HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.10.10. 23:03 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Szaúd-Arábiában

Szaúd-Arábia már többször is szerepelt a blogon a Haramin nagysebességű vasút miatt, mely elsősorban a zarándokok kiszolgálására épült Mekka és Medina között. Mellette nem sok figyelem jut a Dammam-Rijád nagysebességű vasútvonalra, mely a névadó két várost köti össze az ország keleti felén.

Dízelmozdony és vonata a vonalon 2009 június 6-án a Dammam-Rijád vasútvonalon még a felújítás előtt (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalon a legnagyobb sebesség 180 km/h, mely nem mindegyik definíció szerint fér bele a nagysebességű vasútvonalak csoportjába, azonban ez a sebesség mégis figyelemreméltó abba a mostoha környezetben, ahol a vonal üzemel.

A Dammam-Rijád vonal egy személyszállító vasútvonal Szaúd-Arábiában, amely a keleti tartomány fővárosát, Dammamot köti össze a szaúdi fővárossal, Rijáddal. A 449 km hosszú vonalnak négy állomása van. Tulajdonosa és üzemeltetője a Szaúd-Arábiai Vasutak.

Története

A Dammam-Rijád vonalat 1981-ben nyitották meg. A vonal tervezése 1947-ben kezdődött Ibn Szaúd király és az ARAMCO közötti megállapodással, amely egy 547 km-es teherszállító vonal lefektetéséről szólt. A vasútvonal és a vonal keleti végén, Dammamban található tengeri kikötő megépítésére a Bechtel Construction Company-t választották, az építkezés 1947 szeptemberében kezdődött. 1948-ban James H. Gildea veterán amerikai vasútmérnököt alkalmazták a projekt felügyeletére.

A Dammam-Rijád vonal építése 1947-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal megépítésének legnagyobb akadálya a Perzsa-öböl sekélysége volt Dammamnál. A mély merülésű hajók kirakodásának lehetővé tétele érdekében egy körülbelül 11,3 km-es vasúti töltést építettek ki a Perzsa-öbölbe. Az egyik első hajó, amely 1950-ben kirakodott, egy holland teherhajó volt, amely a vonal építéséhez szükséges síneket szállított. Az első vonatok az 1950-es évek elején kezdtek el közlekedni Dammam és Rijád között.

Fejlesztése

2011-ben bejelentették, hogy egy 30 évre szóló főterv részeként korszerűsítik a vonalat, melynek során a szintbeli kereszteződéseket megszüntetik és elkerülik Hofuf városközpontját, ami lehetővé tenné, hogy a vonatok elérjék a 200 km/h sebességet.

2014-ben az SRO 1,6 millió dollár értékű szerződést ítélt oda egy spanyol Consultrans cég által vezetett konzorciumnak, hogy tanulmányozza a Rijádot és Dammamot összekötő nagysebességű vonal vonalvezetését.

2015 decemberében az SRO elnöke kijelentette, hogy a vonatok sebességét a vonalon még az év vége előtt 140-ről 160 km/h-ra emelik, majd 2016-ban tovább növelik 180 km/h-ra. 2015. december 7-én az SRO megkezdte a személyszállítási szolgáltatásokat a vonalon az új CAF mozdonyokkal, amelyek 180 km/h-val közlekednek. A vonatok akkor álltak forgalomba, amikor az SRO befejezte a teljes 449 km hosszúságú vonal kétvágányúvá történő átépítését.

Baleset

2017. február 17-én hajnali 1:00 körül Dammam közelében kisiklott egy vonat a vonalon, 18 ember megsérült. A kisiklás azután történt, hogy a szakadó esőzésekből eredő áradások miatt a vasútvonal alatti talaj erodálódott. A vonat 193 utast és a személyzet hat tagját szállította. Az SRO közölte, hogy minden utast csak könnyű sérülés ért. Minden utast átszállítottak egy másik vonatra, és a dammami állomásra szállították őket.

A balesetet követően a vonalat javítás miatt lezárták, és az SRO felfüggesztette a Dammamba irányuló összes vasúti szolgáltatást. A járatok csak Rijád és Hofuf között közlekedtek. 2017. február 23-án újraindult a teljes forgalom.

Állomások

A dammami, hufufi és rijádi állomásokat Lucio Barbera tervezte és építette 1978 és 1980 között. Az állomásokat 1981-ben nyitották meg a közforgalom előtt. A dammami és rijádi végállomások rendkívül hasonlóak, és egy háromhajós, téglalap alakú csarnokból állnak, amelyet a vágányok végei mentén két oszlopsor választ el egymástól, valamint a külső vágányok mentén a főcsarnok végeinél két szárnyból. A kialakítás a Földközi-tenger mentén található egyes mecsetek elrendezésén alapul, ahol az imaterem egy udvar egyik oldalán helyezkedik el, az udvar oldalai mentén pedig kisebb szárnyak találhatók.

