Ausztria már a monarchia idején is fejlett iparral rendelkező ország volt. Míg Magyarországnak elsősorban a mezőgazdaság jutott, addig a szomszédunk szédületes ipari fejlődésbe kezdett. Egyre-másra nyíltak meg a bányák és indult be a vaskohászat, majd ehhez kapcsolódóan az acél- és gépgyártás is. Bécs, Linz és a többi nagyváros fontos ipari központokká fejlődtek.
Ausztria gépipara az elmúlt évszázadoktól napjainkig is jelentős maradt, számos járműgyár, fémipari- és kohászati üzem termel a mai napig is. Az ipar többszáz éves fejlődésének állít emléket a Bécsben található technikai múzeum, a Technisches Museum Wien.
Utunk Bécsbe Puchberg am Schneebergből indult, Bécsújhelyen át az új főpályaudvarra. Majd villamosra szálltunk egészen a Westbahn állomásig. Egy hosszabb séta után ismét villamosoztunk, hogy végül közvetlenül a múzeum elé érkezzünk.
Indulás Puchbergből kora reggel, a motorvonat vezetője ezt látja, miközben Bécsújhely és Puchberg am Schneeberg között ingázik
Megérkezés Bécsbe az új főpályaudvar föld alatti vágányaira
Bécsújhelyen néhány perc maradt az átszállásra, majd egy emeletes vonatal jutottunk el Bécsbe. Barátnőmnek ez az út nagyon izgalmas volt, hiszen még soha nem utazott emeletes vonattal, sőt ausztriai fővonalon sem utazott még. Nem győzött csodálkozni a szép állomásokon és a kényelmes kocsikon, miközben helyenként 160-nal gurultunk a kifogástalan pályán.
Majd megérkeztünk az új főpályaudvar alsó szintjére. Némi bolyongás után megleltük a szintén a föld alá száműzött villamosmegállót is és bevetettük magunkat Bécs délelőtti forgalmába.
A múzeum épülete a reggeli napfényben
A hatalmas technikatörténeti múzeum a Westbahn vasútállomástól nem messze található. emlékeim megszépültek az évek alatt, mikor ugyanis először jártam itt, még sokkal közelebbinek tűnt. Sok-sok gyaloglás után végül feladtuk és inkább villamosoztunk néhány megállót, hogy közvetlenül, szinte a múzeum bejárata elé érkezzünk meg.
Jegypénztárak az előcsarnokban
Az elmúlt években több minden változott, az előcsarnok is igencsak átalakult. A kiállítás nagy része azonban azonos volt a korábbiakkal, de még így is bőven volt mit megcsodálni.
Az épületben több ezer különböző ipartörténeti darab került bemutatásra, az egészen kicsi kézi szerszámoktól a hatalmas mozdonyokig, sőt fémolvasztó kohókig. Az alábbi képek csak egy kicsiny ízelítőt adnak a múzeum hatalmas anyagából, mely az ipartól, az energiatermelésen át, a közlekedésen keresztül, a nyomdaiparig, szórakoztató-elektronikán át a hangszerekig tartott. De külön tárlat foglalkozott a postával, a fényképezéssel, a repüléssel, sőt még a hegesztéssel is!
Belépve a múzeumba, hirtelen azt se tudtuk, merre szaladjunk...
Úgy, hogy a múzeum egy része most bővítés és átalakítás miatt még zárva is volt, még így is az egész napot itt töltöttük el.
Harmadosztályú régi vasúti személykocsi
Az Osztrák-Magyar Monarchia hamar felismerte, hogy a birodalomnak nagy szüksége van a gyors és hatékony közlekedésre, ezért a vasútépítésbe is hamar belefogtak. A kezdeti import járműveket gyorsan saját, hazai gyártású mozdonyokra és kocsikra cseréltél. Bécs és Bécsújhely is mozdonygyártásba kezdett, később már nem csak a hazai igényeket, de a nemzetközi kereslet számára is gyártottak.
Egy obeliszk felállítása elevenedik meg ezen az apró diorámán
A nagyobb, múzeumba nehezen bemutatható, ám mégis fontos technikai újításokat számos kis dioráma elevenítette fel. Ezen kívül még rengeteg interaktív bemutatót is kipróbálhattunk: hogy segítik a munkát az emelők, mire jó a csigasor, hogy változtatja meg az átvitt erőt néhány fogaskerék...
