HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.12.05. 22:52 Balogh Zsolt

Irány Disneyland!

Még 2023 nyarán ütött szöget valami a fejemben, hogy meg kellene nézni a párizsi Disneylandet. Elkezdtem utánaolvasni és minél többet tudtam meg, annál jobban érdekelt az egész. Hogy miért? Mert az egész park története maga a tökéletesen megtervezett művilág, egy önálló város, melynek minden pontja nem egy spontán folyamat során kialakult valami, hanem a mérnöki hivatás diadala! A Párizsban eltöltött egy hetemből így egy napot Disneylandre szántam.

disneyland, parisA park bejárata. A kapun túl egy igazi mesevilágba csöppenhetünk, ahol egész nap megy a zene, a tánc, hömpölyög a tömeg és minden méteren egy-egy látványosságba botlunk

A parkba való kijutás is élmény, hát még ha tudjuk, hogy ez is a jól megtervezett park egyik eleme. Disneylandben ráadásul vonat is közlekedik, de nem egy vidámparki kisvasút, hanem igazi vasútüzem van, három lábas nyomtávolságon, amerikai gőzmozdonyokkal, biztosítóberendezésekkel. És ezen kívül még számos csoda várja az ide belépőket!

Jegyvásárlás

A parkba való bejutás már egy kisebb kaland, a jegyeket online lehet megvenni vagy pedig a cég honlapja szerint a nagyobb hotelekben, tourist infopontoknál és a RATP irodákban (a budapesti BKK párizsi megfelelője). A nagyobb hotelek eléggé tág fogalom, és gondolom csak felár ellenében az ott megszálló vendégeknek jár, úgy hogy ezt az opciót egyből elvetettem. A RATP irodákkal nem volt szerencsém, még a főpályaudvaron megtalálható nagy RATP iroda dolgozója sem tudott segíteni, sőt nem is hallott róla, hogy árulnának ilyet. Maradt hát a Tourist info. Ezzel pedig az volt a baj, hogy 2023-ban az online térképek és internet világában már Párizsban is csak nagyítóval lehet ilyen irodát találni, így nekem is fél délelőttbe telt, mire a Notre Dame közelében végre ráleltem egyre, ahol végre jegyet is tudtam venni másnapra. Ezzel a párizsi városnézés és séta a Szajna parton is le lett tudva! :)

Furcsa módon a helyszínen, Disneyland bejáratánál egyáltalán nem árulnak belépőjegyet, viszont több helyen is tábla figyelmeztet, hogy utcai árusoktól soha NE vegyünk efféle jegyet, mert azok hamisítványok!

A park helyszíne

Korábban már több cikket is írtam Disneylandról a magyar Wikipédián, ezért bizonyos információkat onnan másolok most át, saját magamtól idézve így.

A Disneyland Paris szórakoztató központ a franciaországi Chessyben, Párizstól 32 km-re keletre található. Két vidámparkot, üdülőszállodákat, Disney Nature Resorts-ot, egy bevásárló-, étkezési és szórakoztató komplexumot, valamint egy golfpályát foglal magába. A Disneyland Park a komplexum eredeti vidámparkja, amely 1992-ben, míg a második témapark, a Walt Disney Studios Park 2002-ben nyílt meg. A Disneyland Paris 2022-ben ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját; addigra 320 millióan látogatták meg, ezzel Európa leglátogatottabb vidámparkja lett.  A Disneyland Paris egyben az egyetlen olyan, az Egyesült Államokon kívüli Disney-üdülőhely, amely teljes egészében a The Walt Disney Company tulajdonában van. Hét szállodát foglal magába, ezek a következők: Santa Fe, Hotel Cheyenne, Sequoia Lodge, Newport Bay Club, Hotel New York - the Art of Marvel, The Disneyland Hotel és Davy Crockett Ranch. Bővebben>>>

Disneyland a Google térképén

Párizst nézegetve a Google térképén könnyen megtalálhatjuk, már messziről látszik, hogy nem egy spontán, évszázadok alatt kialakult városrészt látunk, hanem egy körzővel és vonalzóval megtervezett világot. Már ez a tény is felkeltette az érdeklődésemet, ami miatt látni szerettem volna élőben a parkot.

Megközelítése

A parkot Párizs felől legegyszerűbben a RER-rel tudjuk megközelíteni, Disneyland állomásának a neve Gare de Marne-la-Vallée - Chessy, de sokkal egyszerűbb, ha csak annyit mondunk, egy jegyet szeretnénk Disneylandbe. A célpont annyira jelentős, hogy már az utastájékoztató táblákon is szerepel Disneyland és több kijelző is kiirja a megálló neve mellé, sőt sok helyre még Miki egér feje és fülei is felkerültek, röviden szólva szinte lehetetlen eltéveszteni a célt (ha már ki tudunk igazodni Párizs kusza metró- és RER hálózatán).

Gare de Marne-la-Vallée - Chessy állomás a Disneyland Paris üdülőhelyen belül található, közel a vidámparkok bejárataihoz és a Disney Village bejáratához. Az állomás a RER A meghosszabbításaként nyílt meg 1992 áprilisában, a vidámpark megnyitásával egy időben. A The Walt Disney Company 38,1 millió euróval járult hozzá a 126,5 millió eurós építés költségéhez. 1994 májusában nyílt meg az állomás nagysebességű vasúti része, két évvel az állomás RER-része után.

disneyland, parisLeszállás a RER vonatról, irány a park!

Az állomásról közvetlen TGV-járatok közlekednek többek között Bordeaux-ba, Marseille-be, Nizzába, Lyonba, Rennes-be, Lille-be, Nantes-ba, Limoges-ba, Toulouse-ba, Montpellier-be, Orléans-ba, Grenoble-ba és Brüsszelbe. 1996. június 29-én az Eurostar közvetlen járatokat indított London Waterloo-ból. Marne-la-Vallée-Chessy az Ouigo járatai által Párizs felé használt vasúti fejpályaudvar. Az utasok a Charles de Gaulle repülőtér TGV-állomásáról kevesebb mint 10 perc alatt eljuthatnak erre az állomásra.

disneyland, parisGare de Marne-la-Vallée - Chessy állomás nemzetközi része, alattunk egy emeletes TGV vár indulásra

Az állomás brit nemzeti vasúti állomáskódja MCK, mivel az Eurostar-hálózat része, bár az Eurostar nem része a National Railnek. Mivel Marne-la-Vallée - Chessy egy Eurostar állomás, az állomás 2. emeletén egy erre a célra kialakított területen találhatóak az Eurostar check-in területek és a francia határrendőrség és vámhatóság által működtetett határellenőrző fülkék. Korábban az Egyesült Királyság határőrizeti hivatala üzemeltetett egymás melletti ellenőrzéseket, és végezte a beszállás előtti bevándorlási ellenőrzéseket az állomáson. Az Egyesült Királyság azonban megszüntette ezt az intézkedést. Ennek megfelelően az utasok a brit bevándorlási és vámellenőrzésen az Egyesült Királyságban az érkezési állomáson esnek át. Bővebben>>>

091.jpgAz állomást elhagyva, de a parkot még el nem érve már rendezett és szép környezetben vezet az utunk

Mikor a Disney a park lehetséges helyszínét kereste, azért is esett Párizsra a választás, mert sok irányból és nagyon nagy távolságokból megközelíthető repülővel és vonattal is, röviden Párizs rendkívül jó megközelíthetősége volt az egyik olyan szempont, mellyel a francia főváros megnyerhette a lehetőséget, hogy a park felépülhessen.

A park

A vonatról leszállva csupán csak néhány száz métert kell gyalogolni, hogy elérjük a park bejáratát, ahová a bejutás egy repülőgépre való felszállással egyenértékű. Kétszeres jegy ellenőrzés, a jegyen szereplő nevünk és más adataink ellenőrzése, táska átvilágítás, többszöri sorbanállás... Mindezek ellenére a sor jól haladt, ugyanis rengeteg beléptető kapu volt, én pedig egy októberi esős hétköznap mentem, nem a csúcsidőben. De lehet, hogy egy augusztusi napsütéses szombaton más várt volna itt.

disneyland, parisKözeledünk Disneyland bejáratához, hamarosan elérjük Európa és a valóság határát, hogy egy amerikai cukormázas álomba csöppenjünk

A parkba való bejutás a főépület alatti folyosón át történt, melyet mindkét oldalról ajándékboltok sora szegélyezett, még egy utolsó ellenőrzés egy fehér kesztyűs, öltönyös hölgytől, még néhány lépés és... és elhagytuk Európát, hogy egy amerikai álomvilágba csöppenhessünk!

