HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2020.11.21. 22:13 Balogh Zsolt

Mindent újranyitunk! - Egyet most már biztosan!

A Bajnai-kormány ámokfutásának egyik közlekedést is érintő eleme volt a drasztikus vonalbezárások 2009 decemberében.  Ekkor 24 vasúti mellékvonalon, mintegy 800 km-en szűnt meg a személyszállítás. A kormány az intézkedéstől a MÁV költségeinek jelentős csökkenését várta. A bezárás része volt a költségvetés rendbetételének, ám az emberek többsége, még ha nem is utazott vonattal, súlyos csapásként érzékelte.

bzmot.jpgBzmot motorkocsi Kecskemét állomáson 2013 februárjában

Az Orbán-kormány választási ígéretei között szerepelt a bezárt mellékvonalak újranyitása és a vidék fejlesztése is. Hogy ez az ígéret mennyire járult hozzá a győzelméhez, azt nem tudhatjuk, mindenesetre az a választási ígéreteiket próbálták utólag betartani. Sajnos azonban a vonalmegnyitás meglehetősen felemásra sikeredett, a 24 bezárt vasútvonalból mindössze 10-et nyitottak meg ismét 2010. nyarán, azokon is csak szegényebb menetrenddel, mint a bezárás előtti években.

Ebbe a csoportba tartozott a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét közötti vasútvonal is, melynek a bezárási hullám az utolsó pár km-ét érintette. Mert míg Budapest és Lajosmizse között jelentős a fővárosba tartó ingaforgalom, Lajosmizsétől délre már csupán csak egy Bzmot motorkocsi közlekedett 2009-ig napi négyszer mindkét irányba. Ez a nem túl utasbarát menetrend nem sok utast vonzott, így talán joggal mondták ki rá a halálos ítéletet 2009-ben.

Ez már csak azért is furcsa és pazarló történet, mert ezt a vasútvonalat 2004-2005-ben átépítették a Cegléd-Szeged-vasútvonal bontott anyagából. A régi hevederrel összecsavarozott, faaljas síneket betonaljas sínekre cserélték. A vasútvonal emellett lehetséges kerülő útirányként is szolgálhat Budapest és Kecskemét között, bár igaz, villamosítva nincs.

Csörgős tehervonat Ócsa állomáson, hamarosan továbbhalad Kecskemét felé (kép forrása: Szabó Péter)

A 2010-es újranyitással a menetrend már csak napi két vonatpárral állt helyre, ami az egyik legrosszabb lehetőség volt az összes közül. Mert az egy szem Bz motorkocsi napi több menetet is ki tudna szolgálni, helyette viszont a nap legnagyobb részében valamelyik végállomáson ácsorog. Egy Kecskemét-Lajosmizse út 25 km, melyet a Bzmot 35 perc alatt tesz meg. ebből gyorsan ki is számolhatjuk, hogy a kis piros motorkocsi naponta a 24 órából 140 percet dolgozik csupán. Más viszonylatra nem lehet beforgatni, a nap többi részét így kényszerű ácsorgással tölti, télen talán még a motort sem állítják le...

bz2.jpgPihenő Bzmot Kecskeméten 2013 nyarán, a motorkocsi a nap legnagyobb részében megtekinthető, mondhatni állandó eleme az állomási képnek

Az újranyitás után eltelt 10 év alatt ez idáig nem sok minden változott a vasútvonal életében, nem úgy Kecskeméten! A város folyamatosan növekszik, a Mercedes gyár rengeteg munkavállalót vonz a térségbe és több beszállító is megjelent mellette. Fejlődik a város egyeteme is, ami további utazókat vonz.

Kecskeméttől nem messze található Hetényegyháza, Kecskemét egyik, ha nem a legnagyobb "elővárosa". Az onnan induló reggel és délutáni forgalom minden nap dugókat okoz, néhány kisebb fejlesztéssel próbálták az igényeket kielégíteni, de a reggeli autóáradat még így is hatalmas torlódásokat okoz. Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy a településen áthaladó, napi két vonatot kínáló vasútvonalra is lehetne némi forgalmat terelni. Az első ígéret erről 2019 februárjában jelent meg Szemereyné Pataki Klaudia polgármestertől, aki szerint Hetényből nem busszal, hanem vonattal kellene az embereket Kecskemétre szállítani.

Az ötletet azóta tettek is követték, a nyáron megkezdődött Hetényegyháza vasútállomásán új peronok építése bontott anyagokból, majd ezt követte Máriaváros állomás peronjának megújulása is.

Hetényegyháza állomás új peronja (fotó: Bakos András)

A jól értesültek pedig már azt is tudják, hogy 2020. decemberétől a vasútvonalon komoly kínálatbővítés következik majd, a jelenlegi 2 pár vonat további 9 pár járattal növekszik majd! A Kecskemét-Lajosmizse közötti személyvonatok változatlanul megmaradnak, ezt egészíti majd ki Kecskemét-Máriaváros-Hetényegyháza között közlekedő további 9 pár vonat.

Kuhár Bence Youtube videója

Mikor az Orbán-kormány megnyerte a választást és több helyen is megjelent a ma már gúnyolódások céltáblájává vált "mindentújranyitunk" kijelentés, akkor a többség egy hasonló intenzív fejlesztést képzelt el. Tíz év elteltével az ígéret talán valósággá válik, a 24 vasútvonal egyikén...

Járművek

Mivel meglehetősen pilotprojektről van szó és a peronok fejlesztésére se költöttek sokat, sőt minden a legnagyobb titkolózással zajlik, nem nagyon hiszem, hogy járműoldalról nagy meglepetés érne minket. Valószínűleg marad a Bzmot, sőt talán további járműre sem lesz szükség. Kecskemét-Hetényegyháza 15 perc alatt megtehető vonattal, az oda-vissza út még a fordulóidőt is beleszámolva belefér egy órába. Egyedül a lajosmizsei hosszabb út a kérdéses. Ezt vagy egy plusz járművel oldják meg vagy pedig néhány menetrendi "lyukkal" a hetényiek rovására.

Utazási nehézségek 

Hetényegyházára 15 percenként jár busz, mely a városon keresztül közlekedik és érinti a belvárost is. A vasútvonalnak ezzel kell majd versenyeznie, és sajnos több mindenben is hátrányból indul:

* A Bzmot padlómagassága jóval több, mint a korszerű autóbuszoké, ezen a kb. 30 cm magas peronok sem fognak sokat javítani;

* Hetényegyháza vasútállomása a település határában található, míg a busz feltárja az egész falut;

* A vonat az egész belvárost elkerüli, a kecskeméti vasútállomás is meglehetősen periférikus helyen található, bár jó átszállási lehetőségekkel rendelkezik.

* Tarifaközösségről szó sincs, ami pedig sokat javíthatna az új lehetőség népszerűségén.

Hetényegyháza és vasútállomása a Google térképén

Mindezek ellenére meglehetősen előremutató és talán példátlan lépés, így mindenképpen kíváncsian várjuk, hogy mi fog kisülni belőle!

komment


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4216294074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

totii 2020.11.26. 12:47:52

Kecskemét Magyarország egyik leginkább fejlődő városa, nem lennék szomorú, ha kicsit továbbgondolnák ezt az "S-Bahn" vagy "elővárosi vasút" nevű dolgot. Első lépésként a városi buszokat lehetne hangolni a vonathoz - de a buszokat is közelebb kellene hozni az állomásokhoz. Kecskemét-Máriaváros még viszonylag jó helyen van, 100 méterre van az Izsáki út, de Kecskemét alsó már elég eldugott állomás, 4-500 méterre van a Kossuth körút, illetve a Rávágy tér. A nagyállomás meg nyilván jó helyen van, de mire odaér a vonat, már megkerülte az egész várost.
Mivel a Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal két települést érint (Lajosmizse és Kecskemét :), talán azon is érdemes lenne elgondolkozni a városvezetéseknek (elsősorban a megyeszékhelynek), hogy esetleg a járműbeszerzésben is részt vegyenek.
De az sem lenne ördögtől való gondolat, hogy tramtraint építsenek ki...

dddoni 2020.12.02. 18:34:27

A legfontosabb hátrányát kifelejtetted: buszoknál sokkal környezetszennyezőbb is. Az összes villamosítatlan vonalat be kellene zárni. Bajnainak tökéletesen igaza volt.

Egyedül az utasszám indokolhatná az újranyitást, de indokolja ez bárhol is? Tudtommal nem.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.12.02. 22:55:33

@dddoni: Egy Bzmotban ugyanolyan teljesítményű motor van, mint egy autóbuszban, viszont több utast el tud vinni.

Néhány ember miatt valóban környezetszennyező fenntartani az üzemet, de ha a fenti példa mondjuk 10 személyautót kivált, már környezetvédelmi nézőpontból megéri. Ez a 40 km/h-val járható vonal 2x olyan gyors lesz, mint az ezzel közel párhuzamos buszjárat. Még két hét és kiderül, hogy van-e értelme vagy sem.

dddoni 2020.12.03. 00:24:55

@Balogh Zsolt: Szerintem ne hasonlítsuk a Bzmot károsanyagkibocsátását egy euro 5/6 motoréhoz, mert nem fog jól kijönni. De a 10 személyautó kiváltása is erős túlzás.

A fele menetidő örvendetes, ha ez igaz, akkor még talán lehet is értelme.
süti beállítások módosítása