Barcelonában nem csak a strandokért, az éttermekért, a sétálóutcákért, a rengeteg műemlékért, a finom ételekért, na meg persze a csinos nőkért lehet csak elutazni. A katalán főváros és környéke ezen kívül még rengeteg látványosságot kínál az ide látogatóknak!
A Scòpic Miniatur Barcelona - Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal. Vajon sikerült olyan jól, mint a budapesti Miniversum?
Bikaviadal aréna? Nemzeti múzeum? Világkereskedelmi központ? Ugyan már, ezeken az agyonreklámozott és már-már kötelező programokon kívül további érdekességeket is találhatunk, köztük egy igazi spanyol gyöngyszemet is, a Scòpic Miniatur Barcelona terepasztalát!
A Scopic bejárata a Calle Tarragona felől
A vasútmodellezés leginkább Németországra, Svájcra és Ausztriára koncentrál. Ez meg is látszik a hazai terepasztalokon és a modellboltok kínálatán is. A budapesti Miniversum is Magyarországon kívül a szomszédos Ausztriát és Németországot modellezi, de így van ez Keszthelyen is, ahol a külföldet Nürnberg főpályaudvara jelenti.
Ezért különösen izgalmas egy másik országot modellező asztalt megnézni, főleg ha az aprólékosan és igényesen kidolgozott. Korábban már volt "szerencsém" francia és olasz asztalokhoz is, azonban a karbantartás és az állagmegóvás hiánya miatt azok inkább szomorúságot, mintsem örömet okoztak nekem.
A kisebbeknek nagyobb méretű kerti kisvonat készült, hasonló rendszer van a Magyar Vasúttörténeti parkban is
A Scopic vezérlőterme. A budapestivel ellentétben itt ezt láthatjuk elsőnek, még a terepasztal előtt
A Miniatur Barcelona jelenleg még építés alatt áll, nagyon kevés része mondható késznek, a legtöbb helyen még a terep kialakítása zajlik. Emiatt a vonatforgalom is kicsi a síneken, cserébe viszont bepillantást nyerhetünk egy ilyen hatalmas vállalkozás születésébe. És mint ahogy a neve is mutatja, az asztal elsősorban Barcelonát mutatja be.
Ez első hallásra talán unalmasnak hangzik, azonban a város kedvező fekvésének köszönhetően, továbbá a változatos vonatforgalomnak hála izgalmas témát jelent a modellezőknek: Tengerpart, ipartelepek, kikötők, strandok, vitorláshajók, teherpályaudvarok, villamosvonalak, több nagyobb pályaudvar, kötélvasút, nagysebességű vonatok... Ez mind-mind Barcelona, a motívumválaszték bőséges, bőven van miből válogatni.
A terepasztal még nagyon félkész állapotban található. Itt ép a Faller autórendszer épülő útvonalát láthatjuk, háttérben pedig készül a tengerpartról is látható három kéményes erőmű. Az erre futó vasútvonal talán a Massanesbe tartó tengerparti vonal modellje lesz?
A terepasztalt rengeteg egyedi modell teszi különlegessé, az asztalon láthatjuk a város néhány jellegzetes és ikonikus épületét is.
Valahol még csak az asztal váza készült el
Ahol még a terep nincs kialakítva, ott nyomtatott lapok jelzik az asztalon, hogy mit is terveznek az építők. De valahol még ennyi sincs, csupán a jövendőbeli asztal kerete.
Érdekes és izgalmas vonatforgalmat tesz majd lehetővé a bonyolult vágányhálózat
Barcelona-Estación de Francia vasútállomás, a terepasztal legjobban kidolgozott részlete
Szerencsére nem mindenhol csak az építést láthatjuk, Barcelona-Estación de Francia vasútállomás már felépült, igaz a forgalom még nem indult meg benne teljesen. A város tengerpartja közelében található állomás volt Barcelona első nagyvasúti állomása. Innen indultak a vonatok El Pratba, Madridba, Massanesbe vagy Port Bouba. Már az 1848-as megnyitásakor is távolsági forgalomra tervezték, nevében a Francia szó utalás a tervezett francia határig húzódó vasútvonalra.
