Egyre több ország nagyvárosa dönt úgy, hogy környezetét nem csak egy kiállítással, hanem egy működő, hatalmas terepasztallal is bemutatja. A hamburgi Miniland sikerét követve sokfelé építettek modellvasutat, így járjunk bármerre is, találhatunk ilyen minivilágokat.
München, Hamburg, Barcelona, végül Budapest után lássuk, hogy hogyan néz ki Csehország H0-s léptékben!
A Království Železnic bejárata
A terepasztal az előző cikkemben bemutatott Království Železnic fő attrakciója, a modellvasutak megtekintése előtt, mintegy bevezetésként érdemes megnézni a különböző építőjátékok bemutatóját is.
Fent a jegypénztárnál egy TT méretarányú terepasztal várja a látogatókat, de az igazi attrakció lent, az alagsorban van
Bár a TT méretarány a volt kelet-európai országokra volt jellemző (Kelet-Németország, Csehország, Magyarország), sajnos csalódnom kellett. Én ugyanis több TT méretarányú modellvasútra számítottam, helyette csak egy volt a pénztárnál, az is üzemen kívül. Lent, a nagy asztal a legelterjedtebb, a legnépszerűbb H0-s méretarányban épült.
Autópálya-részlet az asztalon Faller kamionokkal
A terepasztal-építésnek két hatalmas problémája van. Az első a hely: mindenki szeretne minél nagyobbat, minél több vonattal, a lehető legélethűbb kivitelben. De az álmoknak a helyszűke gyorsan korlátokat szab, így az állomások közötti távolság kicsi, a mellékvonalon csak egy fejállomás van, a városok 5-10 házból állnak csupán...
A másik nagy gond pedig a pénz. A modellvasút és a hozzá tartozó kiegészítők nem olcsóak, egy kisebb terepasztalra is gyorsan milliókat lehet elkölteni.
Ezért is irigykedik minden vasútbarát, ha ilyen óriási terepasztalt láthat. A készítőket nem korlátozta sem a hely- sem a pénzhiány. Sőt olyan témákat is megépíthettek, amire egy kisebb lakás kicsi terepasztalán egyszerűen nincs hely: a városokat autópályák kötik össze, a mezőket folyók szelik át, a vonatok akár 20 kocsiból is állhatnak, az állomások pedig többvágányosak, bonyolult vágánykapcsolatokkal.
Az autópálya mellé épült a Skoda autógyára, a gyárudvaron a kész autók várnak az elszállításra
Előtérben egy külszíni bánya, a háttérben pedig Prága
Az igényesen megépített ívben egy négykocsis vonat halad, ezen az asztalon ez még rövid vonatnak számít
Az építők célja az volt, hogy Csehország összes tájegységét bemutathassák, így megismerhessük az egész országot madártávlatból. Az állomásokat nem a fantázia szülte, hanem mind-mind valós épület, csupán csak a vágányhálózaton egyszerűsítettek.
De nem csak a vasutat modellezték le, hanem a térség jellemző iparát és látványosságait is. Akik jártasak a cseh földrajzban, bizonyára rengeteg ismerős helyet felfedeznek majd.
Kanyarog a vasútvonal Csehország belsejében
Tehervonat érkezik a Skoda 109E sorozatú mozdonyával
Talán épp a Budapest-Prága vonatút egyik részlete a Sviava-patakkal?
Vár a hegyen, a messzi távolban pedig egy völgyzáró gát
Külszíni bánya rakodóval, csak ez a kisebb téma sem férne el otthon a nappalinkban egy saját terepasztalon
Az ÖBB vonata kanyarog a folyóvölgyben
Hidak a kikötő és a víz fölött
A vízfelületekkel sem kellett spórolniuk az építőknek
A már korábban említett gát, előtérben egy gyorsvonat robog egy ÖBB-s Railjet mozdonnyal
Kisebb, mellékvonali állomás dízelmozdonyos tehervonattal
Prágai látkép, a központban a főpályaudvar hatalmas csarnoka
Ahogy az már csak a legtöbb ilyen terepasztalnál lenni szokott, itt is időről-időre elhalványulnak a fenti fények és leszáll az éj. De a modellvilágban ettől nem áll le az élet, a közvilágítás felkapcsol és a házak ablakai is megtelnek fénnyel. Az éjszaka csak pár percig tart, majd ismét jön a hajnal.
Prága főpályaudvara kivilágítva
A pályaudvar előtti alagutakat is szépen lemodellezték, mind a csarnok, mind az épület teljesen valósághű
Hajnalodik, Prága központjába több irányból is futnak be a vonatok
A terepasztalon kívül a kisebbeknek még egy villamos- és egy mozdonyszimulátor is épült, ahol kipróbálhatják az ügyességüket, mint járművezető.
A Tatra villamosból épített villamos-szimulátor
A nagy, Csehországot bemutató terepasztalon kívül még épült több kisebb is, más-más témakört bemutatva. Az egyik kisebb a Velimi vasúti tesztközpontot modellezi, egy nagy és egy kis körpályával, továbbá a Velimi vasútállomással.
A Velimi vasúti tesztközpont modellje
Részlet a másik kisebb asztalról
Az elmaradhatatlan mozdonyfordító és a járműparádé, együtt a cseh vasút színe-java!
Ritka téma a tél, de itt Prágában ennek az évszaknak is egy teljes asztalt szenteltek
A terepasztalok gyönyörűek, igényesen kidolgozottak, a témaválasztás is elsőrangú. De sajnos meg kell említenem a negatívumokat is:
A nagy asztal nem jól belátható, a belső részletekhez nem lehet a látogatóknak hozzáférni, sok mindent csak messziről szemlélhetünk.
A másik fájó pont számomra a személyzet hozzáállása. Néha bizony előfordulnak üzemzavarok, kocsileakadások vagy siklások. Ilyenkor a személyzet dolga, hogy beavatkozzon és a hibát elhárítsa. Mivel az asztal belső részeihez egyáltalán nem vezet út, a karbantartók egyszerűen cipő nélkül, mezítláb sétálnak oda a hibához. Utaknak a folyókat és tavakat használják. ezzel még nem is lenne gond, de az asztal alapja olyan gyenge anyagból van, hogy amerre csak járnak (vagy szinte már szaladnak), a teljes környezet imbolyog. Az elvetemedő alap pedig a jövőben további hibaforrás lesz a siklásokhoz és kocsi-leakadásokhoz.
A nem kellő odafigyeléssel végzett rohangálásoknak a hatásai már most láthatóak voltak: a felsővezeték-tartó oszlopok girbe-gurbán tartották a vezetéket, a magas lámpaoszlopok többsége ferde volt, a hegyoldalak gipszöntvényei szanaszét voltak repedve, sőt jó pár modellház is sérült volt már. Az egyik betonsiló-modellt már csak a szentlélek jóindulata tartotta a helyén, idővel az is rá fog borulni a sínekre... Kár érte! :(
Megközelítése
Legegyszerűbben a B metróvonal (sárga színű) Anděl megállójától gyalogosan. A metróból feljőve kb 150 métert kell még sétálni a bejáratig.
A Království Železnic a Google térképén
Utolsó kommentek