HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.11.22. 00:00 Balogh Zsolt

Hogy áll a Notre-Dame?

2019. április 15-én néhány perccel 19:00 óra előtt lángra kapott Párizs egyik legjelentősebb épületének, a felújítás alatt álló Notre-Dame-székesegyháznak a fából készült tetőszerkezete, amely néhány óra alatt szinte teljesen megsemmisült, ezen kívül összeomlott a katedrális huszártornya is.  A helyszínre közel 500 tűzoltó vonult ki, akik csak éjfélre tudták visszaszorítani a tüzet. A katasztrófát nagy valószínűséggel rövidzárlat okozta.

A felújítás alatt álló Notre Dame. A tűz hatalmas károkat okozottt az egész épületben

Párizsi utazásom során ellátogattam Cité-szigetére, hogy többek között megnézzem a 2019-ben pórul járt Notre-Dame székesegyházat.

A tűzvész

A tűz során a székesegyház fa/fém tetőszerkezetének és tornyának nagy része megsemmisült, a tetőnek körülbelül egyharmada maradt meg. A tető és a torony maradványai az alatta lévő kőboltozatra zuhantak, amely a székesegyház belső terének mennyezetét alkotja. Ennek a boltozatnak egyes szakaszai sorra összeomlottak, lehetővé téve, hogy az égő tetőből származó törmelék az alatta lévő márványpadlóra hulljon, de a bordásboltozat alkalmazásának köszönhetően a legtöbb szakasz ép maradt, jelentősen csökkentve a katedrális belsejében és a benne lévő tárgyakban keletkezett károkat.

A székesegyházban számos műalkotás, vallási ereklye és más pótolhatatlan kincsek voltak, köztük egy töviskorona, amelyről azt mondják, hogy Jézus viselte a keresztre feszítéskor, annak a keresztnek egy állítólagos darabja, amelyen Jézust keresztre feszítették, Szent Lajos tunikája, egy Aristide Cavaillé-Coll által sokat felújított síporgona és a 14. századi Párizsi Szűz szobra.

A katedrális a tűzvész előtt és a tűzvész után. Látványosan fájó a tető és a huszártorony hiánya (kép forrása: Wikimedia Commons)

Néhány műtárgyat a felújítás előkészítése során eltávolítottak, és a székesegyház szent ereklyéinek nagy részét a szomszédos sekrestyében tartották, amelyet a tűz nem ért el; a székesegyház összes ereklyéje megmaradt. Néhány tárgyat a katasztrófavédelmi dolgozók és a köztisztviselők emberi láncolata szállított el. Sok értéktárgy, amelyet nem vittek el, szintén megmaradt, de sok másnak az állapota 2019. április 16-án még ismeretlen volt.

Néhány 19. századi ólomüvegablak ólomkötései megolvadtak, de a három nagy, 13. századból származó rózsaablak sértetlen maradt. Az egyik meggyengült ablakot talán le kell szerelni megőrzés céljából. Több padsor megsemmisült, és a boltíveket megfeketítette a füst, bár a templom főkeresztje és oltára megmaradt, az azt körülvevő szobrokkal együtt.

Néhány festményt, amelyek látszólag csak füstkárosodást szenvedtek, várhatóan a Louvre-ba szállítják restaurálásra. Számos szobrot, köztük a tizenkét apostol szobrát a torony tövében, eltávolítottak a felújítás előkészítése céljából. A torony tetején lévő kakas alakú ereklyetartót sérülten, de épségben találták meg a törmelékek között. A három sípos orgona nem szenvedett jelentős kárt. A székesegyház legnagyobb harangja, a bourdon nem sérült meg. A székesegyház liturgikus kincstárát és a "grands Mays" festményeket biztonságba helyezték.

Környezeti károk

Az Airparif, a levegőminőséget figyelő szervezet szerint a szél gyorsan szétterítette a füstöt, és a Szajna folyosó mentén a magasba vitte. A közeli mérőállomásokon nem találtak megemelkedett részecske-szennyezettségi szintet. A párizsi rendőrség kijelentette, hogy nem volt veszélyes a tűz körüli levegő belélegzése.

Járókelők nézik a lángoló tetőszerkezetet (kép forrása: Wikimedia Commons)

A leégett tetőn több mint 400 tonna ólom volt. A leülepedett por jelentősen megemelte a felszíni ólomszintet néhány közeli helyen, nevezetesen a lezárt területen. A közvetlen környéken a felületek nedves tisztítását és a gyermekek és terhes nők vérvizsgálatát javasolták. A katedrálison a tűz után dolgozó emberek kezdetben nem tették meg az előírt ólom óvintézkedéseket; a helyszínt elhagyó anyagokat dekontaminálták, de egyes ruhadarabokat nem, és egyes óvintézkedéseket nem követtek megfelelően; ennek következtében a munkaterület megbukott néhány ellenőrzésen, és ideiglenesen leállították. Szélesebb körű szennyezés is történt; a vizsgálatok, a tisztítás és a közegészségügyi tanácsadás hónapokig késett, és a környéket négy hónapig nem fertőtlenítették, ami széles körű kritikát váltott ki.

Az égő Notre-Dame 2019 április 15-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

A párizsi utcák átlagos ólomszintje általában ötszöröse a beltéri megengedett határértéknek (1000 mikrogramm/négyzetméter (0,0014 gr/négyzetméter)) a történelmi ólomhasználat miatt, amely elsősorban az ép tetőkről lefolyó vízből származik. Az Egészségügyi Minisztérium szabályai szerint a gyermekek nem lehetnek 70 mikrogramm/m2-nél több ólomnak kitéve beltérben. A kültéri ólomszintekre nincs törvényes határérték, amelyek gyakran nagyon heterogének; a L'Agence régionale de santé (ARS) d'Ile-de-France nem biztos abban, hogy a mért megemelkedett szintek egy része a tűzzel függ össze. Ez a tisztázatlanság és a küszöbértékekhez kötött kötelező intézkedések késleltették az intézkedéseket. Július közepén a regionális egészségügyi tisztviselők 1000 mikrogramm/m2-ről 5000-re emelték a kültéri irányelvüket. Az eső újra eloszlathatja az ólomport. 2019 júliusában gyűjtött mézminták a Notre-Dame-tól lefelé a szélben magasabb ólomkoncentrációt mutattak ki, és az ólomizotópok az ólmot a tűzből, nem pedig más lehetséges szennyezőforrásból származónak jelölték meg.

Kárfelmérés

A tűzvész éjszakáján Macron francia miniszterelnök azt nyilatkozta, hogy a székesegyházat újjáépítik, és nemzetközi adománygyűjtő kampányt indított. A franciaországi székesegyházak 1905 óta állami tulajdonban vannak, és nincsenek magánbiztosítással ellátva. A Fondation du Patrimoine örökségvédelmi szervezet több százmillió euróra becsülte a károkat. Bár az épületben lévő műkincsek és több építőipari cég is biztosítva volt, Robert Leblanc elnök szerint a tűz okozta veszteségek várhatóan nem lesznek jelentős hatással a magánbiztosításokra. Az európai művészeti biztosítók szerint a költségek hasonlóak lennének, mint a londoni Westminster-palota folyamatban lévő felújításai, amelyek becslések szerint mintegy 7 milliárd euróra rúgnának. Ez a költség nem tartalmazza a székesegyházban található műalkotások és műtárgyak károsodását; a művészeti biztosítók szerint a más múzeumoktól kölcsönzött darabok biztosítva lettek volna, de a székesegyház tulajdonában lévő művek nem lettek volna biztosíthatóak.

01.jpgA lezárt Notre-Dame 2023 októberében

Bár Macron remélte, hogy a katedrálist a 2024-es párizsi nyári olimpiai játékokig sikerül helyreállítani, a szakértők szerint a munka 10-40 évig is eltarthat, mivel minden új szerkezetnek harmonizálnia kell az eredeti épület kinézetével. Ezt többek között úgy érik el, hogy ugyanabból a régióból származik a fa és a kő is, melyet felhasználnak, mint az, melyet az eredeti építésnél is használtak.

02.jpgA székesegyház oldalfala a hatalmas állványrengeteggel

Vita folyik arról, hogy a székesegyházat eredeti vagy módosított formában építsék-e újjá. Javasolták a tető újjáépítését titánlemezekkel és acél tartószerkezetekkel; más lehetőségek között szerepel az eredeti ólom- és fából készült újjáépítés, a kívülről nem látható modern anyagokkal való újjáépítés (mint a reimsi székesegyház vasbeton tartószerkezetei), vagy a helyreállított régi elemek és az újonnan tervezett elemek kombinációja.

03.jpgAz építkezés jelenlegi állapotát számos óriásplakát szemléltette

A fémgerendák fölé gyorsan fehér ponyvákat szereltek, hogy megvédjék a belső teret az időjárás viszontagságaitól. Hálók védik a destabilizált külsőt.

A tűzvész során teljesen megsemmisült a Notre Dame tűztornya is.

