HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.12.03. 12:56 Balogh Zsolt

Csehország kicsiben: Království Železnic

Egyre több ország nagyvárosa dönt úgy, hogy környezetét nem csak egy kiállítással, hanem egy működő, hatalmas terepasztallal is bemutatja. A hamburgi Miniland sikerét követve sokfelé építettek modellvasutat, így járjunk bármerre is, találhatunk ilyen minivilágokat.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA terepasztal részlete

München, Hamburg, Barcelona, végül Budapest után lássuk, hogy hogyan néz ki Csehország H0-s léptékben!

Prága, játékok, múzeum, Království Železnic, bejáratA Království Železnic bejárata

A terepasztal az előző cikkemben bemutatott Království Železnic fő attrakciója, a modellvasutak megtekintése előtt, mintegy bevezetésként érdemes megnézni a különböző építőjátékok bemutatóját is.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicFent a jegypénztárnál egy TT méretarányú terepasztal várja a látogatókat, de az igazi attrakció lent, az alagsorban van

Bár a TT méretarány a volt kelet-európai országokra volt jellemző (Kelet-Németország, Csehország, Magyarország), sajnos csalódnom kellett. Én ugyanis több TT méretarányú modellvasútra számítottam, helyette csak egy volt a pénztárnál, az is üzemen kívül. Lent, a nagy asztal a legelterjedtebb, a legnépszerűbb H0-s méretarányban épült.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicAutópálya-részlet az asztalon Faller kamionokkal

A terepasztal-építésnek két hatalmas problémája van. Az első a hely: mindenki szeretne minél nagyobbat, minél több vonattal, a lehető legélethűbb kivitelben. De az álmoknak a helyszűke gyorsan korlátokat szab, így az állomások közötti távolság kicsi, a mellékvonalon csak egy fejállomás van, a városok 5-10 házból állnak csupán...

A másik nagy gond pedig a pénz. A modellvasút és a hozzá tartozó kiegészítők nem olcsóak, egy kisebb terepasztalra is gyorsan milliókat lehet elkölteni.

Ezért is irigykedik minden vasútbarát, ha ilyen óriási terepasztalt láthat. A készítőket nem korlátozta sem a hely- sem a pénzhiány. Sőt olyan témákat is megépíthettek, amire egy kisebb lakás kicsi terepasztalán egyszerűen nincs hely: a városokat autópályák kötik össze, a mezőket folyók szelik át, a vonatok akár 20 kocsiból is állhatnak, az állomások pedig többvágányosak, bonyolult vágánykapcsolatokkal.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicAz autópálya mellé épült a Skoda autógyára, a gyárudvaron a kész autók várnak az elszállításra

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicElőtérben egy külszíni bánya, a háttérben pedig Prága

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicAz igényesen megépített ívben egy négykocsis vonat halad, ezen az asztalon ez még rövid vonatnak számít

Az építők célja az volt, hogy Csehország összes tájegységét bemutathassák, így megismerhessük az egész országot madártávlatból. Az állomásokat nem a fantázia szülte, hanem mind-mind valós épület, csupán csak a vágányhálózaton egyszerűsítettek.

De nem csak a vasutat modellezték le, hanem a térség jellemző iparát és látványosságait is. Akik jártasak a cseh földrajzban, bizonyára rengeteg ismerős helyet felfedeznek majd.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicKanyarog a vasútvonal Csehország belsejében

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicPlzen állomás

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicTehervonat érkezik a Skoda 109E sorozatú mozdonyával

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicNagy a forgalom az állomáson

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicTalán épp a Budapest-Prága vonatút egyik részlete a Sviava-patakkal?

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicVár a hegyen, a messzi távolban pedig egy völgyzáró gát

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicKülszíni bánya rakodóval, csak ez a kisebb téma sem férne el otthon a nappalinkban egy saját terepasztalon

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicAz ÖBB vonata kanyarog a folyóvölgyben

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicHidak a kikötő és a víz fölött

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA vízfelületekkel sem kellett spórolniuk az építőknek

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicÚstí nad Labem állomás

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA már korábban említett gát, előtérben egy gyorsvonat robog egy ÖBB-s Railjet mozdonnyal

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicKisebb, mellékvonali állomás dízelmozdonyos tehervonattal

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicPrágai látkép, a központban a főpályaudvar hatalmas csarnoka

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicUtak-sínek mindenfelé

Ahogy az már csak a legtöbb ilyen terepasztalnál lenni szokott, itt is időről-időre elhalványulnak a fenti fények és leszáll az éj. De a modellvilágban ettől nem áll le az élet, a közvilágítás felkapcsol és a házak ablakai is megtelnek fénnyel. Az éjszaka csak pár percig tart, majd ismét jön a hajnal.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicÉs leszáll az éj...

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicPrága főpályaudvara kivilágítva

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA pályaudvar előtti alagutakat is szépen lemodellezték, mind a csarnok, mind az épület teljesen valósághű

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicHajnalodik, Prága központjába több irányból is futnak be a vonatok

A terepasztalon kívül a kisebbeknek még egy villamos- és egy mozdonyszimulátor is épült, ahol kipróbálhatják az ügyességüket, mint járművezető.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA Tatra villamosból épített villamos-szimulátor

A nagy, Csehországot bemutató terepasztalon kívül még épült több kisebb is, más-más témakört bemutatva. Az egyik kisebb a Velimi vasúti tesztközpontot modellezi, egy nagy és egy kis körpályával, továbbá a Velimi vasútállomással.

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicA Velimi vasúti tesztközpont modellje

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicRészlet a másik kisebb asztalról

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicAz elmaradhatatlan mozdonyfordító és a járműparádé, együtt a cseh vasút színe-java!

Prága, játékok, vasútmodell, terepasztal,, Království ŽeleznicRitka téma a tél, de itt Prágában ennek az évszaknak is egy teljes asztalt szenteltek

A terepasztalok gyönyörűek, igényesen kidolgozottak, a témaválasztás is elsőrangú. De sajnos meg kell említenem a negatívumokat is:

A nagy asztal nem jól belátható, a belső részletekhez nem lehet a látogatóknak hozzáférni, sok mindent csak messziről szemlélhetünk.

A másik fájó pont számomra a személyzet hozzáállása. Néha bizony előfordulnak üzemzavarok, kocsileakadások vagy siklások. Ilyenkor a személyzet dolga, hogy beavatkozzon és a hibát elhárítsa. Mivel az asztal belső részeihez egyáltalán nem vezet út, a karbantartók egyszerűen cipő nélkül, mezítláb sétálnak oda a hibához. Utaknak a folyókat és tavakat használják. ezzel még nem is lenne gond, de az asztal alapja olyan gyenge anyagból van, hogy amerre csak járnak (vagy szinte már szaladnak), a teljes környezet imbolyog. Az elvetemedő alap pedig a jövőben további hibaforrás lesz a siklásokhoz és kocsi-leakadásokhoz.

A nem kellő odafigyeléssel végzett rohangálásoknak a hatásai már most láthatóak voltak: a felsővezeték-tartó oszlopok girbe-gurbán tartották a vezetéket, a magas lámpaoszlopok többsége ferde volt, a hegyoldalak gipszöntvényei szanaszét voltak repedve, sőt jó pár modellház is sérült volt már. Az egyik betonsiló-modellt már csak a szentlélek jóindulata tartotta a helyén, idővel az is rá fog borulni a sínekre... Kár érte! :(

Megközelítése

Legegyszerűbben a B metróvonal (sárga színű) Anděl megállójától gyalogosan. A metróból feljőve kb 150 métert kell még sétálni a bejáratig.

A Království Železnic a Google térképén

Szólj hozzá!

Címkék: prága csehország terepasztal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr278129134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása