Spanyolország rendelkezik a legkiterjedtebb nagysebességű vasúthálózattal jelenleg Európában és a második leghosszabbal a világon, megelőzve Franciaországot és Japánt is. Az AVE hálózata azonban még koránt sincs kész, évről-évre újabb szakaszokkal bővül.
RENFE 102/112 sorozatú nagysebességű Talgo motorvonat. Ilyen szerelvények fognak majd a jövőben Granadába is közlekedni (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Cordoba–Malagá nagysebességű vonallal összekötő új 1435 mm-es nyomtávolságú leágazás az Andalúzia keresztirányú vasútvonalának a részét képezi, mely a regionális kormány támogatásával épült meg. Ha teljesen elkészül, akkor összekapcsolja Huelvát, Sevillát, Antequerát, Granadát és Almería-t a Földközi-tenger partján.
Antequera és Granada közötti 122 km-es nagysebességű vonalat 2019. június 25-én adta át Pedro Sánchez miniszterelnök, aki egyúttal leleplezte az Antequera Santa Ana állomáson található emléktáblát is.
Az emléktábla leleplezése Granada állomáson (kép forrása: Railwaygazette.com)
Kísérője volt José Luis Ábalos fejlesztési miniszter, Isabel Pardo de Vera ADIF elnök és Isaías Táboas RENFE elnök, valamint több regionális- és nemzeti kormányzati képviselő.
Már 2008 óta folyamatban van a megvalósítása, de a haladást számos probléma és költségtúllépés késleltette. A részben egyvágányú vonalon hét alagút építésére volt szükség, közülük a leghosszabb 3,3 km hosszúságú. A 31 viadukt magában foglalja a 3,15 km-es Archidona viaduktot is, amely a spanyol nagysebességű hálózat második leghosszabb völgyhídja.
A megnyitás előtti különvonat a VIP vendégek részére (kép forrása: Railwaygazette.com)
Ideiglenesen jelenleg még a normál nyomtávolságú vonal Loja-n keresztül a régi, széles nyomtávolságú vonalat használja, beleértve egy csak 100 km/h sebességgel járható alagutat is. Június 8-án a kormány felhívást tett közzé egy 22 km-es új vasútvonal építésére ezen a szakaszon, kiváltva ezzel a régi vasútvonalat. A becsült költség 18 millió euró; a munka várhatóan körülbelül 22 hónapot vesz igénybe. A nagysebességű vonatokat is fogadni tudó granadai városi vasútvonalat is teljesen újjáépítették., emiatt 2015 áprilisától vágányzár volt érvényben. Emiatt Granadát csak vonatpótló autóbuszokkal lehetett elérni Madrid, Malagá és Antequera irányából.
Sánchez miniszterelnököt elkísérte José Luis Ábalos fejlesztési miniszter is a különvonattal (kép forrása: Railwaygazette.com)
A vonatok normál közlekedési rendje 2019. június 26-án visszaáll a korábbi állapotba, és kibővül három nagysebességű járatpárral is, amelyek összekötik Granadát Madriddal. Egy további vonatpár fog közlekedni Granada és Barcelona között. Ezeket a járatokat a RENFE 102-es és a 112-es sorozatú Talgo vonatszerelvényeivel fogják kiadni. Az 568 km-re található fővárosba a leggyorsabb utazási idő 3 óra 5 perc, 50 perccel gyorsabb, mint az aktuális buszjáratok menetideje. A barcelonai utazás 6 óra 25 percig fog tartani. Az összes vonat érinteni fogja Cordobát is, mely 90 perc alatt érhető el Granadából.
Épül a granadai állomás. A kép 2017-ben készült (kép forrása: www.elindependientedegranada.es)
Az ADIF szerint az Antequera-Granada vonal építése 724,9 millió euróba került. Ez az összeg magában foglalja a Kohéziós Alapból és az ERFA operatív programból származó társfinanszírozás 551,8 millió euróját, a tervezés és a tanulmányok 2,2 millió euróját, valamint a fenntartható közlekedés ERFA regionális támogatásának 169,9 millió euróját is.
Andalúzia vasútvonalai, rajta az új AVE vasútvonallal (kép forrása: Railwaygazette.com)
Az AVE hálózata ezzel megközelítőleg 3222 km-esre nőtt, így hamarosan több, mint 3200 km-en vonatozhatunk Spanyolországban 250 km/h sebességgel vagy még gyorsabban.
Források
* Railwaygazette.com - Granada joins the AVE network
Utolsó kommentek