HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2014.10.21. 00:48 Balogh Zsolt

Plzeň vasútállomása

Plzeň Csehország nyugati részén, a Plzeňi-medencében fekszik, Prága és a német határ között. Fontos ipari nagyváros, Csehország negyedik legnagyobb városa, emellett Nyugat-Csehország közigazgatási, művelődési és gazdasági központja is.Itt található a Skoda központja, a hatalmas gyárak foglalják el a város jelentős részét. Másik jelentős iparág a sörfőzés, a plzeňi sör világhírű.

Plzeňben futnak össze a  Mže, a Radbuza, az Úslava és az Úhlava folyók, de a vasútvonalak is öt különböző irányból.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásPlzeň hlavní nádraží a csehországi Plzeň város vasútállomása. Fontos vasúti csomópont, öt vasútvonal (160, 170, 180, 183, 190) találkozik itt

Plzeň főpályaudvara a Plzeň hlavní nádraží, ahová öt irányból is befutnak a vasútvonalak. A város közvetlen vasúti összeköttetésben van Münchennel és Prágával, egyben rendszerváltó állomás is a cseh vasúthálózaton.

A városon korábban csak átutaztam, de már akkor is terveztem, hogy ellátogatok ide. A müncheni Oktoberfest alatt mind az időjárás, mind a szabadidő kedvezett az utazáshoz, már csak a legolcsóbb ajánlatot kellett megtalálnom.

A cseh és a német vasút a Németországból Csehországba való utazáshoz többféle kedvezményt is kínál, számomra a legmegfelelőbbnek a Bayern-Böhmen-Ticket bizonyult.Ez csupán 3 euróval drágább, mint a Bayern-Ticket, cserébe azonban reggel kilenc órától egész napon át érvényes az összes bajorországi regionális vonatra és autóbuszra, továbbá ugyanígy korlátlanul utazhatunk Csehország nyugati részén. A vonatjegy ráadásul pótjegy-mentesen megvásárolható akár a kalauztól is bármely, Csehország felé közlekedő ALEX járaton!

plzen Plzeň állomásPlzeň második, kisebb állomása, közel a Škoda-múzeumhoz

plzen Plzeň zsinagóga Tatra T3 villamosEurópa második legnagyobb zsidó zsinagógája, előtte egy sárga pótkocsis Tatra T3-as villamossal

Plzeň Münchenhez legközelebb fekvő nagyváros, sörgyárral, Škoda-múzeummal, saját villamoshálózattal (Plzeň villamoshálózata három vonalból áll, teljes hosszuk 16,9 km, melyen összesen 49 megálló található) és egy műemlék pályaudvarral, így látnivaló és program akad bőven egy egynapos kiránduláshoz.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásSzínes forgatag az állomáson

Csehország a vasútvillamosítást korán megkezdte, az akkor még korszerűnek számító egyenárammal. Az idő múlásával azonban mindinkább a váltakozó áram lett a nagyvasúti vontatás áramrendszere. Míg a németek, osztrákok és svájciak a 15 kV-ot választották, eközben Kandó Kálmán magyar mérnök kifejlesztette a 25 kV-os, 50 Hz-es villamosítási rendszert. A nagyobb feszültség kisebb hálózati veszteséget jelent, továbbá a mozdonyok is nagyobb teljesítményre képesek. További előny, hogy egyszerűbben összekapcsolható a nagyvasúti hálózat az országos távvezeték-hálózattal, így a betáplálás szinte bárhol könnyedén megoldható. Ezt felismerve Csehszlovákia is később a további vonalakat már az egyenáram helyett váltakozó-árammal villamosította, miközben az egyenáramú hálózatot is meghagyták. Kezdetben ez sok mozdonycserét jelentett még belföldön is, amit a később megjelent többáramnemű mozdonyok enyhítettek. Az ország felbomlása után Csehországba és Szlovákiába is került egyenáramú vasútvonal, még tovább bonyolítva a közlekedést.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásDízelmozdony munkában

Plzeň is azon városok közé tartozik, ahol a két különböző hálózat találkozik, így itt történnek a mozdonycserék is. Ez bonyolult, nagykiterjedésű állomási hálózatot jelent, sok-sok kitérővel és sokféle mozdonytípussal. Így megtalálható itt mind az egyenáramú, mind a váltakozó áramú, mind a többáramnemű villamos mozdonyok is, de mivel nem-villamosított vasútvonal is befut ide, ezért a dízelgépek sem hiányoznak. Érdekes színfolt a Münchenből érkező Albert Einstein EuroCity vonat kék-fehér Hercules dízelmozdonya is.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ALEX HerculesAz ALEX Hercules dízelmozdonya

Plzeňt 1862-ben érte el a vasút, mikor átadták a Prága-Plzeň-vasútvonalat Nyugat-Csehországban. Azóta már Prágán kívül Žatec, Cheb, České Budějovice, Železná Ruda vagy Furth im Wald felé is vonatozhatunk.

A jelenlegi állomás épületét, a Plzeň főpályaudvart 1907-ben avatták fel. Rudolf Štecha tervei alapján épült szecessziós stílusban. Rudolf a költségek előteremtésében is nagy részt vállalt, miközben reménytelenül eladósodott. Nem látva más kiutat szorult helyzetéből végül felakasztotta magát 1908 január 2-án.

