Az Amerikai Egyesült Államok is szeretne lépést tartani az európai és az ázsiai vasútfejlesztésekkel, ám mindezidáig csak az ország keleti partján sikerült beindítani a nagysebességű személyszállító szolgáltatást. Ami, tegyük hozzá, csak amerikai szemmel nagysebességű, Európa és Ázsia és lassan Afrika is köröket ráver az USA-ra, már ha csak a sebességet vesszük figyelembe.
Az új motorvonat látványterve
Azonban a tengerentúlon sem állt le a fejlődés, az 1996-ban elindított Acela Express már egyre kevésbé felel meg a megváltozott igényeknek. Nőtt a forgalom az útvonalon és a sebességet is szeretnék tovább emelni. A régi szerelvények kiváltására is időben gondolni kell. A korábbi Bombardier-Alstom együttműködés keretében legyártott szerelvények utódja az Avelia Liberty fantázianevű motorvonat lesz, melyet az Alstom a Pendolinok tapasztalatait felhasználva gyárt a New York államban található Hornell városának gyárában. A kocsiszekrények gyártása már megkezdődött, forgalomba várhatóan 2021 és 2022 között állnak majd.
Az Alstom az atlantai APTA Expo-n mutatta be a járművek makettjét október 8 és 11 között. A két rövid vonófej által közrefogott kilenc betétkocsi Jacobs-forgóvázakkal kapcsolódik egymáshoz, merevebb egységet hozva így létre. Az igények bővülése esetén a szerelvény további három betétkocsival is kiegészíthető.
A motorvonat makettje, a Pendolino vonásai jól láthatóak még ilyen kis méretben is
A Pendolinotól jelentős eltérés, hogy az amerikai változatban az első és az utolsó kocsi, a "mozdony" utasokat nem szállít. A legfeljebb 300 km/h sebességre tervezett 28 szerelvény kezdetben a 255 km/h sebességgel fog közlekedik a 735 km-es északkeleti folyosón, amely összeköti Bostont New Yorkkal és a fővárossal, Washingtonnal. Látható, hogy ez a sebesség jelentősen elmarad az Európában ma már széles körben alkalmazott 300 km/h-tól vagy a néhány helyen alkalmazott 320-350 km/h-tól.
A vonatok képesek lesznek bedőlni az ívekben, hála a Pendolinótól örökölt Alstom Tiltronix technikának. Ezzel ott is gyorsabban haladhat majd a vonat, ahol ez korábban nem volt lehetséges. Fejlettebb az orrban található ütközési-energiát elnyelő rendszer is, mely a szigorúbb amerikai előírásoknak is megfelel már.
Amerikai álmok egy országos nagysebességű vasúthálózatról. Jelenleg még csak az északi parton található Boston-Philadelphia szakasz létezik, és ez is részben vegyes használattal a lassabb vonatokkal
Az Alstom észak-amerikai marketing és stratégiai alelnöke, Scott Sherin azt nyilatkozta a Railway Gazette vasúti szaklapnak, hogy az Avelia Liberty az elmúlt évek során a nemzetközi piacra szállított különböző nagysebességű vonatok tapasztalatait egyesíti.
A kocsiszekrény az Olaszországban közlekedő NTV vonatokhoz hasonló, a billentő mechanizmus a Pendolino családtól származik, a gépészet pedig a francia TGV eredményeit hasznosítja.
FS ETR 600 sorozat, ennek a továbbfejlesztett változata fog Amerikában közlekedni
Az üzemeltető AMTRAK a jövőben azt várja, hogy az új vonatok több utast fognak majd szállítani, mint a jelenlegi járatok, mindezt halkabban és nagyobb sebességgel mégis kevesebb energia felhasználásával.
A szerelvény 30%-kal lett könnyebb, 35%-kal több az utaskapacitása és mindezek mellett 20%-kal kevesebb energiát fogyaszt. A járművek részegységeinek több, mint 95%-a Amerikában készül majd, megfelelve ezzel is a szigorú, importot korlátozó szabályoknak
Youtube videó az Alstom új vonatáról
Amerikában a távolsági vasúti utazás elenyésző a többi közlekedési ágazathoz képest. Ne feledjük, hogy az USA-ban szinte mindenki rendelkezik saját autóval, a nagyobb távolságokhoz pedig rendelkezésre áll a rengeteg légitársaság repülőjárata is. A megfelelő vasúti infrastruktúra kiépítése rendkívül drága, így többnyire csak tervek születtek. A megvalósuláshoz jelenleg a legközelebb a Texas államban kiépülő vasútvonal áll, majd ezt fogja elméletileg követni a Kaliforniai hálózat is.
Utolsó kommentek