HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2023.02.21. 00:27 Balogh Zsolt

Tehervonatozás az Amerikai Egyesült Államokban: a precíziós vasúti közlekedés

Az Amerikai Egyesült Államok hatalmas ország, hatalmas távolságokkal és ezzel együtt járó hatalmas belső piaccal. Ehhez megfelelő méretű és hatékonyságú infrastruktúra is szükséges, mind a közút- mind a vasút területén.

in_and_around_barstow_ca_15714295588.jpgTeherpályaudvar az USA-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az országban általánosak a hosszú, akár több mint 100 kocsibál álló tehervonatok, a többmozdonyos vontatás vagy éppen az egymásra helyezett konténerek látványa. Ennek a forgalomnak a lebonyolításához egy újfajta megközelítés is szükségessé vált, mely a precíziós vasúti közlekedés megjelenését hozta el.

A precíziós vasúti közlekedés arra törekszik, hogy egy-egy út során minél kevesebbszer kelljen egy tehervagont kisorozni a vonatból, mint például a képen látható texasi Fort Worth rendezőpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A precíziós vasúti közlekedés vagy precíziós menetrend szerinti vasúti közlekedés (PSR) az árufuvarozási vasútüzemben az E. Hunter Harrison által 1993-ban bevezetett koncepció, amelyet szinte minden észak-amerikai I. osztályú vasútvállalat átvett. A régebbi gyakorlatokról, mint például az egységvonatok, a hub and spoke rendszer (melynek során minden rakomány a legközelebbi központi helyre tart, majd onnan egységvonatként eljuttatják a célállomáshoz legközelebbi hubhoz, ahonnan végül célba ér) az egyes kocsik rendezése a rendezőpályaudvarokon, a hangsúlyt az egyszerűsített útvonalhálózatokon történő pont-pont teherkocsik mozgására helyezi át. A PSR keretében a tehervonatok a személyszállító vonatokhoz hasonlóan rögzített menetrend szerint közlekednek, ahelyett, hogy akkor indulnának, amikor elegendő számú megrakott kocsi áll rendelkezésre. A múltban az intermodális vonatok és az általános áruszállító vonatok külön közlekedtek; a PSR-ben ezeket szükség szerint kombinálják, jellemzően elosztott teljesítmény mellett. A rendszer előnye, hogy a  tehervagonok és mozdonyok mennyisége csökken, és adott forgalmi szinthez kevesebb munkavállalót kell alkalmazni.

Konténerszállító vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az eredmény a vasúti üzemeltetési arányok és más pénzügyi és üzemeltetési mutatók gyakran jelentős csökkenése, ami a kevésbé megbízható szolgáltatás (különösen a kisebb ügyfelek számára), a hosszú távú kapacitásproblémák, a megnövekedett kisiklások és a hosszabb vonatokkal és a személyzet fáradtságával kapcsolatos egyéb biztonsági kockázatok árán valósul meg.

Története

Harrison először az Illinois Central Railroadnál (IC) vezette be a PSR-t, ahol 1993-ban lett vezérigazgató. Ő vezette be a Canadian Nationalnél, miután 1998-ban felvásárolták az IC-t. Miután nyugdíjba vonult a Canadian National-től, Harrisont felvették a Canadian Pacific vezetésére, és ott is bevezette a precíziós vasúti közlekedést. 2017 márciusában kinevezték a CSX Transportation vezérigazgatójává, és megkezdte a PSR bevezetését a nagy hálózatán, de nyolc hónappal később meghalt. 2021-ben a CSX lett az első vasúttársaság, amelyik áttért a PSR-re.

Konténerszállító tehervonatok

Kritika

A precíziós vasúti közlekedést több fronton is kritizálták. A feladók panaszkodnak a rosszabb szolgáltatásra és a késésekre. A vasúti dolgozók aggodalmakat fogalmaztak meg a biztonsággal kapcsolatban a csökkentett ellenőrzések és kevesebb személyzet miatt. A PSR keretében a szolgáltatás jellemzően megszűnik az alacsony forgalmú szállítási sávokon és kiindulási-célállomási párokon. Az intermodális terminálokat összevonták, és a vasút az utolsó száz mérföldön a teherautókra hagyatkozik. Kevesebb munkavállalóra van szükség, még nagyobb forgalom mellett is. Ennek eredményeképpen 2019-ben több mint 20 000 vasúti dolgozót bocsátottak el. 2022-ben a szárazföldi szállítási tanács becslése szerint a nagy árufuvarozók 30%-kal kevesebb dolgozót foglalkoztatnak 2018-hoz képest.

A PSR-pártiak azt állítják, hogy a fuvarozók hosszú távon profitálnak a csökkentett költségekből és a megbízhatóbb menetrendekből.

A PSR-t azonban kritizálták, mivel a rövid távú pénzügyi előnyökre összpontosít a hosszú távú kapacitás rovására. Különösen a precíziós menetrend szerinti vasútvonali közlekedés befolyásolja a biztonságot a megnövekedett vonathossz miatt, amely sok esetben akár három mérföld (5000 méter) is lehet. Ez a kisiklások nagyobb kockázatához, valamint a személyzet stresszéhez és fáradtságához vezet az ilyen hosszúságú vonatok üzemeltetésének nehézsége miatt, mivel az észak-amerikai vasúthálózatot nem feltétlenül az ilyen hosszúságú vonatok közlekedésére tervezték.

Baleset

Febrár harmadikán East Palestine kisváros mellett kisiklott egy mérgező anyagokat is szállító tehervonat. A The New York Times szerint az óriásvonat össztömege mintegy 18 ezer tonna volt és összesen 150 kocsiból állt, amelyek közül 38 siklott ki. A tűz ezeken kívül még további 12 kocsira átterjedt.

A baleset miatt a környéken élő lakosokat kitelepítették, a katasztrófavédelem pedig, elkerülve a robbanást, irányított és felügyelt égetéssel semmisítették meg a veszélyes anyagokat. A vasúti alkalmazottak szerint a baleset a precíziós vasúti közlekedés miatt történt, mert az ilyen hosszúságú vonatokat nem lehet alaposan leellenőrizni, továbbá a veszélyes anyagokat szállító vagonok is egy normál vegyes tehervonatba voltak besorolva.

Források

 * Az angol Wikipédia Precision Railroading szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

3 komment

Címkék: index2 USA teherfuvarozás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1718054526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.02.22. 08:54:19

Érdekes téma ez, köszönöm az ismertetést!

Biztos, hogy ebbe az irányba lesz elmozdulás és nyilvánvalóan az ellenőrző algoritmusok és szenzorok számos kérdést meg fognak ugrani.

KékFény6 2023.02.24. 00:36:29

Érdekes cikk. Egy apróság, mivel többször is leírtad, nem lehet véletlen: USA-ban, és nem USÁ-ban.
süti beállítások módosítása