Mára már jelentősége csökkent, hiszen a távolsági forgalomban a helyét a föld alatt található Sants állomás vette át, a korábbi távolsági vonatok helyét pedig a nagysebességű AVE vonatok. Mivel itt csak széles nyomtávolságú vágányzat található, jelenleg fizikai képtelenség, hogy ismét távolsági vonatokat fogadhasson Madrid vagy Franciaország felől.
Az ívben fekvő, sokvágányos, üvegtetejű állomás ma is a város egyik csodálatos műemléke, és egyben vasúti öröksége is, így méltán kapott helyet az asztalon is modellként.
Épül a város kicsiben, a terep jövendőbeli helyét egyenlőre csak a papírlapok jelentik
Kötelező elem az éjszakai üzem
Mint minden hasonló látványosságnál, itt is bizonyos időnként beköszönt az éjszaka, a lámpák elhalványodnak, a modellházakban ezzel egyidőben pedig a világítást felkapcsolják. Minden kékes fényben dereng, kivéve Sants állomás föld alatti vágányait! Az éjszakát hamarosan ismét a nappal követi, így mindenki láthatja mindkét állapotában a minivilágot.
A Torre Catalunya épülete, benne a Scòpic Miniatur Barcelona, alatta Barcelona Sants vasútállomás
Külvárosi megálló, itt már a felsővezeték-hálózat is kiépült
RENFE 490 sorozatú Alaris távolsági motorvonat robog a vágányokon
Barcelona fontos kikötőváros, ezért ez a motívum itt is kidolgozásra került
A kikötő, egyelőre még meglehetősen üresen, háttérben a Montjuic magas hegyei
Spanyol tehervonat baktat egy Roco tisztítókocsival és még rengeteg egyéb teherkocsival
A kijáratnál a szokásos ajándékbolt várja a vásárlókat, sajnos azonban vasútmodellt nem forgalmaznak. Spanyolországban a vasútmodellezés nem örvend nagy népszerűségnek, így a spanyol témájú modellek száma is elhanyagolhatóan kicsi.
Ezen kívül még egy rövid (spanyol nyelvű) vasúttörténeti kiállítás vár ránk, néhány egészen nagy (talán 1:10 méretarányú) gőzmozdony-modellel.
A kijárat közelében egy kisebb áttekintés a vasút fejlődéséről
A Scòpic Miniatur Barcelona jelenleg még nagyon születési státuszban van, de remélhetőleg nem fogy el a készítők lendülete és pénze, így hamarosan befejezik az építését. A terepasztal hiánypótló mű a modellezés területén, így ha elkészül, újabb érdekes és nevezetes látványossággal bővül Barcelona látnivalóinak listája!
Ha elkészül, akkor kb. 44x11 méteres, 480 m2-es (mínusz a látogatók számára fenntartott utak) terepasztal lesz, melynek első fele bemutatja Barcelona több vasúti nevezetességét, a két legnagyobb vasútállomás környékét, a La Sagrera kerületet, Montjuic hegyeit és a kikötőt. A terepasztal második fele pedig a várostól távolabbi vidékekre kalauzol el, mint például Tarragonába, vagy épp Vilanovába, ahol a Katalónia Vasúti Múzeuma is megtalálható.
Némileg nagyobb mozdonymodellek a kijáratnál
Megközelítése
A Scòpic Miniatur Barcelona megközelíthető gyalogosan a Barcelona Sants pályaudvarról, mely egyike a város legnagyobb távolsági állomásainak. De utazhatunk metróval is Tarragona vagy Sants metrómegállóig a hármas számú metróvonalon. A terepasztal a két metrómegálló között félúton található, így egy kis gyaloglásra itt is szükség lesz.
Jegyárak
Felnőtteknek a belépő 7 euró, gyerekeknek 5 euró. De kaphatunk a belépő árából további kedvezményeket is, például ha másnap még egyszer visszamegyünk, vagy ellátogatunk előző nap a Katalán Vasúti Múzeumba.
Sőt még bérletet is válthatunk, a családi bérlet egész évre 79, az egyszemélyes felnőtt bérlet 39 euró.
A teljes mű elkészültét 2016-ra ígérik, bízzunk benne, hogy tartani fogják a kitűzött célokat és a határidőket. Kívánjunk ehhez sok sikert a készítőknek!
Források
* a Scópic hivatalos weboldala
Utolsó kommentek