HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2012.11.28. 01:31 Balogh Zsolt

Technisches Museum Wien - a Bécsi Műszaki Múzeum

A mai posztban folytatjuk kalandozásunkat Bécsben és meglátogatjuk a Technisches Museum Wien-t (magyarul: Bécsi Műszaki Múzeum).

Itt én már kétszer is jártam, így a fotók is a két látogatás során készültek. Akkoriban még kevésbé értettem a fotózáshoz, így a képek kicsit homályosak, bemozdultak vagy csak rosszul komponáltak.

De kedvcsinálónak talán elég lesz, a kíváncsiak pedig további képeket találhatnak a Wikimedia Commons weboldalon a Technisches Museum Wien kategóriában (Megjegyzés: a poszt nyitóképe a múzeum külsejéről szintén onnan származik)!

01k.jpgA múzeum bejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bécsbe egy hirtelen jött ötlet miatt 2006 március 9-én látogattam ki. Mikor indultam Magyarországon nagyon jó idő volt az évszakhoz képest, mire azonban kiértem, mindent belepett a hó... Így városnézés helyett templomnézés és múzeumlátogatás lett a program...

02k.jpgAz SBB panorámakocsija

Wien Westbahnof-on összefutottam az SBB panorámakocsijával is, mely a Bázelbe tartó Transalpin nemzetközi vonatba volt sorolva. Irigykedve néztem az utasokat, hogy ilyen luxus körülmények között utazhatnak! Egy évvel később azonban én is kipróbáltam a Transalpint, igaz csak másodosztályon és csak Salzburgig utazva.

Ma már ez is történelem, a Transalpin megszűnt, helyette Railjetek járnak Innsbruck és Svájc felé. Pedig micsoda vonat volt a 16 kocsijával, panorámavagonjával és a két Taurus mozdonyával!

A múzeum a Westbahnhoftól nem messze található, akár gyalogosan is könnyen elérhetjük a Mariahilfer Straße-n végigsétálva (Google térkép itt). A bécsi villamosok közül a 10-es, a 49-es, az 52-es és az 58-as áll meg a közelében található Penzinger Straße megállóban.

03k.jpgA múzeum belülről

04k.jpgA háztartási-gép kiállítás

05k.jpgConcorde repülőmodell a repüléstörténet kiállításon

06k.jpgAz amerikai népautó: egy Ford T-modell, becenevén Bádog Böske...

07k.jpgés a német népautó: a VW Bogár! Háttérben a hangszerkiállítás egy részlete látható.

08k.jpgMinden technikai múzeum nélkülönözhetetlen kelléke a terepasztal!

09k.jpgÁllomásmodell

10k.jpgA híd és magasépítés részleg egyik modellhídja

11k.jpg1:10 és nagyobb méretarányú vasútmodellek. A képen egy jellegzetes Mitropa étkezőkocsi látható

12k.jpgAz előcsarnok felülnézetből. Középen egy hatalmas generátor található

13k.jpgMobiltelefonok a kommunikáció kiállításon

14k.jpgAz IBM egyik korai számítógépe. Egy nagyfloppy meghajtó két normál méretű mai DVD-író helyét foglalja el, a lemezek kapacitása mégis csupán 180-360 kbyte volt!

15k.jpgRészlet az osztrák acélipart bemutató kiállításról

A második utamra ezután több mint egy évet kellett várnom. 2007 decemberében már a kollégámmal együtt érkeztünk ide, amikor is a felső szinten egy ideiglenes autókiállítás volt.

Ezek közül mutatnék be most néhányat, képaláírás nélkül. Sajnos az autótípusok beazonosítása meghaladja a képességeimet.

16k.jpg

17k.jpg

18k.jpgEgy Royce-Rolls, ezt még én is felismerem! :)

19k.jpg

20k.jpg

A végére pedig néhány szóban a múzeumról is szólnék: A kiállítás a technika történetét mutatja be, számos működő és kipróbálható interaktív modellel, elsősorban osztrák szemszögből. A kiállított darabok többsége Ausztriához kapcsolódik, főleg a kohászati rész. Ne feledjük az Osztrák-Magyar monarchia idején Ausztriáé volt az ipar, Magyarországé pedig elsősorban a mezőgazdaság!

1908-ban I. Ferenc József császár úgy döntött, hogy létrehoz egy múzeumot az ipar számára. Az iparos Arthur Krupp és Johann Kremenezky támogatták a projektet anyagilag, de a szponzorok közé tartozott még Bernard Wetzler és a Rothschild bank is. Ebben az évben Prágában már működött hasonló múzeum.

A múzeum épülete volt az egyik első vasbeton épület Ausztriában. 1904-ben már Otto Wagner felépítette a Wiener Postsparkasse-t szintén vasbetonból. Már az eredeti tervekben is szerepelt a múzeum épületének oldalirányú bővítési lehetősége.

Az építmény nagyon modernnek számított abban az időben, csak villamos vezetékekből 46,4 km-nyit építettek be!

1909 június 20-án rakta le a császár a múzeum alapkövét, majd 1913-ra készült el teljesen. Az 1914-es megnyitást késleltette az időközben kitört I. világháború, végül 1918 május 6-án nyílt meg. 1919 márciusában már a 100.000 látogatót üdvözölhette a múzeum.

1922-ben államosították, mivel a háború utáni zűrzavarban és a monarchia felbomlása miatt a korábbi pártfogók is eltűntek. 1930 és 1949 között Viktor Schützenhofer lett a múzeum igazgatója.

1992 és 1999 között az épületet felújították, és a múzeum további 3.200 m²-vel bővült, így a teljes kiállítási terület 28.500 m² lett.

2000 január 1- óta a múzeum igazgatója Gabriele Zuna-Kratky.

A kiállítás több nagyobb területet ölel fel. Megismerteti a vasúti közlekedést, a hajóépítő ipart, a légi közlekedést és az ipart általánosságban. De itt található Ausztria legnagyobb történelmi hangszergyűjteménye is.

A múzeum bemutatja az osztrák autógyártást is néhány híresebb nemzeti márkával, így megtalálható itt például az Austro-Daimler, a Graf & Stift, a Steyr és a Puch is. De itt van kiállítva Ausztria legöregebb benzines autója is 1893-ból: Eugen Zardetti Benz autója!

A legutolsó felújítás után a vasúti járművek más múzeumokhoz kerültek, mint pl a Eisenbahnmuseum Strasshof-hoz és a Eisenbahnmuseum Schwechat-hoz.

Nyitvatartás: Hétfőtől-péntekig: 9:00-18:00; szombat-vasárnap, szabadnap: 10:00-18:00-ig.

Aki Bécsben jár, feltétlen nézzen be ide is, érdemes!

komment

Címkék: bécs múzeum


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr294927512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása