HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (8) agv (1) alagút (11) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (3) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (127) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (5) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (2) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (68) euronight (3) európa (9) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (85) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (107) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (93) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (26) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (12) texas (1) tgv (46) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.06.08. 16:09 Balogh Zsolt

Elveszett vágányok nyomában Németországban

Az ausztriai Tirol tartomány szinte összes vasútvonalát beutaztam már, így új élményekért egy kicsit messzebb kell merészkedni. Tirol határán túl kezdődik Németország Bajorország tartománya, azonban a két ország az évek alatt annyira szorosan összefonódott, hogy néha nem is egyértelmű, melyik országban vagyunk is pontosan.

00.jpgA vasútvonal 2013-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Internetes böngészéseim között bukkantam rá egy bezárt keskeny nyomtávolságú iparvasútra, mely egy mészkőbányát köt össze egy cementgyárral. A vonal nemzetközi, hiszen a bánya Ausztriában, míg a gyár Németországban található. A dolgot tovább bonyolítja, hogy az osztrák földön található bánya csak Németország felől közelíthető meg.

A vonal felkeresése már régóta a terveim között szerepelt, 2024. júniusában pedig a felfedezésének napja végre elérkezett!

Az út kezdete a szokásos volt, Erlach megállótól Jenbachig a Zillertalbahn kisvasúttal, majd Jenbachtól az ÖBB CityJet motorvonatával Kufsteinig a szinte állandó kisérőmmel, Dénessel.

Tirol, ausztria, Jenbach, gőzmozdony, motorvonatJenbach állomás. Előtérben a Zillertalbahn motorvonata, míg a háttérben a nosztalgiaflotta gőzöse készül a nosztalgiamenetre. Hamarosan mindkét jármű történelem lesz?

Néhány jenbachi fotó után felszálltunk a pontosan érkező Siemens Desiro villamos motorvonatra, mely néhány megállás után Kufstein állomáson rakott le minket.

Itt némi tanácskozás következett, mert a kisvasút igazából a következő megállótól, a már német földön található Kifersfeldentől indul, majd a Kieferbach patak völgyében áttekereg Ausztriába, egészen vissza Kufstein közelébe. A dilemmát az okozta, hogy Kufsteinből menjünk át Németországba, megkeresve a végállomást, majd onnan Kiefersfeldenen keresztül vissza Kufsteinbe, vagy pedig menjünk át vonattal Kiefersfeldenbe, gyalogoljuk végig a bezárt vonalat és a végállomástól vágjunk át hegyen-völgyön-patakmedren keresztül Kufsteinig? Végül egy köztes megoldás mellett döntöttünk, átvágva a hegyeken a Hechtsee tavat céloztuk meg, majd onnan a vasútvonal kb. középpontját. 

Tirol, ausztria, Jenbach, gőzmozdony, motorvonatIndulás gyalogosan az In nfolyó völgyében az Inntal vasútvonallal párhuzamosan. Visszatekintve magunk mögött láthatjuk az Inn-völgyi autópálya betonhídját, az autópálya innen egészen Innsbruckig, azon túl pedig Olaszországig vezet

A gyalogút az Inn folyóval és az azzal párhuzamos közúttal párhuzamosan haladt, ám néhány 100 méter után elhagyva a civilizációt, bevettük magunkat az erdőbe.

Tirol, ausztria, kufstein, innAz Inn folyó és völgye: a folyó, az autópálya, a vasút, a közút, a kerékpárút és a túraút is mind-mind elfér itt egymással közel párhuzamosan. A háttérben még látható a Kufsteini vár tornya, ahol Rózsa Sándor és Kazinczy Ferenc is raboskodott

Tirol, ausztria, hechtseeA Hechtsee, a túlparton magasodó hegyek már Bajorországhoz tartoznak

A túraútvonal néhány 100 méter emelkedés és jópár kanyar után a Hechtsee tóhoz vezetett, ezt megkerülve pedig már szinte karnyújtásnyira kerültünk Németországtól. A tó egyben vízválasztó is Tirol és Bajorország között, lefolyása már a határfolyóba történik.