Esztergagépek. Figyeljük meg a gépek közös szíjhajtását és a fordulatszám-szabályozás egyszerű módját
Olajfúrótorony 1:140 arányú LEGO mása, az információs tábla szerint 25 ezer LEGO-kockából lett felépítve
Az energiatermelést is főleg makettekkel és diorámákkal ismertették, szinte mindegyik erőmű-fajtából láthatunk egy-egy makettet, melynek a részeit gombnyomásra felvillanó lámpák segítik fel- és megismerni.
Külszíni fejtést bemutató dioráma
Ausztriában a bányaipar is jelentős, az ország hegyei sok ásványkincset rejtenek. Magnezit-bányászata világszinten is jelentős, a világtermelés 7%-a származik innen. A kősó bányászata és finomítása is hosszú múltra tekint vissza, gondoljunk csak Salzburgra, melynek nevében is megtalálható a só szó.
Mozdonyszimulátor egy ÖBB 2043 sorozatú mozdonyból átépítve
Az első sorozatban gyártott elektromos sportautó egyike a Teslától
A nyomdaipar fejlődése a kezdetleges ólombetűkből kirakott lapokon keresztül a modern gépekig
A számítástechnika és a kommunikáció fejlődése
Ausztriában a vasút megjelenése előtt a hajózás volt a legjelentősebb közlekedési ág, így a régi hajómodellek bemutatása sem maradhat ki. Az országon keresztülfolyó Duna fontos útvonal, mind Magyarország, mind Németország felé. A Duna-Majna-Rajna csatorna megépülése után pedig az ország már két tenger felé is kijáratot kapott.
Gyönyörű hajómodellek a vízi közlekedést bemutató tárlaton
Az osztrákok közúti járműveket is gyártottak, ám a nagy felvásárlások és beolvadások után a híres osztrák márkák mára eltűntek, még ha a gyárakban a termelés továbbra is folyik, igaz már más néven. A felső-ausztriai Steyr nem csak traktorokat, hanem személyautókat is gyártott, ma már azonban az olasz Fiat csoport része, míg a bécsi ÖAF gyár a német MAN csoportba olvadt be.
Ikonikus autók: egy VW bogár és egy Steyr-Puch 500 D
Na és persze Henry Ford futószalagon gyártott autója a legendás Ford T-modell
Linz és környéke még a gőzmozdony-korszak előtt kiépítette lóvasút-hálózatát. Fénykorában 120 km-en, vasalattal ellátott fapályákon szaladtak a kocsik, szállítva a kősót és az utasokat. Az egykori Linzi lóvasút rekonstruált kocsijaiból láthatunk többet is Európa különböző vasúti múzeumaiban, Bécsen kívül Nürnbergben legalábbis biztosan.
Indulás hazafelé: hamarosan érkezik a grazi Railjet, immár a fenti vágányokon
Hazafelé a Grazba tartó Railjettel utaztunk, mely megállás nélkül röpített alig fél óra alatt Bécsújhelyig el. Egy újabb osztrák prémium vonatot próbáltattam ki barátnőmmel, a magyarországi vonatok utáni hatalmas különbség itt sem maradt hatás nélkül.
Sajnos azonban a hazautat beárnyékolta egy pár perces késés, ami miatt a csatlakozásunk is eléggé szoros lett, az utolsó párszáz méteres rohanást a fárasztó nap után már mindketten kihagytuk volna.
A múzeum elhelyezkedése a Google térképén
A főpályaudvartól legegyszerűbben a 18-as és az 52-es villamossal közelíthető meg. A 18-assal a Westbahnhofig kell utazni, majd ott át kell szállni az 52-es villamosra.
A múzeumba a belépőjegy 12 euró/fő, hétköznapokon 9-től 18 óráig, hétvégenként 10-től 18 óráig várja a látogatókat. Ha pedig a nézelődés közben elfáradnánk, a múzeum földszintjén egy osztrák viszonylatban olcsó kávéház és étterem várja a megéhező látogatókat.
Utolsó kommentek