2017. december 31-én újabb mérföldkőhöz érkezett Szaúd-Arábia vasúti közlekedése. A Talgo, az ADIF, a RENFE és az OH által alkotott konzorcium még 2011-ben nyerte el egy új, nagysebességű vasútvonal megépítésének a jogát Mekka és Medina között. Az építkezés 2007-ben kezdődött és 2017 decemberére tervezték az első járat elindulását.
Némi csúszással ugyan, de a vállalkozás lassan célba ér: az első vonat már megtette az utat a két város között 2017. december 31-én.
Talgo vonat az állomáson
A kereskedelmi forgalom megindulásával azonban még várni kell, ugyanis több állomás még nem készült el teljesen. Várhatóan azonban 2018 március közepére minden rendelkezésre áll majd, hogy Szaúd-Arábia is beléphessen azon országok elit klubjába, akik elmondhatják magukról, náluk is lehetséges 300 km/h sebességgel vonatozni.
A próbamenet során Dr Nabil bin Mohammed Al-Amoudi szaudi közlekedési miniszter és Álvaro Iranzo spanyolországi követ együtt utazott a 450 km hosszúságú vonalon, elérve a 300 km/h sebességet is. Az út mindössze 2 óra 52 percig tartott. A vasútvonal sivatagos környezetben fut, ahol a hőmérséklet napszaktól függően 0 vagy +50 C fok is lehet. A vasút követi a nagysebességű vonalak standard paramétereit: normál nyomtávolságú, kétvágányú, 25 kV 50 Hz váltakozó árammal villamosított és az ívviszonyok lehetővé teszik a későbbiekben akár a 360 km/h elérését is.
Utasok a vonaton
Az eredetileg 2017 végére tervezett megnyitást az állomások lassabb építése miatt kellett elhalasztani, Jeddah és Mekka állomásai még nem készültek el teljesen.
Az új nagysebességű vasútvonal elsősorban Dzsidda városának nemzetközi repülőteréről Mekkába irányuló zarándokok elszállítására épült (2010-ben már mintegy 30 millió zarándokot fogadott az ország!). Csúcsidőben, vagyis majd a Ramadán idején, amikor az országot elárasztják a muszlim zarándokok, a járatok 5-10 percenként fognak közlekedni, míg az év csendesebb hónapjaiban óránként.
A vasútvonal építésének költsége, továbbá a 35 db nagysebességű Talgo 350 SRO sorozatú motorvonat 6,7 milliárd euróba, mintegy 2010 milliárd forintba kerültek. Az összeg tartalmazza a következő 12 évre szóló karbantartást és üzemeltetést is.
300 km/órával a sivatagban
Szaúd-Arábia meglévő és tervezett vasútvonalai, nyugaton sárga színnel jelölve a hamarosan megnyíló Haramin-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Szaúd-Arábia további vasútvonalak kiépítését is tervezi, melyek közül a legjelentősebb az országot keresztben átszelő, 950 km-es új vonal lesz Jeddah és Riyadh között.
Források
*Ralilwaygazette.com - Inaugural run on Haramain high speed line
*A magyar Wikipédia Haramin HSR szócikke
Utolsó kommentek