HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.05.11. 22:11 Balogh Zsolt

Már kapható a Deutschlandticket!

Az elmúlt években csak úgy záporoztak a hírek a tömegközlekedésről, annak fenntarthatóságáról és a finanszírozásáról. Azzal bizonyára mindenki egyet ért, hogy a környezet védelme érdekében muszáj tömegközlekedni, a viták inkább abból erednek, hogy ki milyen mértékben vállalja fel ennek a költségét. A korábban bevezetett 9 eurós német közlekedési bérlet nagy népszerűségre tett szert, így csak idő kérdése volt, hogy milyen új formában fog visszatérni.

49euro.jpgDeutschlandticket papír alapú változata

A német tartományok, a közlekedési szövetségek, a plitikusok na és persze az érintettek, vagyis az utasok sokáig vitáztak rajta, hogy milyen is legyen az új jegy. Szóba került az ára, az érvényességi ideje, a használható járatok, a várható társadalmi hatása és még 100 másik dolog is, mire végre megszületett.

Most, hogy már kapható, érdemes ismét összefoglalni, hogy mit is adnak nekünk a 49 euróért!

A Deutschlandticket (röviden D-Ticket), nem hivatalos nevén 49-Euro-Ticket, a helyi tömegközlekedésre szóló, Németország egész területén érvényes havi vagy bérletjegy. Kizárólag havi előfizetéses formában kapható, és kezdetben általános változatban havi 49 euróba kerül. A 2022-es, állandónak szánt 9-Euro-Ticket utódajánlatát 2023. május 1-jén vezették be. A szövetségi és a tartományi kormányok kezdetben 2025-ig hozzájárulnak a finanszírozáshoz az állami költségvetésből, és így a közlekedési vállalatok veszteségtérítéseként évente a szövetségi és a tartományi kormányoktól is 1,5-1,5 milliárd euró támogatást kapnak.

Szabályzat

Érvényességi terület

A Deutschlandticket egy személy másod osztályon történő utazására jogosít Németország valamennyi helyi közlekedési eszközén, így a regionális vonatokon, elővárosi vonatokon, metrószerelvényeken, villamosokon és a tömegközlekedési kínálatban szereplő autóbuszokon. A jegy részben a határ menti külföldi úti célokra és a határ menti célállomásokról történő utazásokra is érvényes (ilyen például az ausztriai Salzburg és Kufstein), de nem érvényes a tiroli belföldi közlekedésben az Außerfernbahnon. A jegy továbbra is érvényes a Bréma-Norddeich Mole/Emden Außenhafen, Freilassing-Berchtesgaden, Stralsund-Rostock és Stuttgart-Singen(-Konstanz) összeköttetéseken közlekedő távolsági vonatokon, valamint a Niebüll és Westerland (Sylt) között közlekedő IC 2075-ös járat hétköznapi útjaira. A DB Fernverkehr, az érintett szövetségi államok és a tömegközlekedési hatóságok között tárgyalások folynak további távolsági vonatok bevonásáról.

A németországi személyvonatokat (melyeket regionalbahn-nak, regionalexpress-nek vagy S-Bahnnak neveznek, de ezek nem fedik le teljes mértékben a magyarországi személyvonat fogalmát) a tartományok rendelik meg a DB Regio-tól vagy más privát üzemeltetőktől és a költségeiket, melyeket nem fedez a jegyárbevétel, szintén a tartományok fizetik. A tartomány-határokat is átlépő távolsági IC-k, ICE-k, EuroCity-k és egyéb márkenevű járatokat a DB Fernverkehr üzemelteti piaci alapon, emiatt nem kapnak tartományi támogatást, így a jegyárak is jóval magasabbak. Ezekre a járatokra a 9 eurós jegy nem volt érvényes és a 49 eurós is csak bizonyos járatokon lesz használható. A magasabb árért cserébe viszont kérhetünk garantált ülőhelyet, így nem kell órákat állva utaznunk.

Ár és szolgáltatás

A jegy általános változata havonta 49 euróba kerül. A Deutschlandticket személyre szóló és nem átruházható. A hat éven aluli gyermekek kivételével nem használható más személyek, kerékpárok és kutyák szállítására. A munkavállalók számára Jobticket néven kedvezményes változatot kínálnak havi legfeljebb 34,30 euróért (30 százalékos kedvezmény a munkavállalónak), feltéve, hogy az adott munkáltató a kibocsátási ár legalább 25 százalékának megfelelő támogatást fizet. A hallgatóknak szóló szemeszterjegyek sok helyen átmenetileg a Deutschlandticket árához képest a különbözet megfizetésével Deutschlandticketre is kiterjeszthetők; a szemeszterjegyek teljes integrációja a Deutschlandticketbe folyamatban van. Az árat minden évben automatikusan az inflációhoz kell igazítani.

A közlekedési szövetségek, az állami tarifák és a közlekedési vállalatok esetlegesen eltérő helyi szabályozásait a Deutschlandticket nem érinti. A tömegközlekedés különleges formái vagy a különleges üzemmódú vasutak, mint például a gőzvontatás, a helyi tarifaszabályozásnak megfelelően felárat számíthatnak fel. A Deutschlandticket része a Bahncard 100-nak, a Bahncard 100 chipkártya pedig további intézkedésig Deutschlandticketnek minősül.

Forgalmazás

A Deutschlandticket chipkártyája a hamburgi közlekedési szövetségtől (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nyomtatott Deutschlandticket QR-kóddal a Transdev Vertrieb-tól (kép forrása: Wikimedia Commons)

A forgalmazás digitálisan mobilalkalmazásokon és weboldalakon keresztül, valamint fizikailag az egyes közlekedési szövetségek és a közlekedési vállalatok ügyfélszolgálati irodáin keresztül történik, bár nem minden kibocsátó iroda támogatja a forgalmazás minden fent említett formáját, és nem minden szövetség és közlekedési vállalat vesz részt a forgalmazásban, egyes esetekben a különböző közlekedési vállalatok közös digitális forgalmazási platformokat is kínálnak, ha a jegy digitálisan e-ticketként kerül kiadásra.

A menetjegyet általában digitálisan, e-ticketként, alkalmazáson keresztül vagy chipkártyán keresztül állítják ki az eTicket Deutschland technológiai szabványának vagy a VDV alapalkalmazásának megfelelően. 2023. december 31-ig átmeneti jelleggel a közlekedési vállalatok, amelyek még nem képesek digitális terméket biztosítani, a menetjegyet QR-kóddal ellátott papírjegyként is kiállíthatják. 2023. december 31-ig legalábbis a kezdeti bevezetéskor nem minden értékesítési partner támogatta a chipkártyára történő kiállítást, ehelyett a mobiltelefonos jegyre vagy a papírjegyre szorítkoztak.

Azt az időpontot, ameddig az előfizetés előre megköthető, az értékesítési partner határozza meg. Ez a kibocsátási formátumtól függően változhat. Egyes forgalmazók bejelentették, hogy a Handyticketet az aktuális hónap hátralévő részére is árusítják, bár a forgalmazótól függően egyes esetekben a teljes árat is felszámíthatják. A fizetés általában banki átutalással történik, így a Deutschlandticketet bárki megvásárolhatja, aki az Európai Unió valamely tagállamában vezetett folyószámlával rendelkezik. Egyes forgalmazók bankkártyás fizetést és PayPal fizetést is kínálnak, így a jegyet nem európai turisták is megvásárolhatják. Tehát a magyarok is vásárolhatnak ilyen 49 eurós jegyet, amennyiben tudnak bankkártyával fizetni és élvezhetik a teljes németországi közlekedést havi 49 euróért (a távolsági vonatok kivételével).

Az értékesítés hivatalos indulása 2023. április 3-án volt, de egyes forgalmazó partnerek már korábban is kínáltak előrendelést. A jegyet 2023 januárjában jelentették be, hogy az ugyanazon év május 1-jén kerül forgalomba.

Érvényesség és határidők

A jegyet kizárólag előfizetéssel kínálják, és havonta lemondható. A naptári hónap első naptári napjától a következő hónap első naptári napjának hajnali 3 óráig érvényes. Ha a jegyet az adott hónapra vásárolták meg, akkor a következő naptári hónap első napjáig is érvényes, függetlenül a vásárlás időpontjától. Kivételt képez ez alól például a müncheni S-Bahn forgalmazási szolgáltatása, amely csak az első, szabadon választott érvényességi naptól számítja fel az első havi árat időarányosan, ha az előfizetést még a következő hónapban megvásárolják.

Az előfizetés automatikusan meghosszabbodik egy újabb hónappal, ha az előző hónap tizedikéig nem mondják le. Így egy hónapra szóló jegyet a hónap tizenegyedikétől már nem lehet külön-külön megvásárolni, hanem szükségszerűen a következő hónapra szóló jegy megvásárlását is megköveteli. A lemondást annál a vállalatnál kell megtenni, amelyiknél a Deutschlandticketet megvásárolták. A jegy csak egy hónapig érvényes.

Regionális változatok

Számos tartomány, önkormányzat, közlekedési szövetség és közlekedési vállalat kínálja a jegy változatait vagy az azokon alapuló termékeket. Vannak például támogatott jegyek tanulók, gyakornokok, diákok, közszolgálati alkalmazottak, idősek és alacsony jövedelmű háztartások tagjai számára. Egyes szövetségek és közlekedési vállalatok további szolgáltatásokat kínálnak, mint például az első osztály használata, további személyek szállítása vagy kerékpárok szállítása, bár ezek elsősorban a szövetség területére vagy a közlekedési vállalat szolgáltatási területére korlátozódnak. Ezen kívül sok helyen a vásárlás ösztönzéseként a helyi bérelhető kerékpárok vagy a közös használatú gépkocsik után jóváírásokat adnak. Egyes társulások közlekedési kapcsolat nélkül is kínálnak további előnyöket, például a helyi bevásárlóközpontokba szóló utalványokat vagy szimbolikus faültetést.

A Deutschlandticket speciális regionális változatai is vannak, melyek különböző kedvezményeket adnak még. Erről érdeklődjünk a helyi közlekedési szövetségnél.

Logó

 

A Deutschlandticket logójának vízszintes változata

A Deutschlandticket logóján kilenc vízszintes, egymástól ritmikusan eltolt, lekerekített végű, fekete-piros-arany színű sáv látható, amelyek együttesen Németország körvonalát alkotják. Szó-képmárkaként a jelet alul vagy jobbra a "D-TICKET" nagybetűs szó egészíti ki. A logót és az azon alapuló egyéb grafikai elemeket a Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége megbízásából tervezték meg, és 2022 novemberének közepén mutatták be a nyilvánosságnak, olyan alkalmazási példákkal együtt, mint például egy lehetséges chipkártya kialakítása.

Története

Már a 9-Euro-ticket bevezetése előtt is léteztek elképzelések egy Németország egész területén érvényes tömegközlekedési jegyről. Az ukrajnai orosz invázió és az ennek következtében bevezetett gazdasági szankciók után Németországban az energiaárak, különösen a földgáz és a villamos energia árai meredeken emelkedtek. Ezért a Scholz-kabinet különböző intézkedésekről döntött a polgárok pénzügyi terheinek enyhítésére. Ezek egyike volt a Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter által javasolt 9 eurós jegy, amely országszerte érvényes volt havi helyi közlekedési jegyként 2022. június 1-jétől augusztus 31-ig.  Daniel Herfurth, a konstanzi egyetem doktorandusza még a kezdetek előtt egy munkadokumentumban koncepciót dolgozott ki a Deutschland-Ticketről, mint állandó utódról, amelyet egy - a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó - központi hivatal elsősorban digitálisan terjesztene, és hosszú távon kiváltaná a németországi helyi tarifaszövetségeket. Herfurth koncepciója szerint a jegyet nemcsak havi jegyként, hanem a jövőben egyszeri utazásokra is lehetne váltani, és a jegyeket a közlekedési vállalatoknál is meg lehetne vásárolni. 2022 júniusában a szövetségi kormány a 9 eurós jegy érvényben maradása mellett egy "klímajegyet" javasolt, hogy tarifális intézkedésekkel "tartósan" növeljék a tömegközlekedés vonzerejét.

A 9 eurós jegy utódját a Zöldek és az SPD, valamint különböző szövetségek is szorgalmazták: A Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége például 69 eurós jegyet javasolt. Olaf Scholz (SPD) szövetségi kancellár a 9 eurós jegyet "az egyik legjobb ötletünknek" nevezte. Az utódjegy ársávjaként a Zöldek 29 eurós állami havi jegyet és 49 eurós szövetségi havi jegyet javasoltak, míg az SPD 40 és 70 euró közötti havi árakról beszélt. Az ellenzék részéről Markus Söder, a CSU pártelnöke 365 eurós tömegközlekedési éves jegyet szorgalmazott,  Christian Lindner szövetségi pénzügyminiszter (FDP) azonban arra figyelmeztetett, hogy a szövetségi kormány nem lenne képes egy ilyen jegyet egyedül finanszírozni, és bírálta, hogy "ingyenélő mentalitás" alakulna ki a tömegközlekedésben.

A szövetségi kormány 2022 szeptemberében bejelentette, hogy egy 49 és 69 euró közötti árú utódjegyet tervez. A tervezett finanszírozás miatt azonban a CDU/CSU által vezetett egyes tartományok részéről kritika érte őket. Miközben kijelentették, hogy támogatják a 9 eurós jegy utódajánlatát, több regionalizációs forrást követeltek a szövetségi kormánytól a tömegközlekedésre. A megemelt árak miatt Christian Bernreiter (CSU) bajor közlekedési miniszter azt mondta, hogy ellenkező esetben a tartományoknak csökkenteniük kell a tömegközlekedési szolgáltatásokat. November elején a szövetségi és a tartományi kormány végül megállapodott a Deutschlandticket bevezetéséről, amelynek ára havi 49 euró, és amelynek finanszírozásához mindketten évi 1,5 milliárd euróval járulnak hozzá. Emellett a tartományok további évi egymilliárd euró regionalizációs forrást kapnak a busz- és vasúti szolgáltatások finanszírozására. Ha a szövetségi kormány és a tartományok becsült támogatásai 2023-ban nem lesznek elegendőek a költségek fedezésére, a szövetségi kormány a többletigény felét kompenzálja. 2024 végétől a szövetségi kormány és a tartományok a Deutschlandticket és a regionalizációs alapok 2025-től történő továbbfejlesztéséről terveznek tárgyalni.

A cél a 2023. január 1-jei bevezetés volt. Ezt az időpontot azonban a tartományokkal való egyeztetés szükségessége miatt nem lehetett tartani, és először 2023. április 1-jére, majd végül 2023. május 1-jére halasztották. 2023. március végén a Bundesrat jóváhagyta a Deutschlandticket finanszírozását, így az ajánlat véglegesen eldőlt és az elővételes értékesítés 2023. április 3-án megkezdődhetett. 2023. március 28-án a szövetségi kormány koalíciós bizottságában született megállapodás értelmében emellett döntés született arról, hogy a Deutschlandticket a Bahncard 100-ba kerüljön.

Kritika

Értékesítési ár

A Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetsége, a Verkehrsclub Deutschland és különböző akadémikusok túl magasnak ítélték a jegy árát, és azt követelték, hogy a rászorulóknak szóló szociális jegyet jóval alacsonyabb áron (havi 19 vagy 29 euróért) kínálják. A Bündnis Sozialverträgliche Mobilitätswende bírálta a 49 eurós jegyet, mivel az túl drága, különösen a családok, a gyermekek és a fiatalok, valamint a kis vagy semmilyen jövedelemmel rendelkezők számára. A Greenpeace Németország szerint a mindenki számára érvényes 29 eurós ár valójában olcsóbb lenne az állam számára, mivel a felmérések szerint kétszer annyi 29 eurós jegyet adnak el, mint 49 eurósat. Richard Seelmaecker a hamburgi CDU parlamenti frakciójából szintén túl magasnak bírálta az árat, és 30 eurós havi jegyet sürgetett, amely azonban regionális érvényességű lenne. Emellett kifogásolta, hogy a digitális terjesztés miatt különösen az idősebbek számára nehézkes a jegyhez való hozzáférés. Jürgen Follmann mobilitási szakértő továbbá azt kifogásolta, hogy a jegy anyagilag nem mindenki számára elérhető, aki hasznot húzna a használatából, és hogy többszintű rendszerre lenne szükség, hogy Németországban minden ember számára - társadalmi-gazdasági státuszától függetlenül - lehetővé váljon a mobilitás. Follmann szerint ebben az összefüggésben különös figyelmet kellene fordítani az idősekre, az iskolások, a diákok és az állami alkalmazottakra. További kritika, hogy a bérlethez csak akkor lehet rendszeresen hozzájutni, ha valaki jó hitelképességgel rendelkezik, ellenkező esetben csak éves előlegfizetéssel lehet hozzájutni, ami hátrányos helyzetbe hozza az anyagilag kevésbé tehetőseket. A közlekedési vállalatok azt szorgalmazták, hogy ennek a csoportnak is nyújtsanak megoldást - például úgy, hogy ezek az utasok előre fizethetnek. A baloldal szerint a jegy túl drága, míg az AfD szerint a Deutschlandticket állami támogatása rossz befektetés, és azt követelték, hogy a támogatásokat inkább a gázolaj árának csökkentésébe fektessék.

Az árképzéssel kapcsolatban a szövetségi kormány a különböző önkormányzatok által bizonyos csoportok számára kínált kedvezményes jegyváltozatokra hivatkozik.

Az átalánydíj érvényessége

Evelyn Palla, a DB Regio igazgatótanácsának elnöke úttörőnek tartotta a Deutschlandticketet, mivel az a regionális közlekedés számára egy átalánydíjat jelentett. A 9-Euro-ticket érvényessége alatt a Flix távolsági közlekedési vállalat utasforgalma részben jelentősen csökkent, ezért a Flix azt követelte, hogy ajánlatát integrálhassa a Deutschlandticketbe. A német kormány ezt nem volt hajlandó elfogadni.

A médiában kritika érte, hogy nem volt egyértelmű, hogy a DB Fernverkehr helyi közlekedési engedéllyel rendelkező vonatai közül melyeket lehet használni.

A fogyasztóvédők az utasok jogainak korlátozására figyelmeztettek abban az esetben, ha a vasúti közlekedésről szóló rendelet tervezett módosítása során a jegyet "jelentősen csökkentett szállítási díjjal" rendelkező menetjegynek minősítenék, és a jegyet használók így késés esetén már nem vehetnének igénybe távolsági vonatot, és az ezzel járó költségeket nem térítenék meg nekik.

Terjesztés, ösztönzők és korlátozások

A Deutschlandticket bevezetését megelőzően több szövetség a papírjegy változatának kiadását szorgalmazta. Az online rendszerek túlterheltségével szembesülve május elején Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter a papírjegyre, mint alternatívára hivatkozva kijelentette, hogy a forgalmazás terén inkább "elégtelen a digitalizáció", és nem szabad egyszerűen "elavult struktúrákat" állandósítani; a papírjegy problémákat okoz.

A bevezetést több hónappal elhalasztották, mivel sok vállalatnak kezdetben papíralapon kellett kínálnia a jegyet, mert a szövetségi közlekedési miniszter által eredetileg követelt kizárólag digitális terjesztés nem volt azonnal és mindenütt megvalósítható. Seelmaeckerhez hasonlóan a Pro Bahn utasszövetség hesseni regionális szövetsége is bírálta a jegy digitális terjesztését, mert az kizárja mindazokat, akik nem használják az ehhez szükséges technológiát. A tisztán digitális megoldás adatvédelmi és biztonsági kérdéseket is felvet.

A Deutschlandticketről tartott nyilvános meghallgatáson az egyik felkért szakértő, Claudia Hille bírálta, hogy az előfizetéshez kötöttség - a havi lemondási lehetőségtől függetlenül - akadályozza a használatot, különösen azok számára, akik korábban nem vagy csak ritkán használták a tömegközlekedést. A Fogyasztói Központok Szövetségi Szövetsége "szükségtelenül bonyolultnak" minősítette a Deutschlandticket értékesítését. A meglévő előfizetésről a Deutschlandticketre való váltást gyakran nem mutatták be érthető módon, és sok esetben a fogyasztók számára nem volt nyilvánvaló, hogy az előfizetésük automatikusan átvált-e vagy sem. Emellett azt is követelték, hogy a jegyet okostelefon vagy internet nélkül is mindenki számára könnyen és rugalmasan megvásárolható legyen.

