2012 május 12-én, közvetlenül a születésnapom után, tettem egy kis kitérőt Csehország felé. Korábban még nem jártam ebben az országban, így mindenképp érdekesnek tűnt! Továbbá Csehország a 14 ország, ahol már jártam, és a 13-ik, ahol vonattal is utaztam (Belgiumban ez kimaradt).
Cheb vasútállomása
És miért pont Cheb? Nos pár héttel korábban jártam Bayreuthban, ahol a Neues Schloss Bayreuth kastélyt néztem meg. Az oda tartó vonat 3 összekapcsolt billenőszekrényes DB 612 sorozatú dízel motorkocsiból állt, melyek közül egy vonatrész Csehországba, azon belül is Cheb-be ment. Innen jött az ötlet, hogy mindössze egy nürnbergi átszállással, csupán 22 euróból be tudom később járni a Nürnberg–Cheb-vasútvonalat is.
Azért az út nem volt olyan egyszerű, mint számítottam rá.
Szokás szerint megvettem a BayernTickettemet, majd elmentem S-bahnnal a főpályaudvarra, ahol átszálltam a München-Nürnberg-expresszre. Ez az expressz a regionális vonatok díjszabásával vehető igénybe, de Ingolstadt és Nürnberg között nagysebességű pályát vesz igénybe. Itt a vonat 200 km/h sebességgel haladt.
Korábban már jártam Bayreuthban, amikor is mindössze 1 perc volt az átszállásra Nürnbergben. A DB menetrendje szerint ez az átszállás nem is lehetséges, csak az eggyel későbbi vonatra. Nekem akkor szerencsém volt, így reméltem, most is sikerül. Érkezés után leszállás, majd rohanás a másik vonatomhoz. De mire felértem az aluljáróból, a motorvonat már lépésben haladt a peron mellett, így ez most nem jött össze.
A várakozás alatt készítettem néhány fotót az állomáson, meg elkezdtem érdeklődni, hogy biztosan jó-e a jegyem Cheb-be. A BayernTicket ugyanis csak Bajorországban érvényes, de a tartomány határa utáni első megállóig is érvényes szokott lenni. Így utaztam már vele Bázelbe és Ulmba is. De vajon jó-e Cheb-be is?
Egy kedves kalauznőtől kérdeztem elsőnek, aki azonban nem tudta. Nem jár azon a vonalon, így nem ismerte az ottani díjszabást sem. A következő alkalmazott határozottan állította, hogy nem jó, mert az már Csehország, nem pedig Bajorország. A beszélgetésünket azonban meghallotta egy harmadik vasutas is, aki viszont váltig állította, hogy jó! Szóval a három különböző alkalmazottól az alábbi három különböző választ kaptam: Nem tudom; Nem jó; Jó. Most akkor kinek higyjek? Végül úgy döntöttem, hogy kockáztatok, és ha mégse lesz jó a jegy, majd menetközben megveszem, remélve, hogy pótdíj nélkül megúszom.
A vonal német része végig villamosítatlan volt, nagyrészt kétvágányú. Két kisebb szakaszt leszámítva a vonatom végig 160-nal ment, és menet közben ki is használta a billenőszekrényes képességét. A vasút a Pegnitz patak völgyét követi, és néhány kilométer alatt több mint 25-ször keresztezi is. A táj nagyon szép, erdős, hegyes, sok alagúttal és bevágással. Egyáltalán nem unalmas! A Deutsche Bahn tervei közt szerepel a vonal villamosítása 2018-ig.
Meglepően sokan utaztak, végig 80-100%-os kihasználtsággal mentünk. A jeggyel sem volt semmi gond. Mivel a közvetlen vonatomat lekéstem, ezért Marktredwitz-ben át kellett szállnom a Vogtlandbahn magánvasút zöld-fehér Desiro motorvonatára. Néhány kilométer után a kerekek suhogását felváltotta az ütemes tadam-tadam hang, a motorkocsi érezhetően rosszabbul futott. Hallani lehetett a különbséget a német és a cseh pályaállapotok között! Hamarosan a pálya felett megjelent a felsővezeték is, ugyanis egy rövid szakaszon a cseh vasút már villamosította a vonalat 25 kV 50 Hz-cel.
Így érkeztünk meg Csehországba. Az állomáson még készítettem néhány fotót, majd elindultam a város felé. Úgy gondoltam, majd visszaúton, míg a vonatomat várom, fogok több, jobb képet készíteni. Ebből azonban nem lett semmi, mert a városi fotózástól a fényképezőm teljesen lemerült. Pedig lett volna bőven fotó-téma! Cheb állomása több, mint 30 vágányos, továbbá fűtőház is található ott, fordítókoronggal. Az átmenő forgalma is jelentős, rengeteg különböző cseh, német és osztrák mozdony fordul meg itt. A cseh vasút egyáltalán nem unalmas, kellemes változatosságot hozott nekem a rengeteg piros és fehér német szerelvény után. Napjainkban együtt élnek a régi zöld-fehér vagy piros-hehér cseh kocsik a már újabb kék-fehér kocsikkal és mozdonyokkal. Egy-egy szerelvényben akár három különböző színtervű kocsi is előfordulhat!
Talán majd legközelebb több szerencsém lesz és sikerül több, jobb fotót készítenem!
A visszaút eltért az odaúttól, ugyanis más útvonalon jöttem vissza Münchenbe. Egy német regionális vonattal először ismét elmentem Marktredwitz-be. Erre a vonatra viszont már nem volt jó a jegyem, így mégiscsak igaza volt annak a vasutasnak, aki azt mondta, nem lesz jó. Pedig idefelé jó volt, ki érti ezt? Szerencsére a kalauz egy kézlegyintéssel elintézte, így se új jegyet, se pótdíjat nem kellett fizetnem.
Marktredwitztől nem Nürnberg irányába, hanem Regensburg felé mentem egy ALEX vonattal. A Herkules által vontatott kék-fehér kocsikból álló szerelvény Hof irányából jött, majd Regensburgban irányt váltott. Egyúttal a dízelmozdonyt is lecserélték egy szintén kék-fehér DB 182-esre (ami nagyrészt ugyanaz, mint a magyar MÁV 470 sorozat). Míg az egyik oldalról a Hercules lejárt, addig a másik oldalon a Taurus rázárt... Szervezésből ismét jeles! Innen már mindenféle bonyodalom nélkül érkeztem vissza Münchenbe, majd később Planeggbe.
És akkor következzen néhány kép:
Nürnberg Hauptbahnhof, háttérben a München-Nürnberg-express
Három összecsatolt DB 612 sorozatú billenőszekrényes dízel motorvonat. Ezt már nem késtem le!
Arzberg, vonal egyik állomása
A Vogtlandbahn Desiro motorvonata az érkezés után
ČD 812 sorozatú motorkocsi, a ČSD M 152.0 modernizált változata, rokona a Magyarországon forgalomban lévő Bzmot motorkocsiknak
ČD 742 sorozatú dízelmozdony meglehetősen tarka színű vonatával
Kelet-Európai hangulat. Németország után átmenet megdöbbentő!
ČD 362 sorozatú többáramnemű villamosmozdony, szintén az új világoskék-fehér gúnyában
ČD 242 sorozatú mozdony érkezett személyvonatával. a mozdony már az új cseh kék-fehér színterv alapján van fényezve
Váróterem. A stílus Magyarországról ismerős lehet
München Hauptbahnhof és az ALEX vonat. A felvétel egy későbbi utazás során készült
Utolsó kommentek