HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.10.02. 16:34 Balogh Zsolt

Fuggerth vagy Piko V43-as?

A vasútmodellezés szinte egyidős a vasúti közlekedéssel, a korai gőzmozdonyok ugyanúgy megérintették a fiatalokat és a műszaki beállítottságú felnőtteket, mint napjaink modern gépei. A kezdetben csak a nagyvasúti járművekhez hasonló modellek egyre kisebbek és egyre részletgazdagabbak lettek, a választék pedig fokozatosan nőtt.

mav_v43_1230_a_nyugati_palyaudvaron1.jpgA MÁV ikonikus mozdonya a MÁV V43 sorozat

Sajnos azonban a magyarországi vasútmodellezők és gyűjtők nem nagyon voltak elkényeztetve magyar járművekkel, az ügyesebbek maguknak készítettek egyet-egyet, a kevésbé ügyesek pedig beérték a külföldi vasutak hasonló gépeinek magyar kiadásával, melynek minősége sokszor hagyott kívánnivalót maga után.

Ebbe a szegényes kínálatba robbant be Fuggerth Jenő, aki több magyar mozdonyt is elkészített, és a kisszériás gyártás hamarosan igazi nagyüzemmé fejlődött. A magyar modellmozdonyok többnyire tőle érkeztek és nagyobb réteg számára is elérhetővé váltak.

Idővel azonban a családi vállalkozás befejezte a V43-asok és M41-esek gyártását, ezzel párhuzamosan pedig ezen modellekhez szinte csak "kihalásos alapon" lehetett hozzájutni, ráadásul igencsak borsos áron.

A német Piko azonban gondolt egy merészet és a leginkább német modellek mellé felvette a magyar igáslovat is. Az üzlet már csak amiatt is kockázatos volt, mert ezeka jellegzetes magyar mozdonyok csak nagyon kicsit ismertek Magyarországon kívül: A GySEV zöld-sárga mozdonyai jártak ki Ausztriába, néha kicsit bemerészkedtek Szlovákiába és láthattuk még őket a szomszédos országok határainak közelében. Így ezeket a modelleket kimondottan a magyar piacra készítette a Piko, ami valljuk be, jóval kisebb mint a német célközönség.

Igazi mentőöv volt ez azoknak a magyar gyűjtőknek, akik sokalltak egy használt modellmozdonyért több mint százezer Ft-ot, ha épp árulta valaki.Most már modernebb hajtással és elektronikával kevesebbért is megkaphatják.

A Fuggerth V43

A modell kifejlesztése 7 évet vett igénybe, még úgy is, hogy bizonyos alkatrészeket a korábban már gyártott modell MÁV M41-től örökölte meg.

A Fuggert Szikik többféle verzióban voltak kaphatóak: kék-sárga régi GySEV festéssel, a modernebb zöld-sárga GySEV festéssel, a klasszikus kék változatban és végül az eredeti, gyári kivitelben.

products-fuggerth43007v43_331gyseve5.jpgA kék-sárga Fuggerth V43 a felszerelhető kiegészítők nélkül

A modellezők többször is megemlítették a nem tökéletes és egyenletlen hajtást, ami miatt a jármű menet közben kicsit imbolygott és a sebességét csak durván lehetett szabályozni. A probléma megoldására voltak otthoni barkácsmegoldások és komplett, más gyártótól származó javítókészletek megvásárlása is. A nem tökéletesen kidolgozott külsőt szintén harmadik féltől származó optikai tuning készletekkel lehetett javítani.

Gyártása lassan haladt, ezért aki nem kapcsolt időben, éveket is várhatott egy-egy elérhető modellre. A gyártási nehézségeket azt is nehezítette, hogy Fuggerth Jenő időközben elhunyt, de rendszertelenül jelent még meg néhány sorozat a mozdonyból.

Miután a Fuggerth nem adott ki több mozdonyt, a festést és feliratozást a Quabla vette át a Modell&Hobby modellbolton keresztül, ezután Quabla néven futottak tovább a Szilik.

A PIKO V43

A PIKO V43-as mozdonya előszőr a 2021-es IV. negyedéves katalógusában jelent meg egészen váratlanul az Expert kategóriában. A modell nem csúszott éveket, nem kellett 7 évet várni rá, igaz, először csak a kék változat jelent meg, de az viszont mindennel, mi szem-szájnak és modellezőnek ingere. Maximálisan részletgazdag modell, a kor követelményeinek megfelelően. Ráadásul a PIKO nem másolta le a magyar gyártó termékét, más pályaszámmal jelent meg, egy némileg modernebb változat modellje. Ami már a laikusoknak is feltűnhet, az az, hogy a PIKO mozdonyán már a vörös lámpák is helyet kaptak így összesen öt lámpa található a gép elején. 

v43.pngA PIKO V43-asa

A kék masinát később követte a gyári festésű változat is (mely színben jelenleg a V43 1001 létezik), majd a GySEV zöld-sárga változata is elérhetővé vált.

A PIKO mozdonya digitálisan előkészített, sőt egyből digitális változatban is megvásárolható, akár hangdekóderrel is. A digitális technika sok új funkciót is jelent, mint például a géptér világítás kapcsolását a fényszóróktól függetlenül.

Mozgásban

Tibenszky Tibor barátomnak, kinek talán Magyarország legnagyobb magyar vonatkozású vasútmodell-gyűjteménye van, természetesen mindkét gyártó V43-asa a gyűjteménye részét képezi. Egy rövid Youtube videót is készített a két gyári festésű, ám különböző V43-asáról. Először a PIKO mozdonya gördül be, majd kelleti magát, másodjára pedig az idősebb testvére, egy Fuggert Szili érkezik.

PIKO és Fuggert mozdonyok Tibenszky Tibor terepasztalán

A PIKO nagyon nagy hiányosságot pótolt be azzal, hogy elérhetővé tette a nagyszériás V43-ast, mely ikonikus mozdony nem hiányozhat egyetlen magyar témát gyűjtő személy gyűjteményéből sem. Reméljük, hogy ezt a jó szokását követi még a jövőben, vagy pedig csak ötletet ad más gyártóknak is, hogy érdemes a magyar piacra, magyar járművet gyártani!

Lásd még

* A MÁV V43 sorozat francia rokonai

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

7 komment

Címkék: index v43 modellvasút tibee


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3418226269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.10.03. 08:36:09

Akkor is az M63 a legritkább modell mozdony...

Jegkoko 2023.10.04. 10:26:18

@gigabursch: hát már ez nem mondható el,mióta megjelent az MTB től nagyszériában.Néhány hónapon belül pedig az ACME is ki fogja hozni

gigabursch 2023.10.04. 13:22:22

@Jegkoko:
Akkor várhatom a jó kis bejegyzést a Gyíkokról?
:-)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.10.05. 12:52:00

@Greg36: Köszönöm a pontosítást, javítom is azonnal.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.10.05. 12:52:47

@gigabursch: Nem szoktam nagyon előre tervezni! :) Most két fontosabb hír is itt van a fejemben, ahogy időm engedi, cikk lesz belőle! :)
süti beállítások módosítása