Ligeti Gábor hobby fotós, de az évek alatt már a profi szintre képezte ki magát önállóan. Szabadidejében folyton a síneket rója és megörökít minden különlegességet. Elsősorban Magyarországon belül fotóz, de járt már többször Ausztriában, Olaszországban és Németországban is.
A vasút világa folyton változik, ami ma megszokott, hétköznapi esemény, az lehet hogy egy év múlva már csupán történelem. Vállalatok jönnek-mennek, régi mozdonyok búcsúznak a szolgálattól, miközben modernebb gépek veszik át a helyüket.
A mai fotóválogatásban visszafelé haladunk az időben, miközben több, mára már megismételhetetlen pillanatot is láthatunk újra a képeken.
628 307 & 1116 003-3, 22.06.2013, Pápa
2013. nyarán a magas Duna vízállása miatt a hegyeshalmi vonalon napokig lezárták a pályát, így bizonyos vonatokat buszokkal pótoltak, a tehervonatok pedig kerülőútirányon át közlekedtek.
A tehervonatok többsége a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Pápa–Győr útvonalon közlekedett. A nem villamosított vonalakon dízelmozdonyokkal húzták át ismét drót alá a villanygépes tehervonatokat.
ES64U2 066, 15.06.2013, Dinnyés
Szintén az árvíz miatt kerülőútvonalon haladt ez a tehervonat a fehérvári vonalon.
1216 020, 07.07.2013, Wolf
Az Osztrák vasút évfordulójára felmatricázott gép a vasútfotósok álltál kedvelt Sankt Jodok közelében haladt az osztrák-olasz határon át
1047 504-4, 6.3.2010, Szőny
Az első GySEV Werbelok (Reklámmozdony) a Joseph Haydn volt, a fotón egy soproni gyorsvonattal Budapest felé halad 2010-ben. Mára már ez a mozdonyfestés történelem, hiszen azóta már más színben dolgozik.
470 503, 25.03.2012, Baracska
Egy menetrendi éven át a GySEV Taurusai vitték a Budapest Déli–Szombathely közötti vonatokat. A képen a Liszt Ferenc Taurus látható szedett-vedett kohószökevény kocsijaival. A Liszt Ferenc matrica is a múlté már, a mozdony ma már mint Wagner Taurus rója a köröket.
1116 246-8, 28.12.2009, Wien Westbanhof
Az Osztrák Honvédséget reklámozó Werbelok egy EC-vel Wien Westbanhof állomáson Bécsben, háttérben már egy ifjú titán és egyben új márka: a Railjet!
M40 302, 22.06.2005, Budapest Józsefváros
Egy darus szerelvény az M40 302-es mozdonnyal a mára már bezárt Északi járműjavító mellett halad, a háttérben a mára már szintén bezárt Józsefvárosi pályaudvar részlete látható.
470 501, 13.12.2011, Tárnok
A 2012-es menetrendi évben (mely 2011 december közepén kezdődött) Budapest Déli–Szombathely között a GySEV Sissi Taurusa továbbította a vonatot. A szépen felmatricázott mozdony még mind a mai napig látható, azonban már elitebb fordában.
1116 005-8, 17.07.2007, Wien Westbanhof
2008-ban Ausztria és Svájc rendezte a futball Európa bajnokságot. Ennek tiszteletére a kijutó országok zászlóival díszítette fel Taurus mozdonyait az ÖBB. A képen az osztrák csapatot népszerűsíti a mozdony. A VB-nek már vége, így a focis egyenruhák is lekerültek a mozdonyokról.
1047 504-4, 27.02.2010, Budaörs
A Haydn Taurus Budapestről egy Sopronba tartó gyorsvonattal. Lassan a Németországból származó Halberstadi-kocsik is kikopnak a GySEV-től, így egyre ritkábban láthatunk majd ilyen egységes ex-német szerelvényt GySEV színekben.
Airbus A380, 2.10.2011, Budapest
A kakukktojás: Budapestre első alkalommal érkezett az Airbus a380 típusú repülőgépe egy bemutató alkalmával. A végig kétszintes repülőgép a legnagyobb személyszállító típus jelenleg a világon. A képen az érkezés pillanata látható.
480 001-1, 18.12.2010, Hegyeshalom
MÁV TRAXX Hegyeshalom állomásán 2010. decemberében. 2011-től Kandó Kálmánra emlékezve egy szép díszes matricát kapott az oldalára, melyet még napjainkban is visel. A 25 db-os TRAXX flotta első mozdonya lett a MÁV első reklámmozdonya is egyben.
1047 001-1, 28.06.2010, Rekawinkel
A Kiskundorozsmára közlekedő Rola-vonat még Ausztriában. Ezek a kamionszállító járatok pár éve szűntek meg Magyarországon, pedig naponta akár 3 pár is járt Szeged és Wels között, szállítva akár vonatonként 20 kamiont is. Ma már ezek a kamionok is az autópályákon szennyezik a levegőt.
1047 505-1, 08.06.2010, Biatorbágy
A soproni gyorsvonattal vágtat Budapestről a Széchenyi Taurus az 1-es vonalon. A mozdonyon nem látható már a legnagyobb magyar arcképe, helyette a rendszerváltást elindító Páneurópai piknik történelmi eseménynek állít emléket az új matrica.
Haydn Taurus Szár közelében a bevágásban. Ez a magaslat kitűnő fotóhely, ráadásul a forgalom is változatos és sűrű. A Haydn matrica lekerült már a mozdonyról, jelenleg a 140 éves GySEV vasúttársaságot reklámozza.
MÁV V43 1054
A délegyházi balesetben összetört MÁV V43 1054 psz. gép. A sóderbánya közelében található vasúti átjáróra hajtott fel egy kamion, figyelmen kívül hagyva a piros jelzést. Ebben az átjáróban már több baleset vagy balesetveszélyes helyzet történt már korábban is.
A fővonalon közlekedő tehervonat mozdonya telibe találta a sóderszállító kamiont. A mozdony az ütközéstől kisiklott és oldalával az árokba borult. A 41 éves, ferencvárosi mozdonyvezető a balesetben a helyszínen az életét vesztette.
A kisiklott mozdony sérülése is olyan súlyos volt, hogy nem érte meg helyreállítani, így inkább leselejtezték és elbontották.
ÖBB 1116 029-8, 25.07.2009, Eichberg
Az ÖBB Svédország-színtervű Taurus mozdonya a Semmeringen, a foci EB végeztével ez a gép is visszavedlett normál piros mozdonnyá.
401, 31.07.2007, Oftering
Az ICE 1 sorozat korábban Ausztriába is átjárt. Ma már nem közlekedik Ausztriában, helyét az ICE T sorozat vette át.
1116 250-0, 01.12.2007, Bécs
A régi Wien Südbanhof fütőházánál készült a kép, ami helyén ma az új Wien Hauptbahnhof található. Mozart Taurus jelenleg az osztrák rendőrséget reklámozza Polizei Taurusként, a Sissi mozdonyokat pedig kivonta a forgalomból az ÖBB.
ES64U2 062, 08.06.2010, Biatorbágy
Az MRCE Dispolok cég az összes mozdonyát feketére festette át, így a Boxxpress vonata ma már csak fekete Taurussal közlekedik vagy az új Vectronnal.
1116 246-8, 22.12.2007, Wien Praterstern
A fentebb látható szép és izgalmas festés is mára már a múlté.
1047 505-1, 14.11.2010, Budaörs
A Zürichből érkező Wiener Walzer vonat az 1-es vonalon novemberben. Ma már a vonatok egyesítve közlekednek a Kálmán Imre Euronight vonattal és Széchenyi arcképe sem díszíti a Taurust.
541 109-9, 11.05.2008, Sopron
Tesztelés miatt egy ideig Győr és Sopron között próbázott ez a szlovén Taurus. Talán azóta sem jártak ezek a többáramnemű gépek Magyarországon, a piros Halberstadti kocsik pedig azóta már mind bekékült.
1016 023-2, 26.06.2010, Wien Westbanhof
Kék Taurus, de mégse MÁV-os. Mi az? Az ÖBB a kiotói klímakonferenciára színezte át az egyik mozdonyát. A világoskék felületen lévő felhők is jól álltak ennek a mozdonysorozatnak. A kék gúnya is a múlté, a hátteret adó Westbahnhof pedig sokat veszített korábbi szerepéből.
ÖBB 1116 005-8, 28.08.2009, Szár
ÖBB Taurus, szintén a futball reklámmal Svájcból. Menetrend szerint ezzel a vonattal az SBB kocsik már nem járnak Magyarországra.
1116 246-8, 15.08.2009, Pill-Vomperbach
Werbelok Tirolban Salzburg és Innsbruck között egy EC-vel. Az EC-k többsége ma már Railjet, a mozdony pedig azóta már más reklámfeladatot lát el.
Az Eb-re felmatricázott gépekkel egy bemutató Bécsben. 2008 április 26-án az ÖBB egy látványos felvonulással és mozdonybemutatóval mutatta be az összes reklámmozdonyát. Ahány ország, annyi mozdony, legelől az osztrák és a svájci színekben pompázó masinák.
Csupán nyolc évet mentünk vissza az időben, és csupán csak egy szűk és szubjektív válogatás volt, de mégis mennyi-mennyi megismételhetetlen pillanat tekintett vissza ránk a fotókról! Ha valami megszokott vagy hétköznapi, az lehet néhány hét múlva már történelem lesz, ezért ne sajnáljuk rá az időt, fotózzunk mindent, ami gurul!
További csodálatos képek találhatóak Ligeti Gábor Flickr oldalán.
Utolsó kommentek