Christian Böttger, a Berlini Műszaki Egyetem közlekedéskutatója szerint az új tarifa rossz ösztönzőket állít fel, mert elsősorban a nagyobb távolságokat megtevő ingázóknak kedvez. Ugyanakkor szerinte hiányzik az infrastruktúra fejlesztése. Jan Schlüter a Drezdai Műszaki Egyetemről ezzel szemben úgy látta, hogy a kereslet ösztönzése megnyitja a jövőbeli beruházások lehetőségét.

Elégtelen regionalizációs alapok

Thomas Prechtl, a Bundesverband SchienenNahverkehr elnöke és Martin Burkert, a Vasúti és Közlekedési Szakszervezet elnöke a további regionalizációs forrásokat elégtelennek minősítette. A helyi tömegközlekedés bővítése nehézkes volt a forrásokból.

Az elégtelen regionalizációs pénzeszközökkel kapcsolatos kritikát 2023 áprilisában Reinhard Sager is osztotta a Német Megyei Szövetség elnökeként. Ráadásul a jegy tartósan gyengítené a bevételi oldalt azzal, hogy masszívan kedvezményes tömegközlekedési tarifát írna elő. Az ebből eredő magasabb állami támogatási igény csökkentené a tömegközlekedési hatóságok pénzügyi mozgásterét a szolgáltatások további bővítésére. Emellett megfelelő struktúrákra és eljárásokra lenne szükség a jegy állandó bevételmegosztásához és továbbfejlesztéséhez. Mivel a szövetségi kormánynak nincs szabályozási kompetenciája ezen a területen, ezeket állami szerződés nélkül nem lehetne létrehozni.

Értékesítés

2023 januárjában a Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége a Deutschlandticket új vásárlói potenciálját mintegy 5,6 millió főre becsülte, és arra számított, hogy mintegy 11,3 millió meglévő bérletvásárló vált a jegyre. 2023. április 25-ig a szövetség szerint összesen mintegy 750 000 új bérletet adtak el. 2023. május 9-ig ez a szám mintegy kétmillióra emelkedett. A bérletek teljes száma körülbelül hétmillió volt.

A különböző bérletértékesítők 2023. május 1-jén automatikusan átváltották a meglévő bérleteket a Deutschlandticketre, egyes esetekben a tiltakozási időszak lejárta után, más bérletértékesítők csak aktív beleegyezés vagy az előfizető önálló kérelme után hajtották végre az átváltást.

Számos forgalmazó bővítette kapacitását, hogy megbirkózzon a megnövekedett ügyfélforgalommal a 2023. áprilisi előértékesítés során. A Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) például kibővítette számítógépes rendszerét, míg a Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) növelte az ügyfélközpontok személyzetét. 2023. május elején, a Deutschlandticket bevezetésekor a Deutsche Bahn informatikai rendszerei a megnövekedett kereslet miatt meghibásodtak, így a digitális értékesítési csatornáin keresztül nem tudott értékesíteni.

Összefoglaló magyar utazóknak

A Deutschlandticket elérhető a magyarországi turistáknak is, a jegyet Németországban lehetséges megvásárolni bankkártyával. A jegy érvényes az összes DB Regio által üzemeltetett Regionalbahn, Regionalexpress és S-Bahn vonatra (jellemzően ezek a piros színű vonatok), továbbá a magánvasutak járataira. Nem érvényes viszont a DB Fernverkehr által üzemeltetett járatokra (jellemzően ezek a fehér színű vonatok) és a nemzetközi vonatokra.

A DB Regio egyik emeletes ingavonata, erre biztosan érvényes a 49 eurós jegy (kép forrása: Wikimedia Commons)

Aki korábban már használta a BayernTicket-tet vagy valameylik változatát, annak nem lesz nehéz dolga, a 49 eurós jegy azonban nem egy napig, hanem egy hónapig és nem egy tartományra, hanem az összesre érvényes! És hiányzik belőle a reggel 9 órától kezdődő érvényességi idő is.

DB Fernverkehr vonatok Köln Hauptbahnhofon, ezekre nem érvényes a 49 eurós jegy (kép forrása: Wikimedia Commons

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Források

* A német Wikipédia Deutschlandticket című cikke

További információk

* A Deutschlandticket a Deutsche Bahn weboldalán

8 komment

Címkék: németország vonatjegy index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9818122066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.05.12. 08:49:07

Innen nézve jó konstrukció.

Jó a hazai is, csak itt egy kicsit gyengébb a gördülő és a sínállomány helyzete.

Hajni86 2023.08.18. 03:14:07

Sziasztok!
Hónap végén utazunk Németországba, és az országon belül vonattal szeretnénk közlekedni. A jegyet automatában vennénk.
A Länder-Ticketeket (ideértve a Quer-durchs-Land-Ticketet) érvényesíteni kell a vonaton felszállás után (vagy már felszállás előtt), vagy csak simán felszállunk vele 9 után? Ha nem kell, akkor honnan tudja a kalauz, hogy nem voltunk-e már a vonaton 9 előtt is?
Utána a nap folyamán hogy működik ez? Minden új járművön érvényesíteni kell?
Érdemesebb lenne esetleg appban venni a jegyet, nem automatában?
Köszi előre is a segítséget!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.08.18. 11:42:45

@Hajni86: Az érvényesítés annyiból áll, hogy tollal rá kell írnod a nevedet a jegyre. Ez igaz az összes Länder-Ticketre is és a Bayernticketre is. A dátumokból látszik, hogy mely napra érvényes.

Ha a vonat 8:55-kor indul és 9:01-kor jön a kalauz, akkor számíthatsz rá, hogy nem fogja érvényesnek elfogadni. Bár az én eddigi tapasztalatom az, hogy mivel a vasúttársaságok nem kifejezetten a jegybevételből élnek, a kalauzok elég rugalmasan kezelik ezeket a problémákat...

Hajni86 2023.08.18. 18:46:50

@Balogh Zsolt: Nagyon köszönöm a gyors választ. :) Ez így igazán praktikus, hogy nem kell külön érvényesíteni.
Az egyik vonat, amit kinéztünk, 8:47-kor indul Berlinből, de mi 9:16-kor szállnánk fel rá Oranienburgban, pont azért, hogy Quer-durchs-Land-Tickettel utazhassunk. De aztán itt bizonytalanodtam el, hogy mi van, ha azt hiszi a kalauz, hogy Berlinből indultunk még 9 előtt. De remélhetőleg akkor nem fognak szívózni...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.08.18. 21:57:29

@Hajni86: Emiatt nem kell aggódni. Sőt akár indulhattok korábban is, én csináltam olyat, hogy megvettem a normál jegyet addig a megállóig, ameddig a vonat 9-ig eljut, onnan meg BayernTicket! ;) Ha 9 előtt jött a kalauz: normál jegy, ha 9 után, BayernTicket.

Hajni86 2023.08.20. 23:31:08

@Balogh Zsolt: Ez jó ötlet, erre nem is gondoltunk. Köszönöm a tippet! :)

Andivagyok 2023.09.04. 14:46:06

Sziasztok,
A honap masodik felet Nemetorszagban toltjuk. A legjobb megoldas a 49 euros jegy lenne szamunkra, Viszont oktobertol mar nem lenne szuksegunk ra.

Vasarlas utan azonnal ervenyes a jegy vagy kezelni kell elso utazaskor?

Ha jol ertem, ebben az esetben, ha megveszem szeptember 10ig a jegyet es rogton le is mondom, akkor nem fogja nekem felszamitani az oktoberi dijat?
Vagy ilyenkor automatikusan 2 honapra van csak lehetoseg elofizetni?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.09.04. 17:04:47

@Andivagyok: Én még csak az elődjével utaztam, így saját tapasztalatom nincs még. A jegy egy hónapig érvényes, 1-től 31-ig és 10-éig kell lemondani a következő hónapot. Szerintem tudsz csak egy hónaposat venni. Érdemes majd nektek személyesen, egy jegypénztárban megvenni, és ott biztos kaptok mindenről tájékoztatást.
süti beállítások módosítása