A beléptető folyosó elhagyása után velünk szemben egy amerikai főutca húzódik, melyen lóvasút jár az amerikai old timer autók között, a főutca végén pedig a Disney logóból is ismert kastély életnagyságú eredetije nyújtózkodik. Mindenhol fehér kesztyűs alkalmazottak hada, a rejtett hangszórókból lágy zene szól, próbálva elnyomni a gyerekzsivajt, minden fűszál méretre vágva, sehol egy eldobott zsebkendő vagy akár csak egy lepottyant falevél...

Eközben a hátam mögött Miki és Minnie egér integetett a sikítozó óvodásoknak és kisiskolásoknak az állomás egy emelettel magasabb peronjáról. Az összhatás egy tiniknek szóló koncerttel vetekedett, mindez rózsaszín amerikai cukormázzal leöntve. És mikor már azt hittem, hogy ezt nem lehet fokozni, Miki egér mögött elpöfögött egy amerikai vadnyugati replika gőzmozdony öt vagonyi emberrel. És ekkor még csak a bejárat küszöbét léptem át!

disneyland, parisBent a parkban, a vasútállomás peronjáról Miki és Minnie egér integet

Volt lehetőségem a Miki és Minnie egeret játszó színészek munkáját is egy picit megfigyelni. Ugrálva integetni és a levegőn át puszikat küldözgetni meglehetősen fárasztó, ezért a szereplőket gyakran cserélik. A csere előtt egy öltönyös elegáns biztonsági felmegy a szereplőkhöz, majd együtt, hármasban kíséri le őket, távol tartva a megszédült tömeget. A szereplők továbbra is a szerepükben maradva integetnek, a kisérőjük nyitja ki azt az ajtót, mely a látogatók számára megnyitott területről vezet át az elzárt részre. Mikiék még ekkor is integetnek, egészen addig, míg a biztonsági be nem csukja mögöttük az ajtót. A varázslat egy másodpercre sem szakadhat meg!

disneyland, parisA városközpont a városházával

100.jpgElőre a főutcán, a lóvasút sínjei közt

Én úgy gondoltam, hogy először megkerülöm a parkot a keskeny nyomtávolságú gőzvontatású vasúttal, a magasból megismerve Disneylendet.

Már a vonatra várakozva és a vonatra beszállva megismertem a park hatékony működésést lehetővé tevő trükkök egyikét. Nem úgy megy ám, hogy beérkezik a vonat és mindenki, mint a megvadult birkák, megrohamozzák a kocsikat, egymást letaposva. Nem-nem, helyette a működés az alábbi: a személykocsik boxokra vannak osztva, minden ilyen boxhoz egyetlen egy ajtó tartozik, összekötő folyosó nincs a kocsikon, így menet közben felállni és járkálni sem lehet. Minden kocsinak saját beléptető kapuja van egy-egy segítő alkalmazottal. A tömeg nagyjából egyeneletesen oszlik el a peronon, a segítők pedig csoportonként engedik fel az embereket a vonatra. Mindig kérdezik a következő beszállótól, hogy hányan lesznek, és a kisebb csoportokat, családokat úgy osztják el, hogy egy csapat mindig! egy boxba kerüljön. Az egyedül vagy kettesével érkezőkkel pedig feltöltik a "lyukakat". A vonat így 100%-osan megtelik, anélkül, hogy szétszakadó családok, síró, elveszett kisgyerekek vagy három ülésen is terpeszkedő utasok lennének.

disneyland, parisA park vonatán ülve

A gőzmozdonyos amerikai vasút az összes Disneylandban megtalálható, ez a parkok fix és állandó látványosságai. Bővebben a floridai Disneyworld Railroad >>> A párizsi Disneyland Railroad négy 4-4-0 gőzmozdonyt üzemeltet, az első hármat a H.P. Phillips Company építette 1992-ben, míg a negyediket a Severn Lamb 1993-ban.Ezek a mozdonyok mind az eredeti Disneyland Railroad 1. számú C.K. Holliday mozdonyán alapulnak, és lényegében ugyanazok a specifikációk alapján készültek, csak kozmetikai eltérésekkel. Húsz személykocsi is van, minden mozdonyhoz öt tartozik.