Édouard Philippe francia miniszterelnök építészeti tervpályázatot hirdetett egy "korunk technikáihoz és kihívásaihoz igazodó" új torony tervezésére. A toronycsere-projekt többféle tervet és némi vitát szított, különösen a környezetvédelmi és örökségvédelmi szabályok alóli jogi mentesség miatt. A tervpályázat meghirdetése után a francia szenátus módosította a kormány által javasolt helyreállítási törvényjavaslatot, amely előírta, hogy a tetőt a tűzvész előtti állapotnak megfelelően kell helyreállítani. 2019. július 16-án, 95 nappal a székesegyház tetejét és központi tornyát elpusztító tűzvész után a francia parlament végül jóváhagyta a székesegyház helyreállítását szabályozó törvényt.

04.jpgA katedrális hátsó részét, ahol az oltár is található sűrű állványzat és háló takarja, az épületet pedig vasgerendákkal erősítették meg

A törvény elismeri az UNESCO világörökségi státuszát, valamint azt, hogy tiszteletben kell tartani a meglévő nemzetközi chartákat és gyakorlatokat, "meg kell őrizni a műemlék történelmi, művészeti és építészeti történetét", és a lehető legkisebbre kell korlátozni a meglévő örökségvédelmi, tervezési, környezetvédelmi és építési szabályzatoktól való eltéréseket. Az átépítés építészeti formáját és a torony kialakítását meghatározatlanul hagyta.

2020. április 15-én Németország felajánlotta, hogy "néhány, jóval a szemmagasság felett elhelyezkedő nagy karzatablakot" három, katedrálisok újjáépítésére szakosodott szakmunkással restauráltat. Monika Grütters német kulturális biztost idézték, aki azt mondta, hogy "országa vállalná a költségeket".

2020. április 18-án a francia Ubisoft játékfejlesztő és kiadó felajánlotta, hogy több mint 5000 órányi, az épület szerkezetére vonatkozó kutatással segíti az újjáépítési munkálatokat, amelyet korábban az Assassin's Creed Unity című 2014-es videojátékban a katedrális modellezéséhez használtak fel.

Több helyen is hasonló, ideinglenes fa vagy acél merevítőkkel stabilizálták az épületet, amíg a helyreáállítás tart. Ez a fénykép 2019 július 31-én készült (kép forrása: Wikimedia Commons)

2020. november 30-án az összes kusza állványzatot eltávolították a torony területéről. Ez már nem jelent veszélyt az épületre.

2022. április 15-én Emmanuel Macron francia elnök meglátogatta a székesegyházat, amikor az ország a tűzvész harmadik évfordulóját ünnepelte. 2022. április 15-én Macron bejárta a helyszínt, ahol az ikonikus műemlék helyreállításának munkálatai zajlanak, és beszélt a projektet kivitelezőkkel az eddig elért eredményekről.

2022 tavaszán nyolc, Franciaország-szerte kiválasztott üvegműves és lakatos mester műhelye kezdte meg a katedrális ólomüveg ablakainak tisztítását és restaurálását. A németországi kölni dóm műhelye is csatlakozott az erőfeszítésekhez, négy ólomüveg ablak restaurálásával.

2023. augusztus 18-án meghalt Jean-Louis Georgelin, egykori magas rangú francia tábornok, aki 2020 óta felügyelte a székesegyház felújítását.

A Notre-Dame de Paris tornyának kakasa, amelyet a tűzvész után a földből emeltek ki 2019. április 15-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

A székesegyház várhatóan 2024 decemberében nyílik meg újra a látogatók előtt, a felújítási munkálatok azonban még éveken át folytatódni fognak.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

3 komment

Címkék: párizs érdekességek index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5018264145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.11.23. 17:06:06

Néhány nappal az eset után Macron kijelentette, hogy az újjáépítést öt éven belül befejezik. Erről már akkor lehetett tudni, hogy hülyeség, hogy csak vágyálom. És valóban, most már 10-40 (!) évről olvashattunk.

Az egyébként érdekes kérdés, hogy a felszín alatt legyenek-e modern építőelemek és anyagok. Én pártolnám, hiszen szerintem annál, hogy mikori kövek és fák vannak beépítve, és hogy az egykori építészek mivel oldották meg a stabilitást, fontosabb, hogy minél tovább állva maradjon a mi jövőnkben is.

haix 2023.11.26. 16:52:09

Mi az ami 10-40 évig tart?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.11.26. 20:15:58

Az igazságot nem ismerem, de van néhány elképzelésem az okokról:
* kevés az a szakember, akire rá lehet bízni a megfelelő minőségű restaurálást;
* kevés a pénz egyszerre;
* az eredeti anyagok alkalmazása és az eredeti technológia miatt;
* mert a Notre Dame nyitva lesz jövőre, ami miatt akadályoztatva lesz a felújítása.
süti beállítások módosítása