A második világháború alatt, 1945 tavaszán az épület súlyos károkat szenvedett a bombázások miatt. Az újjáépítés során visszaállították az épület eredeti formáját. Csehországot sem kerülte el a kommunizmus és az ezzel járó személyi kultuszok sora sem: Klement Gottwald kommunista elnök tiszteletére az állomás új nevet kapott, új neve Plzeň Gottwald lett.

A Bársonyos forradalom után azonban ismét visszakapta régi nevét.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás aluljáróA vágányok alatti aluljáró

2011 és 2012 között az épület jelentős felújításon esett át, azonban ez nem terjedt ki sem az állomási vágányok rendbetételére, sem pedig a külső megújítására. A sínek alatt kiépült az aluljárórendszer, a lépcsők a tervezett magasperonok magasságáig vezetnek, de már több, mint 10 éve várják, hogy a peron is hozzá emelkedjen végre. Így az az érdekes helyzet alakult ki, hogy a felfelé lépcsőzés után az út végén két ideiglenes? lépcsőfokon ismét lejjebb kell menni.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásAlcsony peron, ideiglenes aluljáró-tető, gazos vágányok, nem méltó egy fontos vasúti csomóponthoz!

2000. május 15-én műemlékvédelem alá helyezték a még leharcolt állapotában is szép és különleges állomást, melynek különlegessége a 40 méter magas kupola.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás váróteremA felújított váróterem

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás váróteremMíg kint Kelet-Európa szégyene várja az utasokat, addig bent még nyugati szemmel nézve is igényes és szép belső található

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásAz állomás épülete kívülről, a mellette lévő buszpályaudvarral

Plzeň vasútállomásának igazi különlegessége, hogy az állomási vágányok teljesen körbefonják. Mindkét oldalról több vágány választja el a várostól, így klasszikus értelemben vett városkapu-funkciójú főbejárata sincs. Az épület mellett futó vasútvonalak magasabban fekszenek, az állomás melletti parkolót terméskőből készült támfalak védik. A vágányokat keresztezhetjük szintben is és az aluljárón át is. Érdekes szintén, hogy a síneken való keresztülgyaloglást nem szüntették be. Pedig a vonatforgalom nagy, amihez még a tolató-, kocsirendező menetek is hozzájönnek, az aluljáró pedig már évek óta készen van!

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásFelhalmozott zúzottkő a vasútépítéshez

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásMegújuló vágányok Prága irányába

A fejlesztés, még ha lassan is, de tovább folytatódik, Prága felé a vasútvonal lassacskán részben új nyomvonalra kerül, a sebességet pedig 160 km/h-ra növelik. Ezzel együtt az állomás vágányhálózata is átalakul, és talán a peronok is megújulnak majd egyszer.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásAz állomást mindkét oldalról sok vágány keretezi

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ingavonatIngavonat Cseh módra

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ČD 362Az Albert Einstein EuroCity megkapta új mozdonyát, egy kétáramnemű Škodát, kell is a vonóerő, hiszen hamarosan 140-nel száguld a vonat!

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás RegioShark ČD 844A Plzeň–Žatec-vasútvonal RegioShark motorvonata

Csehországban nem csak a fővonalakon folynak fejlesztések, a dízelüzemű mellékvonalakról sem feledkeztek meg. A Cseh Államvasút 31 db ČD 844 sorozatú, "RegioShark" becenevű dízel motorvonatot rendelt a lengyel PESÁ-tól. A kétrészes motorvonat legnagyobb sebessége 120 km/h, mely bőségesen elegendő az ország mellékvonalaira. Az orr formája meglehetősen karakteressé, már-már agresszívvé teszi a motorvonatot. Reméljük az utasoknak is tetszeni fog és sokan fogják a vasutat választani az autó helyett vidéken is.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ČD 362ČD 362 sorozatú Škoda mozdony egy német kollégával

A ČD 362 sorozat egy 140 km/h sebességű villamosmozdony-sorozat, amelyet az egyetlen prototípustól eltekintve a ČD 363 sorozatból építettek át, mivel Csehországban több fővonalat is felújítottak az utóbbi években és szükségessé vált még több 120 km/h-nál nagyobb sebességre alkalmas mozdony a személyforgalomhoz. Keleti országról lévén szó, megfelelő mennyiségű új jármű szóba sem jöhetett, így maradt a felújítás némi műszaki továbbfejlesztéssel.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ČD 242Egyáramnemű...

A ČD 242 szintén a Skoda gyermeke, az első generációs villamosmozdonyokhoz tartozik. Csak a 25 kV 50 Hz-et ismeri, az egyenáramú hálózatra emiatt nem merészkedhet. 1975 és 1981 között gyártották, akkoriban mikor a MÁV-nak is futószalagon készültek még a V43-asok. A négytengelyes mozdony némileg nehezebb távoli magyar kollégájánál, 80 helyett 86 tonnásra sikeredett, viszont a teljesítménye majdnem 40%-kal magasabb. A 86 mozdony még napjainkban is közlekedik Csehországon belül személy- és tehervonatokkal egyaránt.

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás Hercules ČD 362...többáramnemű és dízelüzemű mozdony, minden megtalálható Plzeň vasútállomásán

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásAz állomás éjszakai fényekben

plzen hlavní nádraží Plzeň állomásEsti fények

plzen hlavní nádraží Plzeň állomás ČD 362Érkezik a prágai vonat, hamarosan mozdonycsere és irány München!

Szólj hozzá!

Címkék: csehország állomás index2 plzeň


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr96756293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása