A világ nagysebességű vasúthálózata dinamikusan fejlődik, a hosszabb pályahálózatra pedig évről-évre újabb és újabb nagysebességű motorvonatokra van szükség.
A világ gyártói folyamatosan gyártják az új szerelvényeket, miközben már a jövő vonatait is tervezik. Egy új vasúti jármű kifejlesztése és a prototípus legyártása, majd tesztelése hosszú időtt vesz igénybe, ezért a következő években forgalomba álló új járművekre már akár most is vethetünk néhány pillantást.
A Talgo Avril (kép forrása: Talgo.com)
A következő felsorolás olyan nagysebességű motorvonatokat mutat be, melyekkel a világ különböző részein a közeljövőben találkozhatunk. Néhány már a tesztköröket rója, néhány pedig már makettként létezik, és talán a beltartalom még változni fog, de a külalak már késznek tekinthető.
Az ICE 4 (kép forrása: Flickr)
Az ICE 4 a német ICE legújabb generációja, melyek közül az elsők már forgalomba is álltak Németországban. A listára azért került fel, mert több, mint 300 szerelvényt rendeltek meg, melyek nem csak belföldön, hanem nemzetközi vonatként Németországból Ausztriába, Svájcba, Hollandiába, Dániába, Franciaországba, Luxemburgba, Lengyelországba, Csehországba és Olaszországba is közlekedni fognak majd. Így olyan országok is láthatnak majd ICE vonatot, ahol korábban még nem járt.
Magyarország egyelőre nem szerepel a DB terveiben célországként.
A tervek szerint az új típus fokozatosan fogja leváltani Németországban a jelenlegi mozdonyvontatású IC vonatokat, majd később az ICE 1, ICE 2, ICE 3 és az ICE T szerelvényeket is.
Az ICE 4 a korábbi ICE vonatoktól többek között abban tér el, hogy a két vonófej közötti betétkocsik száma rugalmasan, a forgalmi igényeknek megfelelően változtathatók. Visszalépés ugyanakkor az elérhető legnagyobb sebesség: az ICE 4 "mindössze" csak 250 km/h sebességre lesz alkalmas, szemben az ICE 3-mal, mely megfelelő pálya esetén akár 300 km/h sebességgel is képes száguldani. Úgy tűnik, hosszú távon a németek lemondanak a 250 km/h sebességnél gyorsabban haladó vonatokról.
Talgo Avril szerelvény tesztelés közben (kép forrása: www.financialexpress.com)
A spanyol Talgo továbbra is a saját egyedülálló, egytengelyes forgóvázaiban hisz, az eddigi Talgo vonatokkal szerzett tapasztalatok alapján született meg a típuscsalád legújabb tagja, a Talgo Avril. A különleges kerékfelfüggesztésnek hála az Avril vonatok végig lépcső nélküliek és alacsony padlósak. A kocsiszekrény a gyártó állítása szerint a világon a legkönnyebb a hasonló konkurens típusokéval összehasonlítva. További előnye az alacsonyabb fogyasztás, az alacsonyabb súlypont miatt a jobb futásminőség és az így elérhető nagyobb sebesség is. Az Avril motorvonatok ráadásul a legtágasabbak is, hiszen az üléseket másodosztályon ötösével is be lehet szerelni soronként.
A 14 kocsiból és két vonófejből álló vonatok megrendelhetőek többféle nyomtávolságú változatban is, sőt szintén egyedülálló módon változtatható nyomtávolságú változatban is! Valószínűleg leghamarabb Spanyolországban találkozhatunk velük, de elképzelhető, hogy exportra is gyártanak majd belőle, hiszen egy szerelvény megjárta már Indiát is, ahol 180 km/h sebességet ért el.
A vonat maximális sebessége jelenleg 363 km/h, de a cél a 380 km/h elérése. Ha forgalomba állnak Barcelona és Madrid között, akkor a két város közötti 620 km-es távolságot 1 óra 45 perc alatt fogják megtenni.
CAF Oaris (kép forrása: Caf.net)
A Talgo mellett a szintén spanyol CAF is próbál betörni a nagysebességű vonatok piacára. A CAF Oaris szintén választható többféle nyomtávolsággal és többféle áramrendszerrel. Az Oaris azonban kisebb kapacitású, mint a Talgo gyártmánya, legkisebb 4, a közepes 6, míg a legnagyobb változata 8 részes.
A kisebb kapacitása és az alacsonyabb ára miatt a kisebb forgalmú nagysebességű vonalakat lehet vele gazdaságosan kiszolgálni. Legnagyobb sebessége 350 km/h.
A dél-koreai HEMU-430X (kép forrása: Wikimedia Commons)
Dél-Korea a francia Alstommal együtt építette ki nagysebességű vasúthálózatát, a KTX-et. Az ottani motorvonatok a francia TGV-k módosított változatai, de Dél-Korea saját típusok kifejlesztésébe is belekezdett. Az importált motorvonatok kapták a KTX I nevet, a következő generáció a KTX II-t, míg a még csak fejlesztés alatt álló motorvonat a HEMU-430X néven fut. Jelenleg csak egy prototípus létezik, de ha sikerül minden hibát kijavítani, akkor sorozatgyártásra kerül mint KTX III.
Furcsa formájú orrát genetikus algoritmussal tervezték, mely egyesítette a német ICE és a francia TGV orrformáinak az előnyeit.
A prototípus vonat nevében a 430-as szám a célul kitűzött sebességet jelöli km/h-ban. 2012. március 31-én már majdnem elérték, ekkor a vonat 421 km/h sebességgel száguldott. Ezzel Dél-Korea lett a negyedik olyan ország Franciaország, Japán és Kína után, ahol 420 km/h-nál nagyobb sebességet értek el a vasúton.
Az új generációs Acela Express, az Avelia Liberty (kép forrása: traveler.marriott.com)
Az USA keleti partján futó Northeast Corridor jelenleg az egyetlen az egész kontinensen, mely a nagysebességű vasútvonalak kategóriájába esik. Az itt közlekedő Acela Expressek mára már nem felelnek meg az igényeknek, így az AMTRAK egy új motorvonat-sorozat beszerzése mellett döntött, melyet az olasz Pendolinóból fejlesztettek ki.
A Pendolinotól jelentős eltérés, hogy az amerikai változatban az első és az utolsó kocsi, a "mozdony" utasokat nem szállít. A legfeljebb 300 km/h sebességre tervezett 28 szerelvény kezdetben a 255 km/h sebességgel fog közlekedik a 735 km-es északkeleti folyosón, amely összeköti Bostont New Yorkkal és a fővárossal, Washingtonnal. Látható, hogy ez a sebesség jelentősen elmarad az Európában ma már széles körben alkalmazott 300 km/h-tól vagy a néhány helyen alkalmazott 320-350 km/h-tól.
A vonatok képesek lesznek bedőlni az ívekben, hála a Pendolinótól örökölt Alstom Tiltronix technikának. Ezzel ott is gyorsabban haladhat majd a vonat, ahol ez korábban nem volt lehetséges. Fejlettebb az orrban található ütközési-energiát elnyelő rendszer is, mely a szigorúbb amerikai előírásoknak is megfelel már.
A szerelvény 30%-kal lett könnyebb, 35%-kal több az utaskapacitása és mindezek mellett 20%-kal kevesebb energiát fogyaszt a korábbi Acela Express vonatokhoz képest. A járművek részegységeinek több, mint 95%-a Amerikában készül majd, megfelelve ezzel is a szigorú, importot korlátozó szabályoknak.
A 300-350 km/h sebességre is képes motorvonatokból az AMTRAK 28 szerelvényt rendelt, melyek 2021-től állnak forgalomba, lecserélve a jelenlegi Acela Express motorvonatokat.
A "Cobra" becenevet kapott TGV-változat Argentína számára
Argentína is szeretne építeni saját nagysebességű vasútvonalat a jövőben. A tervezett vonal Buenos Aires és Cordóba között húzódna 710 km hosszan. Az új vasútvonalra a járműveket a francia Alstom szállítaná, amennyiben realizálódik a beruházás.
A Cobra becenevű vonatok a francia TGV 2n2 szerelvények Argentína számára módosított változatai lennének, sebességük 250-300 km/h.
A 2008-2009-es pénzügyi világválság miatt azonban a tervet bizonytalan időre felfüggesztették, így nem tudni, mikorra lesz a tervekből valóság.
A következő nagyobb mérföldkő az angliai nagysebességű vasútvonal, a High Speed 2 megépítése, majd a szükséges járművek megrendelése lesz. Kíváncsian várjuk, hogy Anglia új vasútvonalára melyik gyártó milyen szerelvénnyel pályázik majd, hiszen ez a vonal is sok mindenben eltér majd az eddigiektől, a sebességet pedig előrelátólag már a 400 km/h sebességben határozták meg!
Utolsó kommentek