, hogy valójában nem vasútállomásról, sőt nem is elsősorban vasútállomásról van szó.

Helyi, helyközi, távolsági buszpályaudvarról és (ehhez képest szinte mellesleg) vasútállomásról beszélünk.

A konkrét pedzegetése valóban bő négy éves, de egyébként évtizedek óta megy erről ötletelgetés, időről időre ilyen-olyan beruházás történik is a környéken, aztán elhal, szóval el lesz ez még egy darabig.

2016.11.25. 10:07:11

...és ne feledjük, hogy napirenden van a Görögország-Németország vasúti folyosó részeként a Belgrád-Budapest vonal bővítése is!

Ami ugye érinti Kecskemétet.

Azt se feledjük, hogy új agglomerációs vasúti vonalak vannak tervben a város környékéről.

----

Szóval komplexebb a jövő attól, amit a poszter lát belőle.
Közlekedési szempontból is és városszöveti, városéleti szempontból is.

Tájékozódni, tájékozódni, tájékozódni! ... mondani Lenin elvtárs.

Sir Gombóc 2016.11.25. 10:25:39

@nonolet: A Budapest-Belgrád vonal nem érinti Kecskemétet. Hogy is írtad? Tájékozódni, tájékozódni, tájékozódni..

2016.11.25. 10:31:24

A forgalmát érinti...

GyMasa 2016.11.25. 11:54:02

@Attilajukkaja:
Az mondjuk sokat segitene, ha lenne igazi gyorsvasuti rendszer Magyarorszagon.
Ez alat azt ertem, ha a vonatok a mai max 120 km/h helyett mondjuk 250-300km/h-val kozlekednenek.
Akkor egy Bp-Szeged - CSAK - egy Kecskemeti megallassal meglehetne 40-50 perc alatt.
Ha ehhez meg bevezetik a Nemetorszagi peldak alapjan a kulonfele kedvezmenyeket (BahnCard 25-50-100. Mert, ma valaki egy MAV.os havi berlettel csak annyit sporol, hogy eleg havonta egyszer sorba allnia a penztarnal), plusz a munkaadok a berletek arat is elkonyvelhetnek koltsegnek, akkor az is elkepzelheto lenne, hogy az emberek Szegedrol ingaznanak Budapestre.
Vagy Debrecenbol.
Az 50 perces menetido siman egy kategoriaban van a Budaors- Ujpest napi autos ingazassal.
Ezen felul meg lehetne meg szuntetni a rettenetes Bp vizfejuseget is a menetrendbe, es a MAV indithatna - Akar Bp-en keresztul is - kozvetlen jaratokat az orszag atellenes pontjai kozott, mint :
- Pecs - Gyor
- Szeged - Zalaegerszeg
- stb.
Merugye ma nagyreszt csak ugy lehet ilyen orszagon keresztuli viszonylatokat megcsinalni, hogy az ember hozzaszamol meg legalabb fel-egyora BKV-zest is.
Tehat, amig a Kecskemati allomason kizarolag a Bp-Szeged viszonylat utemes forgalma halad keresztul, es csak ilyen alacsony forgalmu szarnyvonalak vegallomasa, addig valoban nem szukseges ekkora vaganyzat.

Attilajukkaja 2016.11.25. 12:05:18

@GyMasa:
"sokat segitene, ha lenne igazi gyorsvasuti rendszer Magyarorszagon"
Igy igaz!
En Angliaban ingaztam 60 merfoldrol es tokkal-vonoval 1 ora 10 perc alatt bent voltam a munkahelyemen. Itthon tovabb tart atbumliznom a budapesti XII. ker.-bol a VII.-be. :o)
Es ott meg a vonatok sem voltak szuper gyorsak, viszont sokkal surubben jartak es atmentek egesz Londonon, igy atszallas nelkul megusztam.
Ah, ... almodik a nyomor.

GyMasa 2016.11.25. 15:12:43

@Attilajukkaja:
Ehh. London... Na, abbol a helybol fel ev boven eleg volt.
Ott fedeztem fel, hogy a Budapesten melysegesen megvetett BKV egy Schaffhausen ora a TfL-hez kepest...

Attilajukkaja 2016.11.25. 15:17:23

@GyMasa:
Erdekes, nekem pont az ellenkezoje jott le. :o)
süti beállítások módosítása