1906 március 15-én egy legenda született Angliában, mikor Charles Stewart Rolls és Sir Frederick Henry Royce közösen megalapította a Rolls-Royce Limited vállalatot. A kezdetek kezdetén luxus autókat és autóalkatrészeket gyártott, de később a vállalat portfóliója kibővült a repülőgép-motorokkal is, melyek szintén hatalmas karriert futottak be.
Az első személyautó, mely a Rolls-Royce nevet kapta, 1904-ben mutatkozott be a Párizsi autószalonban. Ekkor még a közreműködők közt csak partnerségi viszony volt, de két év múlva már megalapították a közös vállalatukat.
Bár a cég angol és a legnagyobb üzemeik is Angliában működnek, jelenleg a tulajdonosa mégis a német BMW, mely felvásárolta a vállalatot 1998-ban 770 millió fontért (mai árakon számolva kb. 286 milliárd forintért).
A Rolls-Royce mindig is kis szériában gyártott luxus autókat, melyeknek még ma is sok-sok része kézzel készül. Évente csupán párezer autó gördül ki a gyárkapun, melyek a világ minden tájára eljutnak. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a luxusautók királya a márka.
Ilyen előzmények után igazán érdekes, hogy a világ legnagyobb látogatható RollsRoyce gyűjteménye Ausztriában, egy alig 40 ezer lakosú kisváros, Dornbirn közelében található. Az itteni múzeumban magánemberek magánautói vannak meglehetősen zsúfoltan kiállítva.
Itt jegyezném meg, hogy a világ legnagyobb Rolls-Royce gyűjteménye az Ázsiában található Brunei szultán birtokában van. Hassanal Bolkiah brunei szultánnak (teljes nevén Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien) és népes családjának kb. 7000 nagyértékű luxusautó van a birtokában, melyből a Rolls-Royce márka kb. 600 db-ot tesz ki.
A dornbirni múzeumban a brunei szultán autóinál azért kevesebb található, de még így is több mint 70 Rolls-Royce személyautó van kiállítva. A háromszintes épületben két szinten állnak a főleg 1920 és 1940 között gyártott gépkocsik, a legfelső emeleten pedig többszáz eredeti alkatrész, egy étterem és egy kávézó található. A múzeum a nyilvánosság előtt 1999-ben nyílt meg.
Megérkezés busszal a múzeum bejárata elé
Dornbirn vasútállomása elől félóránként indulnak a hetes számú városi autóbuszok, melyek kb. 22 perc alatt jutnak el a végállomásra, Gütle megállóhoz. Itt a buszok pár perc várakozás után visszaindulnak a városba. A buszmegálló szinte a múzeum bejárata előtt található (lásd a fenti képet is), így kevesebb, mint egy perc alatt már az épületben lehetünk.
A múzeum pénztára, fényképezni, fényképezőt, táskát bevinni tilos!
Belépve az ajtón ért az első csalódás: a pénztár kialakítása meglehetősen elnagyolt, mondhatni igénytelen. Egy ilyen gyűjtemény ettől sokkal-sokkal többet érdemelt volna! A pénztárost csak csengetéssel lehet előkeríteni, melynek oka, hogy egyúttal a 2. emeleti kávézót is ő üzemelteti. Az alkalmazottak száma tényleg minimális, pedig a jegyárakból futhatná többre is.
Apropó jegyárak: csak egyféle jegy van, a teljes árú, mely 9 euróba kerül. Ez még fotózásra nem jogosít, csak a belépésre. A fotójegy további 10! euró, melyet fényképezőgépenként kell fizetni.
Persze-persze, gondolhatják most sokan, aki a Rolls-Roycera kíváncsi, az fizesse meg a belépőt, ugyanis ennek az árnak a sokszorosát tekintheti meg értékben a múzeumban. Akár egyet is érthetnék ezzel a gondolatmenettel, de a második csalódás még csak ekkor jött: a múzeumban az utolsó négyzetmétert is kihasználták, az autók olyan szorosan parkoltak egymás mellett és mögött, amennyire csak lehetséges volt, így csak néhányat lehetett körbejárni, a többségnek csak az orrát lehetett megnézni a kordon túloldaláról.
Ez a tény pedig a fotózás lehetőségét is elvette, ha nem lett volna elég a félhomály a neonvilágítással és az ablakokon beszűrődő éles fény összes nehézsége. Így a fotók igen rosszra sikeredtek, pedig én és a kollégám mindent megpróbáltunk az ügy érdekében.
