A Kevin Speed nyílt hozzáférésű, induló vállalkozás javaslatokat tett közzé a nagysebességű vonalakon nagykapacitású ingajáratok indítására Párizsból a francia nagyvárosokba. Jelmondatuk: "mindenki számára, minden nap", célozva arra, hogy járataik mindenki számára minden nap elérhetőek lesznek a jövőben.
A Gare du Nord, Párizs legnagyobb pályaudvara
A céget 2021-ben alapította Laurent Fourtune, aki 2009-18 között a párizsi közlekedési vállalatnál, az RATP-nél dolgozott, majd 2021-ig az Eurotunnel operatív igazgatója volt.
Terve szerint a 300 km/h maximális sebességet gyors gyorsítással és fékezéssel kombináló, nagy kapacitású, nagy megbízhatóságú és alacsony karbantartási igényű vonatszerelvényeket kíván intenzíven használni. Ez lehetővé tenné a 2 órás körzetben minden megállóhelyet érintő ingázó járatok üzemeltetését, beleértve a jelenleg kihasználatlan állomások kiszolgálását is. Nem lennének helyfoglalások, és "innovatív" hozamgazdálkodásra lenne szükség.
A megfelelő egyszintes vonat tervezéséről és fejlesztéséről egyetértési nyilatkozatot írtak alá "egy nagy francia gyártóval", és a Kevin Speed a Neomind tervezővel együtt dolgozik a nagy kapacitású belső térrel kapcsolatos javaslatokon.
Párizs, Gare du Nord pályaudvar egy Eurostar és egy Thalys járattal. Hamarosan újabb operátor jelenik meg a patinás pályaudvaron? (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonatok jelentős beruházást jelentenének, ezért a Kevin Speed azt szeretné, ha az SNCF Réseau (a vasúti infrastruktúrát kezelő állami vállalat) pályahasználati megállapodást kötne az infrastruktúra-üzemeltetővel, amely 30 évre szólna a vonatok élettartamához igazodva.
Franciaország jelenlegi és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Franciaországban azonban az ilyen hozzáférési megállapodások jelenleg 10 évre szólnak, és jelenleg egyetlen ilyen megállapodás sincs érvényben.
A tervek szerint 2026-ban indítják el a rendszert. A vállalat azt állítja, hogy tervei a közlekedési módok megváltoztatásával évente 140 000 tonna CO2-t takarítanának meg, valamint támogatnák a területfejlesztést, 500 embert foglalkoztatnának, és 30 év alatt összesen 30 milliárd euró pályahasználati díjat generálnának az SNCF Réseau számára.
A tanácsadó testület október 7-i ülését követően a Kevin Speed kijelentette, hogy "úgy véli, hogy tervének nyilvánvaló közhasznúsága" meggyőzi az SNCF Réseau-t, a kormányt és a szabályozó hatóságot arról, hogy kedvezően kell reagálniuk "a francia vasúti rendszer és a mindennapi utasok számára előnyös javaslatára".
Egy új ingázó életmód
A távmunka és a nagyvárosoktól való távol élés iránti vágy miatt új ingázó életmód van kialakulóban. Ez az új életmód azt jelenti, hogy gyakran és szabadon utazunk, hogy összekössük magánéletünket és munkahelyeinket.
Az olasz Nuovo Trasporto Viaggiatori egy magántársaság, mely nagysebességű járatokat üzemeltet saját üzleti kockázatára Olaszországban. Az üzleti modelljük eddig működik! (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonatok és a buszok azonban összeférhetetlen szolgáltatást nyújtanak, és Európa-szerte változtatásra van szükség (a járatok gyakorisága alacsony, a bérletek túlságosan drágák), mivel ezek már nem illenek ehhez az új életstílushoz, csak a tehetős, boldog kevesek számára. Céljuk, hogy a városokban vagy vidéken élők számára egy olyan inkluzív megoldást kínáljanak, amellyel a nagyvárosokba is eljuthatnak anélkül, hogy évente több ezer eurónyit költenének benzinre.
Új mobilitási megoldások kéznél
A mai képben a nagysebességű utazási árak és a szén-dioxid-kibocsátással járó túlzott autóhasználat miatt túl sok városi család kénytelen lemondani az álmáról. Nagyon sok olyan vidéki hely van, ahonnan nem lehet eljutni a városokba.
A vasúti piac megnyitásával jött a Kevin Speed ötlete, amely gyors és nem drága mobilitási megoldásokat kínál mindazoknak, akik hajlandóak újra felfedezni az életüket.
Egy 100 km-es utazást csúcsidőn kívül már 3 eurótól kínálnak az utasoknak.
Infrastruktúra
Jelen pillanatban a francia nagysebességű vonalak, melyeken a TGV-k is közlekednek, meglehetősen jól kihasználtak, Lyon felé akár óránként 14 járat is indul. Azonban ezek kimondottan távolsági vonatok, távolsági árazással és kötelező helybiztosítással. A Kevin Speed társaság, ahogy a közleményéből kiderül, nagyobb kapacitású és zsúfoltabb szerelvényeket képzel el, mégpedig helybiztosítás nélkül, kimondottan a naponta ingázó utasoknak. Ha a rendszer elindul és működőképessé válik, az Párizs vonzáskörzetét akár 300 km-es távolságra is kiterjesztheti. Ne feledjük, 400 km-et a TGV akár másfél óra alatt is megtesz, igaz, közbenső megállások nélkül. Ez pedig már utasvonzó lehet akár napi ingázáshoz is, különösen a Párizshoz közelebbi települések számára.
Franciaországban 2700 km-nyi olyan vasútvonal található, melyen a vonatok 270-320 km/h sebességgel is haladhatnak.
Források
* Kevin Speed sets out ambitions to provide high speed trains ‘for everyone, every day’
Utolsó kommentek