HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.02.20. 21:52 Balogh Zsolt

A Mombasa–Nairobi normál nyomtávolságú vasút

Kína afrikai jelenléte egyre nagyobb méreteket ölt, milliárdokat fektet be az elmaradott, fekete kontinens gazdaságába, bányákat nyit, feldolgozóüzemeket épít és munkahelyeket teremt.

Ám megfelelő közlekedési infrastruktúra nélkül a beruházások nem érik el céljaikat, így a szállításra, különösképpen a vasúti szállításra is fontos odafigyelni. Napjainkban Etiópia mellett Ugandában és Kenyában is kínai segítséggel újul meg, épül át az elmaradott vasúthálózat.

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kínaMegérkezett az új mozdony Kínából (kép forrása: news.xinhuanet.com)

Mombasa és Nairobi között eddig is volt vasút, ám a keskeny nyomtávolságú, elhanyagolt állapotú vonal nem felel meg napjaink igényeinek. A felújítása helyett egyszerűbb volt egy teljesen új vasútvonalat építeni a főváros és az ország második legnagyobb városa, egyben legfontosabb kikötője között.

Kenya és Uganda vasúthálózatát az 1800-as évek végén a brit gyarmatosítók építették ki. Napjainkban Kenya vasúthálózatának hossza 2066 km, méteres nyomtávolságú, nem villamosított. A vasútvonalak egyvágányúak, kimondott hálózatot nem alkotnak, csupán néhány szárnyvonalból áll. A szomszédos öt országból egynek, Szomáliának vasútja sincs, a következő két országnak, Etiópiának és Dél-Szudánnak eltérő nyomtávolságú hálózata van. Így Kenyának csak Tanzániával és Ugandával van csak azonos nyomtávolságú vasúti kapcsolata.

Kína, hogy árucikkeit és a kitermelt ásványokat szállítani tudja, egy teljesen új, már normál nyomtávolságú vasútvonal megépítésébe kezdett 2013-ban. Az új vonal szintén egy vágánnyal épül, villamosítás nélkül, de jóval nagyobb tengelyterhelést tesz majd lehetővé. Ráadásul a nagyobb űrszelvény miatt nagyobb vagonok is közlekedhetnek majd. Az új vonal 2016 decemberére készült el, a hivatalos megnyitója 2018 január elsején lesz.

A Mombosa-Nairobi-vasútvonal a Kelet-afrikai mesterterv része, mely 12 normál nyomtávolságú vasútvonal megépítését tartalmazza Kelet-Afrikában, összekapcsolva Tanzániát, Kenyát, Ugandát, Dél-Szudánt, Etiópiát, Ruandát és Burundit. Etiópiában az első vonal már megépült, a kenyai is közel van az átadáshoz és már folynak a tárgyalások Ugandával is, hogy a nemzetközi, normál nyomtávolságú kapcsolat minél hamarább létrejöjjön. A felsorolt országok négy különböző nyomtávolsága így a jövőben egységessé fog válni.

A kenyai hálózat a tervek szerint 2021-ben kapcsolódik össze az ugandai vasúttal.

A kenyai vasútvonal építésének költsége 3,6 milliárd amerikai dollár, melynek 90%-át a Kínai Export-Import Bank, 10%-át pedig a kenyai kormány fizeti.

A korábbi vasútvonal áruszállító kapacitása az 1990-es évek végén 3,5 millió tonna/év volt, ami lecsökkent a rossz pályaállapotok miatt 1,5 millió tonna/évre. Az új vonal a legnagyobb korábbi teljesítmény több mint hatszorosára, 22 millió tonna/év forgalomra lesz majd képes, ha elkészül.

A személyforgalomban is erős színvonalcsökkenés történt: míg korábban a fővárosból a tengerpartig 12 órás volt az út, ez mára kétszeresére, 24 órára nőtt. 2018-tól a személyszállító vonatok átlagsebessége 120 km/h-ra nő majd, ezzel a menetidő is 4 és fél órára csökken le.

