Plzeň Csehország nyugati részén, a Plzeňi-medencében fekszik, Prága és a német határ között. Fontos ipari nagyváros, Csehország negyedik legnagyobb városa, emellett Nyugat-Csehország közigazgatási, művelődési és gazdasági központja is.Itt található a Skoda központja, a hatalmas gyárak foglalják el a város jelentős részét. Másik jelentős iparág a sörfőzés, a plzeňi sör világhírű.
Plzeňben futnak össze a Mže, a Radbuza, az Úslava és az Úhlava folyók, de a vasútvonalak is öt különböző irányból.
Plzeň hlavní nádraží a csehországi Plzeň város vasútállomása. Fontos vasúti csomópont, öt vasútvonal (160, 170, 180, 183, 190) találkozik itt
Plzeň főpályaudvara a Plzeň hlavní nádraží, ahová öt irányból is befutnak a vasútvonalak. A város közvetlen vasúti összeköttetésben van Münchennel és Prágával, egyben rendszerváltó állomás is a cseh vasúthálózaton.
A városon korábban csak átutaztam, de már akkor is terveztem, hogy ellátogatok ide. A müncheni Oktoberfest alatt mind az időjárás, mind a szabadidő kedvezett az utazáshoz, már csak a legolcsóbb ajánlatot kellett megtalálnom.
A cseh és a német vasút a Németországból Csehországba való utazáshoz többféle kedvezményt is kínál, számomra a legmegfelelőbbnek a Bayern-Böhmen-Ticket bizonyult.Ez csupán 3 euróval drágább, mint a Bayern-Ticket, cserébe azonban reggel kilenc órától egész napon át érvényes az összes bajorországi regionális vonatra és autóbuszra, továbbá ugyanígy korlátlanul utazhatunk Csehország nyugati részén. A vonatjegy ráadásul pótjegy-mentesen megvásárolható akár a kalauztól is bármely, Csehország felé közlekedő ALEX járaton!
Plzeň második, kisebb állomása, közel a Škoda-múzeumhoz
Európa második legnagyobb zsidó zsinagógája, előtte egy sárga pótkocsis Tatra T3-as villamossal
Plzeň Münchenhez legközelebb fekvő nagyváros, sörgyárral, Škoda-múzeummal, saját villamoshálózattal (Plzeň villamoshálózata három vonalból áll, teljes hosszuk 16,9 km, melyen összesen 49 megálló található) és egy műemlék pályaudvarral, így látnivaló és program akad bőven egy egynapos kiránduláshoz.
Csehország a vasútvillamosítást korán megkezdte, az akkor még korszerűnek számító egyenárammal. Az idő múlásával azonban mindinkább a váltakozó áram lett a nagyvasúti vontatás áramrendszere. Míg a németek, osztrákok és svájciak a 15 kV-ot választották, eközben Kandó Kálmán magyar mérnök kifejlesztette a 25 kV-os, 50 Hz-es villamosítási rendszert. A nagyobb feszültség kisebb hálózati veszteséget jelent, továbbá a mozdonyok is nagyobb teljesítményre képesek. További előny, hogy egyszerűbben összekapcsolható a nagyvasúti hálózat az országos távvezeték-hálózattal, így a betáplálás szinte bárhol könnyedén megoldható. Ezt felismerve Csehszlovákia is később a további vonalakat már az egyenáram helyett váltakozó-árammal villamosította, miközben az egyenáramú hálózatot is meghagyták. Kezdetben ez sok mozdonycserét jelentett még belföldön is, amit a később megjelent többáramnemű mozdonyok enyhítettek. Az ország felbomlása után Csehországba és Szlovákiába is került egyenáramú vasútvonal, még tovább bonyolítva a közlekedést.
Plzeň is azon városok közé tartozik, ahol a két különböző hálózat találkozik, így itt történnek a mozdonycserék is. Ez bonyolult, nagykiterjedésű állomási hálózatot jelent, sok-sok kitérővel és sokféle mozdonytípussal. Így megtalálható itt mind az egyenáramú, mind a váltakozó áramú, mind a többáramnemű villamos mozdonyok is, de mivel nem-villamosított vasútvonal is befut ide, ezért a dízelgépek sem hiányoznak. Érdekes színfolt a Münchenből érkező Albert Einstein EuroCity vonat kék-fehér Hercules dízelmozdonya is.
Az ALEX Hercules dízelmozdonya
Plzeňt 1862-ben érte el a vasút, mikor átadták a Prága-Plzeň-vasútvonalat Nyugat-Csehországban. Azóta már Prágán kívül Žatec, Cheb, České Budějovice, Železná Ruda vagy Furth im Wald felé is vonatozhatunk.
A jelenlegi állomás épületét, a Plzeň főpályaudvart 1907-ben avatták fel. Rudolf Štecha tervei alapján épült szecessziós stílusban. Rudolf a költségek előteremtésében is nagy részt vállalt, miközben reménytelenül eladósodott. Nem látva más kiutat szorult helyzetéből végül felakasztotta magát 1908 január 2-án.
