Ha október, akkor modellvasút kiállítás Kecskeméten a Hirös Agórában! Nem volt ez másként 2018-ban sem, október 13. és 21. között. A kiállítók majdnem kivétel nélkül ugyanazok voltak, mint egy évvel korábban, ám a figyelmes és alapos nézelődök számos új részletet is felfedezhettek. Mert egy terepasztal soha nincs kész, építése soha nem fejeződik be: mindig van valami apróság, amit szebbé-jobbá lehet még tenni!
Körfűtőház H0-s mozdonyokkal a klubvezető asztalán
De nem csak a terepasztalok változtak, hanem a rajta futó modellek is,hiszen a gyártók sem tétlenkednek, minden évben rengeteg újdonsággal rukkolnak elő, hogy a gyűjtés soha ne fejeződhessen be.
Részlet a klub hatalmas H0-s terepasztaláról. A digitális üzemű asztalon tucatnyi Taurus mozdony közlekedett
Robog a svájci Glacier Express egy H0-s méretarányú terepasztalon. Mivel az igazi méteres nyomtávolságú, így a terepasztalon is keskenyebb sínekre, H0m méretarányra volt szükség
Vonattalálkozás Svájcban. Elöl a Glacier Express, mögötte a Bernina Express mely a valóságban az olaszországi Tiranoig közlekedik. Élőben volt szerencsém mindkettővel utaznom svájci munkám során.
Ez a két kisebb kört tartalmazó H0-s asztalka a látogatók számára kipróbálható volt. Szintén svájci, ám ezúttal egy Cargós mozdonyé volt az egyik főszerep.
Ötletes megoldás arra, hogyan lehet változatos vasútüzemet bemutatni egészen kicsi helyen! Fent egy városi téma villamossal, az alsó szinten pedig a bécsi S-Bahn motorvonata közlekedett. A két körpálya között nincs vágánykapcsolat, de igazából felesleges is lenne. Az asztalka minden négyzetcentimétere ötletesen fel lett használva.
TT méretarányú asztal változatos vasútüzemmel. A domborzat minimális, helyette a sík részeket iparvágányok hálózzák be, melyeken változatos tolatásokat lehet végezni. További érdekesség még, hogy készítője gondolt a közös játékra másokkal, ugyanis néhány vágány egészen az asztal széléig vezet, így összekapcsolható más terepasztallal is, már-már modul jelleget adva neki. Az EAS kocsikból álló szerelvénynek minden kocsija más színű és talán másik vasúttársasághoz is tartozik. A túloldalt egy gabonaszállító szerelvény baktat, szintén színes kocsikból összeállítva.
Az ördög a részletekben rejlik, tartja a mondás is: Esküvői jelenet az erdei templomnál, a fotós vakuja gombnyomásra villan!
Az egyik kedvenc asztalom! Német téma, TT méretarányban, hegyvidéki környezetben. A bal oldalt látható München-Nürnberg Express egy része a sajátom, a kiállítás szombati napján állt szolgálatba. A szélső vágányon álló hosszú MÁV-os és GySEV-es kocsikból álló szerelvény idei megjelenés.
Az asztal egy másik nézőpontból. Egy rövid mellékvonal kapaszkodik fel a hegyvidéki fejállomáshoz. Ez volt az egyetlen asztal, melyen a felsővezeték is ki volt építve.
Számomra a legszebb TT-s asztal, izgalmas vonalvezetéssel, szépen kialakított részletekkel. Az analóg asztalon szinte minden van, ami egy terepasztalon lenni szokott: alagutak, hidak, vasúti átjáró, nagyállomás, kisállomás, egy picurka keskeny nyomközű vasút, mellékvágányok... Órákig lehet nézegetni, de még akkor sem biztos, hogy minden részletet felfedezünk.
Ezen a kis asztalon egy lebombázott város még éppen működő villamosvonalát modellezték le.
Erdei keskeny nyomközű gazdasági vasútvonal. Ma már szinte minden beszerezhető a modellezéshez, a legelképesztőbb apróságok is, mint például ez a keskeny nyomközű hálózat sínekkel és járművekkel együtt.
A vonatokon kívül lehet járműveket, azon belül csak buszokat is gyűjteni! Ez a szép Ikarus busz gyűjtemény is látható volt egy hurokvágány közepén. A sárga csuklós akár egy huszonpár évvel korábban közlekedő kecskeméti Ikarus is lehetne a színe alapján
Részlet a klub H0-s terepasztaláról: a Railpool magánvasút Siemens Vectronja kapaszkodik fel a hegytetőre svájci IC kocsikkal Svájcban. A sziklafalat hegymászók próbálják meghódítani.
Valamivel odébb egy Railjet tekereg a völgyhídon át
TT méretarányú játszóasztal a gyerekeknek, általában hosszú sorok kígyóztak előtte és mindig nagy gyerekzsivaj vette körül.
Hosszú MÁV Start szerelvény köröz ezen a H0-s digitális asztalon. Minden asztal mutatott legalább egy olyan lehetőséget, amit a többin nem láthattunk, itt például a vonaton kívül Faller autók is közlekedtek a közutakon.
Az idei évben én csak látogató voltam, rengeteg kérdéssel a jövőbeli saját terepasztalom kapcsán, a fotózást ezúttal két barátomra bíztam. Remélhetőleg egy év múlva már én is hasonló képeket tölthetek majd fel a saját művemről.
A következő kiállítás decemberben lesz Kunszálláson, némileg kisebb felhozatallal. Aki a kecskemétit kihagyta, decemberben még pótolni tudja!
Külön köszönet a képekért Kancsár Kornélnak és Ligeti Gábornak.
Utolsó kommentek