A múzeum legfiatalabb autója ez a Rolls-Royce Silver Cloud 3 1965-ből
Az autóknak az esetek többségében nem volt táblája vagy adatlapja, így semmit sem lehetett megtudni a típusról, a szélvédő mögött csak a sokatmondó Rolls-Royce felirat és egy évszám volt látható. A zsúfoltság miatt a járművek belsejét sem lehetett megnézni, sőt néhány autóról csak messziről, egy másik járművön áttekintve lehetett némi homályos képet kapni.
Néhány autó igencsak darabokba szedve állt, várva sorsa jobbra fordulását. Azt a kevés helyet is, mely a látogatóknak volt kihagyva, több helyen is beépítésre váró alkatrészek foglalták el, többek között egy teljes motor, egy raklapnyi önindító vagy egy félig kikalapált sárvédő.
Párosan szép az élet!, gondolhatták a múzeum tulajdonosai, mikor ezt a két szép autót egymás mellé parkolták le a bejárat közelében.
A nehézségeket tovább fokozta a felső emeleteket tartó oszloprengeteg és a látogató utakat az autóktól elválasztó kordon is, melyek szinte minden kiállított darab esetében zavarták a kényelmes rálátást.
De át ne lépd a múzeum kordonját!
Az autók többsége az 1920-as, 1930-as és 1940-es évekből származott, az egyetlen "fiatal" autó egy 1965-ös Rolls-Royce volt a bejárat közelében (lásd a negyedik képet). A cég repülésben elért eredményeiről mindössze két kiállított repülőgép-légcsavar és egy repülőgép-motor árulkodott, a főszereplők egyértelműen az autók voltak!
Az autók nagyon szépek voltak, a többségük kiváló állapotú, de a zsúfoltság miatt még sem nyújtott igazi élményt. Itt igaz volt a régi bölcsesség, hogy a kevesebb néha több...
Természetesen nem lenne igazságos, ha nem venném figyelembe azt a tényt is, hogy magángyűjteményről, magángyűjteményekről van szó, így már az is csodálatos, hogy egy ekkora helyet sikerült találni az autóknak és emellett még látogatható is.
Ez a kékség élénk színével teljesen kilógott a sorból
Az angol királyi család királyi autója
Néhány autónál azonban kivételt tettek és egy rövidebb kis írás mesélte a jármű történetét. A márkát előszeretettel használták/használják az államok vezetői és uralkodóik, hogy a lehető legnagyobb kényelemben és luxusban utazhassanak. Emiatt került ide például az angol királyi család egykori Rolls-Royce-a is.
A legfelső emeleten csupán egy autót állítottak ki, helyette egy kávézó és egy nagyobb különterem foglalta el a helyet, a fal mellett pedig motorkerékpárok sorakoztak, de teljesen megközelíthetetlenül.
Néhány motorkerékpár is ki volt állítva
Szintén a felső szinten: igényesen megterített asztalok várják a vendégeket
Rolls-Royce alkatrészek kiállítva, a gyűjtemény többszáz darabos!
Én és a kollágám elég gyorsan végeztünk, kevesebb, mint 2 óra alatt bejártuk a múzeumot, hogy helyette inkább valami más, érdekesebb látványosságot keressünk. Végül egy rövid sétát, majd a kötélvasutazást választottuk. De erről majd csak a folytatásban!
A múzeum helye a Google térképén
Dornbirn városa Ausztria legnyugatibb részén fekszik, már közel a német és svájci határhoz. A városba Bécs irányából több közvetlen Railjet és Intercity vonat közlekedik, a menetidő Budapestről számolva vonattal 10 óra körül alakul, így a múzeumlátogatást érdemes több más programmal is összekapcsolni és a városban egy napnál tovább is maradni.
Érkezik a dornbirni helyi járatú busz a Rolls-Royce múzeumhoz
A város vasútállomásáról a múzeum a 7-es városi autóbusszal közelíthető meg. Az autógyűjtemény épülete mellett található a Krippen múzeum is, mely vallási jeleneteket mutat be apró kis diorámák segítségével.
De a természetet kedvelők is találnak további izgalmas érdekességet, ugyanis a közelben indul el a Rappenlochschlucht nevezetű szurdokba vezető túraútvonal, melyen lenyűgöző és nagyon látványos helyekre juthatunk el.
A múzeumban készült összes fénykép eredeti felbontásban megtalálható a Wikimedia Commons Rolls-Royce Museum nevű kategóriájában is. A képek szabadon felhasználhatóak.
Utolsó kommentek