St Jodok egy kis, szinte jelentéktelen vasúti megálló Ausztriában, Innsbrucktól nem messze a Brennerbahn vonalán. Az átlagembereknek nem sokat jelent a település, a vonatrajongóknak viszont annál többet! Én is hallottam már jóval korábban róla, mint ahogy Ausztriába költöztem.
Leszállás St. Jodokban. Az ÖBB Talent motorvonata már indul is tovább Brennero/Brenner felé az olasz határra.
A hely különlegességét az adja, hogy a kétvágányú Brennerbahn itt egy teljes 180 fokos fordulatot tesz egy igen szűk ívben, miközben többméternyit emelkedik a pálya. Vagyis itt egy olyan szűk U alakú pályarész található, mely már-már egy terepasztalra emlékeztet. Itt remek fotókat lehet készíteni a szépséges osztrák háttérrel, szépen az ívben haladó vonatokról. Ráadásul itt halad át az osztrák-olasz tranzit jelentős része is (a másik lehetőség Tarvisio Boscoverde), ami miatt érdekes és sűrű a vonatforgalom.
Indulás Innsbruck Hauptbahnhofról az ÖBB Talent motorvonatával. A St. Jodokon át Brennero/Brennerbe a Tiroli S-Bahn 4-es számú járata közlekedik
Talán felmerül a kérdés az olvasóban, hogy miért ilyen furcsa nevű a végállomás és határállomás Brennero/Brenner. Nos ennek történelmi okai vannak: Ausztria és Olaszország határa az évszázadok alatt többször is változott, több település pedig gazdát cserélt. Az elolaszosítás és elnémetesítés itt is működött, Tirol lakossága összekeveredett. A mostani békésebb évtizedekben az ellenségeskedés megszűnt, több átnevezett település visszakapta a régebbi nevét vagy pedig mindkét név elfogadott és használt.
Ideje felszállni, pár perc és indulás!
Megérkezés Innsbruckból St. Jodok am Brenner-be, ebbe az 1129 méteres magasságban található osztrák faluba
Aprócska falu, aprócska megálló, a vágányok túloldalára azonban még itt is aluljáró visz át
Leszállás után elindultam megkeresni azt a helyet, ahonnan azok a csodálatos képek készültek, melyeket mindig is irigyeltem. mivel egy szűk völgyben voltam, az iányt nagyon eltéveszteni sem lehetett. További izgalmas motívum, hogy a megfelelő helyen állva a Brennerbahn nevű autópálya egyik völgyhídja is jól látható.
Egy gyors fotó St. Jodok am Brennerről a peronról
A peron végére elsétálva már látszik a Brenner-autópálya hídja, így tehát a fotózáshoz az ellenkező irányba kell indulni.
Indulás a falu központján át a felkapott fotóhelyre, a háttér már ismerős, rengeteget láttam inen fotókat, hamarosan nekem is meg kell érkeznem.
Osztár minőségű pálya, mint ha egy terepasztalt fotóznék!
Igen, ez tehát a híres fotóhely, melyen minden rajta van: vasút, híd, templomtorony, fenyőerdő, alpesi házak...
Volt barátom, ki többször is járt itt fotózni, mesélte, hogy legjobb képekhez valami mezőn is át kellett mennie. A mező meglett és hevenyészett módon be is volt kerítve. Ő fanatikus volt és vállalta még azt is, hogy a telek tulajdonosa ordítozzon vele, mikor meglátta, én nem vagyok ilyen elszán fanatikus, én beértem kicsit távolabbról is a kerítés túloldaláról.
Közeli kép a Brenner-autópálya hídjáról
És már jön is az ellenvonat Brennero/Brenner felől: egy ugyanolyan S-Bahn (vagy ugyanaz?), mint amivel én is jöttem
Szépen hangtalanul kanyarodik az ívben
Majd pár perc múlva már a túloldalon látható az állomáson, ahol én is leszálltam
Néhány tehén kíváncsian figyelte tevékenységem :)
Néhány perc múlva érkezett egy ÖBB EC is, mely továbbhaladt Olaszországba. A vonógép egy ÖBB 1216-os négyáramnemű "Taurus" volt
A nap többi részében nem volt szerencsém, bár a vonatok mindig jöttek-mentek, én mindig rosszkor voltam rossz helyen, és mire kiértem a fák takarásából, a gyalogos alagútból vagy a házak közül, a vonatok már messze jártak...
Készítettem még néhány közepes képet, de inkább csak emléknek jók, mintsem megosztani valónak.
Két ÖBB Vectron által vontatott autószállító vonat robog át az állomáson, erről is lemaradtam, mert épp jegyet vásároltam az automatából...
A távolban még láthattam újra, ahogy kapaszkodik felfelé a hegyoldalban
Közben érkezett egy szintén kétmozdonyos konténerszállító vonat Olaszország felől...
...mely pár perc múlva már a megállón robogott keresztül Innsbruck felé
A távolban feltűnik az én S-Bahn szerelvényem is...
...hogy pár perc múlva megérkezzen St. Jodok am Brenner megállóba
St Jodok am Brennert elhagyva, ahogy keresztülvágtunk a Brenner-hágón, a vonatablakból látható volt a Brenner-bázisalagút építési munkálatai is. A távoli jövőben az 56 kilométer hosszúságú Brenner-bázisalagút fogja kiváltani a jelenlegi Brenner-vasútvonal ausztriai részét, a vonatok többsége így a föld alatt fogja keresztezni az osztrák-olasz határt, kihagyva többek között a hangulatos St. Jodok megállót is. A hosszútávú cél az, hogy a németországi Münchentől Ausztrián át egészen az olasz Veronáig egy új, nagysebességű vasútvonal épüljön ki nagyrészt a föld alatt alagutakban, kiváltva a jelenlegi felszínen futó régi vasútvonalat. Ennek bizonyos darabkái már elkészültek, egy részük építés alatt áll, egy részük pedig még csak álom.
Az alagútfúrók telephelye, a közúti alagút nem közforgalmú, az épülő bázisalagútba vezet be
Felhalmozott alagútgyűrű elemek a telephelyen
A rövid kis kirándulás eredményes és emlékezetes volt, végre én is elkészíthettem néhányat azok a képek közül, melyek után már évek óta sóvárogtam. Ezen a napon egy újabb tétel került le arról a bizonyos listáról, melyen azok a híres helyek szerepelnek, ahová még el szeretnék jutni a jövőben.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek