A klíma-katasztrófa lassítása végett az európai országok sorra jelentik meg azon intézkedéseiket, amelyekkel a káros anyagok, elsősorban a szén-dioxid kibocsátását szeretnék mérsékelni. Szinte naponta jelennek meg hírek elektromos járművekről, alternatív energiákról, szigorodó szabályozásokról.
Egy DB Regi járat Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A környezetvédelem egyik eleme a közúti közlekedés csökkentése is. Ám mivel az emberek a szabadságuk korlátozását kedvelik a legkevésbé, ezért a tiltásokkal itt óvatosabban bánnak, helyette inkább kedvezőbb alternatívát mutatnak az embereknek. Mindezen felül még ott van a már több mint 2 hónapja tartó orosz-ukrán háború is, mely sok mindenen kívül még az energiahordozók ellátásban is zavarokat okozott.
Ezek az események arra ösztönzik a kormányokat, hogy növeljék a vasút szerepét a közlekedésben.
9-Euro-Ticket a Német Vasútnál
Németországban eddig is kedvezően lehetett regionális forgalomban vonatozni. A járatok többnyire óránként, vagy akár még sűrűbben is közlekednek, a sok szolgáltató között erős a közlekedési szövetség, a jegyekre pedig számos kedvezmény is váltható.
Németország több tartományból áll, ezek szövetsége alkotja Németországot. A régiók egyenként kötnek szerződést az állami Deutsche Bahnnal a közlekedés lebonyolításáért. Bajorországban a BayernTickettel reggel 9 órától másnap hajnali 3-ig korlátlanul lehet utazni vonattal, busszal, metróval, és villamossal. Huszonpár eurós árával rendkívül kedvező, hiszen akár egy egynapos oda-vissza útra is felhasználható, úgy, hogy még az állomásra tartó buszra is érvényes.
A BayernTicketnek minden tartományra van egy-egy alternatívája.
Erre a kedvező ajánlatra tett még kedvezőbb ajánlatot a német vasút! A 9-Euro-Ticket mindössze 9 euróba kerül, ahogyan a neve is mutatja, és egy teljes naptári hónapra érvényes az egész országban. Ugyanazok a járatok vehetőek vele igénybe, mint a korábbi BayernTickettel, ez is érvényes a magánvasutakra és a városi tömegközlekedésre is, sőt még a 9 órától kezdődő érvényességét is eltörölték!
Egy 9-Euro-Ticket (kép forrása: www.ndr.de)
A jegy megvásárolható a pénztárakban és a jegyautomatákból is, semmiféle korlátozást nem tartalmaz a nem német állampolgárok számára, akárki megvásárolhatja (ezzel még a csak az európaiaknak szóló interrailnál is kedvezőbb). Szintén jó hír, hogy a jegy nem valami eldugott menüpont legvégén található, ott, ahol senki sem keresné, hanem már a kezdőképernyő első sora ezzel fogad, majd mindössze egy kérdésre kell válaszolni, éspedig arra, hogy melyik hónapra legyen érvényes. Ezután már csak fizetni kell és használhatjuk is. Nincs aktiválás, regisztráció, mobil-app, qr kód...
Némi korlátozással külföldön is használható, a tarifarendszer szerint Salzburg, Kufstein és Schaffhausen is Németországhoz tartozik, továbbá az Außerfernbahn ausztriai része is.
Az olcsó jegyektől Németország azt reméli, hogy csökkenti az autóhasználatot és népszerűsíti majd a vasúti utazásokat.
A 9-Euro-Ticket más kedvezményekkel össze nem vonható, névre szóló és csak másodosztályra érvényes. Jelenleg egy három hónapos próbaidőszak zajlik június 1-től augusztus 31-ig, majd a begyűjtött tapasztalatok arányában döntenek a hosszabbításról.
Németországban akár 190 km/h sebességgel is száguldhatunk regionális vonattal, ám sajnos csak egy vasútvonalon, a többi helyen ettől szerényebb sebességekkel kell beérnünk... (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az első adatok már meg is érkeztek, melyről az index.hu részletes cikket is közölt: Itt vannak az első tapasztalatok a filléres német tömegközlekedési jegyről
Hátrányként egyértelműen kiemelendő az, hogy csak regionális vonatokra érvényes, így kimaradnak a körből az ICE-k, IC-k, Railjetek és más távolsági vonatok. Márpedig hosszabb távon egy alacsonyabb sebességgel közlekedő, minden állomáson és megállóhelyen megálló vonattal az utazás egészen hosszúra is nyúlhat, továbbá a regionális vonatok többnyire a tartományok határáig közlekednek, ahol át kell szállni a másik tartomány másik regionális vonatára. Ez Magyarország esetében úgy nézne ki, mint ha se a Dunán, se a Tiszán nem tudnánk átszállás nélkül átjutni személyvonattal, csak a drágább, pótjegyes IC vonatokkal.
Németország leghosszabb regionális viszonylatai (kép forrása: de.statista.com)
A legfontosabb tanulság szerintem az, hogy csak minimális, 9%-os olyan forgalomnövekedést generált, ami a jegy nélkül nem valósul meg, 47% e jegy nélkül is busszal-vonattal utazott volna, míg 44% az autót cserélte tömegközlekedésre. Ez hosszú távon a biztató tendencia (bár megjegyezendő, a közlekedés valóban okoz szén-dioxid-szennyezést, valójában messze nem a legnagyobb szennyező a többi iparághoz képest).
Ha minden marad ugyanígy, az az eddigi tapasztalatok alapján 100%-os utasszám növekedést jelent az amúgy is zsúfolt német hálózaton. Már jelenleg is a leggyakoribb panasz a zsúfoltság a vonatot választók körében.
Klimaticket az Osztrák Vasútnál
Eközben az osztrákok is egy vasúti kedvezménnyel álltak elő, mégpedig a KlimaTickettel! Az ő ajánlatuk nem ennyire kedvez, viszont egész évben rendelkezésre áll!
Az ÖBB egyik Railjet szerelvénye, mely az osztrák KlimatTickettet reklámozza
Ők éves bérletet bocsátottak ki, mely szintén csak a regionális vonatokra és az egyéb tömegközlekedési eszközökre érvényes. Nincsenek viszont vonattal nehezen átléphető tartományhatárok. A jegy egy évre szól, az árát úgy kalkulálták ki, hogy napi egy euróba kerül, ha csak egy tartományra váltjuk ki, 2 euróba, ha a szomszédos tartományokra is érvényes és három euróba, ha az egész országban szeretnénk utazni. A KlimaTicket viszont érvényes a távolsági vonatokra (IC, ICE, Railjet...), a német változattól eltérően!
További információk
* bahn.de - Mit dem 9-Euro-Ticket
* klimaticket.at
Utolsó kommentek