HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (13) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (132) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (6) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (69) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (88) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (115) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (178) nápoly (4) németország (94) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (27) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (6) terepasztal (12) texas (1) tgv (48) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2024.05.11. 23:28 Balogh Zsolt

Spanyolország újra felmelegítette a Marokkóba vezető tenger alatti alagút tervét

Európa már régóta szeretne egy közvetlen vasúti kapcsolatot Afrikával a a Gibraltár-szoroson keresztül. Az első komolyabb szándék még a németekhez köthető a második világháború előttről, amikor is egyszerűen egy óriási gáttal kívánták a Földközi tengert leválasztani az Atlanti-óceánról. A terv szerencsére? nem valósult meg, helyette lett a második világháború és a területszerzési álmok...

64990_gibraltarfixedlinktunnelprojectimpression_63214.jpg

A közvetlen vasúti összeköttetést azonban nem vetették teljesen el az érintett országok, így időről-időre felmerül, hogy Spanyolország és Marokkó közt jó lenne egy nemzetközi vasúti kapcsolat. A tervnek azonban számos műszaki akadálya van!

A spanyol állami tulajdonú Ineco mérnöki tanácsadó cég a Railway Gazette Internationalnak elmondta, hogy a régóta tervezett Spanyolország-Marokkó interkontinentális alagút „rendkívül összetett, és jelenleg megvalósíthatósági tanulmányok készülnek róla”.

A Gibraltári-szoros a legkeskenyebb pontján mintegy 13 km széles, de akár 900 m mély is lehet.

Több mint 40 éve folynak tanulmányok a rögzített összeköttetésről, amelyeket a spanyolországi Secegsa és a marokkói SNED állami projektgazdák koordinálnak.

2023-ban az országok megállapodtak abban, hogy felújítják a 2009 óta nem ülésező vegyes bizottságot, és idén márciusban a két ország miniszterei megvitatták a vasúti összeköttetési projekt stratégiai jellegét, valamint a kikötőkkel és utakkal kapcsolatos együttműködést.

Ineco elmondta, hogy a Secegsa jelenleg tanulmányokat folytat a tengerfenék geomechanikai jellemzőinek megállapítására. Tervezik egy felderítő alagút esetleges megépítését, amihez Marokkó beleegyezésére lenne szükség.

Problémák

Bár a tengerszoros "csak" 13 km széles, keskenyebb, mint a Brit-francia tengerszoros, legnagyobb mélysége 900 méter. Ehhez rendkívül hosszú bevezető alagutakat kellene fúrni, aminek az esése, több, mint 900 méter lenne mindkét oldalon. A két kontinens ráadásul egymáshoz képest mozog is, ami további problémákat jelentene az alagút számára.

A 13 km-es távolság szintén áthidalhatatlan akadály a hidak számára, ráadásul ismét a 900 méteres mélység az akadálya annak, hogy középen legyen néhány tartópillér a híd számára.

A marokkói nagysebességű szerelvény (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ami még számításba jöhet, az egy lebegő alagút, melyet a víz alatt a tengerfenékhez rögzítenének. Már az ókori görög tudós, Archimedes is felismerte, hogy "minden vízbe vagy gázba mártott test, a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya". Vagyis a lebegő alagútnak a térfogata a lényeg, nem pedig a tömege, lényeg, hogy könnyebb legyen a kiszorított víztől. Egy betoncső, mely belül üreges, megfelel ennek a kritériumnak, és nem befolyásolja az elméletet az sem, hogy a belsejében éppen vonat halad vagy se. Előre gyártott és a vízen úsztatott alagútszegmensekre már volt példa a történelem során. Ám ezeket az építkezés során a víz alá süllyesztették és betemették (lásd a jelenleg is épülő Dánia-Németország közötti tenger alatti alagutat). Ami viszont új lenne, hogy itt ezeket a szegmenseket nem süllyesztenék teljesen le, hanem hagynák lebegni és a biztonság kedvéért a tengerfenékhez rögzítenék őket kábelekkel.

Végszó

Marokkó dinamikusan bővülő afrikai ország, mely már a csatlakozását is kérvényezte az Európai Unióhoz. Bár afrikai ország, mégis jobban hasonlít a nyugati országokhoz, mint a "fekete Afrikához". Az integrációt egy vasúti alagút még jobban erősítené. Ne feledjük azt sem, hogy francia segítséggel már épült egy TGV-vel azonos műszaki tartalmú vonal az országban 183 km hosszan, melyen a megengedett legnagyobb sebesség 320 km/h. A középtávú tervekben egy 1500 km-es hálózat szerepel. Nagy lépés lenne, ha a marokkói nagysebességű hálózat közvetlen kapcsolatot kapna a több, mint 3100 km-es spanyol AVE hálózattal, azon túl pedig a francia TGV-vel! Ehhez az álomhoz csak a "mindössze" 13 km-es alagút hiányzik...

Forrás

* A Railway Gazette Spain – Morocco tunnel investigations underway című cikke

4 komment

Címkék: afrika spanyolország marokkó alagút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5318402491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2024.05.12. 01:12:36

Ez alapján nem lehetséges egyik megépítése sem. Különben egy dologról elfeledkeznek az ötletelők, ez nem Anglia és Franciaország, garantáltak lennének a folyamatos zavargások, amikor illegális afrikai bevándorlók tízezrei próbálnának átjutni Európába az alagúton keresztül, még a hadsereg sem tudná nagyon megállítani őket.

gigabursch 2024.05.12. 08:50:04

Afrikától a Bering jó messze van.
Mondjuk az első bekezdést amúgy is ráncba kéne szedni...

;-)

gigabursch 2024.05.20. 22:42:41

@Balogh Zsolt:
Szupi!

Amúgy szórakoztató volt, csak te nem a kabaré blogot üzemelteted...
:-)))

@Madarász Henrik:
Ez az egész egy 'nedves álom' kategória - de tudni róla....
süti beállítások módosítása