HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Franciaországban mindenki Párizsba akar menni. Léteznek persze átlós járatok is, csak... (2024.03.04. 22:34) TGV - hogyan tovább?

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (19) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.02.03. 12:25 Balogh Zsolt

Kettős portré: Magyarország és Ausztria

Magyarországon a legtöbb embernek a vonatozásról csak a rossz jut eszébe: régi vagonok, állandó késések, rossz pályaállapotok...

Pedig vonatozni jó is lehet, ehhez azonban megfelelően kiépített infrastruktúra és megfelelő járművek szükségesek.

Bécsi főpályaudvar, Wien hauptbahnhofA Bécsi főpályaudvar

A következő cikkemben párhuzamba állítok két általam már többször beutazott, hasonló adottságú vasútvonalat. Magyarországot a (Szeged)-Kecskemét-Cegléd-vasútvonal és folytatása a Cegléd-Budapest-vasútvonal, míg Ausztriát a Bécsújhely-Bécs közötti Südbahn képviseli.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a két ország gazdasági lehetőségei nagyon eltérőek, így a közlekedésre fordítható összegek is különbözőek. De mégis érdemes kicsit ábrándozni, hogy mit is lehetne megvalósítani Magyarországon, és egy kicsit irigykedni, hogy "bezzeg nyugaton..."

Szálljunk hát vonatra egyszerre Kecskeméten és Bécsújhelyen, majd induljunk el képzeletben a fővárosok irányába.

Az útvonal

A példában szereplő két vasútvonalat már többször is beutaztam, nem két szélsőséges vonalat választottam, nem a legjobb nyugati példát hasonlítom a legrosszabb magyarországi mellékvonalhoz.

Mindkét vonal jelentős belföldi forgalmat bonyolít le, regionális- és távolsági személyforgalommal, tehervonatokkal. 2015-ben, egy éven keresztül még nemzetközi vonatok is közlekedett Kecskemét és Budapest között, mára már mindez azonban a múlté. Mindkettő állomásról átszállásmentesen juthatunk el a fővárosba, miközben érintünk egy-egy nagyobb metróval rendelkező városi állomást is. A budapesti utazásunk során érintjük a nemzetközi repülőteret is, míg a bécsi vonatozás során egy további átszállással juthatunk el a légikikötőbe.

kecskemét MÁV V43 hibrid ICA Hibrid-IC érkezett Budapest felől, ezen a napon szokatlan módon az első vágányra egy műszaki hiba miatt

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhofBécsújhely állomás

A kiindulási állomás

Kecskeméten az állomáson és a várótermében megállt az idő. Bár már nemzetközi pénztár is rendelkezésre áll, sőt egy évig még Bécsbe is utazhattunk innen, a falakon és a berendezéseken az egykori szovjet stílus köszönt vissza ránk. Már csak néhány boldogan integető úttörő hiányzik a fali freskókról, hogy tökéletes legyen az illúzió.

kecskemét állomásKecskemét állomás váróterme, szemben a falon az utastájékoztató

A várótermet az elmúlt 10 évben a fokozatos leépülés jellemezte, sorba szűntek meg a vendéglátóhelyek, bezárt az újságárus is. Egyedüli kiemelhető fejlesztés az elmúlt évekből a két lapozós utastájékoztató tábla, mely az induló- és érkező vonatokat mutatja.

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhofBécsújhely állomás, a lépcsők a váróteremhez és a jegypénztárakhoz vezetnek

Bécsújhely állomáson az utasokat ingyen wifi, újságárus, élelmiszerbolt, kávézó várja, a pénztárakon kívül jegykiadó automatákból is vásárolhatunk jegyeket. Szinte minden peronon találunk üdítő- és csokiautomatát.

A váróteremben több helyen is, továbbá az aluljáróban minden lépcsőnél, a vágányoknál pedig legalább három helyen találunk utastájékoztató monitorokat, mely az induló- és az érkező vonatokon kívül a járat fontosabb állomásait is mutatja.

Kecskemétről az út egy részben egyvágányú, részben kétvágányú villamosított vasútvonalon át vezet egészen a Nyugati pályaudvarig. A megyeszékhely fontos vasúti csomópont, három irányból is mellékvonalak csatlakoznak itt a Szegedről induló fővonalhoz.

kecskemét bzmotSzóló Bzmot motorkocsi a lajosmizsei vonal kiszolgálására

Az évek alatt azonban a fülöpszállási vonal bezárt, a lajosmizsei vonalon napi két pár vonattal fenntartott "alibi-menetrend" van érvényben, egyedül Lakitelek irányába utazhatunk kb. kétóránként egy már újkorában is korszerűtlennek számított orosz motorkocsival. A legnagyobb forgalmat az óránként közlekedő, InterCity- és gyorsvonati kocsikból összeállított "Hibrid-IC" bonyolítja, mindenféle 40 vagy még több éves, kohóérett kocsikkal és hozzá a '60-as évek technológiáját jelentő V43-as mozdonyokkal. Időnként azonban a fiatalabb TRAXX mozdonyok is tiszteletét teszik az ablakos vonatok élén.

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhof, desiro motorvonatDesiro motorvonatok indulásra várva

Bécsújhelyről távolsági vonatokkal Bécs (és tovább Prága) irányába vagy Graz felé vonatozhatunk. Mellékvonal vezet a határ túloldalára, Sopronba, a belföldi lehetőségeket az aspangi és a puchbergi vonal jelenti. Bécs felé még egy másik vasútvonal is vezet, elővárosi forgalmat ellátva.

A mellékvonali járművek elsősorban a Siemens Desiro motorvonatai, melyeket Magyarországról az esztergomi vonalról ismerhetünk. Néha azonban betétjáratként előfordulhat egy-egy Jenbach motorkocsi is. Sopron felé viszont többségében ezek járnak.

kecskemét állomásKecskemét állomása 2013-ban. A peronokat csak a vágányokon átkelve lehet megközelíteni, mikor egyszerre két-három irányból is érkezik vonat, veszélyes lehet a vágányokon átkelni

Kecskeméten a vágányokon jelenleg csak gyalogosan lehet átkelni. Tervben van egy teljesen új, intermoduláris vasútállomás építése némileg keletre a jelenlegi helyétől, ennek azonban a megnyitási dátuma még ismeretlen. Majd valamikor a közeljövőben...

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhofGyalogos aluljáró a Bécsújhelyi állomáson, a kihaltság ne tévesszen meg senkit, a kép késő este készült

Bécsújhelyen a vágányok alatt egy széles és világos aluljáró vezet át, minden lépcsőnél utastájékoztató monitorokkal. Az aluljáró átvezet a teljes állomás alatt, a túloldalon autóparkolók és biciklitárolók találhatóak.

Ezen kívül az állomás másik oldalán egy magas gyalogos felüljáró is épült (lásd 3. kép).

 

A repülőtér

Mint korábban említettem, Kecskemétről és Bécsújhelyről is egyszerű a nemzetközi repülőtér elérése. Ám míg Magyarországon a távolsági vonat a reptér kapujában, a már bezárt egyes terminál bejáratánál tesz le, addig Bécsben Bécsújhely irányából még egy másik vonatra is át kell szállnunk. Salzburg, Linz, St. Pölten... irányából azonban már nem.

ferihegy megállóFerihegy megállóhely

Budapest előtt érjük el Ferihegy megállót, mely a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér vasúti kapcsolata. A sors iróniája, hogy az itteni terminált már nem is használják a repülőgépek, így mire megépült ez a megálló, néhány év után szinte funkcióját vesztette.

A karbantartás hiánya miatt az egészet mára már bevonta a rozsda, a felüljáró plexi fala mintha már évtizedek óta koszolódna. Jegypénztár egy konténerben üzemel, váróterem nincs, az utasellátást az egyik kis utcában üzemelő vegyesbolt jelenti. Az alacsony peronról a felszállás nehézkes, különösen ha sok csomaggal érkezik az ember.