A második világháború alatt, 1945 tavaszán az épület súlyos károkat szenvedett a bombázások miatt. Az újjáépítés során visszaállították az épület eredeti formáját. Csehországot sem kerülte el a kommunizmus és az ezzel járó személyi kultuszok sora sem: Klement Gottwald kommunista elnök tiszteletére az állomás új nevet kapott, új neve Plzeň Gottwald lett.
A Bársonyos forradalom után azonban ismét visszakapta régi nevét.
2011 és 2012 között az épület jelentős felújításon esett át, azonban ez nem terjedt ki sem az állomási vágányok rendbetételére, sem pedig a külső megújítására. A sínek alatt kiépült az aluljárórendszer, a lépcsők a tervezett magasperonok magasságáig vezetnek, de már több, mint 10 éve várják, hogy a peron is hozzá emelkedjen végre. Így az az érdekes helyzet alakult ki, hogy a felfelé lépcsőzés után az út végén két ideiglenes? lépcsőfokon ismét lejjebb kell menni.
Alcsony peron, ideiglenes aluljáró-tető, gazos vágányok, nem méltó egy fontos vasúti csomóponthoz!
2000. május 15-én műemlékvédelem alá helyezték a még leharcolt állapotában is szép és különleges állomást, melynek különlegessége a 40 méter magas kupola.
Míg kint Kelet-Európa szégyene várja az utasokat, addig bent még nyugati szemmel nézve is igényes és szép belső található
Az állomás épülete kívülről, a mellette lévő buszpályaudvarral
Plzeň vasútállomásának igazi különlegessége, hogy az állomási vágányok teljesen körbefonják. Mindkét oldalról több vágány választja el a várostól, így klasszikus értelemben vett városkapu-funkciójú főbejárata sincs. Az épület mellett futó vasútvonalak magasabban fekszenek, az állomás melletti parkolót terméskőből készült támfalak védik. A vágányokat keresztezhetjük szintben is és az aluljárón át is. Érdekes szintén, hogy a síneken való keresztülgyaloglást nem szüntették be. Pedig a vonatforgalom nagy, amihez még a tolató-, kocsirendező menetek is hozzájönnek, az aluljáró pedig már évek óta készen van!
Felhalmozott zúzottkő a vasútépítéshez
Megújuló vágányok Prága irányába
A fejlesztés, még ha lassan is, de tovább folytatódik, Prága felé a vasútvonal lassacskán részben új nyomvonalra kerül, a sebességet pedig 160 km/h-ra növelik. Ezzel együtt az állomás vágányhálózata is átalakul, és talán a peronok is megújulnak majd egyszer.
Az állomást mindkét oldalról sok vágány keretezi
Az Albert Einstein EuroCity megkapta új mozdonyát, egy kétáramnemű Škodát, kell is a vonóerő, hiszen hamarosan 140-nel száguld a vonat!
A Plzeň–Žatec-vasútvonal RegioShark motorvonata
Csehországban nem csak a fővonalakon folynak fejlesztések, a dízelüzemű mellékvonalakról sem feledkeztek meg. A Cseh Államvasút 31 db ČD 844 sorozatú, "RegioShark" becenevű dízel motorvonatot rendelt a lengyel PESÁ-tól. A kétrészes motorvonat legnagyobb sebessége 120 km/h, mely bőségesen elegendő az ország mellékvonalaira. Az orr formája meglehetősen karakteressé, már-már agresszívvé teszi a motorvonatot. Reméljük az utasoknak is tetszeni fog és sokan fogják a vasutat választani az autó helyett vidéken is.
ČD 362 sorozatú Škoda mozdony egy német kollégával
A ČD 362 sorozat egy 140 km/h sebességű villamosmozdony-sorozat, amelyet az egyetlen prototípustól eltekintve a ČD 363 sorozatból építettek át, mivel Csehországban több fővonalat is felújítottak az utóbbi években és szükségessé vált még több 120 km/h-nál nagyobb sebességre alkalmas mozdony a személyforgalomhoz. Keleti országról lévén szó, megfelelő mennyiségű új jármű szóba sem jöhetett, így maradt a felújítás némi műszaki továbbfejlesztéssel.
A ČD 242 szintén a Skoda gyermeke, az első generációs villamosmozdonyokhoz tartozik. Csak a 25 kV 50 Hz-et ismeri, az egyenáramú hálózatra emiatt nem merészkedhet. 1975 és 1981 között gyártották, akkoriban mikor a MÁV-nak is futószalagon készültek még a V43-asok. A négytengelyes mozdony némileg nehezebb távoli magyar kollégájánál, 80 helyett 86 tonnásra sikeredett, viszont a teljesítménye majdnem 40%-kal magasabb. A 86 mozdony még napjainkban is közlekedik Csehországon belül személy- és tehervonatokkal egyaránt.
...többáramnemű és dízelüzemű mozdony, minden megtalálható Plzeň vasútállomásán
Érkezik a prágai vonat, hamarosan mozdonycsere és irány München!
Utolsó kommentek