Az új vonal nemcsak hogy rövidebb lesz, de a számos műtárgynak hála a vonatok is gyorsabban tudnak majd haladni rajta. Megszűnik például több spirál is az út során, helyette hidak és bevágások épültek. Nairobi és Mombasa között összesen 98 híd is épült. Összesen 33 helyen lesz lehetőség vonatkereszt lebonyolítására. A megengedett legnagyobb tengelyterhelés 25 tonnára nő, megfelelve ezzel a kínai első osztályú vasúti szabványnak.

Az új vonal két nemzeti parkot is keresztez. Míg a régi vasút a földfelszínen haladt, az új vasút egy része betonlábakkal fel lett emelve azért, hogy a jövőben a megnövekedett forgalom ne zavarja a vadvilágot. Ahol ez nem volt lehetséges, ott vadátjárók épültek. Nairobi után, Athi River város közelében egy új, 2,6 km-es híd is épült, mely a hatodik leghosszabb híd lett Afrikában. Nairobi nemzetközi repülőterét is érinti az új vonal. A folytatása Uganda felé pedig nagy kapacitású tengeri kikötői kapcsolatot fog biztosítani Afrika belseje számára is.

Új vasútra új járművekre is szükség van. A gördülőállomány Kínából érkezik, a már ott jól bevált járműveket szállítják ide.

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kína, mozdony, hajó, kirakodásAz új mozdonyok kirakodása a kikötőben (kép forrása: news.xinhuanet.com)

Háromféle mozdony áll majd forgalomba, összesen 56 db:
* A hattengelyes, C-C tengelyelrendezésű, 3680 kW teljesítményű  China Railways DF8 sorozat a tehervonatokhoz;
* A kétszekciós, 2×Co'Co ' tengelyelrendezésű, 7220 kW teljesítményű China Railways DF11G sorozat a személyszállító vonatokhoz;
* A kisteljesítményű China Railways DF7G sorozat a tolatási műveletekhez érkezik.

Ezen kívül még 40 személykocsi és 1620 teherkocsi érkezik Kínából.

A személyszállító vonatok egyszerre 960 utast tudnak majd szállítani. A 880 méter maximális hosszúságú tehervonatok 54 kétrészes konténerszállítóból állnak majd, melyekre 216 TEU-nyi konténert lehet felpakolni. A tehervonatok átlagsebessége a tervek szerint 80 km/h lesz.

A mozdonyok és a vasúti kocsik központi ütköző-vonó készülékkel lettek felszerelve.

vasbetonaljak.pngBeépítésre váró vasbetonaljak (kép forrása: www.megaprojects.co.ke)

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kínaKész az alépítmény a vasútvonalhoz (kép forrása: (constructionreviewonline.com)

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kína, zebra, afrikaZebrák az épülő vasút mellett (kép forrása: www.nairaland.com)

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kína, afrikaA már elkészült pálya (kép forrása: www.the-star.co.ke)

Az új vasútvonalhoz új vasútállomások is épülnek, szintén kínai segítséggel.

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kína, afrika, látványterv, vasútállomásMombasa Nyugati állomásának látványterve (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

kenya, mombasa-Nairobi-vasútvonal, normál nyomtávolság, kína, afrika, látványterv, vasútállomásAz állomás homlokzatának látványterve (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)

2018 után a vasútvonalat öt évig a kínaiak fogják üzemeltetni, akárcsak Etiópiában.

Youtube videó az épülő új vonalról

Források

* railway-technology.com,
* Az angol Wikipédia Rail transport in Kenya szócikke,
* Az angol Wikipédia Mombasa–Nairobi Standard Gauge Railway szócikke

komment

Címkék: afrika kína kenya


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2512268838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.02.21. 19:25:29

Örülök az írásnak, már hallottam róla, de jó így összeszedve látni.
Egy apróság: "A kenyai hálózat a tervek szerint 2012-ben kapcsolódik össze az ugandai vasúttal" - itt az évszám valószínűleg nem jó.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.02.21. 22:06:57

@sncf: a 2012 az valójában 2021, megcseréltem a két számjegyet. Köszönöm az észrevételt, javítottam!
süti beállítások módosítása