Nekem nem sikerült a gőzöst lefotózni, szerencsére másnak azonban igen! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kis vonat megkerüli az egész parkot, több helyen is megállva, ám az emberek többsége a teljes körutazást választja, a parkon belüli mozgáshoz inkább a séta a megfelelő. Érdemes azonban a vonatot kipróbálni, ugyanis számos olyan részletet is felfed, amit gyalogosan nem láthatunk. A vonatút először a vadnyugatra vezet, az út kezdete egy hosszú alagút, mely belülről a Grand Canyont és környékét idézi meg. Az alagút fala helyett egy hosszú diorámát láthatunk, indiánokkal, farkasokkal, mély szakadékokkal...

Youtube videó a vonatútról

Én is készítettem videót, ám az messze nem adja vissza azt az élményt, amit ez az út nyújt! Néhány percig az ember tényleg az amerikai vadnyugaton érezheti magát, hiszen a vonatút a park vadnyuggati témájú látványosságait is érinti, mint például a hullámvasutat, de láthatjuk a lapátkerekes gőzhajót is.

Ezen felül az építők még számos meglepetést is elhelyeztek a sínek mellett, mely csak innen látható: dínócsontváz, gejzír, jávorszarvasok...

Itt is kiemelném, hogy a vasútüzem fenntartásához jelentős háttér is szükséges, ám ebből a teljes úton semmit de tényleg semmit nem lehetett látni, egyedül csak egy mellékvágányt, mely egy zárt kapu felé vette az irányt.

disneyland, parisHamupipőke kastélya, itt természetes, hogy ekkora tömeg mellett sem folyik ki a szemét a szemeteskukából

Egy teljes kört megtéve ideje volt kipróbálni néhány látványosságot is. Én egy Csillagok Háborúja tematikájú hullámvasúttal kezdtem, mely minden bizonnyal a legintenzívebb látványossága a parknak. A hullámvasút végig egy sötét zárt térben haladt, melynek falaira a világűrt vetítették. Egy X-szárnyú pilótájaként élhettünk át egy csatát a világűrben a Birodalom ellen, a vetítettműsor összhangban volt a hullámvasúttal. Gyorsultunk, lassultunk, pörögtünk, néha fejjel lefelé robogtunk, miközben Tie vadászok repkedtek körülöttünk, a háttérben pedig a Birodalom Csillagrombolói lövöldöztek ránk.

disneyland, parisA Csillagok háborúja tematikájú hullámvasút

disneyland, parisVan, hogy ezek a hosszú labirintusok végig tele vannak várakozókkal, csúcsidőben a várakozás meghaladhatja a másfél órát is egy-egy látványosságnál, miközben a program csak 2-3 perc!

Itt említenék meg egy apró logisztikai trükköt, amivel a látványosságok kihasználtságát maximalizálják a parkban. Mire kivárjuk a sorunkat és már majdnem elérjük a látványosságot, a várakozási sor kétfelé ágatik: grouppe (csoport) és single (egyedülálló) sorra. A grouppe sorból töltik fel a kocsikat, hajókat, vagonokat úgy, hogy egy csoport ne szakadjon több részre szét. A páratlanul maradt ülőhelyeket pedig a single sor várakozóival töltik fel. Így két külön érkezett, egyedülálló látogató sosem fog egymás mellé ülni, mindig egy csoport kiegészítője lesz. Bár a grouppe sor látszólag jobban halad, mint a single, a single sorban várakozva mégis hamarább sorra kerülhetünk. Ha párban érkezünk a parkba és látványosságonként 20-40 percet spórolnánk a várakozás során, akkor arra az utolsó 3-4 percre szakítunk a párunkkal és legyünk szinglik. :) 

A hullámvasutazás és a nézelődés után a főutcán a Disney-hercegnők felvonulása kezdődött, a szépen feldíszített tematikus kocsikról gyönyörű francia színésznők Disney hercegnők integettek a tömegnek.

disneyland, paris A Disney-hercegnők fellépése az egyik felvonuláson

disneyland, parisHamupipőke gonosz mostohája és a mostohatestvérei. Itt épp a látogatókkal gonoszkodnak.

