Franciaország 2016-ban egy újabb TGV vonalszakasz átadására készült: az LGV Est-Européenne nevű szakasz a már meglévő LGV Est vonal folytatása volt Strassbourg felé. A megnyitás előtt azonban még számos próbára volt szükség, többek között a maximális sebesség + 10% sebességű próbákra.
AZ LGV Est vonal Franciaországban egy TGV motorvonattal 2015. május 17-én (kép forrása: Wikimedia Commons)
2015. november 14-én Eckwersheim közelében a tesztvonat a 814521-es számú tesztjáratként közlekedő TGV 2N2 EuroDuplex Set 744-es műszerrel felszerelt TGV 2N2 volt. A teszt során a vonat kisiklott 11 halálos áldozatot követelve. Az áldozatok közül négyen az SNCF alkalmazásában álltak, öten a Systrának dolgoztak, ketten pedig meghívott vendégek voltak. Az ítélethirdetésig majd 9 év telt el, mire a párizsi büntetőbíróság 2024. október 10-én meghozta az ítéletét.
Az esemény
A 265 km/h sebességgel haladó vonat egy körülbelül 1000 m sugarú ívbe hajtott be, ahol a megengedett sebességhatár csak 176 km/h volt. A vonat a túl nagy sebesség miatt 243 km/h sebességgel felborult, és közben a Marne-Rhin csatorna felett átívelő híd korlátjának ütközött. A TGV-k közlekedésében történt eddigi legsúlyosabb balesetben 11 ember meghalt, 42-en pedig megsérültek.
A folyóba esett TGV vonófej kiemelése (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 2024 március 4. és május 16. között kilenc héten át tartó perben a hat vádlott közül ötöt bűnösnek találtak. Ketten közülük, a mozdonyvezető és egy kollégája, akinek az volt a feladata, hogy figyelmeztesse a mozdonyvezetőt a fékezési helyekre, hét, illetve 15 hónap felfüggesztett börtönbüntetést kaptak; ez kevesebb, mint amit az ügyész kért. A vezetőfülkében ülő harmadik személyt, aki a Systra alkalmazásában állt, és akinek az volt a feladata, hogy a mozdonyvezetőt a pálya részleteiről tájékoztassa, felmentették.
A három másik vádlottat, az SNCF-et, az SNCF Réseau-t és a Systrát, mint jogi személyeket, bűnösnek találták, és 400 000 euró, 150 000 euró, illetve 225 000 euró pénzbírságot szabtak ki rájuk. Az SNCF-et gondatlanságból elkövetett emberölés és testi sértés miatt találták bűnösnek. A többi vádlottat hiba, meggondolatlanság, gondatlanság vagy biztonsági kötelezettség elmulasztása miatt elkövetett gondatlanságból elkövetett emberölés és sérülés miatt találták bűnösnek. A Systra tanácsadó céget találták a balesetért a legnagyobb mértékben felelősnek.
A kisiklott vonófej (kép forrása: www.lalsace.fr)
A büntetőbíróság elnöke megjegyezte, hogy „ha az eredeti programot betartották volna, a baleset nem következett volna be”. Kiemelte továbbá az érintett felek türelmetlenségét és az éberség hiányát.
Az ítéletet követően a polgári felek ügyvédje, Maître Gérard Chemla azt mondta, hogy „ezek rendkívül súlyos büntetések a bírságok felső határán... a hibák súlyosságát és a baleset súlyosságát tehát elismerik”.
A tárgyalás során az ügyész „kollektív vakságot” és egy sor „abszurd” döntést kifogásolt a sebességtúllépési tesztek kezelése során, amelyek kockázatát nem értékelték megfelelően. A tárgyalás megállapította, hogy a vonattal vagy a pályával kapcsolatban nem volt hiba.
A katasztrófa az LGV Est-Européenne második, 106 km hosszú, Baudrecourt és a Strasbourg melletti Vendenheim közötti szakaszának üzembe helyezési programjának legvégén történt. A program 200 próbamenetet tartalmazott a 320 km/h-s sebességhatár 10%-kal történő túllépésével. Ezt a fajta tesztelési eljárást olyan módon hajtották végre, hogy kikapcsolták a vonat automatikus vonatbefolyásoló rendszerét, amely a sebességhatár túllépése esetén beavatkozna a vonat lassítása érdekében. Így a megengedett sebességnél jóval gyorsabban, 265 km/h sebességgel érkezett ahhoz az ívhez, ahol a sebességhatár 160 km/h + 10% (176 km/h) volt.
A baleset helyszíne a Google térképén
A katasztrófa miatt az LGV Est-Européenne második szakaszának tervezett megnyitása 2016. július 3-ra csúszott, így elkészült a Párizs és Strasbourg közötti nagysebességű útvonal. A vonal első szakasza 2007. június 10-én nyílt meg az utazóközönség számára.
Forrás
* Railway Gazette International - Eckwersheim TGV derailment verdict announced
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek