HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (3) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (103) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (12) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (1) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.04.03. 10:00 Balogh Zsolt

A párizsi Musée de l'Armée hadtörténeti múzeum

Párizsi látogatásom 6. napján a Musée de l'Armée nevű katonai múzeum következett, ahol korábban már jártam, ám a bejáratnál tovább nem jutottam. A 2023-as látogatásomnál azonban pótoltam ezt a hiányosságot.

napoleon.jpgNapóleon szarkofágja az Invalidusok dómjában

A hadtörténeti múzeum az Invalidusok dómja mellett található, ott, ahol a legnagyobb francia hadvezér, Napóleon is nyugszik. A múzeummal együtt érdemes megtekinteni Napóleon szarkofágját is, mely a nagy emberhez méltóan egy páratlan és monumentális kupola alatt kapott helyet.

Története

A Musée de l'Armée 1905-ben jött létre a Musée d'Artillerie és a Musée Historique de l'Armée egyesítésével. A Musée de l'artillerie-t (Tüzérségi Múzeum - "artillerie" jelentése: minden, ami a fegyverekkel kapcsolatos) 1795-ben alapították a francia forradalmat követően, és Napóleon alatt bővült. A múzeumot 1871-ben, közvetlenül a francia-porosz háború és a Harmadik Köztársaság kikiáltása után a Hôtel des Invalides épületébe költöztették. Egy másik intézményt, a Musée historique de l'Armée-t (Hadtörténeti Múzeum) 1896-ban, a párizsi világkiállítás után hozták létre. A két intézmény 1905-ben egyesült az egykori Musée de l'Artillerie termeiben. Ma 500 000 műtárgyat, köztük fegyvereket, páncélzatot, tüzérséget, egyenruhákat, emblémákat és festményeket őriz, amelyek 12 000 m2-en vannak kiállítva. Az állandó gyűjteményeket "történelmi gyűjtemények" szerint szervezik, amelyek az ókortól a II. világháború végéig tartó kronológiai körutat mutatnak be.

1878 márciusában a múzeumban "néprajzi kiállítás" nyílt, amely Óceánia, Amerika, Ázsia és Afrika főbb "típusait" mutatta be. A fő attrakciót a gyarmatok népeit ábrázoló bábuk, valamint fegyverek és felszerelések jelentették. A Le Clerc ezredes által szervezett kiállítás az egyvonalas evolúció elméleteit próbálta bizonyítani, az európai embert állítva az emberi történelem csúcsára. 1910-ben és 1917-ben kezdték el ennek a gyűjteménynek egy részét a Trocadéro Néprajzi Múzeumba átvinni; az utolsó gyarmati termeket közvetlenül az 1931-es párizsi gyarmati kiállítás után zárták be, a második világháború után pedig minden megmaradt tárgyat áthelyeztek. A második világháború után az európai embereket a történelem csúcsára helyezték.

A gyűjtemény

A több, mint 500 ezer tárgyat felsorolni vagy akár csak megtekinteni is hetekig tartana, ezért csak néhány képet mutatok ízelítőnek. Sajnos nagy bánatomra a teljes múzeum csak francia feliratokkal volt ellátva, így csekély történelmi tudásomra hagyatkoztam, miközben végigjártam a termeket.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumAz Invadilusok dómja, a hatalmas kupola alaksorában nyugszik Napóleon

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA múzeumba a dóm háta mögött tudunk bejutni. A hatalmas gyűjteményt szigorúan őrzik, már a bejáratnál morcos francia rendőrökbe és állig felfegyverzett katonákba botlottam

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumTovább a múzeum felé a hatalmas udvaron és díszkerten keresztül

A múzeumegyüttes első állomása a Charles de Gaulle életét és eredményeit bemutató kiállítás. Charles de Gaulle francia tábornok, államférfi, az Ötödik Francia Köztársaság 1. elnöke volt. A második világháborúban a francia nemzeti függetlenség feltétlen híveként szervezte és irányította a francia ellenállási mozgalmat. Személyisége a szabad Franciaországot szimbolizálta. A háború után alkotmányos reformot, a nemzeti érzelmeket hangsúlyozó erős államot teremtett Franciaországban. A franciák mind a mai napig tisztelik, ezért is kapott itt egy önálló gyűjteményt. Emlékét és nevét többek között Párizs legnagyobb repülőtere is őrzi, de az ő képe díszíti a múzeum belépőjegyét is, azt a pillanatot megörökítve, amikor 1941 október 30-án beszédet mondott a francia nép számára a BBC rádióműsorában.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA gyűjteménybe régi fotók, kitüntetések, egyenruhák, na és persze rengeteg fegyver is tartozik

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumEgyenruhák az egykori francia koncentrációs táborokból

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumAz ajándékbolt rengeteg háborúval és fegyverekkel kapcsolatos ajándéktárgyat és játékot árult, köztük második világháborús LEGO-utánzat építőjátékokat is. A dán játékgyártó többnyire kerüli az erőszakot és a játék fegyverek forgalmazását, kivétel talán ebben a kalózos termékvonal

A múzeum-együttes három részből áll, lehetséges egyesével jegyet váltani bármelyik részhez vagy egy kombináltat vásárolni, mely érvényes a Charles de Gaull életét bemutató tárlatra, a fegyvergyűjteményre és Napóleon sírjához.

A következő állomásom a dóm kupolája volt, ahová a híres hadvezért temették. Azt a monumentális pompát, mely Napóleon nyughelyét veszi körbe, eegyetlen fotó sem tudja visszaadni. A hatalmas kupola, az alaksorba levezető díszes és széles lépcsősor, a domborművek, majd a vörösmárványból kifaragott szarkofág mind mind a híres tábornok dicsőségét és tiszteletét hirdeti az idelátogatóknak.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA dóm oltára

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumFelnézve a kupolába, a dóm belső magassága 107 méter, a kupolát térhhatású freskók díszítik, az aranyozott részek újraaranyozásához 1989-ben összesen 12 kilogrammnyi nemesfémet használtak fel

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA szarkofág, a mögötte látható emberek jól mutatják, milyen hatalmas is ez a koporsó

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumAz Invalidusok házának angolkertje díszes sövénnyel, virágokkal és formára nyírt bokrokkal. A múzeumban eltöltött idő alatt a nap is kisütöt és kellemes őszi idő várt már kint rám. A háttérben az Eiffel-torony csúcsa látható.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA dóm teljes pompájában a díszkertből fotózva

Ezeután következett a legnagyobb attrakció, maga a hadtörténeti múzeum. A kiállítás nagyságát talán jól szemlélteti, hogy az itteni gyűjteménybe több egykori harckocsi is beletartozik! 

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA bejáratnál várakozó harckocsi

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA francia hadsereg megmaradt felszerelései időrendi sorrendben követik egymást, a legrégebbi eszközöktől a a második világháború legmodernebb fegyvereiig

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeum

Franciaország kiterjedt gyarmatbirodalommal rendelkezett Afrikában, Közép-Amerikában és Óceániában. Kevesen tudják, de Franciaországnak mind a mai napig vannak tengeren túli területei is, többek között Dél-Amerikában és Óceániában.

Ezeken a távoli helyeken is jelen volt a francia hadsereg, együttműködve a helyi hatalmakkal. A kiállítás így rengeteg katonai egyenruhát is bemutat, melyeket a franciák és szövetségesei hordtak. 

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumKatonai egyenruhák

A középiskolai középszintű történelem tananyag nem tért ki részletesen arra, hogy a franciák a világ hány pontján harcoltak az igazukért, végigjárva a termeket, látva a rengeteg különleges, országspecifikus katonai egyenruhát, kezdett kirajzolódni előttem, hogy mekkora birodalmat is felügyelt Franciaország és milyen szerteágazó külpolitikát folytatott az összes kontinensen.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumAutomata lőfegyverek

A gyarmati időszakoktól indulva a termek sorban követik a jelentősebb történelmi állomásokat, rengeteg távoli háború, összecsapás, győzelem és vereség, majd az első világháború... A sort a második világháború emlékei zárják, az utolsó terem pedig a Nürnbergi perrel és annak következményeivel foglalkozik.

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA második világháború pusztításai és veszteségei tényszerűen felsorolva, majd a Nürnbergi per összefoglalása

párizs, Musée de l'Armée hadtörténeti múzeumA belső udvar

A múzeum megtekintése után, végignézve a háborúkban használt rengeteg fegyvert és azt a pusztítást, amit okoztak, jóleső érzés volt ismét kijutni a szabadba. A bent töltöt tidő alatt egy kis eső is esett észrevétlenül, mely kettő szivárványt is teremtett Párizs égboltjára.

A folyton változó időjárás miatt már reggel óta kérdéses volt, hogy vajon érdemes-e délután a Montmarte-toronyház tetőteraszára is felmenni, délutánra azonban az idő derűssé vált, így a napba még belefért egy újabb program!    

Források

* Az angol wikipédia Army Museum (Paris) című szócikke

 Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: párizs múzeum


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9818337605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása