Az Madrid és Galícia közötti, Zamora, Puebla de Sanabria és Pedralba de la Pradería közötti nagysebességű vasútvonal 110,8 km-es szakaszát 2020. október 26-án avatta fel az ADIF, Spanyolország vasúti infrastruktúra kezelő vállalata.
Próbamenet az új vonalon. A maszk Spanyolországban is a mindennapok része
A megnyitó ünnepségeket José Luis Ábalos közlekedési, mobilitás- és városfejlesztési miniszter vezette, de jelen volt még az ADIF elnöke, Isabel Pardo de Vera és a RENFE munkatársa, Isaías Táboas is.
A nagysebességű vonal ezen szakasza egy távoli hegyvidéki területen halad át Spanyolország és Portugália határán, és az ADIF állítása szerint 898 millió eurós költségvetés keretein belül sikerült megépíteni.
A munkálatok között 14 viadukt, összesen 3918 m hosszan, és kilenc kétcsövű alagút épült, amelyek teljes hossza 4939 m. A leghosszabb viadukt 756 m, a leghosszabb alagút 1499 m, mindkettő Puebla de Sanabria közelében található.
A már elkészült vágányok
A megnyitás után a spanyol nagysebességű hálózat teljes hossza 3567 km-re nőt, ezzel megőrizve második helyét a világranglista Kína mögött, továbbra is megelőzve a szomszédos Franciaországot. Az útvonal egyetlen jelentős települést érint, a tartományi fővárost, Zamorát (61 400 lakos). Ezen kívül érinti még a jóval kisebb Puebla de Sanabria (1400 lakos) települést.
Spanyolország elkészült és tervezett nagysebességű vasútvonalai. Most Ourense és Zamora között épültek meg a vágányok (balra fent)
Az egyik fő befejezetlen munka egy új állomás építése Sanabria közelében, amely a hagyományos vonal Puebla de Sanabria állomását váltja majd idővel fel. A városon kívüli komplexum építése meghaladja a 4 millió eurót, beleértve a közeli A-52-es autópálya és a regionális főutak bekötőútjának építését.
Youtube videó a vonalról
Az új vonal figyelemre méltó jellemzője a Zamora állomástól közvetlenül nyugatra eső szakasz, ahol a kétvágányú szakasz egy 1 435 mm nyomtávú és egy 1 435 mm / 1 668 mm nyomtávú fonódott vágányt is tartalmaz. Az első 8 km ugyanis az ötvenes években elkészült hagyományos széles nyomtávú, egyvágányú Zamora-Ourense vasútvonal is használni fogja. A munka során két alagutat alakítottunk ki nagy sebességű kettős vágány-igazítás érdekében.
Az áramrendszer 25 kV 50 Hz feszültséget használ, a vágányokat 350 km/h maximális sebességre tervezték, és ETCS 2. szintű, ASFA digital és GSM-R vasúti biztosítóberendezésekkel látták el. Az ETCS már működik, lehetővé téve maximum 300 km/h sebességet. A Tábarána település közelében kitérővágányok épültek, Oteronál vágánykapcsolat van, Pedralba de la Praderíában pedig egy CAF / Talgo nyomtávváltó, amely lehetővé teszi a vonatok számára a hagyományos, nem villamosított 1 668 mm nyomtávú vonal elérését A Gudiña és Ourense felé.
Az első kereskedelmi szolgáltatások 2020. október 27-én indulnak, és a RENFE Viajeros napi négy oda-vissza vonatot biztosított Madrid és Galicia között.
A menetidő jelentősen csökken:
* Madrid-Pontevedra között: 86 perccel;
* Madrid-Santiago de Compostela között: 41 perccel;
* Madrid-Ourense között: 39 perccel;
* Madrid-Vigo között: 31 perccel.
A menetrend egyik kiegészítése egy közvetlen vonat Madrid, Santiago de Compostela, Vilagarcía de Arousa és Pontevedra között. Ez az első alkalom, hogy Pontevedra tartományi főváros kap egy közvetlen Madridba tartó járatot, amely nem Vigo felé vezet, és először indul a bővülő Vilagarcía de Arousa kikötővárosból közvetlen járat a fővárosba és vissza. A RENFE azt állítja, hogy a járatok gyakoriságának fokozatos növelését tervezi, amint a kereslet visszaáll a Covid-19 előtti időszakra.
Két RENFE 730 sorozatú motorvonat Spanyolországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Madrid, Zamora és Ourense közötti járatokat a RENFE 730 sorozatú dízel-villamos és nyomtávváltó Talgo motorvonatokkal üzemeltetik.
Forrás
* www.railwaygazette.com - Spanish high speed network extended towards Galicia
Utolsó kommentek