Angliában jelenleg a leggyorsabban járható pályaszakasz London és a Csatorna-alagút bejárata között található, létrehozva így egy gyors vasúti kapcsolatot Brüsszel és Párizs felé. Ezen kívül még további két fővonal vezet az ország belseje felé, Skócia irányába, ahol a megengedett sebesség meghaladja a 200 km/h-t.
Évek óta napirenden van, hogy a kapacitásproblémákat egy harmadik nagysebességű fővonallal oldanák meg. Ám a tervezés lassan halad, de egyre több konkrétum lát napvilágot.
Birmingham Curson Street állomás látványterve (kép forrása: Railway-technology.com)
Az új fővonal, mely először még csak London és Birminghem között fog vezet, röviden csak a High Speed 2 nevet kapta. Nem csak a tervezett 400 km/h-s sebességével fog kiemelkedni, hanem az óránként indított 18 vonatpár a jelenlegi óránkénti 19800 ülőhelyes kapacitást 34900 ülőhelyre tornázza fel.
Kék színnel jelölve a High Speed 2 tervezett nyomvonala London és Birmingham között (kép forrása: Wikimedia Commons)
A High Speed 2 építése 2018 októberében kezdődött el az Euston állomás melletti már nem használt vasúti létesítmények bontásával.
Euston állomás elhagyatott épülete, ma már nem létezik, a helyén épül a High Speed 2 vágányai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Eközben napvilágra kerültek az új vasútvonal tervezett új állomásainak látványtervei is.
London Euston állomás látványterve (kép forrása: Railway-technology.com)
Birmingham állomás utasforgalmi részének látványterve (kép forrása: Railwaygazette.com)
Az állomásépület az utcafrontról nézve (látványterv, kép forrása: Railwaygazette.com)
A főbejárat látványterve (kép forrása: Railwaygazette.com)
Birmingham Curzon Street állomás látványterve (kép forrása: www.birminghampost.co.uk)
Az új vasútvonalon az első ütemben négy új állomás fog épülni, jelentősen megnövelve London és Birmingham vasúti kapacitását:
* Birmingham Curzon Street: az új állomáson összesen hét 400 méter hosszúságú vágány épül a nagysebességű közlekedés számára;
* Birmingham Interchange: az új átszálló állomáson négy vágány épül, itt lehetséges majd átszállni a National Exhibition Centre és a Birminghami repülőtér felé;
* Old Oak Common: az állomás átépítée egyike az Egyesült Királyság legnagyobb jelentőségű átépítéseinek és megújulásának, hat új vágány épül a nagysebességű vonatoknak, továbbá egy vasúti kapcsolat az Elizabeth vonallal;
* London Euston: jelenleg az állomás kapacitása évi 42 millió utas, ezt szeretnék megduplázni addigra, mire a High Speed 2 megnyílik. Hat új vágányt építenek az első ütemben, további meglévő ötöt pedig átépítenek a második ütem során a nagysebességű vonatoknak, további 13 vágány szolgálja majd a hagyományos vonatokat.
Érdekes, hogy bár a városok többsége igyekszik megszabadulni a fejpályaudvara miatti kényelmetlenségektől (Stuttgart, Lipcse, München, Berlin, Bécs...), Birmingham mégis új fejpályaudvar építése mellett döntött.
A High Speed 2 vonalon a tervek szerint legkorábban 2026-tól utazhatunk.
2018 ápriliásában indult az első Amszterdam-London közvetlen járat a Csatorna alagúton át. A vonatokat üzemeltető Eurostar vasúttársaság a forgalmat látva döntött a bővítésről, így 2019 júniusától a jelenlegi két pár járatot napi három párra bővíti.
A két nagyváros között az utazási idő 3 óra 41 perc, ami időben abszolút versenyképes a repüléssel szemben.
Holland-Angol együttműködés a vasúti közlekedésben is (kép forrása: Railwaygazette.com)
A 2012-es londoni olimpiára már a Deutsche Bahn is szeretett volna közvetlen Frankfurt-London vasúti járatokat ICE 3 motorvonatokból kiállítva, ám az angliai határátlépés bonyodalmai miatt erről végül letettek. Mint ismeretes, az Egyesült Királyság nem része a Schengeni övezetnek, ezért a ki- és a beutazást rendkívül szigorúan veszik, ami megnehezíti többek között a nemzetközi vonatok egyszerű üzemeltetését is.
Utolsó kommentek