Magyarországon, bár már ott vagyunk a reptéren, gyalogosan mégis jelentős időbe telik a váróterem elérése, Bécsben viszont a vonat állomása már bent a reptér alatt található. egy lépéssel  itt is Magyarország előtt járnak...

bécsi repülőtér, flughafen wienA bécsi repülőtér vasúti megállója

Bécsújhelyről indulva a bécsi repülőtér megállója a főpályaudvar után következik, ahová csak átszállással juthatunk. Megközelítése viszont nagyon egyszerű, hiszen a Salzburg felől érkező távolsági vonatok a reptérig közlekednek, de jár erre a bécsi S-Bahn, sőt van dedikált reptéri vonat is a belvárosból City Airport Train (CAT) néven. A megálló szinte a repülőtér váróterme alatt található, a vonatról leszállva már bele is csöppenünk a repülőtér nemzetközi forgatagába.

A Ferihegyi repülőtér után következik Budapest széle, Kőbánya-Kispest állomás. Annak idején egy modern, előremutató állomásépület volt, busz- és metrókapcsolattal, mozgólépcsőkkel és a vágányok felett átvezetett felüljáróval. Az átadás után azonban nem sokat törődtek vele, a mozgólépcsők évek (évtizedek?) óta nem üzemelnek, a perontetők beáznak, a felüljáró üvegablakaiból több is betört már. Mindent elborít a falfirka és a rozsdapor. A váróteremben és az oda vezető folyosókon pedig kéregetők és utcai zenészek keresik a napi betevőt. Igazi világvége hangulat, pedig Kőbánya-Kispest is nemzetközi állomás! Tavaly még kettő, az Avala és a Hortobágy EC is érintette, mára csupán már csak a második járat maradt a külföldre utazóknak.

Kőbánya-Kispest, átszállási lehetőség autóbuszra, metróra vagy más irányokba közlekedő vonatokra. A budapesti S-Bahn első csírája, mióta a tárnoki vonatok is ide érkeznek a Déli-pályaudvar helyett

wien meidlingWien Meidling (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bécsújhely és a Bécsi főpályaudvar között Wien Meidling állomáson is lehetőségünk van átszállni szinte bármire, ami csak Bécsben közlekedik: távolsági-, regionális- és S-Bahn vonatokra, vagy a bécsi tömegközlekedés egyik járatára, metróra, autóbuszra.

A vágányok állapota

Aki Magyarországon már vonatozott, annak azt hiszem nem kell bemutatni a vasúthálózat siralmas állapotát. Az Uniós pénzekből átépülő fővonalak állapota még elfogadható, azonban a karbantartás hiánya miatt a felújítás után néhány éven belül újra ki lehet tűzni a lassújeleket. Tíz évvel a felújítása után a Cegléd-Budapest-vasútvonal alig különbözik az ország többi vonalától: mindent belepő barna rozsdapor, összefirkált állomások, sebességkorlátozások...

katonatelep, lassújel, vízzsákKatonatelep állomás harmadik vágánya, a vasúti kövek között feltör az alépítmény építőanyaga

Ausztria nem csak a fejlesztésekre, hanem a karbantartásra is ügyel, az állomások tiszták és rendezettek, még a mellékvonalakon is.

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhofBécsújhely állomás a gyalogos felüljáróról fotózva

 Pontos és biztonságos vasúti forgalmat pedig csak megfelelő minőségű pályákon lehet lebonyolítani.

A végállomás

A Szeged felől érkező vonatok a Nyugati pályaudvarra futnak be. A műemléki védettséget élvező épület még elhanyagolva is gyönyörű, Budapest és a Nagykörút dísze is lehetne. Azonban az állomást még a 19. században építették, az akkori követelményeket és forgalmat figyelembe véve. Bár az évek alatt többször is átépült, fejpályaudvar-jellege mind a mai napig megmaradt.

Ez pedig egyre nagyobb hátrány, hiszen az érkező és az induló vonatok hossza és száma sokszorosan meghaladja azt, amire annak idején tervezték. Égető szüksége lenne Budapestnek is a fővárost átszelő, átlós vonalakra, melyeknek a jelenlegi fejpályaudvarok komoly akadályai.

Bár többször is felmerült az átépítése, modernizálása, az igazi megújulás még beláthatatlan messzeségben található.

nyugati pályaudvarNyugati pályaudvar 2009-ben, a helyzet azóta sem sokat változott..

Ausztria mert nagyot álmodni, mikor a Südbahnhof bezárása mellett döntött, hogy a helyére felépíthesse Bécs új, központi fejpályaudvarát. Az átmenő állomásként épített létesítmény 886 millió euróba került és 2012. decemberében nyílt meg részlegesen, az előzetes terveknek megfelelően.

Bécs főpályaudvar, wien hauptbahnhofAz új Bécsi főpályaudvar bejárata

Menetidő

Bécsújhely és a Bécsi főpályaudvar között a leggyorsabban a Railjet közlekedik, mindössze 30 perc alatt repít be a főváros szívébe. Kecskemét és Budapest között a menetidő 1 óra 15 perc, de számolhatunk további 10-20 perc késést is mindkét irányba és minden járaton (saját tapasztalat, évek óta ingázom a két város között).

Magyarországon a távolság a két vizsgált város között kétszerese az ausztriai példánál, a menetidő azonban körülbelül háromszoros.

Menetrendi kínálat

2006 decemberétől Szeged és Budapest között, akkor még egyedülálló módon a gyorsvonatok az IC vonatokkal egyesítve kezdtek el közlekedni. Erre azért volt szükség, hogy bevezethessék az egész napos óránkénti ütemes menetrendet. Mivel a pálya nagyrészt egyvágányú, kétszintű, gyorsvonatokat és InterCity-vonatokat is tartalmazó menetrendet szinte képtelenség lett volna szerkeszteni, mert a vonatoknak mindig várakozniuk kellett volna egy-egy ellenvonat miatt.

RailjetRailjet szerelvény indul tovább Prága irányába

Az óránként gyors- és IC vonat példátlan menetrendi kínálatot jelentett akkor, ami az utasszám növekedésén is meglátszott. Nem csoda hát, ha a módszert később más vonalakon is bevezették.

Az intézkedés vesztese Katonatelep és Nyársapát állomás, továbbá Ceglédi szállások megállóhely, ugyanis a Hibrid-IC-k megjelenésével a személyvonatok számát is csökkentették napi 1-2 párra!

Kecskemét és a főváros között viszont létrejött az óránkénti ütemes menetrend, 5 óra 53 perctől egészen 19 óra 53 percig óránként indulnak a vonatok Budapestről Szeged felé.

Utolsó lehetőség a fővárosból a vidékre utazáshoz a 22:28-kor induló debreceni sebesvonat, melyhez Cegléden van személyvonat csatlakozás Kecskemét felé.

Bécsújhely állomás, wiener neustadt hauptbahnhofModern mozdony modern szerelvénnyel a magasperon mellett

Ezzel szemben Bécsújhely és Bécs között óránként négy-hét! járat is közlekedhet. A Railjeteket kiegészítik a mindenhol megálló regional- és regionalexpress vonatok, továbbá a Bécsi S-Bahn néhány járata.

Persze ez a z összehasonlítás itt sem teljesen korrekt, hiszen Bécsújhely csak 50-km-re van a fővárostól, de ha levesszük a csak Bécsújhelyig közlekedő járatokat, még akkor is marad kettő-négy járat minden órában Mürzuslag vagy Graz felé.

Bécsből legkorábban 4 óra 29-kor tudunk indulni, az utolsó vonat pedig 22 óra 59 perckor hagyja el a főpályaudvart Bécsújhely felé.

Árak

A végére maradt az utolsó kategória, melyben kétségtelenül a MÁV a nyertes: ez pedig a szolgáltatás ára.

Míg Bécsújhelyről Bécsbe utazva az ÖBB a 48 kilométerre a teljes áru jegyért 9 euró 10 centet (kb.: 2820 Ft) kér el, addig a MÁV 2375 Ft-ért szállít el, de több, mint kétszer olyan hosszan, 100 km-en.

