A mai posztban folytatjuk kalandozásunkat Bécsben és meglátogatjuk a Technisches Museum Wien-t (magyarul: Bécsi Műszaki Múzeum).
Itt én már kétszer is jártam, így a fotók is a két látogatás során készültek. Akkoriban még kevésbé értettem a fotózáshoz, így a képek kicsit homályosak, bemozdultak vagy csak rosszul komponáltak.
De kedvcsinálónak talán elég lesz, a kíváncsiak pedig további képeket találhatnak a Wikimedia Commons weboldalon a Technisches Museum Wien kategóriában (Megjegyzés: a poszt nyitóképe a múzeum külsejéről szintén onnan származik)!
A múzeum bejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bécsbe egy hirtelen jött ötlet miatt 2006 március 9-én látogattam ki. Mikor indultam Magyarországon nagyon jó idő volt az évszakhoz képest, mire azonban kiértem, mindent belepett a hó... Így városnézés helyett templomnézés és múzeumlátogatás lett a program...
Wien Westbahnof-on összefutottam az SBB panorámakocsijával is, mely a Bázelbe tartó Transalpin nemzetközi vonatba volt sorolva. Irigykedve néztem az utasokat, hogy ilyen luxus körülmények között utazhatnak! Egy évvel később azonban én is kipróbáltam a Transalpint, igaz csak másodosztályon és csak Salzburgig utazva.
Ma már ez is történelem, a Transalpin megszűnt, helyette Railjetek járnak Innsbruck és Svájc felé. Pedig micsoda vonat volt a 16 kocsijával, panorámavagonjával és a két Taurus mozdonyával!
A múzeum a Westbahnhoftól nem messze található, akár gyalogosan is könnyen elérhetjük a Mariahilfer Straße-n végigsétálva (Google térkép itt). A bécsi villamosok közül a 10-es, a 49-es, az 52-es és az 58-as áll meg a közelében található Penzinger Straße megállóban.
Concorde repülőmodell a repüléstörténet kiállításon
Az amerikai népautó: egy Ford T-modell, becenevén Bádog Böske...
és a német népautó: a VW Bogár! Háttérben a hangszerkiállítás egy részlete látható.
Minden technikai múzeum nélkülönözhetetlen kelléke a terepasztal!
A híd és magasépítés részleg egyik modellhídja
1:10 és nagyobb méretarányú vasútmodellek. A képen egy jellegzetes Mitropa étkezőkocsi látható
Az előcsarnok felülnézetből. Középen egy hatalmas generátor található
Mobiltelefonok a kommunikáció kiállításon
Az IBM egyik korai számítógépe. Egy nagyfloppy meghajtó két normál méretű mai DVD-író helyét foglalja el, a lemezek kapacitása mégis csupán 180-360 kbyte volt!
Részlet az osztrák acélipart bemutató kiállításról
A második utamra ezután több mint egy évet kellett várnom. 2007 decemberében már a kollégámmal együtt érkeztünk ide, amikor is a felső szinten egy ideiglenes autókiállítás volt.
Ezek közül mutatnék be most néhányat, képaláírás nélkül. Sajnos az autótípusok beazonosítása meghaladja a képességeimet.
Egy Royce-Rolls, ezt még én is felismerem! :)
A végére pedig néhány szóban a múzeumról is szólnék: A kiállítás a technika történetét mutatja be, számos működő és kipróbálható interaktív modellel, elsősorban osztrák szemszögből. A kiállított darabok többsége Ausztriához kapcsolódik, főleg a kohászati rész. Ne feledjük az Osztrák-Magyar monarchia idején Ausztriáé volt az ipar, Magyarországé pedig elsősorban a mezőgazdaság!
1908-ban I. Ferenc József császár úgy döntött, hogy létrehoz egy múzeumot az ipar számára. Az iparos Arthur Krupp és Johann Kremenezky támogatták a projektet anyagilag, de a szponzorok közé tartozott még Bernard Wetzler és a Rothschild bank is. Ebben az évben Prágában már működött hasonló múzeum.
A múzeum épülete volt az egyik első vasbeton épület Ausztriában. 1904-ben már Otto Wagner felépítette a Wiener Postsparkasse-t szintén vasbetonból. Már az eredeti tervekben is szerepelt a múzeum épületének oldalirányú bővítési lehetősége.
Az építmény nagyon modernnek számított abban az időben, csak villamos vezetékekből 46,4 km-nyit építettek be!
1909 június 20-án rakta le a császár a múzeum alapkövét, majd 1913-ra készült el teljesen. Az 1914-es megnyitást késleltette az időközben kitört I. világháború, végül 1918 május 6-án nyílt meg. 1919 márciusában már a 100.000 látogatót üdvözölhette a múzeum.
1922-ben államosították, mivel a háború utáni zűrzavarban és a monarchia felbomlása miatt a korábbi pártfogók is eltűntek. 1930 és 1949 között Viktor Schützenhofer lett a múzeum igazgatója.
1992 és 1999 között az épületet felújították, és a múzeum további 3.200 m²-vel bővült, így a teljes kiállítási terület 28.500 m² lett.
2000 január 1- óta a múzeum igazgatója Gabriele Zuna-Kratky.
A kiállítás több nagyobb területet ölel fel. Megismerteti a vasúti közlekedést, a hajóépítő ipart, a légi közlekedést és az ipart általánosságban. De itt található Ausztria legnagyobb történelmi hangszergyűjteménye is.
A múzeum bemutatja az osztrák autógyártást is néhány híresebb nemzeti márkával, így megtalálható itt például az Austro-Daimler, a Graf & Stift, a Steyr és a Puch is. De itt van kiállítva Ausztria legöregebb benzines autója is 1893-ból: Eugen Zardetti Benz autója!
A legutolsó felújítás után a vasúti járművek más múzeumokhoz kerültek, mint pl a Eisenbahnmuseum Strasshof-hoz és a Eisenbahnmuseum Schwechat-hoz.
Nyitvatartás: Hétfőtől-péntekig: 9:00-18:00; szombat-vasárnap, szabadnap: 10:00-18:00-ig.
Aki Bécsben jár, feltétlen nézzen be ide is, érdemes!
Utolsó kommentek