HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.06.14. 14:43 Balogh Zsolt

9-Euro-Ticket a Német Vasútnál

A klíma-katasztrófa lassítása végett az európai országok sorra jelentik meg azon intézkedéseiket, amelyekkel a káros anyagok, elsősorban a szén-dioxid kibocsátását szeretnék mérsékelni. Szinte naponta jelennek meg hírek elektromos járművekről, alternatív energiákról, szigorodó szabályozásokról.

Egy DB Regi járat Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A környezetvédelem egyik eleme a közúti közlekedés csökkentése is. Ám mivel az emberek a szabadságuk korlátozását kedvelik a legkevésbé, ezért a tiltásokkal itt óvatosabban bánnak, helyette inkább kedvezőbb alternatívát mutatnak az embereknek. Mindezen felül még ott van a már több mint 2 hónapja tartó orosz-ukrán háború is, mely sok mindenen kívül még az energiahordozók ellátásban is zavarokat okozott.

Ezek az események arra ösztönzik a kormányokat, hogy növeljék a vasút szerepét a közlekedésben.

9-Euro-Ticket a Német Vasútnál

Németországban eddig is kedvezően lehetett regionális forgalomban vonatozni. A járatok többnyire óránként, vagy akár még sűrűbben is közlekednek, a sok szolgáltató között erős a közlekedési szövetség, a jegyekre pedig számos kedvezmény is váltható.

Németország több tartományból áll, ezek szövetsége alkotja Németországot. A régiók egyenként kötnek szerződést az állami Deutsche Bahnnal a közlekedés lebonyolításáért. Bajorországban a BayernTickettel reggel 9 órától másnap hajnali 3-ig korlátlanul lehet utazni vonattal, busszal, metróval, és villamossal. Huszonpár eurós árával rendkívül kedvező, hiszen akár egy egynapos oda-vissza útra is felhasználható, úgy, hogy még az állomásra tartó buszra is érvényes.

A BayernTicketnek minden tartományra van egy-egy alternatívája.

Erre a kedvező ajánlatra tett még kedvezőbb ajánlatot a német vasút! A 9-Euro-Ticket mindössze 9 euróba kerül, ahogyan a neve is mutatja, és egy teljes naptári hónapra érvényes az egész országban. Ugyanazok a járatok vehetőek vele igénybe, mint a korábbi BayernTickettel, ez is érvényes a magánvasutakra és a városi tömegközlekedésre is, sőt még a 9 órától kezdődő érvényességét is eltörölték!

Egy 9-Euro-Ticket (kép forrása: www.ndr.de)

A jegy megvásárolható a pénztárakban és a jegyautomatákból is, semmiféle korlátozást nem tartalmaz a nem német állampolgárok számára, akárki megvásárolhatja (ezzel még a csak az európaiaknak szóló interrailnál is kedvezőbb). Szintén jó hír, hogy a jegy nem valami eldugott menüpont legvégén található, ott, ahol senki sem keresné, hanem már a kezdőképernyő első sora ezzel fogad, majd mindössze egy kérdésre kell válaszolni, éspedig arra, hogy melyik hónapra legyen érvényes. Ezután már csak fizetni kell és használhatjuk is. Nincs aktiválás, regisztráció, mobil-app, qr kód...

Némi korlátozással külföldön is használható, a tarifarendszer szerint Salzburg, Kufstein és Schaffhausen is Németországhoz tartozik, továbbá az Außerfernbahn ausztriai része is.

Az olcsó jegyektől Németország azt reméli, hogy csökkenti az autóhasználatot és népszerűsíti majd a vasúti utazásokat.

A 9-Euro-Ticket más kedvezményekkel össze nem vonható, névre szóló és csak másodosztályra érvényes. Jelenleg egy három hónapos próbaidőszak zajlik június 1-től augusztus 31-ig, majd a begyűjtött tapasztalatok arányában döntenek a hosszabbításról.

Németországban akár 190 km/h sebességgel is száguldhatunk regionális vonattal, ám sajnos csak egy vasútvonalon, a többi helyen ettől szerényebb sebességekkel kell beérnünk... (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első adatok már meg is érkeztek, melyről az index.hu részletes cikket is közölt: Itt vannak az első tapasztalatok a filléres német tömegközlekedési jegyről

Hátrányként egyértelműen kiemelendő az, hogy csak regionális vonatokra érvényes, így kimaradnak a körből az ICE-k, IC-k, Railjetek és más távolsági vonatok. Márpedig hosszabb távon egy alacsonyabb sebességgel közlekedő, minden állomáson és megállóhelyen megálló vonattal az utazás egészen hosszúra is nyúlhat, továbbá a regionális vonatok többnyire a tartományok határáig közlekednek, ahol át kell szállni a másik tartomány másik regionális vonatára. Ez Magyarország esetében úgy nézne ki, mint ha se a Dunán, se a Tiszán nem tudnánk átszállás nélkül átjutni személyvonattal, csak a drágább, pótjegyes IC vonatokkal.

Németország leghosszabb regionális viszonylatai (kép forrása: de.statista.com)

A legfontosabb tanulság szerintem az, hogy csak minimális, 9%-os olyan forgalomnövekedést generált, ami a jegy nélkül nem valósul meg, 47% e jegy nélkül is busszal-vonattal utazott volna, míg 44% az autót cserélte tömegközlekedésre. Ez hosszú távon a biztató tendencia (bár megjegyezendő, a közlekedés valóban okoz szén-dioxid-szennyezést, valójában messze nem a legnagyobb szennyező a többi iparághoz képest).

Ha minden marad ugyanígy, az az eddigi tapasztalatok alapján 100%-os utasszám növekedést jelent az amúgy is zsúfolt német hálózaton. Már jelenleg is a leggyakoribb panasz a zsúfoltság a vonatot választók körében.

Klimaticket az Osztrák Vasútnál

Eközben az osztrákok is egy vasúti kedvezménnyel álltak elő, mégpedig a KlimaTickettel! Az ő ajánlatuk nem ennyire kedvez, viszont egész évben rendelkezésre áll!

Az ÖBB egyik Railjet szerelvénye, mely az osztrák KlimatTickettet reklámozza

Ők éves bérletet bocsátottak ki, mely szintén csak a regionális vonatokra és az egyéb tömegközlekedési eszközökre érvényes. Nincsenek viszont vonattal nehezen átléphető tartományhatárok. A jegy egy évre szól, az árát úgy kalkulálták ki, hogy napi egy euróba kerül, ha csak egy tartományra váltjuk ki, 2 euróba, ha a szomszédos tartományokra is érvényes és három euróba, ha az egész országban szeretnénk utazni. A KlimaTicket viszont érvényes a távolsági vonatokra (IC, ICE, Railjet...), a német változattól eltérően!

További információk

* bahn.de - Mit dem 9-Euro-Ticket
klimaticket.at

3 komment

Címkék: vonatjegy öbb deutsche bahn index2 9euroticket


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5217857107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.06.14. 21:06:34

Nem a háború miatt van ellátási zavar!
A s.ggf.j politikusok miatt!

Nem kéne csípőből hazudni!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.24. 21:34:31

@dieter: Igen, láttam én is. Kíváncsian várom az ígért szeptemberi cikket, amiben a végkövetkeztetést levonják.

Némi ellentmondást látok azonban a telexes cikkben: az új utasoknak csak 2%-a választotta a vonatot az autó helyett, ám mégis tömve voltak a vonatok... Talán az eddigi bérletesek utaztak 2x annyit, mint korábban? Vagy a törzsutasok hosszabb utakra vállalkoztak? Mert ha egyik sem, akkor mitől voltak tele a vonatok?
süti beállítások módosítása