A park több tematikus részre oszlik, mint például Vadnyugat, Afrika, Karib-tenger, Mesevilág... Itt nem csak a környezet és a látványosságok tartoznak bele a régióba, hanem még a vendéglátó egységek is és annak a személyzete is.

disneyland, parisRészlet a Karib-tenger kalózvilágából

disneyland, parisAz afrikai rész bejárata

disneyland, parisRobinson Crusoe lakófája

Érdekes látványosság még a hajótörött, Robinson lakófája is, mely több emelet magasságú fa, berendezve konyhával, raktárral, hálószobával... mindennel, amit egy hajótörött és egy bennszülött több mint 20 évnyi magányában csak ki tud alakítani. A fa és annak minden ága és levele mű, még a fa alatti lehullott levelek is. 

disneyland, parisPillantás a vadnyugati rész felé

Mivel látnivaló ezerniy, az idő pedig mindenre kevés, én mindig arra szálltam fel, amire keveset kellett várni. A vadnyugati hullámvasút kimaradt, elrettentett az 1,5 órás várakozási idő, lett viszont helyette sétahajókázás egy lapátkerekes déli gőzhajón!

disneyland, parisÉrkezik a lapátkerekes gőzhajó a kikötőbe, mely körbevisz a vadnyugaton

disneyland, parisAz amerikai körutazás telis tele van érdekes látnivalókkal: a hajóról láthatunk jávorszarvasokat, dínócsontvázat, gejzíreket és még sok-sok más látványosságot, ezek egy része a vonatról már ismerős lehet

 Különös, hogy a parkon belül mindössze egyetlen egy térképet találtam és elhozható papírtérkép sem volt. Talán ez is része a varázsnak, hogy térkép nélkül bolyongunk?

disneyland, parisA park térképe

disneyland, parisTeherautó az afrikai részen. ezen kívül még rengeteg iylen tematikus látványelem található a parkban

Afrika és a Vadnyugat után átsétáltam a mesevilágba, ahol számos Disney meséből ismerős házzal, várral, toronnyal, szoborral... találkozhattunk. Ez a rész főleg a kisebbeket célozza a sokkal lassabban mozgó látványosságokkal és forgókkal.

disneyland, parisSövénylabirintus az Alíz csodaországban című meséből

disneyland, parisA kertészek is kitettek magukért

Újabb felvonulás kezdődött, ezúttal Halloween témájában. sajnos azonban az egyre romló időjárás elmosta a felvonulást...

disneyland, parisA felvonulást az ottlétem alatt elmosta az eső...

...Jó időben pedig ilyen szép képeket is lehetne készíteni a Disney hercegnőkről! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A park háttere

A párizsi Disneylandben szigorú szabályok vannak érvényben, amelyek célja, hogy a vendégek ne láthassák meg a park backstage részeit, vagyis mindazt, ami a parkot működésben tartja. A fotózás és a filmezés szigorúan tilos a backstage területeken. A parkok szélein a felvonóépületek és a lombok elrejtik azokat a területeket, amelyeket a közönség nem láthat. Számos területi kapu teszi lehetővé a parkba való bejutást a szereplők, a felvonulási kocsik stb. számára. Amikor a park körüli területi kapuk nyitva vannak, minden, ami rajtuk keresztül látható, az a színpadon lévőnek és a Disney Varázslat részének tekintendő. Ezért attól a pillanattól kezdve, hogy a kapuk kinyílnak, az összes szereplőnek a szerepében és a helyén kell lennie, hogy "felléphessen". Mivel a komplexum nagyon nagy, ezért a parkok különböző részeire a parkok körül található szervizutakon keresztül buszok szállítják a színészeket.