A képet azonban itt még árnyalja, hogy a dolgozó emberek 900 eurónál kevesebbet nem keresnek, sőt a szakmunkásképzőbe járó diákok is 400-600 eurós ösztöndíjat kapnak havonta. Ebből a fizetésből pedig már a drágább vonatjegyre is futhatja...

Mint látható, Magyarországnak még bőven van mit behoznia, remélhetőleg a különbségek a két ország vasútja között a jövőben nem tovább nőni, hanem helyette látványosan csökkenni fognak.

22 komment

Címkék: magyarország ausztria bécsújhely kecskemét index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr218331434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J. McClane 2016.02.04. 11:11:03

Rendszeresen járok Sopron és Pozsony között vonattal, ami Ebenfurth és Bécs érintésével jut el oda.
Ezért maga a vonat nem nagy eresztés. most már Sopron-Győr között is olyan személyvonat jár, amin van Wifi, ami egy nemzetközi vonaton még jobb lenne, de Ausztriában nincs.
Azonban a főpályaudvar magyar szemmel nézve egy űraállomás. főleg melette az ÖBB toronyháza. Igazán szép munka.
Igaz Bécsben a tömegközlekedés messze ver mindent.
Ami azonban nem sokba kerülne idehaza az a P+R parkolók számának növelése. Odakinnt midnen kis falunál ott van egy nagy 100+ férőhelyes parkoló ahol otthagyják az emberek a kocsikat. Igaz ott a vasút valós alternatíva eljutni bárhova is, még ha nem is olcsó . A havi bérlet 130 EUR körül van. De napi ingázásra megéri

lobster thermidor 2016.02.04. 11:20:44

Egyszer egy szép nyári napon, elhatároztuk, hogy Hallstattból indulva elmegyünk vonattal Tauplitzba. A feladatot nehezíti, hogy a hallstatti tavon át kell kelni kishajóval a tó túlpartjára, az ott levő vasúti megállóhoz, de mit tesz isten, valami véletlen folytán az átkelőhajó menetrendje a vonatéhoz van igazítva. Rajtunk kívül nem sokan utaztak a vonaton, de a patyolat tisztaságú vécé, ahol nem csak toilette papír, hanem szappan, és papír kéztörlő is volt, lenyűgözött. Az ámulatot csak fokozta, hogy a vonaton elvihető menetrendek voltak, amely a környéken közlekedő összes vonat, és Postbus indulási, és érkezési időpontjait, természetesen a megfelelő csatlakozásokkal együtt mutatta. Az már csak hab a tortán, hogy az akkor még nem korszerűsített tauplitzi megálló vécéjében még fésű is volt, hátha valakinek összeborzolta a haját a friss hegyvidéki fuvallat.
Újabb ausztriai vonatélményekről pedig, pláne összehasonlítás céljából, nem is érdemes beszélni, mert a magyar vasútnak nevezett vicchálózat, és az ÖBB között legalább 100 év különbség van minden tekintetben.

Terézágyú 2016.02.04. 11:24:12

Miért érzem úgy, hogy a magyarnál direkt a hibákat kerested, az osztráknál meg nem.
Pl. amikor jössz a "szovjet stílusú" várókkal... mikor épült az egyik, és mikor a másik - amiket összehasonlítasz?
Megszűnt az újságos?? Hát basszus, mert nyilván marhára nem volt forgalma... ennyi.

Meg a vágányok: szidod a magyar vágányokat, külön le is fotózol egy hibás részt közelről - bezzeg az osztráknál nincs közeli kép, csak közlöd az általános szöveget, hogy "Ausztria nem csak a fejlesztésekre, hanem a karbantartásra is ügyel, az állomások tiszták és rendezettek, még a mellékvonalakon is." slussz...

stb. stb.

Szóval nem kétlem, hogy minden igaz amit írsz, és k*rva sok mindent kéne fejleszteni a mávnál - de ez akkor is tendenciózus szöveg.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.02.04. 12:16:04

@Terézágyú: Ahogy írtam is a bevezetőben, két általam többször beutazott vonalat mutattam be. Nem a legrosszabbat és a legjobbat raktam egymás mellé.

Ha tudsz nekem képeket küldeni szakadt osztrák állomásokról, és olyan magyarországi aluljárókról, mint a bécsújhelyi, akkor a következő posztban szívesen leközlöm helyesbítésként.

De többszáz, mindkét országban leutazott vonatkm után a helyzetet én így láttam.

Kelenföld új aluljárója néz ki úgy, mint egy átlagos nagyobb osztrák állomásé. De Kelenföldön a váróterem és a jegypénztár a felújításból kimaradt, meghagyták a régi aluljárót, továbbá az induló/érkező vonatok összesítő táblája csak két helyen látható.

A karbantartás hiánya pedig már most meglátszik rajta, barnul be az egész, a perontetők lámpái közül meg minden második kiégett.

Bécsújhely pedig már kb 10 éve ugyanúgy néz ki.

A rossz sínekről: Kecskemét és Nagykőrös között évek óta van egy min. 60-as lassújel, nem messze a bírált fotó készítésének a helyétől. Pedig a pályát kb 12 éve újították fel.

Írdésmond 2016.02.04. 13:04:25

Egyszer kifakadtam otthon, hogy mennyire utálom az ÖBB.t hogy milyen fapados, és hogy alig várom hogy Linznél átszálljak a DB ICE-re a családom nagyképűnek tartott, de nem szóltak, rámhagyták.
Ellenben amikor maguk elkezdtek kiutazgatni hozzám, ők is erre a megállapításra jutottak, és később elismerték,hogy igazam volt.
Az ÖBB egy nagy 0. Salzbugot mostanra sikerült úgy ahogy átéépíteni, de használni nem lehet a migránsok miatt, hát ennyi.

ursus artos 2016.02.04. 13:10:43

Az első állomások között újtották fel az érdi állomásokat. Az elsők között verték szét...

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.02.04. 13:11:24

azért a Wien Hbf projekt költségei alsó hangon is háromszorosan szálltak el az eredetileg tervezetthez képest - ebből a szempontból hasonló a budapesti DBR M4 projekthez.
megvalósításában viszont nagyon nem és már ez is mutatja a hozzáállásbeli különbséget: felépítettek mindent hiánytalanul, az igen drága alagutakat nyugat felé, a reptéri csatlakozást az ic-knek, és a reptéri megálló megnövelése a kifutópálya alatt közvetlenül sem lehetett könnyű feladat. mindet megoldották, sokba került, ellenben így használható a rendszer igazán. és egy vasútnál ez sokkal fontosabb szempont hosszútávon.

közlekedési ágak között is látható, hogy az ÖBB fontosabb és nagyobb büdzséből gazdálkodhat, mint a közútépítés. ezt főleg az A2 pályán érzi az ember, azért annak a minősége európai szinten is gyenge. viszont nem a pályát fejlesztik, hanem a mellette haladó vasútvonalat, hamarosan Graz felé is 2 óra alatt el lehet jutni Bécsből (a Reichenau-Mürzzuschlag közti Semmeringbahn, amúgy gyönyörű pályája alatt fúrnak alagutat éppen). Linz már most is 70 percre van, Salzburg 2óra 20p - nem járod meg autóval egyiket sem ennyi idő alatt.

laikus vasútkedvelő vagyok, de számomra is meglepetést jelentett, hogy a jelenlegi európai biztonsági szabvány első szintjét a Bécs-Győr pályán tesztelték 1996-97ben. azóta a magyar pályaszakasz ugyanúgy 160as most már Ácsig, az osztrák Westbahn szakasz meg 220as Bécstől Amstettenig.

a karbantartás meg nagyon igaz, jóval olcsóbb ezeket a kis költségeket rendszeresen fizetni, mint egyszer sokat kiadni rá, majd tétlenül végignézni, ahogy elrohad. persze ha egy államszervezet és a környező vállalkozások számára nem a fenntarthatóság a fő szempont, hanem az eltüntethető pénz nagysága, akkor ne is csodálkozzunk a végeredményen.