Követve a tóból kiágazó patakot egy vízesés következett, amiből az is kitalálható, hogy jócskán lefelé vezetett a gyalogút egy szurdokvölgyön át. Eközben észrevétlenül átkeltünk a német/osztrák határon is. Elérve a torkolatot, és a Kiferbach patakot már csak egy gyalogoshídon kellett átkelnünk, hogy megérkezzünk utunk igazi céljához, a Wachtlbahn bezárt vonalához.

NémetországImmár német földön! A határátkelés már korábban megtörtént, de az igazi fizikai akadály maga a Kieferbach patak

A Wachtlbahn kisvasút egy 900 mm-es nyomtávolságú, villamosított iparvasút Németországban és Ausztriában.

A korábban 6,1, jelenleg csupán csak 5 km-es vonalon elsősorban mészkő szállítása zajlott a közelmúltig a Kiefersfeldenben található cementgyárhoz, de bizonyos napokon személyvonat is közlekedett a síneken. A vonal 1200 voltos egyenárammal lett villamosítva. Bezárásának oka ismeretlen, de valószínűleg a bánya kimerülése vagy gazdaságtalanná válása okozta a vesztét, ugyanis a Kifersfeldenben található cementgyár is bezárt és már eléggé romos állapotban van. Nem közlekedési mód váltása történt, ugyanis teherautókkal sem találkoztunk, a patak völgye pedig semmiféle olyan ipari tevékenységet nem folytat, amit vonattal kellene kiszolgálni.

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártA közút szinte végig párhuzamosan fut a vasútvonallal, ám a forgalom ezen is csak egy két személyautó volt, pedig hétköznap dél körül jártunk itt 

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártAz infrastruktúra még meglepően jó állapotban van, pedig már 8 éve is annak, hogy elment az utolsó vonat itt!

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezárt, megálló, menetrendDénes a menetrendet böngészi az egyik táblás megállónál. A tábla állítása szerint 2016-ban ment el az utolsó vonat...

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártA gazt leszámítva még egyben van a pálya, valahol ennél rosszabb állapotú síneken is közlekednek még a vonatok, igaz nem Németországban vagy Ausztriában...

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártHáz a Kiferbach patak partján, az egyetlen lehetséges megközelítése a patakon átvezető magánhíd

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártElveszett vágányok nyomában

A vasúti sínek követése nem volt fizikailag megerőltető, hiszen végig a patakot követte, enyhén emelkedve. Mellette pedig egy kisforgalmú közút futott.

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártA sínek, a felsővezeték, a táblák, a megállók, de még a menetrendek is mind a helyükön voltak! Hihetetlen, hogy immár 8 éve annak, hogy elment itt az utolsó vonat!

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezárt, hídA kép kicsit becsapós, a sínek a túloldalt is folytatódnak, csak a természet már jobban visszahódította

A vasútvonalnak három mozdonya volt, ebből kettő villamos- egy pedig dízelmozdony.

A Bo'Bo' g4t tengelyelrendezésű villamos mozdonyokat a Brown, Boveri & Cie. gyártotta 1927 és 1928 között. Legnagyobb sebességük 35 km/h. Ha valahol még megvannak, akkor hamarosan ünnepelhetik a 100. születésnapjukat.

Munka közben 1999-ben (kép forrása: Bahnbilderr.de)

A C tengelyelrendezésű dízelmozdony 1947-ből származik a Gmeinder mozdonygyártótól. Ez a gép sem mai gyerek már.

A négytengelyes dízelmozdony a vonal végállomásánál, a mészkőrakodónál (kép forrása: www.entlang-der-gleise.de)

A kitermelt mészkő végállomása a Heidelberger Zementwerke cementgyár 2002. december 31. óta zárva van. A cementgyártáshoz szükséges mészkövet körülbelül 1880 óta a Wachtl kőbányában termelték ki, amely már osztrák területen található, és amelyet egy 6,1 kilométer hosszú, 900 mm-es keskeny nyomtávú, 1200 voltos egyenárammal villamosított vasútvonal köt össze az üzemmel. A vasútvonal 1970-ig még 820 mm-es nyomtávú volt, és dízelmozdonyokkal üzemelt. Két használt villanymozdonyt a kölni Rheinische Braunkohlenwerke-től vettek át a menetrend szerinti szolgálatra, és az új körülményekhez igazították őket. A később Ausztriából beszerzett mozdonyok nem bizonyultak megfelelőnek, és csak rövid ideig maradtak szolgálatban.