Sok attrakciót nagy, hangszínpadszerű épületekben, úgynevezett "show épületekben" helyeztek el, amelyek közül néhányat részben vagy teljesen elrejtettek külső tematikus díszítéssel. A legtöbb show-épületnek törtfehér, lapos teteje van, amely a légkondicionáló egységeket és a karbantartó személyzet számára kialakított járdákat hordozza. A show-épületeken belül találhatók a tényleges attrakciók, amelyek rejtett járdákat, kiszolgálóhelyiségeket, vezérlőszobákat és egyéb backstage műveleteket foglalnak magukban. Bővebben>>> 

Látogatóként, még ha keressük is, akkor sem találunk olyan részleteket, ami a valósághoz kapcsolna minket, a parkot körülvevő fáktól nem látunk ki, még a magas épületek tetejéről sem, nem látunk kiszolgáló autókat, pihenő személyzetet, szemeteskukákat, nem láthatóak az éttermek hátsó raktárai, szemetesei, de még a munkába igyekvők, vagy onnan érkezők sem! A park alatti kiterjedt alagútrendszer teszi lehetővé, hogy mindenhová az áruszállítás és a szemétszállítás a vendégek számára láthatalanul történhessen, a nagyszámú személyzet pedig gondoskodik arról, hogy soha semmi se fogyjon ki vagy teljen meg.

1971-ben, amikor Walt Disney megalkotta a floridai Disney Worldöt, egy hihetetlenül bonyolult földalatti alagútrendszert is épített, amit "Utilidors"-nak neveztek el, hogy a személyzet és a karbantartók a vendégek tudta nélkül közlekedhessenek alatta.

Az ötlet az volt, hogy az alagúthálózat megakadályozza, hogy bármi, ami nem illik a karakterhez, tönkretegye a Disney World varázsát a látogatók számára. A történet szerint Walt egy nap épp a kaliforniai Disneylandben sétált, amikor egy cowboy látványa zavarta, aki a kaliforniai Disneyland Tomorrowlandjén keresztül sétált a Frontierlandben lévő posztja felé tartva. Úgy érezte, hogy egy ilyen látvány zavaró, és elvonja a vendégélményt. Így született meg az Utilidor alagút, mely azóta minden Disneylandnak része.

Részlet a floridai Disneyland alagútrendszeréről

Ezek a titkos alvilágok akár 9 hektárt is lefednek, néhány alagúttal, amelyek olyan hosszúak, hogy az alkalmazottak golfkocsival közlekednek. A hatalmas városi alagsorban sminkszobák, öltözők, kávézók (!), tervezői, dekorációs és próbatermek is helyet kaptak. Még csekkbefizetési szolgáltatás és egy "Kingdom Kutters" nevű fodrászszalon is működik. Ugyanezeken az alagutakon át zajlik az árufeltöltés és a szemétszállítás is.

Persze ezekbe csak akkor juthatunk be, ha jelentkezünk munkára egy DisneyWorldbe.

A rosszra forduló idő miatt a vendégek elindultak a kijáratok és az ajándékboltok felé. Én még tettem egy kitérőt a szomszédos Disney Studio parkba, ahol több zárt terű látványosság is volt. De ez legyen egy másik történet! :)

disneyland, parisIndulás visza a RER állomás felé. A job boldali kijelzőn egészen különleges úticélok láthatóak, melyek elérhetőek a park belső vasútállomásáról

Disneyland kettős élmény volt számomra, egyrészt a bennem még élő gyermek rácsodálkozott fiatalkorom meséinek helyszíneire, láthattam várat, kastélyt, kalózhajót, királyfit és hercegnőt; másrészt a felnőtt énem is bőven talált magának technikai érdekességet és mérnöki megoldást arra, hogy hogyan lehet és kell egy ilyen hatalmas parkot üzemeltetni. A fényképezőgépem folyamatosan kattogott, nem hogy egy posztra, hanem egy blogra is elegendő képet készítve.

 Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

2 komment

Címkék: párizs


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr718266663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2023.12.09. 17:40:25

Az attrakciók többsége hullámvasút-jellegű vagy vannak olyan dolgok is, amiket gyenge gyomrú látogató is élvezhet?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.12.09. 19:41:38

@NAR: Igazi veszélyes hullámvasút kettő van: a csillagok háborúja és a vadnyugat témájú. Van még kettő szolidabb, de a többi látványosság maximálisan emberbarát. Ez nem kalandpark, minden korosztálynak van megfelelő látványosság.
süti beállítások módosítása