colonel Tigh 2016.02.04. 13:27:02

Ausztria is tetszett, de Hollandiában éreztem igazán elkeseredetten magam a hazai viszonyok tükrében. A kaller szívélyesen, kedvesen, mosolygósan igazított útba, ill tájékoztatott angolul, és biztos vagyok benne, hogy franciául, németül is ment volna neki. De most nem is a nyelvtudás, hanem az utashoz való hozzáállás amire elsősorban céloznék. A tisztaságot már meg sem említem. Ezt már máshol is elmeséltem, de annyira tipikusa és jó példa, hogy nem elég egyszer leírni. De ugyanez a repülőtéren is. Ezt mindenhol el szoktam mesélni, mert megdöbbentő. Amszterdam-Schiphol, becsekkolásnál kedvesek, előzékenyek, segítőkészek. Leszállunk Ferihegyen (ez volt az utolsó landoló menetrendi gép aznap). A zöld kapun jövünk ki a poggyászkocsikkal. Erre valahonnan messziről kiabálást hallunk. Körülnézünk, és kb 100m-re egy repülőtéri alkalmazott, akinek az a feladata, hogy a poggyászkocsikat rendezze, olyan messziről ordít, hogy a -és most szó szerint idézem- ajánlom, hogy a kurva kocsikat ne nekem kelljen a helyére tolni, mert most jár le a munkaidőm..." ránézek a barátomra: most már biztos, hogy itthon vagyunk. Olyan rosszul éreztem akkor magam, hogy leírhatatlan.

min 2016.02.04. 14:38:17

Azért az a 20 szavazó aki utazott már Ausztriában vonaton de nem érzett különbséget, megérne egy cikket valamelyik pszichiátriai
szaklapban :-)

Kopi3.14 2016.02.04. 15:27:10

@Balogh Zsolt: Aluljáró: Kelenföld.
Fordítv,a lepusztult megállót nem Ausztriából, hanem Németországból tudok hozni: Köln-Mülheim, (Leverkusen-)Opladen, ahol az étterem nyitvatartási idején kívül nincs WC, a váró nincs fütve, sokszor kellemesebb a peronon várni, az aluljáró a hányinger elöidézésére alkalmas, az egész állomás nyakig gazos volt még két éve, mert baxtak rendbe rakni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.02.04. 23:44:04

@Kopi3.14: Azért én is meglátom a szépet Magyarországon is: vonattal-termeszetesen.blog.hu/2015/03/23/peldaerteku_felujitas_vac_allomas

Kivételeket lehet találni, de általánosságban elképesztő, hogy két szomszédos ország között ebben is ekkora különbségek lehetnek.

¿Qué tapas hay? 2016.02.04. 23:58:47

A kecskeméti állomás belső leírása és a pénztárcsarnok bemutatott képe között azért némi ellentmondás van. Bár a pontos értelmezéshez szükség lenne a "szovjet stílus" definíciójára is.

A képen egy, tiszta, az üzemeltető vasúttársasághoz mérten rendezettnek tűnő, közepesen ízléstelen üvegmozaik falburkolatú terem van, ha ez lenne a legrosszabb állomásbelső Magyarországon, akkor elmondhatnánk, hogy elértünk valamit. Az utastájékoztató tábla meg ránézésre sem lapozós, hanem betűhelyes LCD mátrixtábla, majdnem olyan mint a bécsi repülőtéri állomásé.

Szóval valószínűleg el lett az a kép cserélve.

Jegkoko 2016.02.05. 20:56:30

@Írdésmond: Nem tudom te miről beszélsz.De baromi nagy tévedésbe vagy.Az öbb szinvonalba meg köröket ver a mávra.Pl az EC kocsijait a legkényelmesebbnek tartják nagyon sokan.