1991 óta a Wachtlbahn turisztikai célú személyszállítást üzemeltet, amelyhez a Wendelsteinbahntól több személykocsit is átvettek. Kezdetben a heidelbergi cementgyár üzemeltette a járatokat, 1994 után azonban a Wachtl Múzeumvasutak Közössége Egyesület üzemeltette.

Ma a vasúti létesítmények a dél-bajor portlandi cementgyár Gebr. Wiesböck és Co. tulajdonában vannak. A tehervonatok később még szórványosan közlekedtek. A kőzetet azonban már nem az egykori cementgyárban dolgozták fel, hanem közvetlenül normál nyomtávú tehervagonokba rakodták és a Rohrdorfban lévő cementgyárba szállították.

Mivel a vonal végállomása bizonytalan célpont volt, hiszen valószínűleg magánterület, ahová nem biztos, hogy érdemes belépni, így lemondtunk a teljes vonal bejárásáról (talán később egyedül ismét nekivágok). Kollégámat amúgy is kevésbé villanyozta fel a múlt rozsdásodó emlékei, így egy új tervet dolgoztunk ki. Az új cél a Gießenbachklamm nevű szurdokvölgy lett!

Németország, szurdokvölgyA szurdokvölgy kezdete

Németország, szurdokvölgyAz út később a sziklafalba vájt gyalogúton folytatódott

Németország, szurdokvölgyIsmét többszáz méter magasra kapaszkodtunk fel lépcsőkön, lejtőkön keresztül

Ez a szurdokvölgy az eddigiek közül a legrövidebb volt, fél óra is elég volt, hogy a végére érjünk. A végétől egy újabb fél órás kanyarral pedig visszatértünk a vasútvonalhoz.

Németország, szurdokvölgyA visszafelé vezető út

Miután újra elértük a vasútvonalat, Kiefersfelden felé vettük az irányt, hogy majd onnan utazzunk végül vonattal haza.

németországMegérkezés gyalogosan Kiefersfeldenbe. Bal oldalt a gazban a Wachtlbahn elveszett vágányai

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártÚtátjáró fénysorompóval, mely most már örökre szabad utat jelez az autósoknak

Wachtlbahn, németország, kisvasút, bezártA falun átvezető vonal a házak és a közút között kanyarog, hasonlóan mint a Mátravasút vonala a Mátrában

A végpontig itt sem jutottunk el, hiszen a vasút bekanyarodott az ipartelepre, a bezárt cementgyár udvarára.

Ezen a napon egy újabb tétel került kipipálásra azon látványosságok közül, melyek még szerepelnek a kívánságlistámon. Talán ez volt az egyik legközelebbi és legkevésbé fárasztó út, mégis sikerült ismeretlen helyekre eljutnunk és új dolgokat megismernünk.

A bezárt mészkőbánya még azért mozgatja a fantáziámat, de ez már egy másik történet lesz!

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

2 komment

Címkék: németország kisvasút index2 900 mm


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1218423869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.06.09. 11:03:45

Szerintem pár év és rehabilitálják/renoválják.

Kellenek a turisták...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2024.06.09. 11:22:27

@gigabursch: Nem hinném, a vonal végig sík, semmi izgalmas nincs rajta. Látványosságok sincsenek, kivéve a szurdokvölgy, de az is kb 30 perc csak. Ráadásul nem messze van tőle a Wendelsteinbahn fogaskerekű, ami sokkal de sokkal jobban kiépített és népszerűbb.
De legyen igazad! :) Ha újraindítják, beszámolok róla! :)
süti beállítások módosítása