Dammam állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az épületek stílusa és díszítése olyan elemeket használ, mint a háromszög alakú nyílások az ablakok, árkádok és téglalap alakú lépcsőkkel ellátott parapetek építéséhez, amelyek a nejd-i építészethez hasonló, de más arab építészetben is gyakori elemek. A hufufufi állomásépület az átmenő vonaltól keletre, az egyik oldal mentén fekszik. Díszítése nagyon hasonlít a dammami és rijádi állomásokéhoz.

Járművek

A Saudi Railways (SRO) 2008-ban írt alá megállapodást a CAF-fel nyolc vonategység szállításáról. Mindegyik egység egy-egy dízel-elektromos mozdonyból áll, amely öt kocsit vontat (beleértve a vezérlőkocsit is), és akár 55 ºC-os szélsőséges időjárási körülmények között is képes szolgálatot teljesíteni. A vonat magában foglalja a cafeteria-szolgáltatást, a mozgássérült utasok számára kialakított helyiségeket, és nagy megbízhatósággal, jó takarékossággal és minimális üzemeltetési élettartam-költséggel büszkélkedhet. A szállítások 2012 és 2013 között történtek.

A dízelmozdony által vontatott ingavonat CAF gyártmányú vezérlőkocsija Dammam állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy képen a SAR ingavonatainak két eltérő vége: A kép előterében található gép az ingavonat egy vezetőállásos "mozdonya" vagy inkább hajtófeje, míg hátrébb az ingavonat vezérlőkocsija látható (kép forrása: CAF)

Az ingavonatok maximális sebessége 200 km/h, de jelenleg csak 180 km/h az engedélyezett sebességük.

A vasútvonal

Az átépítés után a vonalon C.W.R UIC 60 típusú síneket építettek be, melynek métere 60 kg (Magyarországon a fővonalakba a felújítások során többnyire UIC 54 típusú, méterenként 54 kg-os síneket építenek be).

Jelzőrendszer

2007-ben az SRO szerződést kötött a Siemens Transportation Systems és a szaúd-arábiai Nour Communications Company által létrehozott konzorciummal a Dammam-Rijád vonal és az SRO vasúthálózatának teherszállító vonalának modernizálására. A vonalat jelzőtechnikával szerelték fel, beleértve az elektronikus állomást és az ETCS 1. szintű Trainguard 100-at. GSM-Railway (GSM-R) mobil rádiótechnológiát is telepítettek a teljes vasúti hálózaton történő kommunikációs használatra. A beruházás által az ETCS Európán túl is bizonyítani tudott.

Üzemeltetés

A teljes menetidő körülbelül 4,5 óra a vonalon. 2016. június 1-jétől az SRO egy pár gyorsvonatot is indított, amely 3 óra 40 perc alatt tette meg a Rijád és Dammam közötti távolságot. A vonat Dammamból naponta 9:30-kor, Rijádból pedig 13:10-kor indul.

Teherszállítás

A vasútvonalon teherszállítás is zajlik, mivel nincs felsővezeték, ezért a konténerszállító vonatok akár két konténert egymásra rakva is képesek szállítani.

Emeletes konténerszállító vonat Szaud-Arábiában (kép forrása: www.argaam.com)

Szaúd-Arábia meglévő és tervezett vasútvonalai, bordó színnel jelölve a Dammam-Rijád-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Források

* Az angol Wikipédia Dammam–Riyadh line című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

4 komment

Címkék: nagysebességű vasút szaud-arábia


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8518230557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.10.11. 12:20:23

A konténerszállító vagonok ha olyan alacsonyak lennének, mint rége a RoLa vagonok tudták, akkor vajon idehaza elférne a vezeték alatt a dupla konténer?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.10.11. 12:53:09

@gigabursch: Szerintem sehogy nem férne el, mert ha elférne, a fuvarozók már rég éltek volna ezzel a lehetőséggel! :) De nézz meg pár indiai fotót, ahol felsővezeték alatt visznek konténert, a mozdonyok áramszedői az égig érnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.11. 18:27:02

Vajon milyen gyakran kell eltakarítani a homokot a pályáról?

Greg36 2023.10.12. 21:09:20

@gigabursch: Valószínúleg nem, különben a kínaiak nem eröltetnék a 'félmagas' konténereket. Ezek fele olyan magasak, mint a szabvány 20-40 lábas konténerek, de elméletileg sok EU űrszelvényben elférnek 3 egység magassában (ami 1,5 magas normál konténernek felel meg).
süti beállítások módosítása