Angol vasutas 2016.02.06. 10:48:42

@Terézágyú: Nem tudom, Te hányszor jártál a Lajtán túl, hányszor vionatoztál arrafelé, nekem van némi tapasztalatom, igaz, inkább az angol vasútról, ami egy teljesen más tészta úgy néhány tucat dolog miatt. Sajnos Zsoltnak igaza van, Magyarországon az infrastruktúra siralmas állapotban van, csak azt újítják fel, amire az EU pénzt ad, ergo mellékvonalak kapásból kiesnek. Amit megcsinálnak az is kontármunka, félmegoldás. Példának hoznám fel a Bp. - Székesfehérvár vonalat amit jó drágán felújítottak, de sebességemelés még nem történt, mert az EVM 120 nem tudja kezelni a 160-as pályát, így majd csak akkor lehet emeleni, ha ETCS L2 kiépül. Illetve akkor sem, mert már most nőnek ki a lassújelek, egyrészt az elvégzett silány munka, másrészt a rendszeres karbantartás hiánya miatt. Említhetném a siófoki kétvágányú szakaszt, amit sikerült úgy megépíteni, hogy csak két ellentétes irányú vonat egyidejű közlekedésére nem használható. Ferihegyen a lift többször nem működik mint igen és még 10 éves sincs az állomás. Kereshetjük nagyítóval a nyugati vasúton a lepusztult állomást, vagy pályaszakaszt, de attól még tény, hogy Magyarországon a vasút állapota egy rossz vicc, a felújítás pedig csak addig érdekes, amíg zsebre lehet tenni a pénzt. Ezzel szemben a Lajtától nyugatra azért néhány évente épül egy-egy új nagy- vagy emeltsebességű szakasz, ahol a sebességemelés nem csak propaganda szöveg. Magyarországon a Gödöllői dombságot nem tudja a fővonal átszelni 60-80 km/h-nál nagyobb pályasebességgel, Tirolban kissé magasabb "dombocskák" között 140-160-al megy az ICE. Míg ott kézel fogható, hasznos fejlesztések történnek, bécsi főpályaudvar, új kapcsolat a repülőtér felé, addig Magyarországon a fejlesztések egy célt szolgálnak, a politikai elit (mindegy ki van hatalmon) tagjainak gyarapodását. Ha nem így lenne, olyan felesleges kiraktberuházások mint a 4-es metro meg a V0 fel sem merülnének, helyette mondjuk át lehetne építeni a vonóvezetékes váltó állítással a múzeumvasút kategóriába sorolható Nyugati pályaudvart.

Angol vasutas 2016.02.06. 10:52:29

@Jegkoko: Utaztam pár járgánnyal arra felé, EC-n fülkés kocsiban, tényleg kényelmes volt. Eddig egyetlen járművet találtam kényelmesebbnek, az ICE3-as ülését. Ott is elsősroban a nagyobb lábtér miatt, lévén 192 cm magas vagyok, az a néhány cm extra is számít.

Angol vasutas 2016.02.06. 10:56:01

@Balogh Zsolt:
OFF
Bocsásd meg kérlek, de kibújik belőlem a vasúti szakember; vasúti kövek = keresztalj, még pontosabban vasbeton keresztalj. Nem kötözködés képen, csak ugye jó pap holtig tanul. :)
ON

¿Qué tapas hay? 2016.02.06. 13:54:07

@Angol vasutas: Szerintem Zsolt itt a keresztaljak közötti sajátságos szubsztanciára gondolt. Mert a képen látható dolgot azért ne nevezzük ágyazatnak, hiába annak a helyén van.

Angol vasutas 2016.02.06. 13:56:52

@¿Qué tapas hay?: Jobban megnézve a képet, lehet valami abban amit mondasz, majd Zsolt igazságot tesz. :)

Jegkoko 2016.02.07. 09:21:06

@Angol vasutas: Hát pedig az ice ülései is nagyon kényelmesek, egyébbként minden egyes típusnak azonos.Az első generációsba van még fülkés rész is ott másmilyen elrendezésbe vannak az ülések mint a termesbe.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.02.11. 00:14:06

@Angol vasutas: Nem tudom mi arra a szakszó, amikor a kövek helyett valami homokszerű anyag található a keresztaljak között. Talán erre szokták azt mondani, hogy "vízzsák"?

Rollende Landstrasse 2016.03.08. 20:59:59

@Balogh Zsolt: Csak a pontosság miatt: 80 km/h az említett lassújel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2016.03.13. 11:26:10

Aki szerint itthon nincsen nagy baj, menjen el és nézze meg Pestszentlőrinc állomást.
süti beállítások módosítása